Jump to content

Skrota Pansarbandvagn 401 MT-LB?


skinner

Recommended Posts

Så 121:orna ska också bort snart? SWkrotas ut eller säljas? Herregud, är det inte lika bra att vi lägger ner försvaret totalt snart? :tveka: Varför lägga en massa pengar på ett symboliskt (och ständigt krympande) miniförsvar som inte har en suck i helvetet att kunna försvara oss vid ett eventuellt angrepp? *Bitter* Visst, att kunna skicka ett skyttekompani till Elfenbenskusten el dyl. i framtiden är väl fint, men det kan ju alldrig vara det primära syftet med vår försvarsmakt...

 

121 används ej mer, dessa vagnar var bara leasade

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så 121:orna ska också bort snart? SWkrotas ut eller säljas? Herregud, är det inte lika bra att vi lägger ner försvaret totalt snart? :tveka: Varför lägga en massa pengar på ett symboliskt (och ständigt krympande) miniförsvar som inte har en suck i helvetet att kunna försvara oss vid ett eventuellt angrepp? *Bitter* Visst, att kunna skicka ett skyttekompani till Elfenbenskusten el dyl. i framtiden är väl fint, men det kan ju alldrig vara det primära syftet med vår försvarsmakt...

 

121 används ej mer, dessa vagnar var bara leasade

Och? Tror du Tyskland vill ha tillbaka dom?

Link to comment
Share on other sites

Så 121:orna ska också bort snart? SWkrotas ut eller säljas? Herregud, är det inte lika bra att vi lägger ner försvaret totalt snart? :tveka: Varför lägga en massa pengar på ett symboliskt (och ständigt krympande) miniförsvar som inte har en suck i helvetet att kunna försvara oss vid ett eventuellt angrepp? *Bitter* Visst, att kunna skicka ett skyttekompani till Elfenbenskusten el dyl. i framtiden är väl fint, men det kan ju alldrig vara det primära syftet med vår försvarsmakt...

 

121 används ej mer, dessa vagnar var bara leasade

Och? Tror du Tyskland vill ha tillbaka dom?

 

 

 

:):banana

Link to comment
Share on other sites

Okej jag vet att man inte ska skriva om rykten. Men har har snackat med en officer som jobbar i strv122 inersta krets och enligt honm så kommer troligtvis antalet strv att minskas drastiskt. Alla 121 ska bort och 60st 122 ska också bort. men dom diskuterar om att dom ska ha 80st kvar sitället för 60. Så vi får se hur det blir.

 

 

någon som möjligtsvis vet varför FM skall ta bort 122or. Dom vagnarna borde väll vara moderna och någorlunda fina?

Link to comment
Share on other sites

någon som möjligtsvis vet varför FM skall ta bort 122or. Dom vagnarna borde väll vara moderna och någorlunda fina?

 

Ingen har behovsställt förrådshållning för framtida överraskande behov?

 

Vore jag avrustningsnörd skulle jag hånskratta över hur lätt det är att få folk att fokusera på ett enda sätt att tänka.

Link to comment
Share on other sites

Så 121:orna ska också bort snart? SWkrotas ut eller säljas? Herregud, är det inte lika bra att vi lägger ner försvaret totalt snart? :wub: Varför lägga en massa pengar på ett symboliskt (och ständigt krympande) miniförsvar som inte har en suck i helvetet att kunna försvara oss vid ett eventuellt angrepp? *Bitter* Visst, att kunna skicka ett skyttekompani till Elfenbenskusten el dyl. i framtiden är väl fint, men det kan ju alldrig vara det primära syftet med vår försvarsmakt...

 

121 används ej mer, dessa vagnar var bara leasade

Och? Tror du Tyskland vill ha tillbaka dom?

De övergick väl även i svensk ägo när sista Strv 122:an levererats till försvaret??

Link to comment
Share on other sites

Nope, tror att kontraktet löper ut nästa år.

