volvo_viking Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 Såg idag en bild på något som såg ut som en 40-bil med dubbelhytt. Frågor: Hur många såna finns det? Hur många sittplatser har den? Trodde det var omöjligt men jag antar att det blir fyra säten? Bilder från hytten mottages tacksamt! //JAnne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 Vad menar du med dubbelhytt? Som denna.... iof en 30-bil... eller den här: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted November 27, 2004 Author Report Share Posted November 27, 2004 Som slungan. Såg den på en annan bil, dock. //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 28, 2004 Forumsledning Report Share Posted November 28, 2004 Har inte flygvapnet haft några sådana med dubbelhytt som släckningsbilar ? Alltså att den ser ut som en vanlig brandbil fast i TGB40 utförande.. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pickos Posted November 28, 2004 Report Share Posted November 28, 2004 @Kimster Jo, det är helt riktigt att FV haft dylika skapelser. Efter att ha konsulterat Lars von Rosens "Fordonskatalog", fann jag RÄTGB 4112A. @volvo_viking Enligt ovan nämnda bok finns det plats för fyra passagerare. Några uppgifter om antal tillverkade känner jag inte till, inte heller var interiörbilder står att finna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted November 28, 2004 Author Report Share Posted November 28, 2004 Förresten: Slungan ser ut att ha en annan däckdimension. Har någon bättre bild/uppgifter? //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 28, 2004 Report Share Posted November 28, 2004 Slungan är lite intressant fordon, när jag tittade in i den första (och enda) gången trodde jag att Kurt Olsson varit framme. Den har plats för fyra personer, de båda personerna i "baksätet" sitter bakåtvända och har båda ratt (och pedaler?) som är sammankopplade. Så totalt sett kan fordonet styras från tre av fyra platser! Man får hoppas att de är överens om vem som kör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pickos Posted November 29, 2004 Report Share Posted November 29, 2004 Det stämmer att snöslungan har enn annan däckdimension. Snöslunga 77 har dimensionen 14.00 R20 runtom, 77B har 14.00 R20/35. 77B har en starkare motor som driver slungan, 201 kW vid 30 r/s, jämfört med m/77 som levererar 198 kW vid samma varvtal. Jag vill minnas att det rör sig om en Scania DS14 i båda fallen, men är inte 100% säker. Förarhytten på slungan är för övrigt två vanliga 30/40-hytter som svetsats ihop "rygg mot rygg", medan räddningsterrängbilen har en "vanlig" dubbelhytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted November 29, 2004 Author Report Share Posted November 29, 2004 (edited) Jodå, jag har skådat vikingarna med slunga och de ser ut ungefär likadant, med tre rattar. Antar att det är för att man ska kunna precisionsslunga. Tack för alla svar! 14.00-20 Ok, då finns det hopp att använda 30 axlar i något eventuellt framtida projekt. Har ett minne av att det sitter en likadan motor som driver både bil och slunga, dvs en 11 liters turbodiesel. (Fett i en slunga). //Janne Edited November 29, 2004 by volvo_viking Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pickos Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Har kollat upplite uppgifter här nu, och själva slungan drivs, som jag trodde av en Scania DS14 (enklare uttryckt, en V8 med 14 liters slagvolym). Således betydligt "fetare" än en 11-litersrak sexa. Man kan hitta Scanias V8:a även i snöslungor på den civila marknaden. Ett norskt? företag gjorde slungor till traktorer/hjullastare, som fästes i snabbfästena på redskapsbäraren. Totalt levererades under åren 1977-79 sammanlagt 80 st snöslunga 77/77B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted December 1, 2004 Author Report Share Posted December 1, 2004 Allvarligt talat Finns det snöslungor med en 14 liters V-8 som går att sätta på en frontlastare? Vad otroligt gapigt i så fall. Nog för att den jag såg i Norge var stor men... Vad gäller snöslunga 77. Kul att det finns folk som vet en massa om nästan alla bilar! Vem kan tro att det går så mycket kräm till att skotta snö? //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pickos Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 Nja, jag vet väl inte så mycket egentligen, men jag har många böcker att bläddra i. Ett stort intresse för bilar och lastbilar, i synnerhet Scania, gör att man samlar på sig en del. Angående snöslungan avsedd för hjullastare: En aning gapigt kanske Tänk på att V8:an är nedtrimmad och ger ca 300 hk istället för normala 400-450 hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
båtsman Posted December 1, 2004 Report Share Posted December 1, 2004 Lite onödigt vetande men det var Bofors som skapade slunga 77 lite till kul det är V 4 rattar i den och är det ända fordonet i världen med orginal backljus fram och hel och halvljus back och Ja det går åt mycet kräm för att kasta en två gånger två meter vall med kram snö åt h-e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted December 2, 2004 Author Report Share Posted December 2, 2004 (edited) Jodå, jag har sett vägarna som har blivit rensade av en sådan. Norska Telemark och Hardangervidda. Vallarna eller väggarna på sidan av vägen var 3-4 meter höga. Pratade med en lastbilschaufför som hade blivit överraskad med plötsligt oväder. Hela bilen var begravd och de fick ta fram honom med grävmaskin. Med de förhållandena kan man inte bara köra rakt fram och slunga utan fräsa snett uppåt, backa, fräsa igen, osv. Man förstår att det går lite kräm men det häftigaste är ändå att grejorna håller. Bofors? Men det är en terrängbil 30 i grund och botten? //JAnne ::lade till sista meningen:: Edited December 2, 2004 by volvo_viking Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted December 5, 2004 Author Report Share Posted December 5, 2004 Var det nån som visste hur många som får plats i den treaxlade med riktig manskapshytt? Brandbilen. //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pickos Posted December 5, 2004 Report Share Posted December 5, 2004 Jag skrev lite längre upp i tråden att det finns plats för fyra passagerare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pickos Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 Trillade över en bild på brandbilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 (edited) Brandbilen fanns med på KS01 eller om den kom på KS02. Den blev snart ersatt av räddningsbil 92 som hade tjänstgjort i Bosnien. "TBG-40 byggdes då om för att kunna användas till riot, dvs galler för fönster osv ... Dock pajade pumpen och den blev hemskickad på KS04. Brandversionen har plats för 5 st om jag inte minns fel, kan även vara 6. Dock inte mindre än 5 i alla fall. Versionen med manskapshytt rymmer väl 10 i bakhytten eller var det 8. Minnet sviker en ibland. Edited February 22, 2005 by ugly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dave.hugo Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 Versionen med manskapshytt rymmer väl 10 i bakhytten eller var det 8. Minnet sviker en ibland. 10 personer får plats i en PTP-hytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts