Sgt1clHansson Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8688946.asp Ja, detta kan ju bli intressant... Regeringen kanske skulle tänkt efter lite hårdare innan de avskrev möjligheten till en "bred uppgörelse" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyli Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Verkar högst intressant.. nästan så man ser fram emot omröstningen mer än julafton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rill3e Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8630718.asp (annan artikel lite längre ner på samma sida: manfall i försvaret) "Ännu 1990 kunde försvaret mobilisera 730 000 man – det nya insatsförsvaret ska bestå av som mest 31 500." Okej att det skulle bantas men OJ vilken skillnad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Fyfan säger jag. Detta är inte positivt för försvarets del på många sätt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Är det bara jag som fortfarande inte har en klar bild av vad borgarnas förslag innebär? Skulle vara kul att få läsa det! Någon som kan berätta eller har en länk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Fyfan säger jag. Detta är inte positivt för försvarets del på många sätt.... Vad menar du med inte positivt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Ungefär samma sak som sossarna. Fast mindre besparingstrappa(samma slutmål) och mer pengar till internationell verksamhet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realkh Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Det skall väl sägas att de 31500 är en direktlögn. Detta då hemvärnet självt mobiliserar mer än de saga 31500. det är möjligt att 31500 skulle utgöra de krigsförband utöver hemvärnet, men även det ser jag som osanolikt. Dock båsteendet att vi skulle ha svårt med mob kan nog vara sant men 1(ett)år!? det var en ordentlig överdrift. Nej Måla inte fan på vägen, läget är illa nog ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted December 6, 2004 Author Report Share Posted December 6, 2004 Klart detta är Negativt för FM. De ekonomiska ramarna kvarstår ju, men utan ett försvarsbeslut så saknas målstättningar... Mitt Politikerförakt bara växer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 är folkomröstningen ett förslag eller kommer det att vara en folkomröstning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Aftonbladets artikel Majoritet MOT nerläggningarna Har vi nått nivån då även de folkvalda börjar inse att det snart är FÖR smalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rill3e Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 är folkomröstningen ett förslag eller kommer det att vara en folkomröstning Ska det vara folkomröstning? trodde riksdagen skulle rösta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 är folkomröstningen ett förslag eller kommer det att vara en folkomröstning Ska det vara folkomröstning? trodde riksdagen skulle rösta.. nej ingen folkomröstning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 (edited) Har vi nått nivån då även de folkvalda börjar inse att det snart är FÖR smalt? Det är inte därför de lipar. De lipar för att deras hemförband hotas. tydligen mycket bättre att lägga ner någon annanstans. Men var? är folkomröstningen ett förslag eller kommer det att vara en folkomröstning Vem har nämnt något om en folkomröstning? Edited December 6, 2004 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted December 6, 2004 Author Report Share Posted December 6, 2004 Vet inte riktigt hur man skall ställa sig till det här med folk som röstar för sin hembyggds räkning. Trodde riksdagen i första hand skulle verka för "nationens intresse"? Inte underminera hela den nationella säkerheten "5 i 12". hummm.