Jump to content

Uppställning av Tgb övr fordon i avvaktan på...??


lansen

Recommended Posts

Såg ett inslag på Tv 4 häromkvällen. Om framtida försvaret. B la besökte de en uppställningsplats med över 1000 fordon. Är det någon som vet vad den ligger? Vad jag förstått är inte detta ett sälj/köp forumav mtrl men.... Fråga, hoppas det är ok, vem/vilka håller i försäljning av fordon. Säljs dessa till privatpersoner?

 

//Lansen :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Bråvall. Vem äger mtrl? Har kronan sålt det till privatbolag? Är detta mtrl ut till försäljning? :huh:

Försvaret har sålt ut materielen i olika 'batcher' - civila företag säljer sedan vidare.

Det sjuka är att försvaret knappt tar betalt för batcherna.........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

TGB 131 A är "orginalutförandet"

 

TGB 131 B är en 131 A som fått en ny aluzinkkaross som inte skall rosta lika lätt som "orginalet"

 

Renoveringen gjordes under 90-talet på ett antal TGB 11 och 13.

 

En karossbytt TGB 11 (111A) benämns 111C.

Det finns några 111B som renoverades tidigare,de fick bara en ny bakre karossbalja som inte var gjord av aluzinkplåt.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
vi borde starta ett soldf-företag och köpa en batch :blink:

 

så vi kan få hem lite vackert militärt material :D

Jag pratade med en kapten som hade gått ihop med ngr officerare och skulle köpa en Batch, och de bjöd mer än alla de andra köparna, men de fick inte köpet, utan engelsmän fick det iställe, då säljarna helst såg att matr. gick utomlands.

 

Men som alla vet så säljs grejorna här istället, men med fler nollor i priset.

 

Skatte pengar går till annat land?

 

Svar ja!

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att se hur de räknat för att komma fram till att det är en bra lösning att sälja nästan nya fordon, och behålla gamla vrak ute på förbanden.

 

Ute på bråvalla har det stått 13-bilar där skydds plasten satt kvar på sätena och snökedjorna låg snyggt förpackade i "vaxpapper"

samtidigt tilldelas bla HV fordon som gått lika många mil som de ute på fältet tillsammans

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att se hur de räknat för att komma fram till att det är en bra lösning att sälja nästan nya fordon, och behålla gamla vrak ute på förbanden.

 

Ute på bråvalla har det stått 13-bilar där skydds plasten satt kvar på sätena och snökedjorna låg snyggt förpackade i "vaxpapper"

samtidigt tilldelas bla HV fordon som gått lika många mil som de ute på fältet tillsammans

 

 

internfakturering. Kostar de olika förbanden ganska mkt pengar att hämta ut fordon från förråd osv. Så för att rädda sin egen budget kör man vidare med gamla fordon istället. Sedan är sammordningen inom FM ungefär lika med noll och det verkar inte finnas ngn med någon koll på vilka fordon som är var och hur slitna etc de är.

Link to comment
Share on other sites

@ Fk_Satan

Jo det var nåt sånt jag misstänkte

 

att en TGB kostar löjligt mycket /år för förbandet att "hyra" visste jag om

 

Men logiskt (ahh där har vi det) så bör ett "nytt" fordon vara billigare att "äga" än att köra runt i fordon som kräver mer och mer underhåll för att öht rulla. När dessa fordon dessutom redan är inköpta till "firman" så är det än mer ologiskt att man inte säljer av de slitna till entusiaster

Link to comment
Share on other sites

internfakturering. Kostar de olika förbanden ganska mkt pengar att hämta ut fordon från förråd osv. Så för att rädda sin egen budget kör man vidare med gamla fordon istället. Sedan är sammordningen inom FM ungefär lika med noll och det verkar inte finnas ngn med någon koll på vilka fordon som är var och hur slitna etc de är.

Nja, visst kostar det att ha fordon ute på förbanden. Men den kostnaden är på årsbasis, så det blir inte billigare att behålla föregående års fordon jämfört med att ta ut nya. GT osv får man betala oavsett.

 

Det handlar snarare om att ingen är villig att ta på sig den logistiska herkulesuppgiften att inventera behov och tillgång och matcha dem mot varandra. Som The Swede konstaterade så är det för FMLOG mer intressant att snabbt minska lagerkostnaderna än att öka standarden på förbandens utrustning. I LIFT är en 13-bil så god som en annan, oavsett körmil.

Link to comment
Share on other sites

Vid den förra utgallringen, då när man fasade ut invationsförsvaret (dvs Tgb903,Bv202, Lgb934 mfl), så gick det skrönor/uppgifter att...

 

Rykte1: FM fick cirka 500.000:- för samtliga fordon som Stena lag beslag på. Stämmer detta? Detta får ses som en "skitsumma", då en 903:a är värd cirka 10-15.000:- i bruksskick på civila marknaden. Dessa kunde bli sålda i ett naffs om viljan och orken bara funnits.

 

Rykte2: Som jag hört på flera håll och då oftast sisådar i förbifarten "-Ja det är ju inget nytt!". Det är att en del av det vi gav till Baltländerna såldes direkt vidare till England. Det ligger nog stor sanning i det för bara något år efter den första utskrotningen så började det "poppa" upp en faslig massa 903,934 i England (Bv202 har de sedan tidigare... Bobcat).

 

Någon som vet mer eller bekrefta/avfärda såsom nonsens!?!?! :)

 

vi borde starta ett soldf-företag och köpa en batch :D

 

så vi kan få hem lite vackert militärt material 8-/

 

He he! Kolla i tidningen 4 Wheel Drive om du vill ha en 11, eller varför inte Blocket? Min granne är i branchen och han kommer hem med 11, 1111, 1112, 13 och 20-bilar stup i kvarten (senast igår kom han med lastbil lastad med 11-bilar 8-/

Pris ca 35 papp för en 11 Aluzink... eller 25 för en vanlig "rost 11" (Det är axlarna som är intressanta...resten??? Njea inte direkt. 8-/

 

Många av hans bilar går, som alla andra, till England.

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en händelse som rör kronans Tg 11 mfl. För några år sedan placerade man x-antal terrängbilar och lastbilar, som skulle till Bråvalla, på P2 nedlaggda område (då fanns SDG kvar på området). Efter någon vecka skulle man hämta fordonen för vidare transport till Bråvalla, alla fordonen var då puts väck. Någon hade tydligen insett värdet på X-antal fordon :tveka: Det var några år sedan jag var på P2 senast men jag tror att det finns en grind vid motorplan som leder ut på Möllerödsfältet så man slipper passera SDG vid vakten.

 

Någon som hört något om detta?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...