Jump to content

FOX rapporterar från Sverige (film)

Guest järv

Recommended Posts

• Replies 245
  • Created
  • Last Reply

I Malmö har man problem, helt klart. Malmö som ort är populär att flytta till eftersom man ligger nära kontinenten och då koncentrerar sig människor dit som kommer från andra länder.

Detta är ett beteende som alla har - hur många svenskar i Fuengriola i Spanien har lärt sig spanska och har integrerat sig i det spanska samhället? Vi söker oss aktivt till de människor som vi identifierar oss med och som vi känner oss trygga hos.

Diskuterar detta i ett antal forum på Internet med främst republikaner i USA - de anser att vi mer eller mindre occuperas av muslimer som kommer att införa sharia-lagar i Sverige imorgon...

Det främsta felet som dessa olika partsinlagor innehåller är att de identifierar invandrare med muslimer. Den största ökningen av invandrar-baserat våld som tillkommit under senare år är maffia-baserat våld och smuggling av droger, sprit och cigaretter mm. Dessa delar hanteras av Jugoslavisk och Rysk maffia - parter som verkligen inte är vänligt inställda till muslimer. Och brottsligheten i Malmö har drastiskt ökat sedan bron kom till och med den att smugglingen av narkotika förenklas.

Säg den ort som får ett stort tillskott av invandrare från mängder av länder och med stora utbildnings- och sociala behov som inte går på knäna. Situationen i Malmö är ett nationellt ansvar - Malmö kommun kan inte ensam bära detta ansvar.

Vi har religionsfrihet i vårt land - och jag hoppas att den rättigheten kommer att fortsätta att existera. Det finns ingenting i den muslimska religionen som uppmuntrar kriminalitet (vissa skrivningar i koranen kan vara drastiska men då skall man även läsa vissa delar av bibeln och t ex hinduismens skrifter som även de är "drastiska").

http://www.foxnews.com/index.html

Under "Special Series Featured" till höger -> "Eurabia: Scandinavian Strain"

Bah... Fox News...

I vissa saker har de rätt. Vissa områden har blivit så farliga att räddningstjänsten eller ambulanspersonalen vägrar åka in utan skydd.

Men varför varför varför måste FN påpeka att det är frågan om muslimer hela tiden?! Det skulle vara som att benämna svenska utvandrare som "Lutheraner". Gimme a break...

/J

J-Star:

Är ganska säker på att det aldrig har sett ut så där i svenskbygderna i Minnesota...

Vysotskij:

Inte krig men möjligtvis sanktioner. Å andra sidan så är det löjligt att ens tänka i de banorna eftersom Sverige är ett ledande (nåja) land i Europa och inte någon del av axis of evil. Lägg till det nära försvars- och underrättelsesamarbete som Sverige har med USA plus vårt medlemskap i EU, så kan man avfärda sådana tankegångar omgående.

Inte krig men möjligtvis sanktioner. Å andra sidan så är det löjligt att ens tänka i de banorna eftersom Sverige är ett ledande (nåja) land i Europa och inte någon del av axis of evil. Lägg till det nära försvars- och underrättelsesamarbete som Sverige har med USA plus vårt medlemskap i EU så kan man avfärda sådana tankegångar omgående.

Ja, det var också min tanke. Den amerikanska eliten väljer ju inte sina underrättelser från Fox News, av någon anledning.

Ja, det var också min tanke. Den amerikanska eliten väljer ju inte sina underrättelser från Fox News, av någon anledning.

Jag är ingen jätteanhängare av Fox men samtidigt så köper jag inte den totala svartmålning av kanalen som görs i t ex dokumentären Outfoxed. Det skulle inte vara några större problem att låta ett filmteam göra en liknande kritisk dokumentär om SVT.

Fox är inte bara Bill O'Reilly utan även Simpsons. :)

J-Star:

Är ganska säker på att det aldrig har sett ut så där i svenskbygderna i Minnesota...

