Jump to content

I22

Recommended Posts

Jag håller på att jobba om Kiruna i skolan, och jag funderar på att skriva lite om I22. Är det någon som vet lite om hur regementet var inan det lades ner? Någon som har gjort lumpen där och kan berätta lite om regementet. Det jag är intresserad av att vet är hur kasernerna var, hur befälen var, hur utbildningen på I22 gick till, hade ni mycket utlandsbesök, samt varför dom lade ner I22 och inte K4. Alla annan info om regementet är även välkommen även om det jag har nämt är det viktigaste.

Det finns en minnesbok över I22 som jag varmt rekommenderar. Försök få tag i den så får du en hel del fakta. Tyvärr har jag ingen aning om var du kan få tag i den. Armémuseum möjligen.

Nja, ska man vara exakt, så finns det två minnesböcker, eller åtminstone två volymer:

Lapplands jägare, del 1, 1945 - 1995

Lapplands jägarregementes kamratförening

Kiruna, 1995

ISBN: 9197108871

Lapplands jägare, del 2, 1995 - 2000

Lapplands jägarregementes kamratförening

Kiruna, 2000

ISBN: 9163140799

Båda dessa bör alla bibliotek kunna skaffa fram genom fjärrlån. De går även att köpa från Lapplands jägarregementes kamratförening.

Tack för den Adam Wilhelm ;)

Men du brukar ju säga att K4 är det hårdaste som FINNS.... Hur går det ihop? Jag själv är en vek och finlemmad person som inte gillar att frysa. Blä!

skinner:

Få lite kött på benen genom att läsa boken (böckerna) eller samla information på annat sätt så hjälper jag och andra gärna med att fylla i luckor.