Stefan F Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 (edited) "Regeringens krigsturism kostar en halv miljard" är framsidesrubriken. Här kan ni läsa hela texten. Metros kolumnist tycker till. Till viss del har han rätt. Nämligen att det skulle bli billigare att leja ut det. Men skulle nån annan verkligen göra det lika bra? Det tror inte jag. Skriv gärna konstruktiva svar till kolumnskrivaren. Jag tror t.ex inte att dom tidiga BA-bataljonerna såg sig som beväpnade lapplisor. EDIT: stafvel. Edited November 30, 2004 by stefanf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 (edited) Kolummnen i dagens Metro (Gbg) Lägg ut FN-insats på entreprenad Jan Kallberg http://www.metro.se/site/metro/discuss/?en...&entry_id=18054 Du kan debbatera den här också: http://www.metro.se/site/metro/externaldis...&entry_id=18054 EDIT: SÅG ATT Stefan lagt en tråd i Propaganda forumet om samma ämne. Ja ja så kan det gå när forumet tjallar. Edit: Slagit ihop med den andra tråden/Henke Edited November 30, 2004 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 vilka droger denna killen än går på, så vill jag inte smaka. orkar inte ens bry mig att bli förbannad på hans dlåiga källforsking. metro är gratis, det är just nu enda existensberätttigandet för den publikationen. ta med ett par ut och använd till kamintändning alt bottenbeläggning i latringropen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Svarade just. Länkade till Stupni Do-tråden. (Viss fördröjning innan svaren läggs upp) /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 30, 2004 Author Report Share Posted November 30, 2004 Visst är han helt klart ute och cyklar, men han säger även sånt som: "Försvaret slipper lägga ned KA 4, K 4 och P 18 som behövs för Sveriges försvar." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 (edited) Vi kan väl hyra in "utlänningar" till att sköta marktjänsten - förplägnad, tvätt, uhtp, usw - så sköter vi krigandet och planerandet... Då sparar vi väl in en del pengar? Jag menar, en pakistanier som sopar golv kan väl inte kosta många kronor i timmen; så är det ju här hemma och med lägre omkostnader utomlands så MÅSTE det bli billigare! Ja vi skall ju inte ha någon invandrare från Sverige, de har ju skaffat sig ovanor som att en någerlunda dräglig tillvaro, utan det skall vara någon uteifrån savannenen eller något - det finns väl savanner i Pakistan? Det var ju så som man skapade det brittiska samväldet, eller hur? Så ni kan ju se att det gynnar oss och att vi snart igen är en ledande industrination och kanske rent av en stormakt. [ironi slut] Edited November 30, 2004 by Sir Vival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 har med svarat Ang er insändare, ni min bäste herre är en okunnig tölp. Jag har tjänstgjort i fyra fredsbevarande operationer. Under alla dom så har det visat sig med otrolig tydlighet vilken skillnad det är på Svenska och andra länders FN-trupp. I Bosnien så tex. var dom ryska soldaterna otroligt villiga att sälja drivmedel till sina serbiska vänner, Pakistanska fn-soldater som utnyttjade flyktingarna från Srebrenica sexuellt, soldater som inte vågade lämna campen när parterna hotade dom osv. Visst är det så att vissa Svenska soldater dummat sig och gjort saker som är fel, dock så har det aldrig satts i system som vissa andra länders soldater att begå övergrepp, svarta-börshandel mm. Svenska soldater är omtyckta och respekterade, dom första bataljonerna jag gjorde i Bosnien visar på att vi är duktiga på att de-eskalera situationer men även att bita tillbaka om det behövs. Vi är världens bästa peace-keepers, andra länder med proffs arméer kan ha bättre stridande förband än oss men i alla andra situationer så rockar vi. Ja det kostar pengar, men det är bättre att ha 600 man i utlandstjänst än 600 man (en bataljon) till som ”försvarar” Sverige. Våra utlandsstyrkor visar vad svenske-soldaten klarar av och minskar faktiskt till