Jump to content

Kul händelser under utlandstjänsterna


Recommended Posts

Jobbade som transportledare under 110:an, varje dag så var man tvungen att begära clearence för vissa fordon som skulle pasera den Israeliska gränsstationen.

Dessa togs emot av en Movcon officer vid namn Capt. Saa, han var nepales.

Om ni har sett "Birdie nam nam" med Peter Sellers så vet ni ungefär hur han pratade, fast 100 ggr värre. En vanlig konversatione brukade gå till så här:

-Good Morning Sir, I would like to request clearence for UN.vehicle number one two three four.

-Yeees, no problem numbeeer van to påååår tree.

-No, sir one, two three, four.

-OK pååår, tå, trrrre van.

Denna konversation kunde pågå i timtals, nåväl ett tio tals minuter iallafall.

En morgon efter en väääääldigt sen natt på Trucker´s inn så kom jag till HQ och ,mycket riktigt, samma visa igen.....Eftersom jag kanske inte var helt nykter vid detta tillfälle som körde jag en imitation av "Birdie namnam" och tro på fan, han fattade varenda jäkla clearence begäran!! :rockon::D:D

Link to comment
Share on other sites

@Armywoman: någon sa till mig en gång att Genevekonventionen (eller nåt sånt) säger att concertina inte får användas mot människor, endast som fordonshinder. Så om du hittar den som lagt ut concertinan i terrängen kan du ju släpa honom inför Haag-tribunalen... :)

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde ONT...

 

Lämnade CV i ett dimmigt Kosovo tidigt på morgonen en januarimorgon för några år sedan för att upptäcka under bussresans gång ner mot Skopje att dimman INTE blev lättare. Spekulationerna drog igång bland samtliga leaveresenärer om huruvida Hercan (Flight Syd) överhuvudtaget skulle kunna landa i Skopje för att släppa av de som varit hemma, samt  kunna flyga hem oss i Flight Nord.

 

Väl framme på flygplatsen i Skopje så fick vi det fruktade beskedet av Travel: att Hercan ej kunnat landa i den rådande tjocka dimman, och att den fortsatt ner till Thessaloniki i Grekland, dit vi skulle få fortsätta färden i bussen efter en snabblunch uppe på NSE. Lyckan var total...

Hände detta på KS07?

 

Skulle själv åka på leave vecka 303 och på plats i Skopje fick vi det "trevliga" beskedet att vi istället skulle framrycka till Thessaloniki med X antal timmars försening som följd. Sitter längst bak i bussen tillsammans med en kompanikamrat (XX) som är bosatt på samma ort. Cirka 10 sekunder efter Travels besked piper min mobiltelefon. Det är en vän på min hemort som skickat ett SMS med följande text: -Tjena! Har du och XX kommit hem nu? Jag och XX kan inte göra annat än att skratta åt eländet och bjuder istället den lätt frustrerade Travel på lite godis.

 

När planet väl landar på Arlanda, Ca: 22.10, blir det ordentligt kaos när samtliga ska ha sina biljetter för fortsatt resa. Då jag och XX är bosatta långt uppe i de norrländska skogarna ska vi flyga med ett plan som lyfter 22.30. Vi får skjuts av en bagagebil till tullen och genomför sedan med stor sannolikhet det snabbaste fälttestet som någonsin har ägt rum i Arlandas korridorer. Med enorm tur lyckas vi ta oss ombord på planet precis innan det ska rulla ut från gaten och vi kan glädjas över att slippa spendera natten i engångslakan på Livgardet.

 

På tal om din taggtrådsbrottning. Hoppas såren läkte utan större komplikationer, har själv över en decimeter ärrvävnad på fingrarna tack vare denna underbara uppfinning. Vi kan ju iallafall konstatera att concertinan fyller sitt syfte och hoppas på att vi slipper kvalitetspröva den i framtiden. :D

Link to comment
Share on other sites

Concertina är riktigt roligt.

 

Under utbildningen till BA01 övade vi mobile checkpoint.

Min ksp-skytt skulle vara stopp-post så när avsittningskommandot kom hoppade han ur vagnen, sprang fram till fronten och hämtade en rulle concertina.

Därefter satte han fart längs vägen för att upprätta en spärr 50 meter bort.

Tyvärr, för honom, fastnade han med concertinan i byxbenet varvid han totalt tappade kontrollen över sin kropp och gick i backen.

Under rullningen lyckades han trassla in sig i concertinan och låg sedan på vägen som en stor kåldolme.

Vi övriga stog och tittade asgarvande i säkert 2-3 minuter innan vi kom på att han kanske behövde hjälp. :)

 

@Bappelsinmannen.

Dom där turerna känner man igen, vi hade körningar till Haifa en gång i veckan och det var samma visa varje gång.

Höjden var nog när israelerna ville röntga en acetylentub, det tjöt rätt bra i metalldetektorn när dom bar in den. :D

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

@Armywoman: någon sa till mig en gång att Genevekonventionen (eller nåt sånt) säger att concertina inte får användas mot människor, endast som fordonshinder. Så om du hittar den som lagt ut concertinan i terrängen kan du ju släpa honom inför Haag-tribunalen...  :)

Skulle gärna se det fordon som bryter ner en T-wall med en duns, för att sedan fastna på concertinan som är lagd på toppen :)

 

Hua!

Edited by paananen
Link to comment
Share on other sites

Tänkte starta en ny tråd!

När jag precis hade kommit ner till Cypern så ville en übermench-Major från Österrike ut i AO:t för att inspektera minfälten!! :=o , han hade roterat ner samtidigt som jag.

Nåväl, han rekvirerade en jeep och beordrade mig att inställa mig som chaufför/signalist/kartläsare mm. Eftersom jag precis hade kommit ner så talade jag om för herr Major Hrutza att jag var ingen vidare signalist (men en jävel på Kulspruta 58! :/ ) vilket fick hans ansikte att anta en besynnerligt rödsvart ton.

Då beordrade den eminete österrikaren mig att ta plats i baksätet så skulle han minsan visa att en österrikisk major kunde ta vara på sig själv och var vida överlägsen en sketen Sergeant från Sverige. Efter en timmes skuttande stannade han bilen och förkunnande glatt att nu var vi framme, det var bara 200 meter kvar!!! Jag öppnade dörren och stirrade rakt ner på en stridsvagnsmina....... :/ Den gode herr Major hade inte läst kartan heeeelt rätt! Det blev att sitta på taket på jeepen i 4 timmar innan vi kom därifrån!

Dessutom skyllde den jäveln på mig fick jag veta bakvägen!!!!!

Men han gick alltid omvägar för att slippa möta mig ansikte mot ansikte!

 

Har fler rövarhistorier men nu lämnar jag över bollen till näste talare!

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Tänkte starta en ny tråd!

Då tänkte du fel.

 

Slår ihop den med den tråd som redan fanns på ämnet.

I detta fall var den senast aktiv idag så det kan inte ha varit så svårt att hitta den.

 

Sök, tänk, tänk igen, skriv.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag utspelar sig under tjänstgöring i kosovo sommaren 2000 (KS02). Plutonen var för tillfället stationerad uppe i slivovo (spy-bar) tillsammans med ett brittiskt kompani (desert rats). I alla fall så skulle vi inför vintern inventera hjälpbehovet i "avlägsna" byar där uppe i bergen. Av oklar anledning så skulle vi flygas ut o sen hämtas med helikopter. I min patrull vi var två svenskar som ingick och en britt som skulle svara för sambandet. Det var flera patruller som skulle lyftas ut samtidigt och därför lite stimmigt på ordergenomgången som hölls av en brittiskt löjtnant. Allt gick dock bra och vi fick gridsen (xerxes yngve motsv.) för våra drop of points och pick up points. I alla fall utom vårat så var det samma ställe, det var tydligen standard.

 

Helikoptern kom o plockade upp oss. Vi blev avsläppta och genomförde under dagen vår patrull. (radiosambandet med spy-bar var bara glömma) Vi började med att inventera två byar i en dalgång för att avsluta med den tredje och sista. Denna by låg längst uppe på åsen sett från dalen. Efter en helvetiskt klättring som tog längre tid än beräknat var vi så framme vid den sista byn. Efter förrättat värv gick vi ut mot den äng som motsvarade vårt "p.u.p". Från ängen hade man en sagolik utsikt över dalen. Mycket riktigt kunde vi höra helikoptern komma längs dalgången. Men som de flesta nog listat ut så åkte den till vårt "d.o.p" istället. Den cirklade en fyra-fem gånger innan den tog en lov uppåt i dalen. Paniken stiger inom mig -helvete fattar dom inte vart dom ska? fram med gps:en o dubbelkolla att vi är på rätt ställe. -jo vi är där vi ska vara... helikoptern kommer tillbaka o gör ett varv igen på högre höjd. Nu står vi alla tre o viftar med armarna o busvisslar. (ja jag vet, man hör inte ett skit inne i en helikopter). Efter att den fullbordat sitt varv flyger helikoptern tillbaka ner längs dalgången o där står vi...

 

Britten blev ängslig o undrade om jag hade orienterat fel. -Öhh, vi har gps sa jag. Tittade på koordinaterna igen och visade också gps:en. Den stackars britten var sjuk av oro för vad han skulle få för det här av sitt befäl. -Haha, sa jag och försökte förklara att om det funkade som vanligt så var det väl jag i egenskap av patrullchef som skulle komma att hudflängas. Vi väntade i ca tjugo minuter på att helikotern kanske skulle komma tillbaka sedan den släppt av övrig patruller på spy-bar, britten försökte hela tiden få samband men icke... -Vi börjar gå sa jag så vi kommer närmare o kan nå dom med radion. -helvete om vi blir tvungna att gå hela vägen, då är vi framme i morgon. Mörkret föll efter en timme och fortfarande inget samband. -Men vafan, snackar han för sig själv nu också engelsmannen? nähä det var tydligen spy-bar ja. fram med gps:en ange grids o stanna där. Efter en timme kom så ett softskin o hämtade oss.

 

Väl tillbaka i spy-bar så undrade man givetvis vart i HELVETE vi hållit hus när helikoptern kom. Och varför vi inte hört av oss på hela dan. -Tja, sa jag vi var där vi skulle men inte helikoptern o britternas radio var antingen kass eller så var killen vi hade med oss kass på att sköta den. Löjtnanten (min plutch) tog ett snack britternas kompanichef o sen tog det hus i helvete. På övervåningen i troophouset fick nån sig den värsta utskällningen jag har hört i hela mitt liv. Efter en minut uppenbarar sig den engelska löjtnanten som hållit i ordergivningen och ber tusenfallt om ursäkt. Han hade glömt meddela helikoptern att vi skulle hämtas på ett annat ställe.

 

Ett sjukt kul minne såhär i efterhand.

 

(Vi hade av oklar anledning (mitt fel) inte med oss något närlys motsv. Direktsamband med helikoptern var något som inte fanns då iaf.)

 

Edit: chipsfingrar

Edited by sgt2421
Link to comment
Share on other sites

Hehehe, har också en helikopterstory men jag är inte med i den, tyvärr.

En kompis till mig var med på BA02, 9:e komp.

Vid tiden för rotation så var 9:e förlagt på Mount Igman, Sarajevo.

Detta innebar att 02:orna roterade ner direkt till Sarajevo för att sedan transporteras upp på berget.

I kompisens fall skulle dom lyftas med helikopter till något OP som låg avsides på berget.

Helikoptern kom från fransmännen, bara det får en att tänka sig för. Nåväl, dom lastade i vispen och flög iväg mot Igman.

Efter ett tag går fransmannen ner och släpper av polarens grupp, mitt uppe på en platå och drar därifrån.

Killarna börjar titta sig omkring efter OPt men det är tomt och ödsligt, finns inte ett liv där.

Efter c:a 10-15 minuter kommer helikoptern tillbaka med en skamsen pilot som på dålig engelska säger: sorry, wrong hill. :D

 

The Swede :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ännu en hkp-historia:

På Ba05 skulle det genomföras ett vapensök och bataljonen skulle tilldelas en amerikansk Blackhawk för att jaga eventuella flyende. Denna dag var jag DO och faxen på singsing gick varm. (DivisionsHQ hade lite svårt att reda ut det där med om huruvida vi överhuvudtaget skulle få någon hkp.)

 

Precis när högdjuret från bataljonsstaben anlände vår camp kom faxet som sa att det definitivt och slutligen inte skulle bli nån hkp...

-Fan också, sa överstelöjtnanten som sett fram emot en trevlig flygtur, varpå han satte sej i sitt softskin, slog över till batnätet och vände tillbaka till staben.

 

Då kommer nästa fax som säger att det blir hkp i alla fall... DO:n (undertecknad) slänger sej på radion för att få överstelöjtnanten att vända om men icke. Nema samband.

 

Vår stf kompchef beordrar då DO att lämna över vakthavandeskapet till nån simulant och själv ta befälet över hkp:n... Behöver jag tillägga att jag accepterar uppdraget utan särskilt mycket protester? :P

 

Resultatet av vapensöket blev utmärkt. Inga flyende behövde jagas och HC1 kunde därför betrakta nordöstra Bosnien lite grann från ovan i 90 minuter. Solen sken och besättningen löd min minsta vink... Kort sagt, en underbar dag i missionen.

Edited by Hotel Charlie One
Link to comment
Share on other sites

måste bjuda på en till...

 

Under tjänstgöring i kosovo så dök försvarsministern upp på en inspektion i den by utanför slivovo där min grupp var stationerad för tillfället. (vidachi?) På radion kom det ett kort meddelande: "Försvarsministern med följe ankommer er post om bedömt två minuter för inspektion." -vafan! hann jag tänka innan den första MP bilen stannade på vägen utanför vårt troohouse.

 

Till saken hör att bevakningsuppgiften löstes medelst en ensam post på en liten kulle mitt i byn. Det var alltså här som gruppen skulle "återhämta". Återhämtningen gick oftast ut på att vårda, lapa sol B) och löka i största allmänhet. Detta medförde att gruppen var minst sagt lättklädd och definitivt inte presentabel för en gäst av ministerkaraktär.

 

Till en början gick det inte upp för alla att nu kommer försvarsministern. Men några rappa ordväxlingar senare sprang alla över gårdsplanen som yra höns, oftast inte med mer kläder än kallingar o bössa. Jag tror att vi hann undan och in i troophouset innan följet kom in på gårdsplanen. Snabbt som fan på med kläder o basker o ut igen.

 

Pustande och lite stressad följde en improviserad fältanmälan som lämnade en del övrigt att önska. -Öhh herr minister, andra grupp lala pluton QL under bevakning av... (hur titulerar man försvarministern och gör man en fältanmälan till honom?) Mitt i min anmälan så ser jag att han har en av världens fulaste trucker-kepsar på skallen. Och på kepsen står det Kustflottan... -med uppbådande av en inte liten kraftansträngning lyckas jag hålla mig för skratt och guidar sen runt i byn.

 

Situationen är nog lite mer komisk för de närvarande än er som läser men det skulle vara kul att veta om han fick syn på oss. (Och varför han hade köpt en turistkeps på djurgårdsfärjan ;) )

Link to comment
Share on other sites

Jag råkade ut för nåt liknande nyårsafton 1993 på op R02. Batpappan och hans stf ville göra blixtvisit och undertecknad som opchef stod givetvis i fältduschen när singsing anmälde att Bataljonchef (Öv. Ulf Henricsson) är på ingång...

 

Hela gruppen stod uppställd och översten gick och sparkade kottar medan jag i ilfart försökte få på paltorna igen.

 

Henricsson hade dock stor förståelse för vikten av att sköta hygienen under de förhållande vi levde under så han tyckte det var okej att vänta lite på en anmälan...

Edited by Hotel Charlie One
Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en grej under 112:an...

 

Det var besök för anhöriga på campen i Naqoura och det var en lätt uppslupen stämning.

Soldat H var glad i att springa runt och flörta med varje tjej han träffade på fick syn på stf. Batpappa med kvinnligt följe.

 

Snabbt for soldat H på fötter och kliver fram, blinkar åt tjejen och tilltalar stf. Batpappa:

- Det var en vacker dotter ni har, lagom högt så tjejen också skulle höra.

Varvid stf. Batpappa blir högröd i ansiktet och spänner blicken i soldat H. och svarar:

- Det är min FRU!!!!!

Edited by Animal
Link to comment
Share on other sites

Alltid händer det ngt när försvarsministern är på besök.

 

På vårt troophouse i Gracanica så hade någon skurit av en petflaska och i petflaskans botten anordnat en liten "köksträdgård". Grejen var dock att trädgården bestod av cannabisplantor som växte rikt bakom huset... personen i fråga tyckte detta var en ganska rolig grej och vi andra tänkte inte så mycket på det... (för undvikande av missförstånd kan jag meddela att plantorna aldrig användes till något annat än som just utsmyckning)...

 

Hur som helst... plantorna glömdes bort... en dag kom ju givetvis försvarsministern på besök och utbrast: "Nämen odlar ni också - så trevligt"..varpå alla nog mest ville sjunka genom jorden. Huruvida hon förstod var det var eller inte framgick dock inte av hennes reaktion...

Link to comment
Share on other sites

Anhöriga????

Om läget medger besök av anhöriga, behövs verkligen blåbaskrar då??

Den svenska campen i Libanon låg längst ner i landet, i det av Israel kontrollerade området.

Dit kunde anhöriga få komma på besök (från Israel) om läget så medgav.

Längre upp i landet, där skyttebataljonerna var grupperade hade jag inte velat ha mina anhöriga.

Dock skall sägas att det även i området runt Camp Carl-Gustav kunde hetta till ibland.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Alltid händer det ngt när försvarsministern är på besök.

 

På vårt troophouse i Gracanica så hade någon skurit av en petflaska och i petflaskans botten anordnat en liten "köksträdgård". Grejen var dock att trädgården bestod av cannabisplantor som växte rikt bakom huset... personen i fråga tyckte detta var en ganska rolig grej och vi andra tänkte inte så mycket på det... (för undvikande av missförstånd kan jag meddela att plantorna aldrig användes till något annat än som just utsmyckning)...

 

Hur som helst... plantorna glömdes bort... en dag kom ju givetvis försvarsministern på besök och utbrast: "Nämen odlar ni också - så trevligt"..varpå alla nog mest ville sjunka genom jorden. Huruvida hon förstod var det var eller inte framgick dock inte av hennes reaktion...

He he... på vår tid anställde vi en trädgårdsyxa som klippte gräset o krattade gruset på mup-stationen, huruvida han odlade "exotiska" plantor vet jag inte. Jag vet inte om Leni har gröna fingrar men hon kanske mörkade sina kunskaper för att undvika "pinsamheten"...

Link to comment
Share on other sites

Appropå helikoptrar drar jag mig till minnes att under KS06 var det visst någon som hade lekt med sin laserpek mot en helikopter och fått se exempel på hur jänkarnas motmedelsystem reagerade.

Efter det var det order på att inte rikta sin aktiverad laserpek mot helikoptrar :o

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Hänt på VL i mitten på 90-talet:

Rep skulle ha fest i workshopen. Dock så var MP väldigt noga med att alkoholreglerna efterlevdes under mission vilket framtvingade en taktikanpassning hos de törstande rep-killarna.

Ingen utrustning eller tekniskt kunnande saknades och det saknades heller inte idérikedom så dörrarna in i verkstaden svetsades igen från insidan. Sedan kunde festen börja.

Det spelades musik på högsta volym och drycken flödade. Klackarna i taket.

 

Efter några timmar kom så MP och bankade på. Ingen öppnade och MP kom heller inte in. Då detta läge kvarstod en längre tid försökte MP forcera dörren. Det gick inte ty den var tillverkad av äkta fornjugoslaviskt stål. Här behövdes kraftiga åtgärder varvid MP försökte få tag på en vinkelslip men... Vinkelslipar finns i verkstaden och det var ju dit in de försökte ta sig. Samma visa var det med skärbrännaren.

 

Sura som ättika fick MP helt sonika vänta ut festen som pågick långt in på småtimmarna. Rep-killarna var desto muntrare.

 

Mig veterligen renderade det hela endast en tillsägning.

 

/Krook

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

Appropå helikoptrar drar jag mig till minnes att under KS06 var det visst någon som hade lekt med sin laserpek mot en helikopter och fått se exempel på hur jänkarnas motmedelsystem reagerade.

Efter det var det order på att inte rikta sin aktiverad laserpek mot helikoptrar :navy:

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Detta hände redan under BA-tiden.

Det var lagom roligt för både hkp-besättningen och den som utförde det. Den senare fick en oerhört skarp tillrättavisning och dessutom vetskap om hur nära det var att hkp:n hade öppnat eld.

 

Lek inte med elden, barn. Och inte med lasern heller.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Ingen utrustning eller tekniskt kunnande saknades och det saknades heller inte idérikedom så dörrarna in i verkstaden svetsades igen från insidan. Sedan kunde festen börja.

Det spelades musik på högsta volym och drycken flödade. Klackarna i taket.

Ok, det var en bra story, men mitt mer säkerhetsmedvetna jag ryser ändå en smula... när jag var nere körde vi en övning på campen med brand i verkstaden, det hade kanske inte varit lika kul om det var brand och ambulans som fick stå och hacka sig in i verkstaden?

 

Men visst, det var en bra historia. Och eftersom det hände i historien och uppenbarligen gick bra så kan vi väl tillåta oss att garva åt det (ursäkta mina surkuk-fasoner) :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

@Krook, Blackadder o APC-mannen

Hörde bara historien och i detta fall så skulle pekandet resulterat i att helikoptern sköt ut flares och gjordes undanmanövrar. Kan vara att någon BA-yxa berättat den under en KS-mission och att den sedan gått vidare som "fakta"...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Det fanns ju en P12:a och en plåsterlåda där inne, så AA och ST kan vara lugna...... ;)

Mmm, AA och ST har ju helt klart egen praktisk erfarenhet av liknande övningar i dryckesmundignade.

 

:=o:o

Link to comment
Share on other sites

@Krook, Blackadder o APC-mannen

Hörde bara historien och i detta fall så skulle pekandet resulterat i att helikoptern sköt ut flares och gjordes undanmanövrar. Kan vara att någon BA-yxa berättat den under en KS-mission och att den sedan gått vidare som "fakta"...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Detta stämmer... det var utfört av en spaningsgrupp (säger inte vilken) i södra Kosovo, samtidigt som valda delar ur RL ingick i ett brittisk kompani under amerikanskt styre.

Huruvida det var laser-pek:en eller ett avståndsmätningsinstrument återstår att diskutera.

Och att det inte bara var spangruppen som fick direkta order på att inte rikta "laser" mot allierade helikoptrar står väl klart. :o

Link to comment
Share on other sites

@Krook, Blackadder o APC-mannen

Hörde bara historien och i detta fall så skulle pekandet resulterat i att helikoptern sköt ut flares och gjordes undanmanövrar. Kan vara att någon BA-yxa berättat den under en KS-mission och att den sedan gått vidare som "fakta"...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Detta stämmer... det var utfört av en spaningsgrupp (säger inte vilken) i södra Kosovo, samtidigt som valda delar ur RL ingick i ett brittisk kompani under amerikanskt styre.

Huruvida det var laser-pek:en eller ett avståndsmätningsinstrument återstår att diskutera.

Och att det inte bara var spangruppen som fick direkta order på att inte rikta "laser" mot allierade helikoptrar står väl klart. :o

Bra med bekräftelse på att jag inte mindes fel då. Var optimistik och försökte hitta något om det i de gamla nummer av batbladet jag har i mina gömmor...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

 

Edit: layout

Edited by Foxtrotcharliegrg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...