Stefan F Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Så fick han då livstid i fängelse av HD. Jag är nöjd med domen. Vad tycker ni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Tja... det finns ju inte längre straff så... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Så där ja, steg 1 klart. Se nu till att exportera honom till Serbien enligt hans önskningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 HD har sagt sitt och rättvisan har haft sin gång. Expressen - Livstid för Mijailovic Då strafflängden ska vara lika, oberoende av vilket land någon får möjlighet att avtjäna det i (Expressen - Här vill Mijailovic sitta av sitt straff), är frågan hur länge han kommer att sitta inne. Mvh, Foxtrotcharliegrg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 http://www.hogstadomstolen.se/2004/2004-12...54-04%20dom.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Foxtrot: Varför inte? Om vi får garantier av serberna att han sitter av LIVSTID, och inte blir frigiven när de känner för det. Sitta i finkan i Serbien kan omöjligen vara mysigare än i gamla Svedala, hmm? (såvida han inte betraktas som "hjälte" i Serbien, samtidigt som svenska fångar är förbannade på honom) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Det känns bra att det inte blev dråp, eftersom det är svårt att hitta några omständigheter som talade emot mord. Huruvida mördaren var allvarligt psyksjuk eller ej kan inte jag avgöra, men jag får väl lita på HD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Jag tycker absolut att vi ska expotera honom till Serbien-Montenegro. Jag tror att svensk kriminalvård sparar en hel del pengar på att slippa vårda honom här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Jag tycker det känns bra att han blev dömd till livstid för mord och inte för dråp. Jag har inget emot att han får avtjäna sitt straff i Serbien-Montenegro så länge vi får garantier för att han får sitta lika länge som en svensk livstidsdömd eller ännu hellre en Serbisk-Montenegrinsk livstidsfånge eftersom livstid nog betyder livstid där nere och inget annat. Serbisk fängelsestandard Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Gå vidare till serbien utan att pasera gå Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 I spartider borde väl det vara en bra idè att exportera fångar som vill det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Skicka honom till mig i Texas så har vi en ny rättegång här så straffet blir RÄTT...... MVH Olaevil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Foxtrot: Varför inte? Om vi får garantier av serberna att han sitter av LIVSTID, och inte blir frigiven när de känner för det. Sitta i finkan i Serbien kan omöjligen vara mysigare än i gamla Svedala, hmm? (såvida han inte betraktas som "hjälte" i Serbien, samtidigt som svenska fångar är förbannade på honom) Kanske uttryckte mig otydligt ;) Har inga problem med att han får sitta av sitt straff i Serbien. Det jag menade var att jag hoppas det inte blir någon specialare så han huxflux blir benådad i Serbien. Dom i sverige = livstid --> Sitta livstid i Serbien! Det är ju det svenska straffet han ska sitta av och då ska isf Sverige besluta om han ska sitta X antal år, bli benådad osv men han får göra det i Serbien. Mvh, Foxtrotcharliegrg Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Det känns bra att det inte blev dråp, eftersom det är svårt att hitta några omständigheter som talade emot mord. Huruvida mördaren var allvarligt psyksjuk eller ej kan inte jag avgöra, men jag får väl lita på HD. Om man springer runt och mördar på det viset som han gjort då kan man i min värld inte vara annat än psykiskt sjuk. Heiho M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Frågan är ifall M är mer psykiskt sjuk än någon annan moraknivs-mördare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Om man springer runt och mördar på det viset som han gjort då kan man i min värld inte vara annat än psykiskt sjuk.Heiho M Heiho, finns ondska, eller ar man sjuk om man gor "onda" saker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Sjuk är han ju helt klart och det lär inte bli bättre av fängelse.. Så länge han inte är på frifot i Sverige är jag glad. Om han vill sitta av straffet i serbien, gärna för mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Om man springer runt och mördar på det viset som han gjort då kan man i min värld inte vara annat än psykiskt sjuk.Heiho M Heiho, finns ondska, eller ar man sjuk om man gor "onda" saker? Svaret var ju inte riktat till mig, men jag kör ändå: Jag tror inte att någon människa av ren ondska hugger ner en annan människa, det är snarare så att personen ifråga är psykiskt sjuk på eller annat sätt. Såvitt jag kan förstå det hela så var ju Mihaijlovic inte "ute efter" just Anna Lindh, och då tyder det (enligt min "diagnos") att han absolut inte kan anses vara psykiskt frisk. EDIT: Precis som BUCK skriver lär han aldrig bli frisk så länge han sitter i ett vanligt fängelse. Jag tycker dock inte att man som brottsling ska dra en vinstlott om man blir dömd till psykiatrisk vård, jag anser att denna vård borde kunna kombineras med fängelse på något sätt. Hur DET ska gå till låter jag dock vara osagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 BAH! livstid! 