Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest järv

Hur många poliser finns i Sverige?

36 posts in this topic

Jag fick höra en uppgift om att New York (staden eller delstaten) har dubbelt så många poliser som Sverige. Stämmer det? Hur många poliser har andra länder?

Stämmer det att Monaco är världens mest polistäta område i förhållande till antal invånare?

Fick fram uppgifterna..

Det finns ca 16300 poliser i Sverige och ca 9 miljoner invånare. New York City Police Department (NYPD) har 39110 poliser i tjänst och staden har ca 8 miljoner invånare.

källor: polisen.se och nyc.gov

Så man kan lugnt påstå att det är berättigat att vi får fler poliser, för att inte säga minst dubbelt så många.

Kanske man ska ta med i berakningarna vilken slags omgivning poliserna verkar i. Jag tror, men har naturligtvis inga belagg for det, att man kan behova fler poliser/invanare i en storstad an i en glesbygd. Sen kan man ocksa fundera pa hur manga av dessa NY poliser som tex jobbar pa natten jmf med de svenska poliserna, jag gissar att det behovs en hel del poliser for att kunna verka dygnet runt, vilket kanske inte ar lika vanligt pa alla platser i Sverige.

Naturligtvis kan det vara sa att det ar brist pa poliser i Sverige, eller overskott i NYC, eller bara helt olika forutsattningar?

Berattigar dina siffror att man anstaller lika manga poliser till i Sverige? Skulle man inte lika garna kunna sparka halften i NYC? :D Da stammer det ju helt plotsligt!

Vi behöver inte så många poliser för vi är nämligen såååå välutbildade och såååå duktiga, för det har våra politiker bestämt. Vi är helt enkelt lite bättre än alla andra eftersom vi är svenskar

Till polishuset/RPS i Stockholm Kungsholmen går runt 1000 personer (iofs både poliser och civilanställda) in, ut rullar mellan 3-5 radiobilar med två poliser i varje...

Sen finns ett antal närpoliser också, får inte glömma dom 1-3 bilarna...

Fast vår patetiskt låga numerär gör ju inget eftersom dom poliser som väl kommer tio minuter försent är såååå duktiga, utbildade, kompetenta och allmänt jätteduktiga och gör ett jäääättebra jobb på att ta upp anmälan som sedan läggs ned...

Så man kan lugnt påstå att det är berättigat att vi får fler poliser, för att inte säga minst dubbelt så många.

Klockren analys Järv, man kan verkligen jämföra Bronx med Stockholm och manhattan med Södermalm osv. När du ändå kollade upp siffrorna så kunde du ju bemödat dig med att kontrollera antalet brott som begås i NYC jämfört med Sverige varje dag/vecka/månad/år,, rätt visentlig information.

Klockren analys Järv, man kan verkligen jämföra Bronx med Stockholm och manhattan med Södermalm osv. När du ändå kollade upp siffrorna så kunde du ju bemödat dig med att kontrollera antalet brott som begås i NYC jämfört med Sverige varje dag/vecka/månad/år,, rätt visentlig information.

Har du någon statistik på det eller är det bara något du tror?

Brott kommer alltid att begås oavsett antalet poliser men vad som kan påverkas är folks UPPLEVDA nivå av trygghet. Dvs syns det poliser på gatorna känner folk sig tryggare även om så inte är fallet.

Mycket "småtjafs" skulle kunnas undvikas med lite fler konstaplar på gatorna, ex sånt tjafs som vid korvköerna under helgnätter och liknande. Är det inte polis i närheten så blir det strul, finns det poliser i närheten så uppstår inte strulet.

Förövrigt tycker jag att det är väktare och ordningsvakter som håller ordningen, iaf i Stockholm. Vilka är det som står i tunnelbanan? I köpcentrum? inte är det poliser utan privat betalda ordningsvakter. Sverige har helt enkelt låtit marknaden betala för säkerheten. Få poliser ger fler ordningsvakter= billigare för staten.

Sen nu när antalet poliser börjar bli patetiskt lågt så är "staten" smart och förslår en utökning av ordningsvakternas befogenheter så dom kan ta över fler "polisiära" uppgifter. Jag har inget emot ordningsvakter, tvärtom tycker jag de gör ett bra och otacksamt jobb. Men det känns fel när "staten" lejer ut vissa uppdrag till den privata sektorn för att "spara" pengar.

Smart egentligen, tillhandahålla en liten poliskår som blir billig och sedan låta de privata krafterna stå för sin egen bevakning, synd bara att dom som behöver skyddet mest, fattiga och segregerade områden, får minst eftersom de inte har någon som kan köpa säkerhet och polisen inte räcker till, fast billigt blir det för vi är ju så skickliga... å duktiga... faktiskt jätteduktiga.. å skickliga (nämnde jag det innan)

Brott kommer alltid att begås oavsett antalet poliser men vad som kan påverkas är folks UPPLEVDA nivå av trygghet. Dvs syns det poliser på gatorna känner folk sig tryggare även om så inte är fallet.

Mycket "småtjafs" skulle kunnas undvikas med lite fler konstaplar på gatorna, ex sånt tjafs som vid korvköerna under helgnätter och liknande. Är det inte polis i närheten så blir det strul, finns det poliser i närheten så uppstår inte strulet.

Förövrigt tycker jag att det är väktare och ordningsvakter som håller ordningen, iaf i Stockholm. Vilka är det som står i tunnelbanan? I köpcentrum? inte är det poliser utan privat betalda ordningsvakter. Sverige har helt enkelt låtit marknaden betala för säkerheten. Få poliser ger fler ordningsvakter= billigare för staten.

Sen nu när antalet poliser börjar bli patetiskt lågt så är "staten" smart och förslår en utökning av ordningsvakternas befogenheter så dom kan ta över fler "polisiära" uppgifter. Jag har inget emot ordningsvakter, tvärtom tycker jag de gör ett bra och otacksamt jobb. Men det känns fel när "staten" lejer ut vissa uppdrag till den privata sektorn för att "spara" pengar.

Smart egentligen, tillhandahålla en liten poliskår som blir billig och sedan låta de privata krafterna stå för sin egen bevakning, synd bara att dom som behöver skyddet mest, fattiga och segregerade områden, får minst eftersom de inte har någon som kan köpa säkerhet och polisen inte räcker till, fast billigt blir det för vi är ju så skickliga... å duktiga... faktiskt jätteduktiga.. å skickliga (nämnde jag det innan)

Det är synd när staten tar enormt höga skatter men inte ens kan bemöda sig med att ha lite säkerhet kring sina invånare utan låter företag och privatpersoner som har råd att köpa trygghet. Var har alla pengar tagit vägen?

Det skrevs en debbat artikel/insändare i metro stockholm, City eller Expressen om just detta för ett tag sedan, tyvärr vet jag inte vilket datum och kommer ej ihågdom exakta siffrorna som uppgavs. Artikeln var skriven av den förre konsuln(?) i New York som nyss kommit hem till Sverige.

I artikeln så jämförde han antalet brott brott i Sverige mot New York, det var värre i Sverige.

Detta ansåg han var därför att dom hade så många fler poliser i New York som inte satt bakom skrivbord, utan när man var ute på stan så kunde man nästan se en polis i varje gatuhörn.

Har du någon statistik på det eller är det bara något du tror?

Jag har ingen statistik på det och i mitt inlägg så tror jag inget, men man bör ha med siffror på antalet brott när man diskuterar antalet poliser, tycker du inte?

Om jag inte missminner mig så har Sverige lägst antal poliser/100,000 invånare i hela Europa. Hittar naturligtvis ingen statistik för att styrka det påståendet just nu, så take it or leave it.

Om jag inte missminner mig så har Sverige lägst antal poliser/100,000 invånare i hela Europa. Hittar naturligtvis ingen statistik för att styrka det påståendet just nu, så take it or leave it.

1 på 1000 tror jag att det är har dock ingen källa till detta.

Fick fram uppgifterna..

Det finns ca 16300 poliser i Sverige och ca 9 miljoner invånare. New York City Police Department (NYPD) har 39110 poliser i tjänst och staden har ca 8 miljoner invånare.

källor: polisen.se och nyc.gov

@Björn: Alltså blir det ca 1,8 poliser per tusen innevånare, med källa och allt ;)

Jag har ingen statistik på det och i mitt inlägg så tror jag inget, men man bör ha med siffror på antalet brott när man diskuterar antalet poliser, tycker du inte?

Jag har inte heller några källor angående brott men enligt ovan så har det ju åtminstone tryckts i Metro att det förekommer mer brott i Sverige än NYC.

1 på 1000 tror jag att det är har dock ingen källa till detta.

Källan finns ju här i tråden.. :baskerKav: 16300 poliser och 9 miljoner invånare.

Sverige har ca 181 poliser/100 000 invånare.

New York City har ca 489 poliser/100 000 invånare.

Edit: hade varit trevligt om det fanns uppgifter från övriga Europa också.

jo, men sedan kan man ju utesluta att folk under 10 inte är så värst kriminella och således behöver polisen inte ägna sin tid åt dom

jo, men sedan kan man ju utesluta att folk under 10 inte är så värst kriminella och således behöver polisen inte ägna sin tid åt dom

Och med det menar du?

Bor det färre barn i NY, Norge eller Sverige?

hade varit trevligt om det fanns uppgifter från övriga Europa också.

För Finland gäller:

"The police force employs some 10,970 personnel, most of whom are officers, senior officers, commanding officers and police chiefs in local police units. In 2002, police officers accounted for 7,745 of the total police personnel."

http://www.police.fi/poliisi/home.nsf/page...90?OpenDocument

Finland har dessutom ett paramilitärt gränsbevakningsväsende, som inte ingår i siffrorna ovan.

"Population: 5,214,512 (July 2004 est.)"

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/fi.html

Man kanske ska ta och titta lite på arealen också. Poliser/kvadratkilometer om vi ändå diskuterar. Någon som orkar räkna?

Innevånare i by X uppe i norrland kan ju ha miltals till närmsta lilla polisstation. Även om de bara har ca 100 invånare säger ju inte det att tex 10% av de invånarna är guds bästa barn. (detta gäller förstås inte bara norrland utan hela sveriges landsbygd)...

En hel del under tio hamnar i "skottlinjen" under lägenhetsbråk.

Det är en stor chans att den första myndighetsperson barnen

kommer i kontakt med när det är bråk där de bor är en polis.

Det är inte polisen som sedan på ena eller andra sättet skall

ordna så de får ett drägligt hem men det lär ändå gå åt ett

märkbart antal polistimmar till småbarns behov och det är

viktigt att det finns poliser som är duktiga på barn.

Appropå det, om barnsagorna börjar handla om ordningsvakter

i stället för poliser kommer jag att se det som ett dåligt tecken.

Man kanske ska ta och titta lite på arealen också. Poliser/kvadratkilometer om vi ändå diskuterar. Någon som orkar räkna?

Innevånare i by X uppe i norrland kan ju ha miltals till närmsta lilla polisstation. Även om de bara har ca 100 invånare säger ju inte det att tex 10% av de invånarna är guds bästa barn. (detta gäller förstås inte bara norrland utan hela sveriges landsbygd)...

Poliser per kvadratkilometer förefaller vara ett värdelöst mått.

Kvadratkilometrarna är inte lika viktiga och att poliserna är många

betyder inte att de är organiserade, utbildade och utrustade så de

kan göra ordentlig nytta.

Summan av den genomsnittliga utryckningstiden till alla bostäder

delat med antalet bostäder borde vara bättre. Gärna både för

vardagsdag, vardagsnatt, helgdag och helgnatt.

Sedan borde det vara värre för en som går från en timmes till två

timmars utryckningstid än 60 bostäder som går från 15 till 16

minuter även om summan av antalet minuter är det samma. Så man

borde dela in utryckningstiderna i olika tidsklasse och multiplicera dem

med en allvarlighetsfaktor. Typ 1-15 minuter x1, 15-30 minuter x1,5,

30-60 minuter x3, 60-90 minuter x6 osv. Eller så tar man kvadraten

på utryckningstiden eller upphöjt till 1,8 eller så.

På det viset borde man kunna få ett användbart godhetstal för ett

helt land som visar hur bra polisens utryckningsförmåga är.

Egentligen borde det finnas ambulans och polisutryckningshelikoptrar

för alla glesbefolkade delar av landet. Sedan må det vara långt till

och dåliga öppettider på polisstationen för kontorsgöromålen.

Det borde vara en rejäl skillland för tryggheten för folk och otryggheten

för buset om det alltid finns en stor chans/risk att det snabbt dyker upp

polis om någon eller något larmar.

Kanske borde titta på vilka brott som begås mest?

andelsen ekonomiska brott ex minskar inte bara för att det finns 1000 poliser extra i stan, däremot skulle nog andra typer av brott minska.

vilka brott är det som begås mest i Sverige jämfört med NY?

Anledningen till att mängden poliser har fördubblats i NY kan ju vara för att den nye polischefen införde en nolltolerans för småbrott.

Tyvärr för det med sig att brottsligheten flyttar litet på sig, till områden utanför NY istället.

Vi behöver inte fler poliser i sverige. Vi behöver bara omorganisera en hel del. Nuvarande organisation är ineffektiv, och det är alldeles för många små enheter och folk som är bundna i div olika projekt.

I övrigt håller jag med Roninn...

Omorganisation? IGEN? Ok, om det leder till något som är mycket bättre!

Felet med dagens polisorganisation är att det finns för många hövdingar och för lite indianer...

Omorganisation? IGEN? Ok, om det leder till något som är mycket bättre!

Felet med dagens polisorganisation är att det finns för många hövdingar och för lite indianer...

För mycket hövdingar och för lite indianer ... låter bekant från nån annan uniformstung organisation ... :baskerPa:

var i NY för en månad sedan och det som slog mig var att det finns poliser i varenda korsning. man har lyckats få bort stämpeln "världens farligaste stad" OCH FÅTT NED BROTTSLIGHETEN TILL 1960 ÅRS NIVÅ! var även i New jersey och åkte lite polisbil med av min tjejs killkompisar. han berättade att man i USA hade haft samma problem som i sverige med en gamml poliskår som inte var så sugna att jobba ute. han kunde inte heller begripa hur skolan kunde vara 2 år eller att man helst ville ha akademiker. Skolan där var 6 månader och sen 3 månaders praktik.

Angående statistik sitter jag med ett dokument från statistikkontoret på polisen i sthlm. det är officiellt och säger att 38% av dagens poliser anses jobba med operativ tjänst, div på något sätt jobbar på gatan med att gripa och lagföra personer. (1668 poliser av 4666st totalt) Då räknas även utredare på näpona in. jag anser att det är skrämmande!!!!! Övriga håller på med tjänster som civilanställda lika gärna kunde göra då det som skiljer en polis och en civilanställd är våldsmonopolet och inget annat! men istället har man tom fått statistiken att vara polisiär och där sitter en kommisarie som chef......... man har helt enkelt boat in sig och de gamla poliserna vill inte ut igen och de nya söker sig snabbt bort från yttre tjänst! Om man inte vill vara på gatan som polis, är man inte felreryterad då? ,O

Det behöver ju inte bara vara poliser som är på "fältet" utan det är ju minst lika viktigt med utredande poliser....

Det behöver ju inte bara vara poliser som är på "fältet" utan det är ju minst lika viktigt med utredande poliser....

Utredare är i mina ögon "indianer".