viss del risken att Sverige blir anfallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Mitt svar (inkl. stavfelen): Ett motbjudande förringande av de män och kvinnor som riskerar sina liv i fredens tjänst. Att kalla dessa hjältar för "lapplisor" är populistisk dynga. Smutskasting, förlöjligande och osynliggörande är klassiska retorik-knep av de som har för svaga argument för att stöda sin åsikt. Har JK haft kraftfulla argument för sin sak hade han kunnat skriva kolumnen utan att ta till dessa tarvbliga angrepp på de som tjänstgör för FN. Redan skitsnackets existens visar att JK inte har något att komma med. Läs själva och avgör om vi har "lapplisor" eller livräddare. Följande är skrivet av en av de FN-svenskar som gick in i Stupni Do efter massakern: http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=7853&st=3 "Precis när vi börjat ge upp hoppet hör vi rop på hjälp från skogen. Efterhand kommer tjugofem frusna, chockade människospillror fram till oss. En kvinna hade dött under natten, men vi hade ingen möjlighet att ta med hennes lik. Vi lämnade hennes kropp åt sitt öde. En söt flicka i tjugoårsåldern kastar sig gråtande runt halsen på Ekenheim. Hon berättar att hon tvingats se på när hennes familj dödats. Hennes pojkvän gick på kryckor efter en skada, och man tvingade henne att se på när man dödade honom. Om hon fällde en enda tår skulle hon också dödas. Efter detta våldtog man henne och kastade in henne i ett hus tillsammans med några andra människor från byn. Dörren blockerades och huset sattes i brand. ... Jag kommer aldrig att glömma de känslor och ansiktsuttryck vi mötte i Pominici. Människor som desperat letade en anhörig. Lättnaden av att ha funnit den man sökte. Förtvivlan när någon inte fanns där. Jag hade i alla fall fått en kvittens på att vår närvaro här inte bara var motiverad. Den var nödvändig." /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Hmmm..hade väntat mig LITE mer insikt från en Fd Kn på K3....Men men... Tydligen så förvrids hjärnan av att jobba med "media" oavsett vilka grundförutsättningar den har.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Dagens garv på LA02. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 30, 2004 Author Report Share Posted November 30, 2004 Hmmm..hade väntat mig LITE mer insikt från en Fd Kn på K3....Men men...Tydligen så förvrids hjärnan av att jobba med "media" oavsett vilka grundförutsättningar den har.. Han kanske sökt utlandstjänst och inte kommit med, och att det är orsaken till hans något missriktade kolumn? Men om han varit kapten så borde han ha lite större koll, helt klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Finns det fördelar med att anlita PMC för FN-misioner? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Jag täkte skriva något välformulerat o bra men det går inte - det är bara så jävla dumt... Är stolt över att vara en fd "Bengt, Anders och Britt" och anser att vi gör vårt jobb på ett sätt som få andra vill/kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robinsonsteff Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Jan Kallberg har en blogg där krönikan också finns utlagd och där han svarar på kommentarer: Jan Kallbergs blogg /steffanie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Jan Kallbergs "Dejting" är snabb, humorfylld och användbar kunskap om dejtingens väsen. Boken är direkt, uppriktig och laddad med med Jans egna erfarenheter. I rest my case! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Jan Kallberg har en blogg där krönikan också finns utlagd och där han svarar på kommentarer: Jan Kallbergs blogg /steffanie Han har uppenbarligen missat det mesta som hänt med försvaret sista åren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 nån borde nämna vad som hände den 17 mars i kosovo. Hur svenska krigsturister råkade rädda en Serbisk by från utplåning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 Vi kan väl hyra in "utlänningar" till att sköta marktjänsten - förplägnad, tvätt, uhtp, usw - så sköter vi krigandet och planerandet... Då sparar vi väl in en del pengar? Jag menar, en pakistanier som sopar golv kan väl inte kosta många kronor i timmen; så är det ju här hemma och med lägre omkostnader utomlands så MÅSTE det bli billigare! Hmmmm inte för att överskatta vår förmåga då många skulle kunna göra bättre än oss!! Men lokal arbetskraft?? Hmm tror inte att många i Liberia vill byta KingEchos mat mot lokalt tillverkat motsvarighet?? Tror inte heller att så värst många vill svänga in på bilverkstaden längs vägen och säga att vi hämtar 90´an på tisdag? Då ska den vara fixad tack!! Men vad vet jag? Och vad vet vi på KE? Med bara 25+ missioner på gruppen så svävar vi självklart i mörker!!!!! Ps. Förstod ironin i inlägget!! Ds. Pss. 92´n Battalion verkar faktiskt schyssta!! Dss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Jag måste faktiskt säga att jag håller med Kallberg i sak. Jag anser liksom honom att man bör satsa på försvar av eget territorium i första hand. Att delta i utlandsmissioner är viktigt - om inte annat för att skaffa "skarpa" erfarenheter - men att man skulle kunna försvara Sverige genom att skicka en bataljon till Liberia är nog som Kallberg säger ganska långsökt. Snarare är det nog så att man skaffar sig fler fiender ju fler konflikter man lägger sig i. Om man nu tvingas välja mellan utlandsmissioner och att lägga pengarna på vårt eget försvar skulle jag också välja en kraftig begränsning av, eller rentav att upphöra med, utlandsmissionerna. Något jag däremot har svårt för är Kallbergs kaxiga machoattityd. Käre Kallberg; Jag tror säkert du "blivit strifad av en rote Su-27" och "suttit i ett minfält under bushfire", vad det nu innebar. Frågan är dock inte vad du upplevt - utan vad dina upplevelser gjorde för nytta för andra människor. Att du anser dig ha "varit med" ger dig ingen självskriven möjlighet att utnämna alla svenska soldater till oerfarna töntiga amatörer och att förringa deras insatser. Att svenska soldaters insatser kanske inte varit så konkret viktiga för Sveriges försvar må så vara. Men vi är många som förbehåller oss rätten att tycka insatserna varit viktiga ändå. Om Kallberg t ex tror att jag anser BA01:s insatser viktiga i första hand för att de stärkt min egen "macho-image" säger det nog mer om hans egen människosyn. Och framför allt - hans syn på sig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 En sak som är gemensamt för i princip alla krönikörer är att de vill provocera fram reaktionerar. Så enkelt är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Om man nu tvingas välja mellan utlandsmissioner och att lägga pengarna på vårt eget försvar skulle jag också välja en kraftig begränsning av, eller rentav att upphöra med, utlandsmissionerna. Instämmer i allt du skrev i ditt inlägg UNICORN , och resonerar precis som dig ang. prio av vad man skall välja först. Dock så är vi inte ett U-land som borde behöva göra en sådan prioritering att välja bort bidragandet av trupper till FN. Jag tycker personligen att det finns många andra områden i den Svenska byråkratin som man kan spara in pengar på och ändå ha kvar stora delar av FM , samt bidraga med FN trupper. Det finns t.om mängder av byråkrati m.m som kan sparas in och effektiviseras inom FM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_b Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Läste just JKs svar på bloggen och vet inte vad jag ska skriva. Tyvärr är svenskan så dålig så jag har ibland svårt att förstå vad han vill säga. Sedan verkar han ju ha en översittar mentalitet som jag inte sett på länge. Spontant känner jag att han kanske är en av dem som Swedint borde följa upp lite bättre. Muckat inte gräl med ett gammalt truppsvin för då åker ni på knästående katekesläsning, allmoge. Någon försöker ju vara macho så det räcker för alla oss andra i alla fall. Vad betyder "strifed"?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Herrejösses, en sån kille skulle inte jag vilja ha på min sida i krig. Den inställningen hör hemma i tråden falska jägarsoldater eller möjligtvis A2s något ironiska inlägg om vem som är hårdast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 det råder en övertro på att 300 yrkessoldater på en kulle i Kaukasus räddar Sverige. Trust me. Lita på dig...? Varför? För att du är en "media-person" som syns och hörs? Jag var krigskompanichef 1986 - 2000 för inledningsvis ett brigadskyttekompani och därefter ett synnerligt unikt kompani och med åtta repmöten så man har inte kommit utifrån samt levt i länder opch arbetat med direkta konflikter så den internationella erfarenheten är fullgod. En trevlig CV men långt ifrån den mest imponerande man läst. Passar in på ett flertal på SOLDF, som då INTE uppvisar denna "snälla titta på mig jag är radikal" ådra. Muckat inte gräl med ett gammalt truppsvin för då åker ni på knästående katekesläsning, allmoge. DET...tror jag då inte....... Komplexfyllt så det råmar om det...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 JK: Jag har blivit "strifed" av en SU-27 rote, haft ett close call av självmordsbombare, suttit fast i ett minfält under bushfire och det är borde vara i klass med att ha vikit servetter på Camp Whatever så där står vi i alla fall på "common ground". "Strifed" tolkar jag som "beskjuten med akan/ksp" eftersom det uttrycket används av amerikaner/engelsmän i just det hänseendet. Har Kallenberg blivit beskjuten av Su-27'or? Och överlevt att berätta om det? Var och när..??? Suttit fast i minfält under "bushfire"? Har Kallenberg varit legosoldat någonstans, eller (återigen) FN-soldat? Självmordsbombare - var utom i Libanon har sådana påstötts av svensk (FN-)trupp? Och att sedan hävda att Ba-/Ks-/Ma-folket är "servettvikare" är lite väl magstarkt. Detta i samband med kommentaren Muckat inte gräl med ett gammalt truppsvin för då åker ni på knästående katekesläsning, allmoge Gör att jag har mycket svårt att ta honom det minsta på allvar. Tvärtom skulle jag vilja inbjuda honom till en träff med SoldF-folket. Då får vi se vem som åker på "katekesläsning" och inte, rätt fort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 (edited) Till stor del håller jag faktiskt med Kallberg. Försvaret har stora problem att rättfärdiga sin egen existens när det är bestämt att det inte finns något hot mot landet. Ett sätt att få fortsätta existera är att ställa upp i alla möjliga och omöjliga situationer utomlands, kosta vad det kosta vill. Jämför lite med den amerikanska flottan för ett antal år sedan som på allvar föreslog att deras SVINdyra attackubåtar kunde ha som uppgift att spana på valar och följa/observera dem för att hjälpa valforskningen ! Det känns oerhört fel, iaf för mig, att förmågan att försvara landet sjunker till en nivå lägre än Marianergravens djup samtidigt som man slår sig för bröstet och säger "titta! vi har X antal man i Kosovo och i Afghanistan!" Skiter väl jag i, jag vill se slagkraftiga förband som kan försvara vårt land innnan vi försvarar någon annan. Sen tycker jag det är lite fel att hacka på dom som åker ut på mission och kalla dom krigsturister. Hacka gärna på politikerna som fattat besluten men inte på dom som faktiskt gör jobbet, oavsett om dom är turister eller inte. Vem som sedan är tuffast och har gjort mest ballast grejer överlåter jag till andra att bråka om. Kan bara konstatera att de flesta har gjort tuffare saker än mig och säkerligen kommer göra tuffare saker i framtiden. Det stör mig inte nämnvärt. Visst kan jag stå på knä och läsa lite katekes, bekommer mig föga. Edited December 2, 2004 by roninn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Måste säga att i dagsläget så tycker jag att han har fel, det är stor politiskt sätt viktigare att bidraga med manskap till PE