Jump to content

Om du bara fick äga en krigsfilm...

Särimner

Recommended Posts

Vi har ju diskuterat det här med filmer i alla former och format. Realism och fel i vapenhantering har varit heta diskussionsämnen tidigare. Eftersom jag gillar filmer med militärt inslag tänkte jag mig på att försöka starta en ny vinkling av detta för mig så kära ämne.

Förutsättning:

Utgå från att du inte har en enda krigsfilm i ditt privata VHS/DVD-bibliotek. Du ska köpa EN film ur kategorin krig. Vilken köper du då? En motivation är fullt tillåtet...

Blå-gul; är detta allför snarlikt tidigare trådar i ert tycke så är det bara att låsa och kasta bort nyckeln ;)

• Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Måste nog hålla med om a bridge to far, gärna efter att man läst boken av Cornelius Ryan så man har fått in en hel del extra dimensioner på alla disskusioner/monologer/tal som sker i filmen.

Att Strisvagnarna är skal byggda på VW-bubblor gör inte saken sämre för att inte tala om dom brittiska fallskärmsjägarnas attityd med paraply och allt.

Filmen innehåller en hel del fantastiskt fina strider (air-sea-land) i autentiska miljöer (ex brostriden är inspelad på plats).

Mitt val blir Örnnästet (Where Eagles Dare). Ingen annan film skapar en lika stark atmosfär som den och skådespelarna är alla utmärkta; bl a Richard Burton och Clint Eastwood, men man får inte heller glömma alla birollsinnehavare som t ex den tyska Gestapo-officern med det stereotypa utseendet.

Mina två favoritscener är dels den där "Clintan" och Richard Burton blir fast i radiorummet och tyskarna försöker "flush 'em out", men i gengäld möts av "Clintans" akimbo MP-40. Dels scenen där kommendanten (SS-överste) och Gestapo-officern skäller ut varandra.

Finns många andra bra filmer, men man fick ju bara välja en...

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...