Jump to content

Får man ut kniv i lumpen?

Guest Nils Holgersson

Recommended Posts

Guest Nils Holgersson

Jag läste på den här sidans lumpentips om saker man borde skaffa själv till värnplikten. Där stod bland annat att man skulle skaffa en egen kniv, typ morakniv. Det borde man väl ändå kunna få av försvaret! Får man inte, ursäkta uttrycket, en rambokniv som man dessutom kan fästa som bajonett?

Om du får ut en kniv så är det en billig Mora variant.

Någon "Rambokniv" får du inte ut.

Den Morakniven du får ut är med all sannolikhet inte ny och kan därför se ut hur som helst.

Därför kan det vara bra att, om man har råd skaffa sig en egen, bättre kniv.

Dock inga "Rambo" varianter eller mindre svärd.

Det brukar inte uppskattas av befälen.

The Swede

Guest Nils Holgersson

Ok, då förstår jag. Är kniven jag får bra behåller jag den, annars får man väl skaffa en egen. Men jag är av den uppfattningen att man ska uttnytja försvaret utrustning så mycket som möjligt, så inte försvaret börjar utnyttja en själv.

Visst ska man använda det som försvaret men det finns saker som mer eller mindre känns som nödvändigheter att skaffa sig. Kniv är en, multitång en annan. Några portionsnusdosor är också bra att ha och lägga saker i. (öronproppar, puritabs) Vidare är det krav på att du ska ha klocka och det hållet inte FM med så en billig klocka som inte gör något om den går sönder är bra att ha.

Är man chef kan det vara bra att skaffa en skriv platta, vanligt papper mår inte så bra av vatten och i fält finns det mycket sådant ;) Finns dyra skrivplattor att köpa men ta en isskrapa, plastplatta eller dyl ock gnugga den med stålull så kan du skriva på den med vanlig plyerstpenna. Finns många bra att ha saker som inte FM tillhanda håller som gör livet lättare och de behöver inte vara dyra

EOD

Vidare är det krav på att du ska ha klocka och det hållet inte FM med så en billig klocka som inte gör något om den går sönder är bra att ha.

Är det verkligen krav på att alla ska ha klocka?

När jag gjord GU (förra århundradet) var det inte krav att soldaterna skulle ha klocka.

Jag hade sönder min klocka på en övning och det var endast för att jag gick i befattning som gruppchef som jag fick ersättning.

The Swede

Hmm, blev lite osäker nu. Jag vet att som KB var vi tvingade att ha det men har för mig att detta även var ett krav för soldaterna på amröj.

Klockförsäkringen gällde alla så det kanske är något som har ändrats om man nu införde krav att alla ska ha klocka.

EOD

Äääh, visst fasen får man ut en ny morakniv. Standardmora, kolstål, 95mm blad, plastskaft. Vanlig sak som man använder vid byggen m.m. Skillnaden var att de vi fick ut var gröna. Se tråden om knivar om du vill ha roligare än den.

KRAV på klocka tror jag inte det finns. Men skaffa det! Det bättrar på stämningen vid bl.a. eldposten, då ingen behöver låna ut sin klocka till dig bara för att du inte har någon!  Och det finns ju vissa krav på att man ska vara i tid till allting i det militära..

Guest Nils Holgersson

Jag tror att jag har sett den där gröna morakniven på överskottsbolaget. Och jag känner lite obehag för det där med klockan. Jag har bara "fina" klockor som inte passar att ha ute i fält. Finns det verkligen inte nån slags klocka i förråden?

Guest Lillan

Jag ska ehhh..ingenting me...ehh..kastknivar :rolleyes:

och återigen...nej mora2000 är inte SÅÅÅÅ bra...

Hatar att säga det till er men spetsen går av, det är mindre bra...

Lillan, å andra sidan ska man inte öppna konservburkar med Mora 2000 heller. Spetsen håller alldeles utmärkt, t.ex. för mig under mina 10 månader om man använder den inom dess "100 kronors" användningsområde. Konservöppnare har man i jackfickan.

Guest Lillan

Vem har talat om konservburkar? *ler*

En mora 2000s användningsområden sträcker sig långt över det....

Hade jag påstått att jag öppnat konservburkar med moran hade jag gett mig själv en sådär fem slag rakt av.

Om du fortfarande har kvar din spets måste du vart ordentligt försiktig med den, och då menar jag det verkligen...

:P

det mest extrema jag gjorde med min Mora 2000 var att sprätta upp en kanin under överlevnadsutbildningen. Helt värdelöst om man hade haft en slö kniv, snudd på omöjligt om man hade haft bruten spets. Använder man för mycket våld så är ju risken stor att man sprättar upp tarmarna eller dyl och då är köttet oätbart (eller inte, men om man vill överleva). Det är sånt man ska spara den till.

Man har ju för bövelen en yxa i tältlådan om man ska börja grovjobba. Jag har numera när jag vandrar en liten handyxa och såg i packningen. Tyvärr var jag inte smart nog att ha det i lumpen. Helt suveränt.

Hur lyckades Lillan knäcka sin spets?

Guest Lillan

Tja du...sprätta upp en kanin med mjukt skinn borde inte vara svårt...

Hmmm...däremot att ha kniven och fixa småspint tycks vara ngt som moran inte gillar...

Att sätta sig ner, ta fram ved och börja göra tuppkammar eller dylikt är något moran inte klarar...åtminstone inte spetsen..

Förvånande då jag inte tog i, trät var dessutom lätt att arbeta i....

Bra tips med handyxan... :rolleyes:

• henke changed the title to Får man ut kniv i lumpen?