och PK missioner ute i världen än att ha ett starkt invasions försvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"IX" Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Tycker att karln har rätt i det mesta och har en rätt kul och kaxig attiyd mot den stora delen gamla yxor som tog och tar sig själva på allt för stort allvar... Han lyckades i alla fall reta upp ganska många här som nog i sak håller med honom men blir sura för att han trampar på deras tår. Jag har fortfarande på mig min yxring... "99,85 % av världens befolkning är inte svenskar" Öv.1 Henricsson (Kalmar 2003) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted December 2, 2004 Report Share Posted December 2, 2004 Kallberg påstår att de som läst hans krönika missar poängen. Det kan jag väl hålla med om, men vad väntar han sig när han uttrycker sig på ett sätt som direkt förolämpar utlandsveteraner, och sedan följer upp sin tirad med ett ännu värre inlägg i sin blogg! Låt vara att en och annan yxa tar sig själv på lite för stort allvar, men jag tycker inte heller att man ska glömma att tillräckligt många faktiskt har sett och gjort en del verkliga insatser. Diskussionerna om granatbeskjutning, Stupni Do eller Srebrenica visar det med all önskvärd tydlighet. Att som Kallberg påstå att utlandstjänst går ut på att "vika servetter på camp whatever" är inte särskilt lyckat med tanke på att flera av hans landsmän faktiskt har lemlästat och dödats i utlandstjänst. Låt vara att det inte är standardfallet, men tillräckligt många har det i bakhuvudet för att lite mer respekt skulle vara påkallat. Servetter förresten, att motivera någon att vika servetter kan vara nog så svårt om det sker 100 mil hemifrån och flickvännen i Sverige precis har gjort slut (räck upp handen alla utlandssoldater som inte upplevt bråk om skitsaker). Tyvärr tror jag inte att kadett Kallberg lyssnade under de svåra lektionerna i ledarskap som han utsattes för på OHS, mer sannolikt är väl att han satt längst bak och väntade på att få runka upp stridskuken med en näve vapenfett 101 och senaste Guns And Ammo. Summa summarum: ja, vi missar poängen, och det är ingen annan än Kallbergs eget fel! Kan man inte uttrycka sig smidigare så når man inte fram. Och om avsikten är att provocera så är det ju förbannat patetiskt att inte ens den ursprungliga provokationen når fram, utan att man retar upp folk av skäl som man inte hade tänkt sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted December 3, 2004 Report Share Posted December 3, 2004 Jag är lite förvånad över Kallbergs bravader. Han sågar alla som gjort utlandsmissioner, delvis för att det är att kasta pengar i sjön men mest genom att håna deras personliga insatser. Vidare klagar han på att dom tror dom är macho. Samtidigt måste han påpeka hur tuff han är som gjort alla möjliga farliga saker såsom blivit beskjuten av SU27 i afrika, stått bredvid självmordsbombare med mera. Alla andra har bara vikit servetter men HAN är bra mycket tuffare, fast han behöver inte skryta om det... Vidare är svenska insatser internationellt meningslösa, det kanske dom är, det kan inte jag bedöma. Jag jobbar som polis och Sverige har alltid haft brottslighet och kommer alltid ha brottslighet, är då alla polisers insatser inklusive mina helt meningslösa? Brottsligheten finns ju kvar? då kan vi lika gärna lägga ned polisen helt och hyra in något vaktbolag eftersom vi är odugliga och meningslösa? En sak är jag dock enig med Kallberg om, hellre ett starkt försvar av Sverige än ett svagt försvar till förmån för utlandsmissioner. Nu är tyvärr inte verkligheten sådan utan försvaret, liksom alla andra, får rätta sig efter den politiska verkligheten och den heter: inget försvar av Sverige och mer internationella insatser. Till sist, kom till Sthlm Kallberg så kan vi öva katekesläsning tillsammans, vi har fina lokaler och hissar för sånt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts