Jump to content

Ryggfickor för stridsvästar

Sytare

Recommended Posts

Tjenixen!

Har sett många exempel och jag har länge undrat med inte riktigt vågat ställa frågan, men idag var det dags. :baskerPa:

Det finns ju ryggfickor som man monterar på stridsvästar, antingen som t.ex. Recon.se's Ryggväska 2003, PLCE väskor liknande den Kjeld har

Ryggvaska_gron.jpgsidepouch.jpg m.m. m.fl.

Jag kan förstå att det kan vara djävlar så bra att ha packningen nära ryggen och att det är finnt att ha lite smått och gott med sig även om man måste dumpa den stora säcken, men hur praktiskt användbart är det med en ficka med hög öppning nära ryggen?

Har själv suttit och experimenterat lite i datasalen här på K4 (till vaktens stora förundran) och jag når ju fan knappt nedanför mina skulderblad. Nå'n som kan tänkas förklara och/eller som har lite erfarenheter?

(var det Fu. Kjellberg som hade en PLCE-ficka e.dyl?)

Jag kan förstå att det kan vara djävlar så bra att ha packningen nära ryggen och att det är finnt att ha lite smått och gott med sig även om man måste dumpa den stora säcken, men hur praktiskt användbart är det med en ficka med hög öppning nära ryggen?

Praktisk att ha vätskesystem i, som du ser på den vänstra bilden (notera slangen).

Jag har en PLCE ficka men jag använder bärsystemet till den så att den funkar som en liten stridssäck. Jag vill inte ha någon fast ficka på ryggen för då måste du be din stridspars kompis om hjälp eller ta av västen för att komma åt den.

Det enda som sitter monterat på min rygg nu är camelbaken.

Då kan jag fortfarande sitta tex i ett fordon utan att ta av riggen.

Tollen:

skall du bära västen en längre tid och du behöver bära en del så kan ryggfickan vara bra. Men skall du in i trånga utrymmen är det mindre bra. Allt beror på situation.

Här har du 2 västar med ryggficka.

västen till vänster har 2-delad fast ficka. Har bla burit ra 135 i översta och kunnat ha antenn och ställa in kanaler genom lilla luckan i locket.

Minus är som sagt att fickan är fast. Inget som man bär tillsammans med stor rygga.

Västen til höger är MP-secs uppdatering av samma väst.

Där har dom tänkt till och gjort fickan avtagbar. Ryggfickan är förberedd för vätskesystem.

3_27.jpg

Just nu har jag inget behov av fast ryggficka. Så det går bort.

Nu väntar man ju bara på att SV2K skall tilldelas. :lol:

Nu väntar man ju bara på att SV2K skall tilldelas. :)

He he he... Ja, även om den har sina negativa sidor så är den bra mycket bättre än det 304K man lånade ibland inom FörsvarsmaktensBusUngar...

man tackar och bockar för alla svar och det är möjligt att dom säckarna har vissa positiva aspekter. Men jag lär nog inte skaffa nå'n.

Jag har kopierat flerbruksfickastor och gjort den djupare.

Sen har jag fixat fäst anordningar så att den går att sätta på västens ryggsida.

Men den går också använda som lös mini ryggsäck.

Det går att bära två limpor 7,62 i den eller regnställ värmetröja och lite annant

smått och gott som kan vara bra att ha med på en längre patrull.

Bild på Fickan

Mvh Speedy

Visst är det en bra att ha sak, men är det inte svårt att komma åt grejorna i den?

Fast å andra sidan så låter det som om det är pryttlar du endå måste ta av dig västen eller lika gärna kan ta av dig västen för...

Nåja, jag använder skyddsmaskväskan för huvuddelen av dom pryttlarna... :)

Nu kanske jag har missat något, men varför inte en vanlig, hederlig patrull/strids säck på max: 30 liter??

Lätt att ta på/av, rymmer oftast det man behöver?

Jag håller med tvåskarp. Om ryggen hålls fri från fastsatta fickor så känns det lite mer operativt och öppet för ex ryggsäck/uppdragssäck, fordon, pansarskott, sjv- väskor, förstärkningsvapen samt ammunitions, steg och bräschmesar. Någon med god fantasi kan ju fortsätta optionerna.

Casca

:)

Jo jag håller med både 2Sharp och Casca

Men för min egen del har några olika alternativ.

Ryggfickan (som kan beskådas tre inlägg över detta) Ca 12liter

Ryggsäckslungor (Typ Berghaus) Ca 20 liter

Uppdragssäck Ca 30 liter.

Lk 35. 35 Liter.

Ryggsäck (Typ Berghaus) Ca 80 Liter

Kanske låter lite överdrivet med dessa alternativ, men jag gillar det

och tänker inte sluta med det. :camo:

Vidare så sitter inte min ryggficka fast i västen den är modulär precis

som resten av fickorna på min väst.

Fan vad sur jag verkar vara när jag läser mitt inlägg, men det är absolut inte min

avsikt. Vill bara förklara min syn på det hela. :)

Mvh Speedy

fast jag skulle kunna kyssa fötterna på den som fixar en bra västfästbar bäranordning för RA 145.

det har tydligen förekommit en plågsam variant av detta till den urgamla stridselen(ej 304K) men den beskrevs inte som mycket bättre än kabelmesen.

en trevlig softpack variant som inte sitter i svankryggen, utan uppe på skulderbladen vore optimalt.

och jo jag har bärt 145:an på LK35 mes, och förbättrat den med avbärarbälte, men jag är väl tillåten att dröma era RU-galningar!!! :camo:

Edited by bushman