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NDR Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 (edited) Camilla Sköld Jansson pekar på de brister som finns i underlaget. "- Det saknas analyser och det går inte att bedöma om detta är försvarspolitiska bra förslag eller om det är samhällsekonomiskt försvarbart." Det verkar vara både regionalpolitiskt intresse och synen på undermåligt underlag. Edited December 6, 2004 by NDR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted December 6, 2004 Author Report Share Posted December 6, 2004 Camilla Sköld Jansson pekar på de brister som finns i underlaget. "- Det saknas analyser och det går inte att bedöma om detta är försvarspolitiska bra förslag eller om det är samhällsekonomiskt försvarbart." Det verkar vara både regionalpolitiskt intresse och synen på undermåligt underlag. Med tanke på att hennes parti gärna hade skurit bort ännu mer av försvarsbudgeten kanske hon bör tänka efter vad "försvarspolitiska bra" och "samhällsekonomiskt försvarbart" egentligen betyder och hur man i så fall kombinerar dem med en nedskärning i försvarsbudgeten. För mig låter det som ett svepskäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NDR Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Jag beredd att hålla med dig! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 förlåt, de var jag som var halvvaken, omröstning ska det vara soldf--)) JAG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 är folkomröstningen ett förslag eller kommer det att vara en folkomröstning Isåfall så, ja. Det komemr att hållas en omröstning i riksdagen den 15 december om hur riksdagen stälelr sig till den proposition som regeringen har arbetat fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuizQuoz Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Jag tycker det är synd att de röstar för sina hemmaförband, som riksdagsledarmoter borde de se till nationens bästa inte regionens. (Inte för att något av förslagen är direkt bra) Det är många som får bita i det sura äpplet, det är väl bara Halmstad och Blekinge som tjänar på FB04, alternativt förlorar minst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bengtsson Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 1 amiral per ytstridsfartyg är lite tufft tycker jag. Ingen beslutsfattare som ser det orimliga i detta??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Kalla Fakta ikväll handlar för övrigt om FB04, ska bli intressant att se vad de snokat fram.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Det skall väl sägas att de 31500 är en direktlögn. Detta då hemvärnet självt mobiliserar mer än de saga 31500. det är möjligt att 31500 skulle utgöra de krigsförband utöver hemvärnet, men även det ser jag som osanolikt. Dock båsteendet att vi skulle ha svårt med mob kan nog vara sant men 1(ett)år!? det var en ordentlig överdrift. Nej Måla inte fan på vägen, läget är illa nog ändå. Hemvärnet är bra men det kan inte mobilisera några mekaniserade brigader. Egentligen borde man ha minst tre räkningar. På kort sikt typ en vecka. 1. Insatsförsvaret plus det som kan mobiliseras med bra materiel och nyutbildade värnpliktiga som ej värvats till internationell tjänst plus hemvärnets insatsplutoner. 2. Övrigt hemvärn. 3. Polis och civilförsvarsfrivilliga. På lite längre sikt typ ett år: 1. Insatsförsvaret plus det som kan mobiliseras med bra materiel och nyutbildade värnpliktiga som ej värvats till internationell tjänst plus hemvärnets insatsplutoner plus lite äldre repövade VPL och vidareutbildat hemvärn utrustat med fordon osv som sparats i förråd. 2. Övrigt hemvärn. 3. Polis och civilförsvarsfrivilliga. 1 + 2 är nog lämpligt för internationella jämförelsetabeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutger Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 Det ligger en hund begraven här....Inspirerar till en liten novell: STOCKHOLM, 041204 Ohlys rum på partihögkvarteret "OK. Då var rådslaget avklarat. Skönt att trycka dit de småborgeliga elementen. Nu till försvaret. Pernilla, har du utformat din plan för att sänka försvaret?" "Ja, som ni alla vet, så har vi inte lyckats få med oss borgarna än. De kräver 675 mil/år, vilket är helt oacceptabelt, Men, om vi nu deklarerar att vi röstar mot GRO så kommer regeringens förslag att falla. Det innebär en ny utredning som säkert tar ett år enligt Berit. Eftersom vi kan blockera anslagshöjning, så betyder det att lika mycket läggs ned i alla fall och försvaret får betala resor till norrland istället för att delta i NATO-övningar." "Bra, men partiet kan inte öppet sänka regeringen. Går det att justera lite? Ja, Camilla?" "Jo, det kan man göra. Om jag och Siv och några