Jump to content
Sign in to follow this  
martinator

Helikopter

Recommended Posts

Undrar egentligen vad som är möjligt att göra med en helikopter i flygväg. Har sett en del filmer på nätet med radiostyrda modeller som kan allt från loopa till hovra upp och ner. Är detta möjligt även med fullskaliga helikoptrar. Nu talar jag inte om vad man normalt gör eller bör ägna sig åt utan om det är teoretiskt möjligt. Vet att helikopter 9 med sitt stela rotorsystem kan utföra en hel del akrobatiska konststycken, men hovra upp och ner??

Är någon kunnig och insatt som vet hur det ligger till.

/martinator

Jag tror inte att det ens är teoretiskt möjligt med de faktiska helikoptrarna. En helikopter balanseras av att tyngdpunkten hänger under rotorn. helikopterns tyngd 'vill' alltså dra neråt vilket leder till att dne 'vil'l dra rotorn till neutralt 90-gradersläge. Om du hänger helikoptern ovanför så måste du balansera hela motorvikten mot rotorpelaren, dvs helikopterns tyngd 'vill' bryta rotorpelaren.

Om du har en modellhelikopter så har du ju en mycket mindre vikt som materialet ska tåla. Dessutom har rotorn en proportionellt större procentandel av hela helikopterns vikt på modellhelikoptrar än riktiga, så gyroskopeffekten från rotorn blir proportionellt större på dessa -> medför att man får bättre stabilitet på härket upp och ner.

Men, jag tror nog att det är teoretiskt möjligt med en ny helikopterkonstruktion.

Edited by Lindahl

Looping med hkp är fullt möjligt, har sett det med egna ögon. Även roll går bra. Hur det är med hovring och inverterad flygning, det vågar jag mig inte på att gissa, men lätt och säkert lär det knappast vara.

Vad jag hörde och såg på tv var den ända helikoptern som kan göra en loop är den nya Tiger helikoptern i europa.Kan inte så mycket om detta men förstod att den är ett sammarbete mellan Tyskland,Frankrike och några fler......

Vad jag hörde och såg på tv var den ända helikoptern som kan göra en loop är den nya Tiger helikoptern i europa.Kan inte så mycket om detta men förstod att den är ett sammarbete mellan Tyskland,Frankrike och några fler......

Nejdå, det är fler som är kapabla att göra loopings...Lynx, vissa AH 1 Cobra, AH 64 osv

Även en viss MBB 105...

Edited by Danne

Även en viss MBB 105...

Inte en svensk 9a väl? Vill minnas att det är förbjudet med sådana utsvävningar med hkp i försvarsmakten. :/

En kompis morfar har dock mer eller mindre erkänt att dom gjorde nån looping då och då med 9orna, men lite hemlig vill gubben vara. Han gick för övrigt i pension efter en omild landning.

Även en viss MBB 105...

Inte en svensk 9a väl? Vill minnas att det är förbjudet med sådana utsvävningar med hkp i försvarsmakten. 8-/

En kompis morfar har dock mer eller mindre erkänt att dom gjorde nån looping då och då med 9orna, men lite hemlig vill gubben vara. Han gick för övrigt i pension efter en omild landning.

Jag såg en Hkp 9 'loopa' på flygdagen på Säve år 2000.

Även en viss MBB 105...

Inte en svensk 9a väl? Vill minnas att det är förbjudet med sådana utsvävningar med hkp i försvarsmakten. :D

Bara för att det är fötbjudet så är ju innte det samma sak so att det inte går, oftast är det tvärtom. :huh:

Jag såg en Hkp 9 'loopa' på flygdagen på Säve år 2000.

Nej, det gjorde du inte. Loop ingår inte i deras program, dock en del annat som kanske kan förväxlas för en lekman.

Hellikopter 9 går att loopa med men det är som sagt förbjudet.

En helikopter kan göra så gott som alla manövrar så länga man inte buntar dvs dra minus G:n....