Jaha? Och poängen är vad? Varför är det i det du just nämnde som motiverar att benämna invandrarna "muslimer"?

/J

Visst att vi har problem med integrationen av invandrare i Sverige, inget snack!

Integreras man inte i samhället är det svårt att lära sig det svenska språket mm. Detta leder i sin tur till att det blir svårt att få jobb, risken att det går snett är då stor.

Men Fox vill få det till att det är muslimerna i sig som är problemet. Det tycker jag är bullcrap! Problemet ligger hos dem som har hand om integrationen; Sveriges regering.

Som vanligt generaliseringar och avsaknad av hela bilden hos Fox News.

Generellt gillar jag inte Fox exrema probush attityd, men det här repotaget stämmer ju faktiskt delvis med verkligheten, även om vissa delar såklart är lätt vinklade. Tror inte ett dugg på att det går 2st svenska elever på en skola med 1000st elever totalt nånstans i Sverige.

Generellt gillar jag inte Fox exrema probush attityd, men det här repotaget stämmer ju faktiskt delvis med verkligheten, även om vissa delar såklart är lätt vinklade. Tror inte ett dugg på att det går 2st svenska elever på en skola med 1000st elever totalt nånstans i Sverige.

Och om det nu vore så?

Men nu gör det faktiskt det på Rosengårdsskolan.

Välkommen till verklighetens Sverige ute i förorterna len.

Sverige har svikit en hel generation invandrare och snart är det kanske dags att betala.

Sverige har svikit en hel generation invandrare och snart är det kanske dags att betala.

Svikit..? Sverige är ett av världens mest toleranta och hjälpsamma länder. Det finns gott om invandrare som är väletablerade i samhället.

Det finns gott om invandrare som är väletablerade i samhället.

En del av oss invandrare vill integreras i det svenska samhället, en del av oss vill det inte. Jag tror personligen att vi som faktiskt vill integreras lyckas bättre både socialt och ekonomiskt.

Jag anser att man inte har något att göra här i Sverige om man inte vill integreras i det svenska samhället. Passar det sig inte att integreras i det svenska samhället, så kan man låta bli att komma och bo här i Sverige.

Jag anser även att man inte bör lägga allt integrationsansvar på staten/kommunerna/myndigheterna, utan att man istället i första hand bör kräva att vi invandrare tar oss själva i nacken och själva kämpar för att integreras i det svenska samhället.

Jag tror att vi kommer få mer sociala oroligheter och integrationsproblem ju fler invandrare vi får här i Sverige som har en bakgrund i länder/kulturer som skiljer sig väsentligt från Sverige. Jag tror att det i allmänhet är betydligt lättare för en finländare eller norrman att integreras och fungera väl i det svenska samhället än för en iransk muslim. Jag tror vi kommer att få fler "ghetton" med invandrare från främst Mellanöstern och Afrika.

Jag tror att spänningarna mellan gruppen invandrare från Mellanöstern och Afrika och övriga i Sverige boende kommer att öka, och att vi kommer att få se större "raskravaller" och andra större våldsaktioner på det temat här i Sverige inom något tiotal år.

Det är intressant att invandrare från ostasiatiska länder som Kina, Vietnam och Sydkorea rent allmänt verkar lyckas bra i de flesta västländer de flyttar till, medan invandrare från länder i Mellanöstern och Afrika, utom Israel, rent allmänt verkar lyckas rätt så dåligt i de flesta västländer de flyttar till. Invandrare från just Israel verkar däremot lyckas väldigt bra i alla västländer de flyttar till. Kanske är det så att kulturer som betonar utbildning och hårt arbete faktiskt ger vissa praktiska fördelar i det långa loppet jämfört med vissa andra kulturer? Eller är det en ren slump att just de invandrare som kommer från kulturer som betonar utbildning och hårt arbete verkar lyckas bäst, och mycket bättre än andra invandrare? Jag ser väldigt många restauranger som drivs av asiater här i Sverige. Jag ser även en hel del pizzerior, jourbutiker och videobutiker som drivs av folk från Mellanöstern här i Sverige. Jag har under hela mitt liv inte sett ett enda företag som drivs av folk från Afrika här i Sverige, trots att det finns en avsevärd mängd invandrare från Afrika här i Sverige. Beror det enbart på att svenskarna är "elaka" mot afrikanerna? Det är även intressant att det i många kretsar är helt tabu att diskutera sådana här saker. Finns det kanske "obehagliga sannningar" som en del inte vill ska komma fram, då de inte passar in i deras idealistiska världsbilder.

Jag kan inte låta bli att notera att min far inte varit arbetslös en enda dag sedan han kom hit till Sverige från Finland under slutet av 1960-talet. Min mor har totalt varit arbetslös cirka ett halvår sedan hon kom hit från Finland under samma tidsperiod. Ingen av dem är högutbildade, men de är däremot beredda att "hugga i" och har en stark vilja att faktiskt försörja sig själva istället för att leva som parasiter på resten av samhället. Jag vågar påstå att svenska samhället som helhet gått plus stort på mina föräldrar, och även kommer att göra det på mig och min lillasyster, då vi båda har samma inställning till arbete som våra föräldrar.

Jag kan inte låta bli att notera att min far inte varit arbetslös en enda dag sedan han kom hit till Sverige från Finland under slutet av 1960-talet. Min mor har totalt varit arbetslös cirka ett halvår sedan hon kom hit från Finland under samma tidsperiod. Ingen av dem är högutbildade, men de är däremot beredda att "hugga i" och har en stark vilja att faktiskt försörja sig själva istället för att leva som parasiter på resten av samhället. Jag

Det kan inte varit så att de kom för att det fanns arbete i Sverige och inte som politiska flyktingar som inte har något val?

Finland på sextiontalet var inte en diktatur vad jag vet, även om skolutbildningen på våra grannländers nutidshistoria alltid varit katastrofalt dålig så bör jag inte ha missat något sådant. :)

Det är alltså mer än en skillnad på att bara viljan att hugga i och skulle det idag komma lika många lågutbildade finländare till Sverige skulle även de få problem. Man måste självklart räkna bort att det redan finns finsktalande i Sverige mm för att exemplet ovan ska funka, har man en etablerad kultur- och språkligbas så är det mycket lättare att komma in i samhället.

Förövrigt är finländarna klart överrepresenterade när det gäller a-lagare här där jag bor så det finns även två sidor av den finska invandringen...

Det kan inte varit så att de kom för att det fanns arbete i Sverige och inte som politiska flyktingar som inte har något val?

Nu tror jag inte att alla som kommer till Sverige i dag är politiska flyktingar, utan jag tror även att vi får hit en betydande mängd ekonomiska flyktingar (vad de sedan anger som orsak för att få komma hit är en annan sak). Om du var fattig, men inte tillräckligt fattig för att inte ha råd att betala människosmugglare eller liknande, och såg ett land uppe i norr där du antog att du kunde få ett betydligt bättre liv på bidrag än din nuvarande tillvaro, skulle du då inte bli sugen på att försöka sticka dit? Mina föräldrar tyckte uppenbarligen att det var värt att betala för en båtbiljett för att få en större chans att få ett välbetalt arbete i Sverige än i Finland. Ingen av dem kunde heller ett ord svenska när de kom hit, och båda är uppväxta i små hålor på landsbygden i det inre av Finland, vilket inte direkt gjorde dem till några stora Sverigekännare när de kom hit. De gick inte några språkkurser, fruktstundskurser eller liknande, de fick inga statliga bidrag, utan de tog direkt jobb vid löpande bandet i Asea i Köping och mor arbetade dessutom dubbelt med ett extra städjobb, vilket gjorde att de kunde försörja sig själva direkt när de kom hit till landet, utan att kunna språket och utan att få någon hjälp från "storebror". Förutom alla finländare så finns det en hel del turkar med liknande bakgrund här i landet.

