Magnus Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 Har 128 megabyte ram-minne i burken nu, men jag vill utöka till 256 mb. Datorn är ca 5 år gammal. Kan man på något sätt se vilken minnestyp som sitter i datorn? Helst utan att behöva skruva isär den. Anledningen till att jag frågar är ju att man inte ska blanda olika minnestyper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 Kort svar, nej det finns inget enkelt sätt utom att skruva upp och kolla(inte som jag kommer på nu iaf). Men det är inget att vara rädd för, du måste ju ändå skruva upp burken om du skall installera nya minnen. Mest troligt har du sdram minnen, men det finns också en chans att du har simm minnen i någon form och då kan det vara knöligt att få tag i nya minnen. Hör med din lokal datorbutik, dom kan hjälpa dig. Och framför allt finns det bättre forum att ställa sådana här frågor på, tex forum.sweclockers.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 Tipset att gå till din lokala butik är det hetaste. Ta reda så mycket du kan om din dator innan du går dit, sen brukar dom kunna säga vad du ska köpa. Har funkat bra för mig alla gånger hittills. Se bara till att få öppet köp, utifall att det mot förmodan skulle bli fel sort. Jag håller också med Vikström om att du ska öppna den innan. Om inte annat kan du se hur många minnesplatser du har ledigt. Om PCn är 5 år kanske du inte har 1 x 128mb, utan möjligtvis 4 x 32, 2 x 64 eller nån annan blandning. Det kan helt enkelt vara så att alla minnesplatser är fulla, och att du inte ska köpa 128mb till för att komma upp i 256, utan att du behöver köpa 1 stycke simm med 256mb och plocka bort dom gamla (eller behålla den/dom största). Jag gissar på att du kommer att komma hem med 1 st 512mb modul från butiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zil Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 jaa... eller en ny dator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 jaa... eller en ny dator kanske liiiite overkill... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 jaa... eller en ny dator kanske liiiite overkill... Är det? En ny dator kan du få från 4000:- (inkl moms, exkl skärm). /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 utan att du behöver köpa 1 stycke simm med 256mb Det kan som sagt bli lite knöligt med att få tag i nya simm minnen då dom inte tillverkas längre, alt tillverkas i mycket små volymer = orimliga priser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljugtomten Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 Vilken typ av minnen du ska ha, beror på vilket Chipset det sitter på moderkortet. Leta fram manualen till moderkortet, och skriv ner tillverkare/modelnummer här. Hittar du inte den, måste du öppna lådan och läsa på moderkortet. Sista alternativet är att leta upp något program som SiSoft Sandra som kan berätta för dig vad det är för saker istoppade i datorn Edit: Klistriga glöggfingrar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn- Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 Glöm inte att ESD skydda dig och din dator... Tror dock itne att du kommer hitta ett rram som passar i ett 5 år gammalt moderkort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 1, 2004 Author Report Share Posted December 1, 2004 Björn: Säg inte det! Pricerunner Tack för alla svar, ska öppna datorn senare och undersöka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 2, 2004 Author Report Share Posted December 2, 2004 Nu har jag öppnat dator och kikat i den. Var SDRAM-133mhz som satt i. En liten fråga till, skall det vara samma märke på minnet om man sätter i mer? Den modulen jag har nu är av märket Apacer, men enligt pricerunner så är dom dubbelt så dyra än vad kingston-minnen är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
albizona Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 nej det behöver det inte vara du kan ta kingston minnen spelar ingen större roll Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Tänka på att ditt moderkort mest troligt inte klarar av dubbelsidiga dimmar. Ska iofs inte vara något problem under 512Mb, men better safe than sorry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Notera dock att på vissa maskintyper krävs det speciella minne, även om det är S-dram eller D-dram. IBM, Compaq samt HP (har jag för mig) kräva speciellt godkända minnen av datortillverkaren. I annat fall startar maskinen helt sonika inte. Och de minnena är minsann inte billiga. Hur det ser ut på de allra nyaste märkesdatorerna (ovan uppräknade) är jag för tillfället taskigt uppdaterad på om de fortfarande kräver "specialminnen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljugtomten Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Tänka på att ditt moderkort mest troligt inte klarar av dubbelsidiga dimmar. Ska iofs inte vara något problem under 512Mb, men better safe than sorry. Var inte så säker på det ;) Bäst är att köra på samma som sitter i burken. DVS dubbel eller enkelsidigt. I min burk med ASUS A7V-moderkort kör jag endast 3st dubbelsidiga minnen.. Det står i manualen till moderkortet vilken typ av minnen, och kombinationer som kan användas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Womack Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 jaa... eller en ny dator kanske liiiite overkill... Är det? En ny dator kan du få från 4000:- (inkl moms, exkl skärm). /J Eller varför inte 3000kr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Notera dock att på vissa maskintyper krävs det speciella minne, även om det är S-dram eller D-dram. IBM, Compaq samt HP (har jag för mig) kräva speciellt godkända minnen av datortillverkaren. I annat fall startar maskinen helt sonika inte. Och de minnena är minsann inte billiga. Hur det ser ut på de allra nyaste märkesdatorerna (ovan uppräknade) är jag för tillfället taskigt uppdaterad på om de fortfarande kräver "specialminnen". I t.ex manualer så skrivs det (i alla fall förut) att om du inte använder märkesgrejor som rekommenderas av tillverkaren, så kan tillverkaren inte garantera att maskinen funkar. Och om du stoppat i något i maskinen som inte är "godkänt" av tillverkaren och maskinen går sönder så har du förverkat garantin. Det var både ett sätt att vara säker på att sälja sina egna prylar, och att hindra folk från att höra av sig med problem typ: "jag har köpt xxx till min IBM-PC, men nu funkar det inte" "kommer xxx att funka till min IBM-PC?" "jag köpte xxx till min IBM-PC och den gick sönder, vad gör jag nu?" osv. I verkligheten idag så brukar det inte spela så stor roll vad som står på maskinen eller det du stoppar i den. Förr kunde det faktiskt ha stor betydelse, många av "no-name-produkterna" VAR verkligen mycket sämre än original-prylarna. Jag har jobbat på IBM med bl.a support och felanmälan för PCs. EDIT: borttag och tillägg - förtydligande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Är det? En ny dator kan du få från 4000:- (inkl moms, exkl skärm). /J Jag skulle inte uppgradera en 5 år gammal dator för mer än 500 kr med tanke på vad man får för 3000-4000 kr idag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Jag har jobbat på IBM med bl.a support och felanmälan för PCs. Då borde du veta att IBM under rätt lång tid (forfarande?) använt sig av minnen som bara funkade på IBM moderkort. Och att moderkorten (oftast) bara kunde köra IBMs egna minnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Jag har jobbat på IBM med bl.a support och felanmälan för PCs. Då borde du veta att IBM under rätt lång tid (forfarande?) använt sig av minnen som bara funkade på IBM moderkort. Och att moderkorten (oftast) bara kunde köra IBMs egna minnen. Precis. Målet var ju att kunden skulle bindas till IBM-prylar när han köpte maskinen. Och minneskorten gjordes ju för IBM-pcs. Inga konstigheter där. Men bara för att det var så, så betyder inte det att inte nån ute i världen inte lyckades kopiera grejorna så dom funkade. Bara det att om du använde nån av dom sakerna (hur bra det än gick) så gällde inte garantin längre. Det jag ville få fram är att idag på Dell, Gateway etc etc så har du inte det problemet. Det var ett par år sedan jag var på IBM så jag vet inte hur det är idag. Men på det stora hela så gjorde IBM bort sig strategiskt gällande PC-marknaden, bl.a just för sitt märkestänkande. Visst var det kvalitet, men samtidigt alldeles för dyrt. Och när sedan "alla andra" kom ifatt kvalitetsmässigt så var det kört. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Om man vill ha reda på vad man har för saker i burken utan att skruva sönder den kan man ladda ner programmet PCmark som kollar upp det åt en. LÄNK till PCmark på dowload.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 1. PCmark talar inte om vilken typ av minnen du har. Bara mängden minne du har, och vilken typ av minnen ditt moderkort stödjer(om ens det). 2. Körde nyss PCmark och jag kan inte säga annat än att det är ett skitprogram, visade fel på följande saker: fsb, cpu-frekvens, minnesklockan, directx version, agp hastigheten, vilka instruction sets processorn stödjer och sist men inte minst, vilka minnestyper mitt moderkort stödjer. 3. Använd bättre program, typ CPU-Z edit: stava och la till Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted December 6, 2004 Report Share Posted December 6, 2004 @stefanf Inget nytt under solen, således... och jag har jobbat med datorer de senaste 15 åren ;) @magnus Är du osäker så ta datorn till tekniker som kan hjälpa dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 6, 2004 Author Report Share Posted December 6, 2004 Animal: Behövs inte, har skruvat upp datorn och kikat. Satt en 128 MB SDRAM 133Mhz modul där från Apacer. Passade även på att dammtorka av innandömmet lite grann. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 Ang IBM och PC: Kineser köper IBMs PC-avdelning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.