Finns en del knep för att kunna både rolla, loopa och annat samtidigt få helikoptern att hålla. B)

Hellikopter 9 går att loopa med men det är som sagt förbjudet.

En helikopter kan göra så gott som alla manövrar så länga man inte buntar dvs dra minus G:n....

Finns en del knep för att kunna både rolla, loopa och annat samtidigt få helikoptern att hålla. B)

Angående buntning och helikoptrar.... på många helikoptrar är det så som du säger .... men HKP9, och många andra med den kan ta minst minus 1G utan problem...

Hmm, oki är du säker på det??

Fjag har för mig att de sa på helikopterutbildningen att de inte kan det. Men det kan vara som du säger att det är så...

Så ska ta och försöka att komma ihåg ta reda på det nästa vecka...

Edited by Unordinary

Problemet är ju att som nån skrev innan att självarotoraxeln är det som får ta up ala krafter och den klarar ju inte hur mycket som hellst. Den är ju designad att ta upp vissa sortskrafter....

Men med nya material och konstruktioner i framtiden så vet man ju aldrig vad som kan göras.. =)

Edited by Unordinary

@Unordinary

Använd "ändra" knappen när du vill lägga till eller ta bort inom de närmsta 6 timmarna.

/BlåGul

Hmm, oki är du säker på det??

Fjag har för mig att de sa på helikopterutbildningen att de inte kan det. Men det kan vara som du säger att det är så...

Så ska ta och försöka att komma ihåg ta reda på det nästa vecka...

Ja, jag är säker på det!

Att flyga HKP9 är mitt jobb...

Hovra up och ned går dock inte då man inte kan ta så mycket negativ pitch, dvs producera "lyftkraft nedåt". De flesta helikoptrar kan inte ta någon negativ pitch alls, medan vissa typer, såsom Lynx klarar en del. En fördel med detta är att man kan "trycka fast sig" på ett fartygsdäck efter landning i hög sjö.

Se bla sidan 7 i denna PDF-fil.

Lynx/Super Lynx

En helikopterrotor fungerar om jag förstår det rätt i princip som en flygplansvinge. Rotorns hastighet relativt luftens producerar den lyftkraft som behövs. En flygplansvinge klarar ju att hålla ett plan upp och ner, så varför inte helikoptern? Lägesenergin är ju exakt den samma. Upp och ner eller ej. Eller har det att göra med att den förhållandevis lilla vingytan som en helikoter har inte skapar en tillräckligt stor motriktad kraft då den ligger flevänd. Vad spelar hastigheten för roll (stallfart)?

/martinator

En helikopterrotor fungerar om jag förstår det rätt i princip som en flygplansvinge. Rotorns hastighet relativt luftens producerar den lyftkraft som behövs. En flygplansvinge klarar ju att hålla ett plan upp och ner, så varför inte helikoptern? Lägesenergin är ju exakt den samma. Upp och ner eller ej. Eller har det att göra med att den förhållandevis lilla vingytan som en helikoter har inte skapar en tillräckligt stor motriktad kraft då den ligger flevänd. Vad spelar hastigheten för roll (stallfart)?

/martinator

För att ett flygplan ska klara av att flyga inverterat krävs en förhållandevis hög alfavinkel då vingens profil inte skapar den lyftkraft som behövs i inverterat läge. Detta innebär alltså att det inverterade flygplanet måste flyga med nosen pekandes något uppåt.

På motsvarande sätt krävs det att rotorbladen på en inverterat flygande helikopter kan ta tillräckligt många negativa grader, det är detta som inte går med HKP 9 då man, som achilleos skriver, inte kan ge tillräcklig negativ pitch. (Tacka vet jag min RC-HKP där -9 grader inte är några problem :angry: )

//Y

Läste den här artikeln när jag lärde mig flyga.. kanske inte förklarar något om hkp (kan inget om dem) men, för den intresserade ger den en bild av hur lyftkraft fungerar på flygplan...

https://web.archive.org/web/20040717212053/http://user.tninet.se/~bkg405h/lyftkraft_forklara..._.htm

Lånar denna tråd lite.

På denna film är det en tysk "Hkp9" som flyger rätt friskt.

Säkert inte tillåtet enligt säki i sverige.

http://www.flixxy.com/bo105-helicopter-aerobatics.htm

Med 4 x rb 55 och HELITOW-siktet rörde sig väl inte nian lika hurtfriskt, men det är väl den typen av flygning man får syssla med om man ska undvika fientligt LV och ta sig fram till eldställningarna oupptäckt.

Det var en jäkla känsla att stå o vänta på helikoptrarna under PS-övningen 1995 (tror jag det var) och helt plötsligt se två stycken komma i full fart ut ur en glipa i en skogsdunge vid åkern man tillfälligt befann sig på och snyggt bromsa in och parkera bredvid varandra för lite soppa och nya sim-robotar (och nya strv-silhuetter i tejp på dörren). Vackert väder var det också.

Vill du se riktigt avancerad flygning ska du bege dig till en flygdag nära dig och titta på när arméns vingar flyger nia på alla möjlig och omöjliga sätt..

/E

Vill du se riktigt avancerad flygning ska du bege dig till en flygdag nära dig och titta på när arméns vingar flyger nia på alla möjlig och omöjliga sätt..

/E

:-P

Vingarna, bara VINGARNA, inget annat....

Armé.... *humpf, mummel*

//Y

/martinator

För att ett flygplan ska klara av att flyga inverterat krävs en förhållandevis hög alfavinkel då vingens profil inte skapar den lyftkraft som behövs i inverterat läge. Detta innebär alltså att det inverterade flygplanet måste flyga med nosen pekandes något uppåt.

På motsvarande sätt krävs det att rotorbladen på en inverterat flygande helikopter kan ta tillräckligt många negativa grader, det är detta som inte går med HKP 9 då man, som achilleos skriver, inte kan ge tillräcklig negativ pitch. (Tacka vet jag min RC-HKP där -9 grader inte är några problem :D )

//Y

Det stora problemet med inverterad flygning med en helikopter är inte att skapa negativ lyftkraft med rotorbladen, det är fullt möjligt. Det som begränsar är istället lagringen av rotoraxeln, hela helikoptern hänger på rotoraxel genom någon typ axiallager som består av en inte helt försumbar massa stål :/ . Man är inte så intresserad av att förse sin helikopter med en lagring som skulle kunna hantera den negativa lyftkraft som skulle behövas för inverterad flygning, då den skulle bli ungefär dubbelt så tung samt föra med sig en hel del andra problem. För att minimera behovet av ett tungt lager som hanterar negativa lyftkrafter så begränsar man den möjliga negativa pitchen.

Så det är inga problem att bygga en helikopter som kan flyga inverterat, men då får man vara bered på att släppa runt på ett tungt extra axiallager för de flygfallen. Eftersom man inte upplever så stor nytta med att flyga inverterat med en helikopter så brukar man spara in på axiallagret för de negativa lyftkrafterna och använda den vikten till något mer spännande som t.e.x soppa, vapen eller mjukare säten till piloten. :navy:

Vingarna, bara VINGARNA, inget annat....

Javisstfan.. ja, du får förlåta en gammal senil gubbe som mig..

:-P

/E

Som gjorde lumpen på den tiden då armén faktiskt hade vingar

Eftersom det rör helikoptrar och deras egenskaper så fortsätter jag i min ålderdomliga tråd...

Man har börjat titta på hur man kan få bukt med problemet med dynamisk stall.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3630776.ece

Mindre slitage på helikoptern verkar ju vara en stor vinst man vvill åt. Det borde också påverka flygsäkerheten i vissa manövrar.

/martin

EDIT: lite fylligare länk som jag hittade i kommentarsfältet. Tyvärr på det lite udda språket TYSKA;)

http://www.dlr.de/dlr/presse/desktopdefault.aspx/tabid-10172/213_read-6201//year-all/

Edited by martinator