Finland på sextiontalet var inte en diktatur vad jag vet, även om skolutbildningen på våra grannländers nutidshistoria alltid varit katastrofalt dålig så bör jag inte ha missat något sådant. :)

Så om man kommer från en diktatur så är det ok att vara arbetsskygg och förvänta sig att "storebror" ska lösa alla problem åt en?

Det är alltså mer än en skillnad på att bara viljan att hugga i och skulle det idag komma lika många lågutbildade finländare till Sverige skulle även de få problem. Man måste självklart räkna bort att det redan finns finsktalande i Sverige mm för att exemplet ovan ska funka, har man en etablerad kultur- och språkligbas så är det mycket lättare att komma in i samhället.

Jag menade inte att skillnaden i arbetande från olika grupper enbart beror på viljan att hugga i. Men jag verkar inte vara ensam om att anse att just invandrade afrikaner verkar ha det särskilt svårt att hugga i. Detta är särskilt intressant då adopterade afrikaner däremot inte verkar ha svårt att hugga i åtminstone enligt mina och andras observationer. Man kan även fråga sig om man ska släppa in människor hit till Sverige som man med stor sannolikhet kan anta kommer ha stora problem med att skaffa arbete, oavsett vad nu skälen för det är (lathet, rasism, o.s.v.)?

Förövrigt är finländarna klart överrepresenterade när det gäller a-lagare här där jag bor så det finns även två sidor av den finska invandringen...

Finska män är överrepresenterade i brottsstatistiken här i Sverige. Finska män >40 år är även klart överrepresenterade i självmordsstatistiken här i Sverige. Till skillnad från en del här i Sverige (inget utpekande av dig) så hycklar jag inte om eller blundar för invandringens baksidor, och inte ens när det gäller min egen invandrargrupp. Jag kan inte låta bli att önska att en del människor här i landet borde börja sina dagar med att stirra in i en stor skylt med texten:

"Socialstyrelsen varnar: En kombination av ärlighet och kontakt med verkligheten kan allvarligt skada din naiva idealism. För din och andras hälsa; begå inte misstaget att blanda ihop hur du önskar att världen är och hur världen faktiskt är. Ha en bra dag."

En del av oss invandrare vill integreras i det svenska samhället, en del av oss vill det inte. Jag tror personligen att vi som faktiskt vill integreras lyckas bättre både socialt och ekonomiskt.

Ni Finländare möt knappast av en bråkdel av dom fördomar som möter icke européer. Och integrera en Finländare, hur svårt är det? Vi dricker samma hemkokta sprit, badar i samma bastu och slåss med samma moraknivar. Om du förstår vad jag menar.

Går nog inte att jämföra européer, med icke européer. Särskillt inte våra nordiska grannar.

Men det är självklart att det är lättare att integreras om man vill det. Det är rent av omöjligt att integrera någon som inte vill. Men säg till den nationalekeonom som jobbar som spärrvakt eller taxi chauför att det är hans bristande vilja att intergreras som gör att han inte för det jobb hann är kvalificerad till.

Går nog inte att jämföra européer, med icke européer. Särskillt inte våra nordiska grannar.

Det var just det som var en väsentlig del av min poäng i helhet. Man får även tänka på att då inte ens integrationen av oss finländare varit helt smidig (Tro mig, jag vet hur det är att kallas "finnjävel" och i min ungdom riskera att få stryk för att inte vara infödd svensk. Jag har även hört och läst om hur finnar i Sverige slogs med infödda svenskar under 1960- och 1970-talen.), så det är inte så konstigt om integrationen av folk från Mellanöstern och Afrika i Sverige blir ett stort misslyckande.

Men säg till den nationalekeonom som jobbar som spärrvakt eller taxi chauför att det är hans bristande vilja att intergreras som gör att han inte för det jobb hann är kvalificerad till.

Säg att person X från afrikanskt land Y är utbildad till läkare i Y. Vad vet vi egentligen om kvalitéen på läkarutbildningen i Y? Vad händer om X får arbete som läkare här i Sverige, och begår ett misstag med dödliga konsekvenser för patienten, p.g.a. att läkarutbildningen i Y varit klart sämre än läkarutbildningarna i Sverige? Ska svenska staten kvalitetssäkra alla läkarutbildningar i alla länder i allmänhet, och i diktaturer som folk flyr hit ifrån i synnerhet? Kanske ska vi ha en fråga i sjukhusen inför operationer, där alternativen är:

1. Jag vill enbart bli opererad av läkare som är utexaminerade från läkarutbildningar här i Sverige.

2. Jag går även med på att bli opererad av läkare som är utbildade vid Supreme Medical University of Oompa Loompa Doompadee Doo, och andra läkarutbildningar i Afrika som vi inte vet något om.

Krasst sett så ser jag hellre att X arbetar som spärrvakt än att han riskerar att klåpa till en operation på mig p.g.a. att han fått jobb som läkare här i landet på grund av politisk korrekthet och trots en okänd läkarutbildning. Om man däremot kan visa helt säkert att hans läkarutbildning är lika god som den i Sverige, och att han även kan kommunicera lika bra med den övriga medicinska personalen och mig som en infödd läkare, ja då kan han få skära i mig. Vad skulle du tycka och säga om ditt barn dog på operationsbordet när en läkare med okänd eller suspekt utbildning råkade skära där man inte ska skära?

Om man däremot kan visa helt säkert att hans läkarutbildning är lika god som den i Sverige, och att han även kan kommunicera lika bra med den övriga medicinska personalen och mig som en infödd läkare, ja då kan han få skära i mig.

Utländska läkare får genomgå ett medicinskt svenskaprov.

Sen är det så att vissa utländska läkarutbildningar inte är godkända i Sverige.

A2Keltainen, eftersom det finns sätt att gradera kvaliten på utbildningar och en persons kompetensnivå är din argumentation för varför vi skall slösa bort högkvalificerad arbetskraft rent skitsnack. Det finns klåpare i Sverige som är betydligt sämre än vad exempelvis läkrare från Iran/Irak är. Det finns svenskar som trots de gått igenom svensk utbildning är mindre lämpade att utföra jobbet än en nysvensk med sin utländska utbildning.

Och även om en persons kompetens inte matchar exakt de svenska kraven är det en betydligt bättre investering att låta den personen plugga upp sig till rätt nivå istället för att slösa bort kompetensen och inlärningspotentialen.

Det som sker idag är att de får inte ens chansen att visa vad de går för.

/J

A2Keltainen, eftersom det finns sätt att gradera kvaliten på utbildningar och en persons kompetensnivå är din argumentation för varför vi skall slösa bort högkvalificerad arbetskraft rent skitsnack.

Kan du visa mig dokumentet som visar hur man graderar en Nordkoreansk, Syrisk eller Somalisk läkarutbildning, jämför den med en svensk och tydligt visar vilken kompletterande utbildning som behövs? Det borde väl inte vara svårt för dig om saken är så enkel som den är enligt dig.

Det finns klåpare i Sverige som är betydligt sämre än vad exempelvis läkrare från Iran/Irak är. Det finns svenskar som trots de gått igenom svensk utbildning är mindre lämpade att utföra jobbet än en nysvensk med sin utländska utbildning.