till revolterar mot partiet (fniss), så blir ju utfallet detsamma. Vi säkrar röster 2006 i norr och du har deniability - finns det verkligen inget svenskt ord för det? - mot statsministern. Vi kan säkert köra en toleransgrej på det också. Se så högt i tak vi har, typ. Sänker trovärdigheten hos de småborgerliga förnyarna också. Den bästa effekten glömde Pernilla bort. Officerarna kommer få snurren av all ovisshet. Vi kan vänta oss strömavhopp av oroliga officerare samtidigt som pengarna inte räcker till. De nya svarta hålen kan vi använda i valupptakten nästa höst." "Utmärkt. Så gör vi. Sammanträdet avslutat. Får jag bjuda på gammal bjudsnaps?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Det ligger en hund begraven här....Inspirerar till en liten novell: STOCKHOLM, 041204 Ohlys rum på partihögkvarteret "OK. Då var rådslaget avklarat. Skönt att trycka dit de småborgeliga elementen. Nu till försvaret. Pernilla, har du utformat din plan för att sänka försvaret?" "Ja, som ni alla vet, så har vi inte lyckats få med oss borgarna än. De kräver 675 mil/år, vilket är helt oacceptabelt, Men, om vi nu deklarerar att vi röstar mot GRO så kommer regeringens förslag att falla. Det innebär en ny utredning som säkert tar ett år enligt Berit. Eftersom vi kan blockera anslagshöjning, så betyder det att lika mycket läggs ned i alla fall och försvaret får betala resor till norrland istället för att delta i NATO-övningar." "Bra, men partiet kan inte öppet sänka regeringen. Går det att justera lite? Ja, Camilla?" "Jo, det kan man göra. Om jag och Siv och några till revolterar mot partiet (fniss), så blir ju utfallet detsamma. Vi säkrar röster 2006 i norr och du har deniability - finns det verkligen inget svenskt ord för det? - mot statsministern. Vi kan säkert köra en toleransgrej på det också. Se så högt i tak vi har, typ. Sänker trovärdigheten hos de småborgerliga förnyarna också. Den bästa effekten glömde Pernilla bort. Officerarna kommer få snurren av all ovisshet. Vi kan vänta oss strömavhopp av oroliga officerare samtidigt som pengarna inte räcker till. De nya svarta hålen kan vi använda i valupptakten nästa höst." "Utmärkt. Så gör vi. Sammanträdet avslutat. Får jag bjuda på gammal bjudsnaps?" Ta aldrig bort "buggen" i Ohlys rum! /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutger Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 STOCKHOLM 041207 Hos partiledaren "OK. Hör upp! Det är en katastrof!" "Ja, Gudrun är sig själv närmast" "Nej..inte det...jag läste i Flamman att FN ska ge sig själv rätt att intervenera i sönderfallande stater!" (en knappnål faller) "Fattar ni vad det innebär? Sossarna kommer att upprusta krigsmakten. Borgarna kommer bedriva överbudspolitik. Vad gör vi? Ja, Berit?" "Kan vi inte gå ur FN?" "Hmm...Intressant tanke. Anteckna den....nej...Hammarskjöld och Blix och Eliasson...sossarna kommer aldrig köpa det. Var ska de ta vägen, när karriären hemma är slut?" "Jag menar partiet..oss alltså...vi går ur FN, menar jag." "Lysande...de har ju till och med haft talibaner i generalförsamlingen. Det ska vi ha som argument mot Gudrun....ja, Camilla? "Det ändrar väl inget i sak. Sverige är ju fortfarande med." "Ja, usch...åhhh...nu fattar jag varför sossarna flyttade OPIL till Uppsala...Björck är ju landshövding där! Tänk er....Björck inspekterar trupperna inför insats....herremarx. Vad ska vi göra?" "Kan vi kräva fredstrupper? Ni vet som portugiserna...nejlikor i pipan....om jag kan köra genusgrejen ett tag till kan vi tvinga ÖB att utrusta soldaterna med pamfletter och liknande." "Nej, det duger inte. Vi får återkomma till det senare. Pernilla, hur går det i försvarsfrågan?" "Det går bra. Alla inblandade vet att allt är på låtsas. Jag menar det "stormiga" mötet i eftermiddags. Gav oss mycket TV-tid. Vi kanske skulle komma med olika bud varje dag?" "Ja...ja...lysande.....vi håller alla i osäkerhet...maximal osäkerhet..ge order till Ingrid att meddela att vi håller ny riksdagsgrupp på torsdag. Ring upp Rosenbad och säg att jag vill förhandla med Köttberget! Glömde du nåt?" "Ja, enda problemet är att Per inte fattar att det är på låtsas. Han gav intervju och sa att han skulle rösta med regeringen...(suck)..han sa att de anställda måste få besked...har han militärer i släkten?" "Nej, det tror jag inte....hörni, vi slutar här...Goldschnapsen tog slut i helgen. Vi sjunger istället!" Alla: "Under skatter vi digna ned... "Stopp. Vad är det för reaktionär som skrivit detta alster? Det är ju häftigt att betala skatt...det här måste vi ta itu med när vi kommer till makten..många låtar är ju rena historieförfalskningen...Tänk bara - Det spelades bättre boll på Gunnar Nordahls tid....på Lasse Ohlys tid måste det ju vara...jag har ju spelat boll med Nacka.......nästan (ohörbart). Pernilla, till nästa möte måste du ha tagit fram en ny kampsång. Slut för idag. Tack för idag!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rill3e Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 (edited) Är det nån som tycker att kedjebrev är ett bra förslag?? bara skriva nåt gemensamt och sen bomba alla riksdagsledamöter...speciellt dom tvekande Vänsterpartisterna?????? Jag vill ha åsikter nu!!!! Edited December 9, 2004 by rill3e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 bomba alla riksdagsledamöter...speciellt dom tvekande Vänsterpartisterna?????? Jag vill ha åsikter nu!!!! Jag tycker att det låter som en dålig idé att bomba alla riksdagsledamöter, även om jag får medge att även jag fantiserar om att spränga några av dem i bitar ibland. Så i demokratins namn, så föreslår jag att du låter bli att bomba dem. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutger Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 STOCKHOLM 041209 Partistyrelsen "...och den var så här stor!....Det var det roligaste sammanträdet i riksdagsgruppen på länge....härliga fiskehistorier med media utanför dörren. Jag tog intervjuerna själv efteråt....regeringens förslag kan falla sa jag...och att vi ska ha extra riksdagsgrupp på tisdag. Ja, Camilla?" "Är inte det lite lång tid? Får vi verkligen maximal bevakning då?" "Jo, det har du förstås rätt i. Vi kanske skulle svänga mera? Jag vet...på lördag säger vi att det är 8 st som ska rösta emot...på söndag så har det svängt....då ska alla rösta för regeringens förslag. Alla kommer att spekulera i att vi har förhandlat till oss något. Stärker vår ställning i opinionen. Ville du tillägga något?" "Då kan vi utveckla idén. På måndag kan vi göra det olidligt spännande genom att annonsera att 4 skall rösta emot, 1 för och 1 som inte bestämt sig. Resten lägger ned!" "Underbart...jag får får föra fram mitt budskap i TV-sofforna på tisdagmorgonen. Ja?" "Ditt budskap?" "Ja...just det...vårt budskap. Så gör vi! Något annat? Camilla?" "Ja...Gudrun har visat att hon inte är feminist...I en intervju idag sa hon att försvaret bygger på den patriakala idén att män ska försvara kvinnor och barn. I renodlad feminism ska de ju bara försvara kvinnor och flickor...(suck)." "mmm...OK. Då vill jag bara informera om att vi tittar på det förfärliga med förslaget om FN-interventioner. Vad säger din analys, Pernilla?" "Det ser mörkt ut. Hovet har hört sig för om etiketten vid medaljparader. De vill att statschefen ska tilldela Tapperhet i Fält om militärer gjort någon löjlig insats som ska uppmärksammas." "Förbannat!...Tänkte jag inte på...Vi kan för farao få krigshjältar i landet...dessa brukar ju bli presidenter...ska vi lägga ned kravet på republik? Vad gör vi? Siv?" "Kan vi inte ha egna medaljer i partiet? Jag tänkte mig TPK?" "TPK?" "Ja, Tapperhet På Kongress. För särskilda prestationer som brännmärkning av motståndare eller att rösta mot sig själv?!" "Bra....riktigt bra...oj...kanon...vi har ju också utlandstjänst!...Tänk er 25:e kongressen under Breznjev!!...4 timmars tal i ett sträck och applåder i 20 minuter.....Jag var där med Lasse W....den har ni väl hört talas om?!?" "Jadå" "Låt mitt förslag om TPK komma fram från analysen om partiets historia som klassförädaren Josefsson tvingade på oss. Vi slutar här....På söndag förmiddag ville förresten statsministern tala med mig....vad kan han vilja? Nej....här har ni lite litteratur att läsa...jag har tryckt ut ordförande Mao och någon gammal kines som skrev för länge sedan. Det här ska vi använda oss av i vår kamp. Njut av helgens skådespel på bästa sändningstid!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts