Jump to content

Nytt dråpslag mot försvaret

Recommended Posts

• Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad i hela fridens namn ska vi med ett försvar som kostar 30 miljarder men inte kan agera utan att be andra om hjälp för så grundläggande funktioner som artilleri till.

Om säkerhetsläget är så gott kan vi lika gärna lägga ner skiten.

Jag vill inte betala skatt för nåt som inte kan användas till något annat än vakta slottet från folk som vill tjuvpissa. Det kan vi ha securitas till.

Som jag sagt förut är det endast internationell tjänst vi ska ha så får vi lägga ner allt utom infanteri. Allt annat är fullständigt onödigt.

Men det blir kul för oss som kanske är med då Ryssen vaknar till liv igen. Vårt säkerhetspolitiska läge är inte så gott som sossar och kommunister tror.

Det sitter redan en halvdespot i Ryssland.

Nåväl.

Om vi skal stryka hela funktioner så får vi nog lägga ner skräpet och acceptera att staten ger upp sitt våldsmonopol till brottslingar och utomstående stater.

Guest FhF laddare

Hörde nyss på TV4 att det kanske blir fler reg å yttligare en flygflottilj som försvinner om regeringen får som dom vill!! Var fan e vi på väg!! Ett land som försvaras av ett hemvärn! :camo:

Nu e det dags för det gamla herdliga Bondetåget :) FÖR Försvaret som var i början eller under 1 världskriget!!

Edited by FhF laddare

Nu disskuteras det att lägga ner Lv och ta bort stridsvagnar ur försvarsmakten.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Stridsvagnen har varit/ är det enda som kan stå emot en angripare, alla vet att det är stridvagnar som tar terräng. Visst är alla övriga funktioner viktiga som understöd till strv. men det är dock denne som besitter elkraften. Att lägga ner Lv gillar naturligvis inte jag som luftvärnare men även jag börjar inse att den lilla mängd Lv vi har kvar inte spelar så väldigt stor roll för en angripare även om vi är väldigt duktiga på att skjuta ner företag.

Det syns tydligt var vi är på väg nu när/om strv. försvinner. "Invasionshotet har försvunnit". Och har det det så är det väl läge att lägga ner hela hemvärnet,Artilleriet, flygvapnet(spara en division till utl.tjänst). Vad jag försöket säga är att vi kan lägga ner allt utom 3 baser/regementen som kan utbilda markstyrka,flyg,marin till utlandstyrkan. Och ett av detta får stå som värd för SSG som kan möta det "enda hotet, terrorism".

Edited by Mattan

Ä utan stridsvagnar och luftvärn så är det lika bra att lägga ner hela skiten. 30 Miljarder för ett försvar som inte ens har några stridsvagnar. Då har jag hälre ett försvar för 40 Miljarder som har både Stridsvagnar och luftvärn och allt annat som dom ska ta bort.

Edited by skinner

Frågan är om detta är så förvånande... Hörde en dragning i förrförra veckan... Där detta gapet nämndes och att försvarsmaktens högsta höns inte visste vad de skulle göra....

Sedan är ju frågan... Hjälper det att lägga ner förband??

De siffror jag har sett avser att man skall spara in beloppen ca 1-2 år tidigare än det var tänkt. Alltså kostnads målet skall vara nått 200 istället för 2007 eller 2008 (OBS pren kan jag inte på mina fem)

Lägger man ner förband sitter man ju fortfarande fast i kostnader för lpkaler och annat (antar att de hyr på mins 1 eller 2 års uppsäggningstid)

Jag har alltid varit Pro försvaret men nu vet i fan om det börjar bli lönt längre.... Lägg ner skiten.... och skaffa en yrkesarme (läs: vi slår i USA att ryssen är muslimska fanatiker den dag de invaderar oss, så lä bush kmma och kratsa våra kastanjer ur elden)

Innebär dat att ALLA strv eller "Några" tas bort?

Det snackas om att ta bort hela system, alltså ex ALLA strv eller ALLA ubåtar, istället för som tidigare hyvla lite över allt. Innan har det väll varit tänkt att man ska bibehålla kompetensen, även om det handlar om i pytteskala. Så jävla mycket överflödiga system och funktioner har vi väll inte? Kanske behöver man inte ett helt LV- och artilleriregemente, att skrota en flotilj är inte hela världen, men att kasta ut strv... Helvete vilken korkad idé.

Innebär dat att ALLA strv eller "Några" tas bort?

Det snackas om att ta bort hela system, alltså ex ALLA strv eller ALLA ubåtar, istället för som tidigare hyvla lite över allt. Innan har det väll varit tänkt att man ska bibehålla kompetensen, även om det handlar om i pytteskala. Så jävla mycket överflödiga system och funktioner har vi väll inte? Kanske behöver man inte ett helt LV- och artilleriregemente, att skrota en flotilj är inte hela världen, men att kasta ut strv... Helvete vilken korkad idé.

kan inte annant än att instämma.

Förhoppningsvis plockas "mindre viktiga" system bort

Typ artilleri, om det nu måste ställas mot strv. (förlåt forumets artillerister)

Hellre bort med gripen och köp utländsk, (inget snack om vilket eller varför)

Typ artilleri, om det nu måste ställas mot strv. (förlåt forumets artillerister)

Hur menar du att mekförbanden ska kunna strida om de har strv men inte art? Tar man bort det ena kan man lika gärna ta bort det andra.

Och detta skulle spara pengar på vilket sätt då?

Hur menar du att mekförbanden ska kunna strida om de har strv men inte art? Tar man bort det ena kan man lika gärna ta bort det andra.

Och detta skulle spara pengar på vilket sätt då?

Misstänker att du har rätt i det hela.

Anledningen till att jag skrev det var väl ett resultat av tankegången

"rädda vad som räddas kan"

Plus att jag nu börjar tvivla på om vi verkligen har ett försvar som kan kallas försvar.

Det där med gripen skrev jag eftersom jag tror att det vore billigare om vi inte hade utvecklat eget och beställt för enorma summor.

Mina 50 öre

Varför inte skrota avtalen kring JAS och fördröja "utvecklandet" av NBF?

De har väl insett att det försvar som ändå finns inte är funktionellt (50 eldrör 15.5 för hela Sverige är inte tillräckligt, eller hur). De tycks dra de sanna konsekvenserna av de tidigare inkompetenta besluten.

Arbetet med att låta svenska skattebetalare betala för utvecklingen av de kontrollsystem som skall införas i den framtida polisstaten USA fortsätter... Och subventioner till utlandsägd försvarsindustri vars vinster för utländska ägare skall garanteras.

Kort sagt - svensk regering och svenska försvarsmakten lyder bara order - utländska order... Man kan vara landsförrädare på mer än ett sätt...

Varför inte skrota avtalen kring JAS och fördröja "utvecklandet" av NBF?

De har väl insett att det försvar som ändå finns inte är funktionellt (50 eldrör 15.5 för hela Sverige är inte tillräckligt, eller hur). De tycks dra de sanna konsekvenserna av de tidigare inkompetenta besluten.

Arbetet med att låta svenska skattebetalare betala för utvecklingen av de kontrollsystem som skall införas i den framtida polisstaten USA fortsätter... Och subventioner till utlandsägd försvarsindustri vars vinster för utländska ägare skall garanteras.

Kort sagt - svensk regering och svenska försvarsmakten lyder bara order - utländska order... Man kan vara landsförrädare på mer än ett sätt...

Gripen är snart färdiglevererat till Svenska FM.

50 eldrör gällde för FB2000, nu är det FB2004 och drygt hälften som gäller.

Guest FhF laddare

Vad skall man sätta imot när man tar bort vapenslag!!! Vinka med blommor istället för Lv :lala:

Eller kasta ägg istället för Artilleri

Ingen försvarsmakt! Utan Vanmakt som ärade Stene sa :Malaj:

Jag känner mig totalt uppgiven, förut blev man iaf förbannad! Nu bryr jag mig inte. Jag skiter ärligt talat för hur det går för Försvarsmakten eller Sverige i övrigt för den delen. Händer det något tar jag mitt pick och pack och sticker härifrån, om inte tidigare...

Det där med gripen skrev jag eftersom jag tror att det vore billigare om vi inte hade utvecklat eget och beställt för enorma summor.

Mina 50 öre

Det kanske det hade blivit, men det spelar liksom ingen roll. Att nu skrota Gripen och köpa ett utländskt flygplan istället vore höjden av kapitalförstöring.

Mina 50 öre

Det kanske det hade blivit, men det spelar liksom ingen roll. Att nu skrota Gripen och köpa ett utländskt flygplan istället vore höjden av kapitalförstöring.

Höjden av kapitalförstöring... Då blir det nog så!

Låter som ett sådant agerande skulle vara helt i led med resten av Leni´s försvarspolitik.

Mina 50 öre

Låter som ett sådant agerande skulle vara helt i led med resten av Leni´s försvarspolitik.

De kanske inrättar ett kompetenscentrum för kapitalförstöring som kompensation för alla nedläggningar. :Malaj:

Mina 50 öre

De kanske inrättar ett kompetenscentrum för kapitalförstöring som kompensation för alla nedläggningar. :Malaj:

Skall man flytta riksdagen, eller?

( Jag vet att man brukar säga att Sarkasm är den desperates argument... men försvarspolitiken har sedan länge passerat det stadie då den bara var desperat )

Edited by Sgt1clHansson

Ur SVDs artikel:

Hennes nya uppdrag till Försvarsmakten beror främst på att beredskapen för försvaret ska sänkas, inte på sämre ekonomi. :-(

Hmmm...... Är detta något som Riksdagen har beslutat eller är det något som Regeringen har hittat på utan förankring med Riksdagen? :Malaj: