Jump to content

Terrängbil 40 med dubbelhytt


volvo_viking

Recommended Posts

@Kimster

 

Jo, det är helt riktigt att FV haft dylika skapelser.

Efter att ha konsulterat Lars von Rosens "Fordonskatalog", fann jag RÄTGB 4112A.

 

@volvo_viking

 

Enligt ovan nämnda bok finns det plats för fyra passagerare.

Några uppgifter om antal tillverkade känner jag inte till, inte heller var interiörbilder står att finna.

Link to comment
Share on other sites

Slungan är lite intressant fordon, när jag tittade in i den första (och enda) gången trodde jag att Kurt Olsson varit framme. Den har plats för fyra personer, de båda personerna i "baksätet" sitter bakåtvända och har båda ratt (och pedaler?) som är sammankopplade. Så totalt sett kan fordonet styras från tre av fyra platser! Man får hoppas att de är överens om vem som kör.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att snöslungan har enn annan däckdimension.

Snöslunga 77 har dimensionen 14.00 R20 runtom, 77B har 14.00 R20/35.

77B har en starkare motor som driver slungan, 201 kW vid 30 r/s, jämfört med m/77 som levererar 198 kW vid samma varvtal.

Jag vill minnas att det rör sig om en Scania DS14 i båda fallen, men är inte 100% säker.

Förarhytten på slungan är för övrigt två vanliga 30/40-hytter som svetsats ihop

"rygg mot rygg", medan räddningsterrängbilen har en "vanlig" dubbelhytt.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har skådat vikingarna med slunga och de ser ut ungefär likadant, med tre rattar. Antar att det är för att man ska kunna precisionsslunga. Tack för alla svar! 14.00-20 Ok, då finns det hopp att använda 30 axlar i något eventuellt framtida projekt. Har ett minne av att det sitter en likadan motor som driver både bil och slunga, dvs en 11 liters turbodiesel. (Fett i en slunga).

//Janne

Edited by volvo_viking
Link to comment
Share on other sites

Har kollat upplite uppgifter här nu, och själva slungan drivs, som jag trodde av en

Scania DS14 (enklare uttryckt, en V8 med 14 liters slagvolym). Således betydligt "fetare" än en 11-litersrak sexa.

Man kan hitta Scanias V8:a även i snöslungor på den civila marknaden. Ett norskt? företag gjorde slungor till traktorer/hjullastare, som fästes i snabbfästena på redskapsbäraren.

Totalt levererades under åren 1977-79 sammanlagt 80 st snöslunga 77/77B.

Link to comment
Share on other sites

Allvarligt talat Finns det snöslungor med en 14 liters V-8 som går att sätta på en frontlastare? Vad otroligt gapigt i så fall. Nog för att den jag såg i Norge var stor men...

 

Vad gäller snöslunga 77. Kul att det finns folk som vet en massa om nästan alla bilar! Vem kan tro att det går så mycket kräm till att skotta snö?

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag vet väl inte så mycket egentligen, men jag har många böcker att bläddra i. Ett stort intresse för bilar och lastbilar, i synnerhet Scania, gör att man samlar på sig en del.

 

Angående snöslungan avsedd för hjullastare:

 

En aning gapigt kanske

 

Tänk på att V8:an är nedtrimmad och ger ca 300 hk istället för normala 400-450 hk.

Link to comment
Share on other sites

Lite onödigt vetande men det var Bofors som skapade slunga 77 lite till kul det är V 4 rattar i den och är det ända fordonet i världen med orginal backljus fram och hel och halvljus back och Ja det går åt mycet kräm för att kasta en två gånger två meter vall med kram snö åt h-e :D

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har sett vägarna som har blivit rensade av en sådan. Norska Telemark och Hardangervidda. Vallarna eller väggarna på sidan av vägen var 3-4 meter höga. Pratade med en lastbilschaufför som hade blivit överraskad med plötsligt oväder. Hela bilen var begravd och de fick ta fram honom med grävmaskin.

 

Med de förhållandena kan man inte bara köra rakt fram och slunga utan fräsa snett uppåt, backa, fräsa igen, osv. Man förstår att det går lite kräm men det häftigaste är ändå att grejorna håller.

 

Bofors? Men det är en terrängbil 30 i grund och botten?

 

//JAnne

::lade till sista meningen::

Edited by volvo_viking
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Brandbilen fanns med på KS01 eller om den kom på KS02. Den blev snart ersatt av räddningsbil 92 som hade tjänstgjort i Bosnien. "TBG-40 byggdes då om för att kunna användas till riot, dvs galler för fönster osv ...

Dock pajade pumpen och den blev hemskickad på KS04.

Brandversionen har plats för 5 st om jag inte minns fel, kan även vara 6. Dock inte mindre än 5 i alla fall.

 

Versionen med manskapshytt rymmer väl 10 i bakhytten eller var det 8. Minnet sviker en ibland.

 

mtrl_terrangbil40_sida.jpg

Edited by ugly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...