Om leasingkontraktet löper ut nästa år blir det väl Bundeswehr som får stå för avvecklingskostnaderna?

Eller så säljer man stridsvagnarna till Grekland eller Turkiet.

Link to comment
Share on other sites

Nope, tror att kontraktet löper ut nästa år.

 

Vad är kostnaden per år för att hålla en stridsvagn konserverad med hallplats, torrluft osv så man kan få fart på den med några dagars mekande?

 

Nästan ingenting i verkligheten. Jättemycket i statens finurliga internfaktureringssystem. Där försvaret blir tvungna att betala tillbaka hälften av sitt totala anslag för bergrum och lador med noll i egentligt marknadsvärde.

Link to comment
Share on other sites

Nope, tror att kontraktet löper ut nästa år.

Om leasingkontraktet löper ut nästa år blir det väl Bundeswehr som får stå för avvecklingskostnaderna?

Eller så säljer man stridsvagnarna till Grekland eller Turkiet.

Eller så bygger man om dom till ingenjör- och brobandvagnar

Link to comment
Share on other sites

Nope, tror att kontraktet löper ut nästa år.

Om leasingkontraktet löper ut nästa år blir det väl Bundeswehr som får stå för avvecklingskostnaderna?

Eller så säljer man stridsvagnarna till Grekland eller Turkiet.

Eller så bygger man om dom till ingenjör- och brobandvagnar

...för att sedan skicka dem till Vislanda om 10 år utan att ha kört en meter med dem efter ombyggnationen... :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Nope, tror att kontraktet löper ut nästa år.

Om leasingkontraktet löper ut nästa år blir det väl Bundeswehr som får stå för avvecklingskostnaderna?

Eller så säljer man stridsvagnarna till Grekland eller Turkiet.

Äger vi vagnarna efter leasingtiden?

Link to comment
Share on other sites

Vad är kostnaden per år för att hålla en stridsvagn konserverad med hallplats, torrluft osv så man kan få fart på den med några dagars mekande?

När en stridsvagn förrådställs görs egentligen inget märkvärdigt med den. Man gör ingen hokus pokus-konservering eller något sånt. Det man gör är följande:

 

Man börjar med en GT F, grundtillsyn förråd. Det är en vanlig grundtillsyn fast man är lite hårdare i bedömningarna än om vagnen skulle rullat på GU nästa år. Verkstaden reparerar det man beställt och vagnen är därefter i tipp-topp skick.

 

Vagnen körs ut i förråd. Man kopplar in torrluft enligt anvisningar, kopplar in underhållsladdning till batterierna, klappar lite snällt på vagnen och säger "Hej då, hoppas vi ses snart". Därefter gör man med jämna mellanrum (1-4 år) tillsyner på vagnarna i förråden.

 

Att ta vagnen i drift efter förrådställning tar, ca 10 min per vagn om inget speciellt har hänt (uh-laddaren har säckat ihop, en mus har byggt bo i något olämpligt osv)

 

Att svara på vad det kostar att hålla en strv förrådställd är inte lika lätt som att förklara hur man förrådställer den.

  • Hyra av förråd... Staten hyr ett förråd av sig själv... Viss initialkostnad vid byggnation.
  • Spänning till underhållsladdning och torrluftaggregat. Tja inga astronomiska summor.
  • Underhåll av vagnar i förråd. Inga avancerade åtgärder. Kostnad? Lite reservdelar och förbrukningsmateriel. Jag och ev. mekaniker från verkstan har ju lön även om vi inte hade åkt ut till förrådet men den ska väl nog räknas i kostnaden ändå.
  • Lite dyrare grundtillsyn

You do the math...

/S-Tank

Link to comment
Share on other sites

[*]Hyra av förråd... Staten hyr ett förråd av sig själv... Viss initialkostnad vid byggnation.

[*]Spänning till underhållsladdning och torrluftaggregat. Tja inga astronomiska summor.

[*]Underhåll av vagnar i förråd. Inga avancerade åtgärder. Kostnad? Lite reservdelar och förbrukningsmateriel. Jag och ev. mekaniker från verkstan har ju lön även om vi inte hade åkt ut till förrådet men den ska väl nog räknas i kostnaden ändå.

[*]Lite dyrare grundtillsyn

You do the math...

Jag kan lägga till ett par punkter...

[*]Underhåll av själva förrådet (torrluftaggregatet hjälper inte mycket om det börjar regna in).

[*]Bevakning av förrådet (det är ju trots allt krigsmateriel vi pratar om...)

Link to comment
Share on other sites

Ok fånig fråga kanske. Gör man inget mer med vagnen innan den förrådställs? Vi fick inte hämta ut våra vagnar under KBS för att vi inte hade tillräcklig utbildning för att ta ut en vagn som förrådställts pga att det var några åtgärder som behövde göras (minns inte allt de sa till oss). Var detta (ännu) en dimridå? Vi fick ju aldrig prova att plocka ut mobutrustning under KFÖ då dessa lades ner rätt omgående...

Link to comment
Share on other sites

Ok fånig fråga kanske. Gör man inget mer med vagnen innan den förrådställs? Vi fick inte hämta ut våra vagnar under KBS för att vi inte hade tillräcklig utbildning för att ta ut en vagn som förrådställts pga att det var några åtgärder som behövde göras (minns inte allt de sa till oss). Var detta (ännu) en dimridå? Vi fick ju aldrig prova att plocka ut mobutrustning under KFÖ då dessa lades ner rätt omgående...

 

Vi tog ut våra mob-vagnar när jag gjorde min sista KFÖ -93 och det tog betydligt längre

tid än 10 minuter. Vätskan i kylsystemet skulle bytas (och systemet luftas, jättekul på en

IKV-91), bränslesystemet dräneras på vatten, ett antal filter byttes och till slut skulle oljan

bytas. På det skulle motorn startas på rätt sätt efter att ha varit konserverad. Efter det skulle

alla system gås igenom noga. Kanonen och sprutorna skulle torkas rena från vapenfett.

Det tog snarare 2-3 timmar med fyra man per vagn även om vi var lite ringrostiga.

 

Modernare system kanske är lättare att iordningställa men jag kan sätta ******* på att det

inte bara är att koppla ur varmluften och sticka ut och kriga.

Link to comment
Share on other sites

Vad är kostnaden per år för att hålla en stridsvagn konserverad med hallplats, torrluft osv så man kan få fart på den med några dagars mekande?
Nästan ingenting i verkligheten. Jättemycket i statens finurliga internfaktureringssystem. Där försvaret blir tvungna att betala tillbaka hälften av sitt totala anslag för bergrum och lador med noll i egentligt marknadsvärde.

En mycket klok och träffsäker analys!

 

 

För övrigt är det fullständigt rubbat att skrota ut användbar materiell innan den nya har levererats och provats. Tyvärr tror en del naiva stackare inom försvaret att om de gör sig av med gamla prylar så kommer politikerna att tvingas ge dem ny materiell. Det funkar inte så i verkliga livet - se till exempel hur det gick när man kasserade pistol m/40, inte Fan fick man nya pistoler för det. Det där trixet har man provat flera gånger, och varje gång blivit blåst.

 

 

Rättat stavfel

Edited by uoff
Link to comment
Share on other sites

Vi tog ut våra mob-vagnar när jag gjorde min sista KFÖ -93 och det tog betydligt längre

tid än 10 minuter. Vätskan i kylsystemet skulle bytas (och systemet luftas, jättekul på en

IKV-91), bränslesystemet dräneras på vatten, ett antal filter byttes och till slut skulle oljan

bytas. På det skulle motorn startas på rätt sätt efter att ha varit konserverad. Efter det skulle

alla system gås igenom noga. Kanonen och sprutorna skulle torkas rena från vapenfett.

Det tog snarare 2-3 timmar med fyra man per vagn även om vi var lite ringrostiga.

 

Modernare system kanske är lättare att iordningställa men jag kan sätta ******* på att det

inte bara är att koppla ur varmluften och sticka ut och kriga.

Det är snarare att man ändrat på sättet att förrådställa. Man kan köra men en light-version men då måste man åka ut till förråden och gulla med vagnarna lite oftare. Eller så kan man tokkonservera vagnen och lämna den år sitt öde i 8 år. Tiden som man sparat på att inte behöva åka ut till förrådet så ofta får man betala tillbaka när man ska ta vagnen i bruk.

 

/S-Tank (som för övrigt idag skulle hämta en vagn som stått hela 1,5 månader torrluftad i ett varmgarage med underhållsladdning ansluten - stendöda batterier :bash: . Jo ibland kan det ta mer än 10 minuter :bash: )

Edited by S-TANK
Link to comment
Share on other sites

Ok fånig fråga kanske. Gör man inget mer med vagnen innan den förrådställs? Vi fick inte hämta ut våra vagnar under KBS för att vi inte hade tillräcklig utbildning för att ta ut en vagn som förrådställts pga att det var några åtgärder som behövde göras (minns inte allt de sa till oss). Var detta (ännu) en dimridå? Vi fick ju aldrig prova att plocka ut mobutrustning under KFÖ då dessa lades ner rätt omgående...

Man gör inget mer än det jag beskrev tidigare, dock tar en GT F ofta ett par veckor att utföra.

 

Det är inga avvancerade åtgärder som ska göras för att ta vagnen i bruk. Man kan få instruktionen skiftligt och sen gör man punkt för punkt.

 

Att starta vagnen för att få ut den ur förrådet tar inte lång tid. Det finns inga tekniska begränsningar (om allt är helt dvs) som tar tid att återställa eller förhindrar någon funktion. Dock ska det göras en del kontroller innan man får använda vagnen fullt ut.

 

S-Tank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vad är kostnaden per år för att hålla en stridsvagn konserverad med hallplats, torrluft osv så man kan få fart på den med några dagars mekande?
Nästan ingenting i verkligheten. Jättemycket i statens finurliga internfaktureringssystem. Där försvaret blir tvungna att betala tillbaka hälften av sitt totala anslag för bergrum och lador med noll i egentligt marknadsvärde.

En mycket klok och träffsäker analys!

 

 

För övrigt är det fullständigt rubbat att skrota ut användbar materiell innan den nya har levererats och provats. Tyvärr tror en del naiva stackare inom försvaret att om de gör sig av med gamla prylar så kommer politikerna att tvingas ge dem ny materiell. Det funkar inte så i verkliga livet - se till exempel hur det gick när man kasserade pistol m/40, inte Fan fick man nya pistoler för det. Det där trixet har man provat flera gånger, och varje gång blivit blåst.

 

 

Rättat stavfel

 

För at vidare utveckla detta, så finns det ekonomer som räknar att ligger prylar still så kostar det pengar, och skall skrotas, detta är mkt vanligt synsätt inom lagerhantering.

 

Låt mig ge ett exempel!

På Volvo lastbilar där jag tidigare jobbade, så skulle reservdelar som legat"still'' på hyllan för länge, skrotas.

Vi mekaniker tyckte det var vansinne att slänga dyra reservdelar, som volvo redan köpt, och som inte tar plats, och vi hade inte platsbrist på hyllan heller, och det var viktiga delar dessutom.

 

Jag minns speciellt en gång då en intercooler kylare till en B10M buss (kostade 8000:-), skulle slängas för att den legat still i mer en ett år, och var för stor att skicka tillbaka till volvo.

Den brukade paja lite då och då på bussarna, och var bra att ha på hyllan tyckt vi, men inte lagercheferna, så vi tog ut den på verkstan.

 

Dagen efter kom det in en Buss som intercoolern var paj på, men då hade vi ingen inter cooler på lagret! :dribble:

 

Samma tänk finns i visst mått inom FM.

Link to comment
Share on other sites

en STRV120 är rätt enkel att förvara som sagt vet dock inte hur det ser ut med PBVer mm men jag tyker ju att det borde vara lika enkelt...

 

Min röst är dock mekanisera HV tror inte några skulle tacka nej till att åka PBV401/302/501...

Link to comment
Share on other sites

Min röst är dock mekanisera HV tror inte några skulle tacka nej till att åka PBV401/302/501...

 

Jag skulle hellre ha en minibussifiering och ha kvar de gamla tunga fordonen i förråd tills de behövs mera akut. De kostar för mycket att köra till vardags.

 

 

 

Nej,men till större övningar och dyligt skulle HV kunna använda dessa vagnar... :tveka:

 

sen får man ju lite nytta av sitt förarbevis te 302:an också 8-/:eeh::bash:

Link to comment
Share on other sites

Finns en lösning på problmet. Det kallas för "lager-brigader" ett antal brigader som består av utrustning som skall utfasas ur försvarsmakten. Då finns utrustningen i "lagerbrigaderna" tills nästa gång utrustning skall bort från FM. Då skrotas den äldsta utrustningen i lagerbrigaderna och ersätts med den "nya" utrustningen som kommer från FM.

 

Om det tar 1dag eller 2 veckor att starta upp dessa "lager" brigader och få de på rull tycker jag är en ganska kort tid för att få 2-3 extra brigader. Jmf med att nybeställa all utrustning. Visst det är kanske inte den mest moderna utrustningen. Men ifall läget snabbt förändras är det bättre med lite äldre utrustning jmf med ingen utrustning alls...

 

Kostnaden för detta tror jag inte skulle bli allt för hög, jmf med vad det kan kosta att panikbeställa utrustning till ngr nya brigder i kommande orostider...

Link to comment
Share on other sites

Min röst är dock mekanisera HV tror inte några skulle tacka nej till att åka PBV401/302/501...

 

Jag skulle hellre ha en minibussifiering och ha kvar de gamla tunga fordonen i förråd tills de behövs mera akut. De kostar för mycket att köra till vardags.

 

 

 

Nej,men till större övningar och dyligt skulle HV kunna använda dessa vagnar... :baskerHV:

 

sen får man ju lite nytta av sitt förarbevis te 302:an också :wub::banana:clap:

 

En mix av de här två. Vaddå morot för Hemvärnet??!

Link to comment
Share on other sites

I dagsläget klarar hemvärnet knappt att ta hand om vapen och materiel på gruppnivå....

 

När vi klarar det kanske det är dags att lära oss ta hand om plutonsutrustningen och ja sedan någon gång runt 2020 så är det kanske dags för fordon till HV

Link to comment
Share on other sites

I dagsläget klarar hemvärnet knappt att ta hand om vapen och materiel på gruppnivå....

 

När vi klarar det kanske det är dags att lära oss ta hand om plutonsutrustningen och ja sedan någon gång runt 2020 så är det kanske dags för fordon till HV

 

Jag tycker att vi (insatsplutonerna då) klarar av vår tilldelade materiel bra, inkl våra Tgb20 fordon . Övriga hv kan jag inte uttala mig om....

 

Orsaken till att vi ändå generellt sett dock inte är fullt dugliga är inte vårt fel. 20/60 h räcker inte långt och revirpinkandet och brist på utbildning gör mycket till (fordon menas då givetvis).

 

HADE vi fått ex SISU, så hade kurserna för förarbevis varit vältaliga, givet att det är en könsneutral utbildning, där endast förstaförarna har någon förtur.

 

Pbv 401 el 501 är dock inte riktigt funkis för Hv anser jag. Men hade vi fått dem, så hade vi skött dem.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Skrota Pansarbandvagn 401 MT-LB?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...