Jag har inte sagt att det inte är så. Vad det är frågan om sannolikhetsberäkningar. Jag väljer för min egen del hellre generisk person X med svensk läkarutbildning än generisk person Y med okänd afrikansk läkarutbildning när det ska skäras i mig, då jag bedömer att det rent statistiskt sett är mindre risk att X klåpar till det än att Y klåpar till det. Du får gärna satsa på ett annat alternativ för din egen del, men jag ställer mig tvekande till att du ska tvinga mig att chansa på samma sätt som du gör när insatsen är mitt liv och min hälsa. Kanske kan man ha ett särskilt sjukhus för er PK-riddare, där alla läkare är lesbiska somaliska USA-hatande socialistiska militanta feminister med okända läkarutbildningar? Vi icke-PK-riddare kan då försöka klara oss med resterna i form av alla i Sverige utbildade läkare. :P

Och även om en persons kompetens inte matchar exakt de svenska kraven är det en betydligt bättre investering att låta den personen plugga upp sig till rätt nivå istället för att slösa bort kompetensen och inlärningspotentialen.

Ja, de kan ju söka sig till en svensk läkarutbildning. Om de nu är så otroligt duktiga så borde de kunna glida igenom den och kanske ha ett annat arbete vid sidan på kvällstid för att inte behöva leva på studiemedel.

Ett annat exempel: Säg att jag är VD på ett medelstort företag som säljer utrustning till sågverk i Europa, att jag behöver anställa en säljare, att jag har som krav att denna säljare har en ekonomutbildning och jag hittar två sökande som är lika, förutom att den ena av dem heter Martin Andersson och är infödd vit svensk med svensk ekonomutbildning, och den andra heter Ximutu Zulu och är till invandrad (vid 30 års ålder) svart afrikan med somalisk ekonomutbildning. Vem ska jag anställa av dem? Eftersom jag som VD har ett ekonomiskt ansvar för mitt företag, så bör jag anställa den mest bäst chans att dra in mest pengar till mitt företag. Eftersom mitt företag säljer i Europa, så kommer Martins hudfärg, sociala bakgrund och utbildningsbakgrund inte kunna ställa till med några problem vad gäller kundrelationer, medan det i Ximutus fall finns ett klart osäkerhetsmoment då en del av mina kunder kanske tycker mindre bra om svarta afrikaner än om vita europeer och Ximutu förmodligen har sämre koll på och förmåga att anpassa sig till europeisk kultur, sedvänjor och affärsliv än Martin. Jag skulle därför utan tvekan i den situationen anställa Martin istället för Ximutu. Jag tycker att det är helt ok att ett privat företag vägrar anställa mig med motiveringen att jag är finländare. Om jag faktiskt ändå vore en positiv resurs för företaget trots att jag är finländrare, så kommer de att förlora ekonomiskt på det i jämförelse med konkurrentföretag som är villiga att anställa mig trots att jag är finländare.

Edit:

J-Star; jag är rent allmänt inte mycket för skadeglädje, men jag misstänker att jag skulle ha väldigt svårt att hindra mig från att rulla på golvet av skadeglädje i följande situation:

Du och jag är VD för varsitt företag som säljer utrustning till sågverk i Europa. Eftersom jag är något mer verklighetsnära, realist och pragmatiker än vad du verkar vara, så har jag anställt jag tidigare nämnda Martin som säljare. Eftersom du är PK du, så har du anställt Ximutu som säljare. Båda våra företag får nys om en storaffär i Ryssland, en affär som innebär överlevnad för företaget som får affären och undergång för företaget som inte får affären. Jag skickar därför Martin till Ryssland och du skickar Ximutu till Ryssland. Nu visar det sig att företaget i Ryssland styrs av ett gäng rasistiska ryssar. De accepterar Martin, då han är vit, svensk, kristen, dricker vodka, äter svinkött, spelar ishockey, gillar bastu och jagar älg. De blir däremot fientligt inställda till Ximutu, då han är svart, afrikan, muslim, nykterist, inte äter svinkött, vet knappt vad ishockey är, vet inte vad bastu är och har aldrig sett en älg. Mitt företag vinner ordern, då våra förslag är lika men min säljare gillas betydligt bättre av ryssarna. Om du inte tror det kan gå till så, så har du inte sett mycket av hur affärer kan gå till i praktiken. Mitt företag går en blomstrande framtid till mötes då vi får ordern och en fot in i den ryska marknaden, medan ditt företag går under. Jag skulle i synnerhet vilja se när du förklarar för dina infödda svenska arbetare varför det var viktigare att du kunde göra en PK-poäng än att de kunde försörja sig själva och sina familjer.

Notera även att om jag hade behövt en säljare för att sälja sågverksutrustning till svarta afrikaner, så skulle jag valt att anställa Ximutu istället för Martin.

Min far som var överläkare sade för ett antal år sedan att svensk läkarutbildning var på samma nivå som Marrockos i ett internationellt perspektiv. Jämfört med många länder är våra utbildningar i Sverige inte av särskilt hög kvalitet - enligt världsbanken för ca 2 år sedan så hade Ryssland den absolut bästa tekniska utbildningssystemet i världen. Vi borde dra nytta av bra människors intresse att komma till Sverige och arbeta inom kvalificerade områden. Vi kommer om ett antal år att ha stora behov av tekniskt utbildad arbetskraft eftersom svenska ungdomar mest vill bli media-personligheter och inte investera det nödvändiga arbetet att komma sig fram inom de tekniska utbildningarna...

Kan du visa mig dokumentet som visar hur man graderar en Nordkoreansk, Syrisk eller Somalisk läkarutbildning, jämför den med en svensk och tydligt visar vilken kompletterande utbildning som behövs? Det borde väl inte vara svårt för dig om saken är så enkel som den är enligt dig.

Finns nog inget standardiserat dokument att tillgå där samtliga utländska medicinska utbildningar står listade med sina svenska motsvarigheter. Däremot pysslar Högskoleverket med utvärderingar av utländska utbildningar, så kontakta dem och ställ din fråga där. Jag ska själv skicka in mina amerikanska examina för utvärdering av dem.

Hur ställer du dig till Indier då?

Du och jag är VD för varsitt företag som säljer utrustning till sågverk i Europa...

Jag tror din firma kommer att snabbt gå under den också om du begränsat dig till en enda överarbetad säljare. En smart VD hade insett att det kan vara lämpligt att ha en mer etniskt varierad säljarkår. Tänk om J-star skickade sin andra säljare Slobodan, vars serbiska föräldrar kom till Sverige på slutet av 60-talet när Sverige tog emot arbetare från Finland, Turkiet, Jugoslavien och Polen till den då fortfarande kraftfulla Svenska industrin som led av konstant behov av arbetskraft. Slobodan talar förutom svenska, engelska och tyska även serbiska, vilket gör att han förstår mycket av vad ryssarna säger sinsemellan medan din käre Martin tittar för djupt i vodkaglaset.

Medan detta sker så sitter J-Star och lurar på om det inte vore läge att se vad Ximutu kan göra för företaget på den övriga internationella marknaden.

Kul att du skapade en hypotetisk situation med uppenbara fördelar för "din kandidat" - det ger ju oss andra möjlighet att skapa hypotetiska kandidater såsom Slobodan som är ännu bättre än Martin. Sandlådeargumentationen kan nog överges nu.

Vi kommer om ett antal år att ha stora behov av tekniskt utbildad arbetskraft eftersom svenska ungdomar mest vill bli media-personligheter och inte investera det nödvändiga arbetet att komma sig fram inom de tekniska utbildningarna...

En av de få bra saker som 11/9 förde med sig är att Sverige numera får fler studenter från andra länder därför att de nekas inresa i USA, den "braindrain" som USA har sysslat med under så lång tid kanske nu kan komma oss tillgodo istället. Hoppas bara det finns resurser för att hålla kvar studenterna efter att de tagit sin examen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...