14 år är knappast livstid... Många miljoner som lever "fria" liv i afrika har det värre än de som checkar in på de hotell vi kallar för "fängelse" här i sverige. Dra in på kostnaderna för "livstidsdömda" och skänk en slant till afrikas befolkning istället. Straffarbete tycker jag annars är en ganska bra idé, låt dom städa upp efter andras brott. Klottersanera, släpa undan bilvrak efter fyllekörningar osv.. Eller skicka ner honom till serbien och låt honom sitta riktig livstid, och låt dom betala kalaset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 En gang var jag och nagra kompisar pa vag nanstans, moter ett annat gang, de ar lite aldre, varpa vi far nagra smallar. Naturligtvis inte samma sak som Anna Lindhs fall, men anda: var de onda eftersom de slog oss? Var de kanske sjuka, de anfoll oss helt oprovocerat, ar det friskt? Ar allt sadant beteende sjukt? I Sverige verkar man garna vilja det, man kan inte vara frisk och samtidigt gora sadana saker. Om man definierar sjuk som kapabel att gora sant sa har man naturligtvis ratt. Det finns skitungar ute pa stan som tycker sant ar roligt, att spoa upp folk litegrann, om nan istallet for att bara fa lite ont far bestaende men, eller annu varre dor, ar garningsmannen da sjuk, medan han om offret bara fick ont sa ar forovaren frisk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 En gang var jag och nagra kompisar pa vag nanstans, moter ett annat gang, de ar lite aldre, varpa vi far nagra smallar. Naturligtvis inte samma sak som Anna Lindhs fall, men anda: var de onda eftersom de slog oss? Var de kanske sjuka, de anfoll oss helt oprovocerat, ar det friskt? Ar allt sadant beteende sjukt? I Sverige verkar man garna vilja det, man kan inte vara frisk och samtidigt gora sadana saker. Om man definierar sjuk som kapabel att gora sant sa har man naturligtvis ratt. Det finns skitungar ute pa stan som tycker sant ar roligt, att spoa upp folk litegrann, om nan istallet for att bara fa lite ont far bestaende men, eller annu varre dor, ar garningsmannen da sjuk, medan han om offret bara fick ont sa ar forovaren frisk? Japp för mig är sjuk inte nödvändigtvis sjuk som i fysisk eller psykist rubbad. utan ett ord för att beskriva något som är förvrängt och vrickat. Men idag är ALLT något som i omvänt blir synd om förövaren. Alkoholism, drogberoende, våld, sexuellabrott osv osv.. vi tar hand om gärningsmannen men aldrig offren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
claesson815 Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Såg ett repotage på svt igår från det fängelse där han kommer att hamna om han förflyttas. Påminde mycket om den bild man har om ryska kaserner. skabbigt, 50 fångar i varje sovsal som dessutom saknade uppvärmning och en hyfsad kadaverdiciplin. Dessutom så när man snackar livstid i Serbien så är det 40 år. Tydligen sätter han sitt hopp till att bli lite hjälte då Anna lind inte är så poppis i Serbien då hon stödde Natos bombningar. Han har nog någon teori om att om nationalisterna får makten så kommer han att släppas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Håller med er som påstår att det är omöjligt att vara psykiskt frisk när man hugger ner nån annan människa. Vet att förslaget har vari uppe innan men varför skickar man honom inte till vård och sen när/om han blir färdigbehandlad övergår straffet i fängelse. Det tror jag alla parter skulle "tjäna" på. Nu har han enligt SVT igår försökt manipulera de psykologer som skulle avgöra hans hälsa o försökt simulera symptom. Mao så är han väl medveten om sina handlingar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 BAH! livstid!14 år är knappast livstid... Eller skicka ner honom till serbien och låt honom sitta riktig livstid, och låt dom betala kalaset. Vad får dig att tro att han bara får sitta i 14 år? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted December 3, 2004 Author Report Share Posted December 3, 2004 Leif GW teoriserade igår om att Mijailovic kommer av minst 20 år av sitt livstidsstraff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Nu tror ju jag att MM kommer att få sitta betydligt längre tid än 20 år. Skulle vilja se den justitieminister som benådar honom.. ”Svenska folket rasar: Lindh mördaren benådas efter bara 45 år! Ansvarig minister bör avgår!”. Det vore ett politiskt självmord att fatta det beslutet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Annars är det 14 år som max straff i sverige om inte annan anledning förefaller som tex brott mot rikets säkerhet (iaf då jag läst lite juridik). Det kan dessutom förhöjas om man inte uppför sig.. annars kommer man säkert ut tidigare.. 20 år eller längre sitter man bara om man upprepar brott under sin fängelsetid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Det som komplicerar det i det här fallet är ju att man (om jag inte missförstått förslaget) tänker försöka flytta ansvaret för benådningar av livstidsfångar från regeringen till domstolarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dast Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Annars är det 14 år som max straff i sverige om inte annan anledning förefaller som tex brott mot rikets säkerhet (iaf då jag läst lite juridik). Det kan dessutom förhöjas om man inte uppför sig.. annars kommer man säkert ut tidigare.. 20 år eller längre sitter man bara om man upprepar brott under sin fängelsetid. Det där blev nog inte riktigt rätt... Längsta tidsbestämda straff för ett brott: 10 år Längsta tidsbestämda straff för flera brott: 14 år Längsta möjliga tidsbegränsade straff för flera brott vid återfall: 18 år (26 kap. 1-2 §§ brottsbalken) Villkorlig frigivning sker efter att två tredjedelar av strafftiden avtjänats. Livstidsstraff är just vad ordet säger - ett straff för resterande livstid. Livstidsstraff omvandlades tidigare regelmässigt till tidsbestämda straff (genom nåd), vilket i förening med då gällande bestämmelser för villkorlig frigivning innebar att livstidsdömda ofta avtjänade mindre än tio år. Numera är regeringen mycket mer restriktiv med att bevilja nåd och därigenom omvandla livstidsstraff. Det finns personer som suttit över 20 år. När regeringen tar ställning till en nådeansökan har det naturligtvis stor beydelse vilket brott som straffet gäller, men personliga omständigheter spelar också in. Det finns ingen automatik i systemet och man har ingen rätt att få sitt livstidsstraff omvandlat till ett tidsbestämt straff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 nån som verkar kunna fortfarande.. livstid är INTE livstid i sverige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.