Jump to content

Kan man söka till FJS efter mönstring?

Recommended Posts

Hade min mönstring idag (i Göteborg) och sattes preliminärt på jägarplutonchef på K3. När jag väl nu kommit hem och läst på lite mer så inser jag att jag vill söka in till FJS. Går detta att göra i efterhand? Ska jag kontakta pliktverket eller FJS? Tack på förhand!

PS. Hade 7 i styrka, PF och B, 8 i kondition, 9 i intelligens, syn och hörsel. DS.

Hade min mönstring idag (i Göteborg) och sattes preliminärt på jägarplutonchef på K3. När jag väl nu kommit hem och läst på lite mer så inser jag att jag vill söka in till FJS. Går detta att göra i efterhand? Ska jag kontakta pliktverket eller FJS? Tack på förhand!

PS. Hade 7 i styrka, PF och B, 8 i kondition, 9 i intelligens, syn och hörsel. DS.

Ring pliktverket i morrn eller på måndag, så får du veta hur du ska göra.

EDIT: Ska bara säga en sak, utan att verka dum/elak.

Alltså det är jätte många som frågar om såna här petitesser. Förstår att det inte är det för er, men alltså om inte internet fanns, hur skulle ni göra då?

Det bästa svaret får du om du ringer... Tänk om nån här svarar fel här? säger "nej det går inte". Fast det kanske inte stämmer. Då missar du din chans... när det gäller såna här grejer så ring alltid! Pliktverket eller K3 spelar ingen roll, ringer du fel så säger dom vart du skall ringa.

:baskerHV:

EDIT2: En glad gubbe som visar att jag inte skäller och gnäller, ger vänlig kritik.

Edited by Panzerfaust

Vill inleda med att tacka för ditt svar och sedan ge en liten, välmenande och inte ond, replik.

Ifall ingen hade svarat på denna tråd imorgon hade jag ringt runt tills jag fått svar. Dock så underlättar detta då jag kan ringa dit och ändå ha lite känsla för att det är rätt och på så sätt kunna stå på mig på ett annat sätt. Hade du skrivit att "Nej, det går inte." hade jag kritiskt granskat ditt svar och antagligen ringt ändå, men what they hey, lite opinioner från andra brukar oftast vara bra. Nu tänker jag börja med Pliktverket, men ifall de hänvisar till K3 ringer jag självklart dit.

Som sagt, inget ont menat, endast förklarande eller nåt :baskerHV:

Lätt som en plätt. Du ringer din inskrivningsförättare och ber honom/henne skicka hem en blankett där du kryssar i att du vill till FJS och kladdar dit en namnteckning. Har själv gjort det, fast med en annan utb.

Edited by undass

Jag har gjort samma sak som Undass, och det gick hur lätt som helst. Pliktverket verkar vara väldigt tillmötesgående beträffande folk som söker till frivilliga tjänster.

Dessvärre är du nog lite sent ute, eftersom FJS extramönstring är nästa vecka. Så om du vill bli fallskärmsjägare får du nog vänta 2 år, eftersom de utbildas varannat år.

De har väl extramönstring på våren också, för vi som ska mönstra nu i vinter ska väl också ha en chans att komma med?

Mycket möjligt i och för sig. Personligen har jag inte en blekaste aning. En klasskompis ska dock till Karlsborg nästa vecka.

Det kanske står något om det i FJS-tråden, annars kan man ju ringa till FJS och fråga.