Jump to content

sommarkängor

Guest

Recommended Posts

• BlåGul -1

Får man inte ut sommarmodellen i HV heller?

Hämtade ut prylar genom FBU och funderade på varför jag fick ut vinterkängor.  "Ni ska ha det" Jaha.. okej då.    Funkar ju inte att gå i... nä, sommarkänga 90. Stålex. ;)

Svaret på frågan är nog att det helt enkelt inte finns hur mycket som helst. Det faktum att Sverige numera ständigt har minst en bataljon i internationell tjänst påverkar självklart också tillgången på persedlar. Sedan är det nog så som det sagt, att tillgången kan variera mellan olika MD grupper, bla beroende på hur stor mångd vpl som utbildas. Ju fler vpl som utbildas vid ett förband, desto större tillförsel av persedlar till berörda TSF. Att det utöver vpl finns X antal hvsold kanske inte alltid ryms i ekvationen.

kan vara av den anledningen att vi bara skall behöva ha ett par kängor. Soomarkängan är bättre tills det blir riktigt kallt, eller om soldaten skall använda skidor. Sommarkängan passar ju inte till vita blixtens bindning.

Som om HV i V. Götaland har skidor i förrådet..

• BlåGul -1
kan vara av den anledningen att vi bara skall behöva ha ett par kängor. Soomarkängan är bättre tills det blir riktigt kallt, eller om soldaten skall använda skidor. Sommarkängan passar ju inte till vita blixtens bindning.

Som om HV i V. Götaland har skidor i förrådet..

Sommarkängan passar i VB:s bindning.

De är helt enkelt för snåla. Delar ut de kängor som beväringen använt minst, d.v.s. vinterkängan här nere. Norröver är det väl för att inte folk ska frysa fötterna av sig, det är ju snällt.

Guest Dedicated

Har emellertid för mig att HV i Norrland inte får ut några vinterkängor,"bara" sommar. I min egna lilla värld beror det på att i förråden har man kängor av "fel" sort eftersom de rätta sitter på traktens väringar. Alltså finns det gott om sommarkängor norrut medan det här i södern kryllar av vinter-dito.

I min egna lilla värld beror det på att i förråden har man kängor av "fel" sort eftersom de rätta sitter på traktens väringar.

Troligen inte för att alla jag vet om i norr har fått ut minst ett par sommar och ett par vinter.

Själv hade jag två par sommar, ett par vinter och ett par stövlar om det skulle vara riktigt kallt någon gång.

/målis

Den största anledningen till detta är att sådant som kängor och andra persedlar måste köpas till soldaten inom Hv-förbanden, och då förrådställs hemma hos denne.

Detta i motsats till den värnpliktige som bara "lånar" sin utrustning av den brigad som han/hon tillhör.

Alltså blir detta en kostnadsfråga där frågan är; skall vi ge Hv-soldaterna ett par kängor, som funkar året om, eller t.o.m. två par där kostnaden kommer att påverka övningsutbudet och innehållet i denna?

Det skall oxå påpekas att för varje soldat som fullgör sitt kontrakt så ersätts Hv (osäker på vilken nivå) med ca 3500 sek för att denna är förrådsställd hos soldaten.

När man berättar detta för soldaterna så är det "inga" problem med kontraktsuppfyllnaden i plutonen :D

Jo men det är ju bara dom som bär uniform m/87 i tjänsten som får bära basker, så den kostnaden kan ju inte bli så stor ;)

Jag menar att Kompanichef, Kompanichef stf och Kvm är ju dom lägsta befattningarna som får denna (m/87)

Så dom små plutons och gruppcheferna samt soldaterna behöver inte bekymmra sina små huvuden hur baskern skall sitta. (obs det sista skrivet med en stor nypa ironi!)

Jo men det är ju bara dom som bär uniform m/87 i tjänsten som får bära basker, så den kostnaden kan ju inte bli så stor ;)

Jag menar att Kompanichef, Kompanichef stf och Kvm är ju dom lägsta befattningarna som får denna (m/87)

Så dom små plutons och gruppcheferna samt soldaterna behöver inte bekymmra sina små huvuden hur baskern skall sitta. (obs det sista skrivet med en stor nypa ironi!)

Jag har för mig att RiksHvAvd har sagt att alla i Hv skall tilldelas basker ???   Rätta mig om jag har fel!!

Ähum. Citat från tidningen "Befäl", utgiven av CFB. Artikeln handlar om ny pers mtrl inom försvaret, och det är "experterna" inom området som säger:

"-Vi har till exempel 650 000 uniform modell 90 och 550 par marschkängor, Konstaterade Ali Sarinen."...

Vi har alltså INTE brist på marschkänga 90.

Du har helt rätt Nifelhel.

Citat från C Hv Månadsbrev Dec 2001:

"...hemvärnets soldater skall tilldelas basker - precis som armén i övrigt - att bära till såväl stridsdräkt som uniform m/87. Den blir brun. "

Har emellertid för mig att HV i Norrland inte får ut några vinterkängor,"bara" sommar. I min egna lilla värld beror det på att i förråden har man kängor av "fel" sort eftersom de rätta sitter på traktens väringar. Alltså finns det gott om sommarkängor norrut medan det här i södern kryllar av vinter-dito.

HV i Norrland får ut vinterkängor... endast vinterkängor. Ja, också storstövlarna förstås... för de där extra krispiga vinterdagarna... :sneaky2

Skall be den samlade expertisen om ursäkt ang. basker inom Hv, har nu lusläst UniR FM remissen och där står det att personal inom Hv har rätt att bära basker.

Vad gäller kängorna vidhåller jag dock att det inte är brist på sådana utan att det ej finns ekonomiskamedel att köpa sommarkängor till alla soldater inom HV.

Guest Dedicated

Whatever egentligen. Det som i vart fall stinker är all utrustning, inkl sommarkängor, som ligger hemma hos folk som INTE använder den! Alltså nollor och andra mindre motiverade typer.

Premiera de som gör sina timmar med bättre utrustning på soffliggarnas bekostnad! Lite OT. Sorry!

"-Vi har till exempel 650 000 uniform modell 90 och 550 par marschkängor, Konstaterade Ali Sarinen."...

650 000 uniform 90 och 550 par kängor... Om detta gäller riket i stort så kan jag förstå varför det inte delas ut fler marschkängor 90 än vad det gör! :cool: