Jump to content
Sign in to follow this  
skinner

Skrota Pansarbandvagn 401 MT-LB?

Recommended Posts

Har hört någonstans att det finns planer på att skrota alla Pansarbandvagn 401. Är det någon som har hört samma sak?

:D Ja, se det såhär: vi ska ha en handfull bataljoner, samtidigt som som vi har vagnar för ett större antal BRIGADER! Vagnar såsom: PBV401, PBV501, PBV302, CV90 och Ptgb203...... För att inte tala om Strv121 och 122... Så ja, känns som man då kan sortera bort de äldsta, såsom 401, 501 och 302:orna!

Så tyvärr alla dieseldiggare, ryktet är sant! :Malaj:

:winner: Ja, se det såhär: vi ska ha en handfull bataljoner, samtidigt som som vi har vagnar för ett större antal BRIGADER! Vagnar såsom: PBV401, PBV501, PBV302, CV90 och Ptgb203...... För att inte tala om Strv121 och 122... Så ja, känns som man då kan sortera bort de äldsta, såsom 401, 501 och 302:orna!

Illa att man inte behåller en rejäl mängd fordon i malpåse inför eventuella

rustningsbehov. Även om de är uråldriga duger de som spliterskyddade

sjumilastövlar till NBF infanteri eller hastigt upprustat hemvärn.

:winner: Ja, se det såhär: vi ska ha en handfull bataljoner, samtidigt som som vi har vagnar för ett större antal BRIGADER! Vagnar såsom: PBV401, PBV501, PBV302, CV90 och Ptgb203...... För att inte tala om Strv121 och 122... Så ja, känns som man då kan sortera bort de äldsta, såsom 401, 501 och 302:orna!

Illa att man inte behåller en rejäl mängd fordon i malpåse inför eventuella

rustningsbehov. Även om de är uråldriga duger de som spliterskyddade

sjumilastövlar till NBF infanteri eller hastigt upprustat hemvärn.

Kan bara hålla med, känns extra konstigt att 121:orna ska bort...

302,401 osv kan jag förstå att dessa plockas bort... men som sagt så tycker jag att dessa kan ställas på lager i 5-6 år innan det tas ett beslut om skrotning eller överföring till HvIp på dessa fordon...

Kan bara hålla med, känns extra konstigt att 121:orna ska bort...

302,401 osv kan jag förstå att dessa plockas bort... men som sagt så tycker jag att dessa kan ställas på lager i 5-6 år innan det tas ett beslut om skrotning eller överföring till HvIp på dessa fordon...

Att BPV:erna är lite primitiva fordon borde göra dem lättare att hålla i malpåse

så de snabbt kan renoveras till kördugligt skick efter 5-10-20 år.

Borde det inte redan finnas befintliga torrluftade förvaringsanläggningar?

Det jag håller för viktigast är att ha en långsiktig policy där man sparar arv

av tung materiel från det internationellt gångbara insatsförsvaret inför ev

rustningsbehov. Det borde man börja med nu när allt skräp är slängt och

inte efter att man har slängt utrustning som är lämplig att spara på.

Som vanligt tänker inte politikerna längre än näsan räcker. Politik och militär verksamhet är alldeles för allvarliga saker för att överlåtas till politiker och andra ansvarslösa existenser.... 8-/

problemet är väl att det som står i förråd också kostar pengar...

och tillföra mer grejjer som bara står och samlar damm när budgeten är överansträngd som det är käns som en..... ointelligent ide.....

Sälj dem för en symbolisk summa med motkravet att köparen ska upprätthålla vagnarnas körduglighet o funktion till dess att FM anser sig behöva dem igen.

Att dömma av tidigare diskussioner så finns det minst ett HVkomp som skulle kunna tänka sig ta hand om några PBV401... 8-/

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

problemet är väl att det som står i förråd också kostar pengar...

och tillföra mer grejjer som bara står och samlar damm när budgeten är överansträngd som det är käns som en..... ointelligent ide.....

Jag håller på att försvarets instruktioner för vilka verksamheter

som skall finnas är grovt felaktiga om det inte ingår att hålla en

beredskap för att prognoser, hotbilder och därmed

instruktionerna själva är felaktiga.

Men även om de är felaktiga så skall försvaret lyda dem vilket

borde vara skapligt frustrerande.

Man får mycket felmarginal med en liten del av pengarna om

man skaffar marginal för osäkerheten genom att konservera

arv. (Arv, ett fult ord efter utrensningen av invasionsförsvarets

skräp och inte speciellt användbara prylar. )

Försvaret gör säkerligen redan det i någon skala oavsett vad

instruktionerna från riksdagen är förutom om de är riktat och

omedelbart destruktiva. Alla som har någon liten ekorre i sig

slänger det sämsta först och håller i det användbara ett tag,

om inte annat sorteras nog kön till skroten så det sämsta

åker först.

Det borde vara klokt att bejaka detta som något bra, lägga

någon procent av budgeten på det och formalisera det så

rätt saker sparas. Så borde det redan funka sedan urminnes

tider. Men nu är det kaos och människors försörjning, folk

som det visser ligen är synd om, samt div andra mål är

viktigare än framtida försvarsförmåga på medellång sikt. :(

:ph34r: Skuggan!

Jag håller inte med dig om det du skriver om arv: mycket av den gamla materielen var i själva verket väl fungerande, om än inte toppmoderna! Hellre en haubits som bara kan skjuta på 20 km:s avstånd än ingen haubits alls... Comprende? :P

Personligen tycker jag att det ska vara ungefär en brigad + 2PansarBataljoner "lager" med lite äldre utrustning, istället för att skrota utrustning => "lager"brigaden.

I dagsläget så betyder det en hel del 401&302&501 i denna lager brigad. Den dagen som CV9040 ska börja skickas till skroten så btyter de plats med exempelvis 401-delarna i "lager" brigaden. och på detta sätt så byts utrustningen i "lager"brigaden ut efter hand. samma sak gäller de två pansarbataljonerna. På detta sätt blir det en form av tröghet i systemet samt möjlighet att relativt snabbt upprätta och träna (REP-möten) upp en brigad + 2Pansar bataljoner ifall det skulle behövas.

:baskerHV: Skuggan!

Jag håller inte med dig om det du skriver om arv: mycket av den gamla materielen var i själva verket väl fungerande, om än inte toppmoderna! Hellre en haubits som bara kan skjuta på 20 km:s avstånd än ingen haubits alls... Comprende? :P

det sade jag inget om ;)

jag sade bara att det som står i förråd också kostar en himla massa pengar..

enligt mig var det helt fel att lägga ned alla artilleri regementen, men säg det till "de i tokholm" ;)

Enligt uppgift så har de första 16 pbv 401 landat på Stena i Vislanda.

Dom kommer tydligen från I5 i Östersund och har inte rullat en meter efter renoveringen.

Ytterligare 16 vagnar kommer om någon vecka.

The Swede :D

Man kan ju fundera på om dom ens försökt sälja dom.

Enligt uppgift så har de första 16 pbv 401 landat på Stena i Vislanda.

Dom kommer tydligen från I5 i Östersund och har inte rullat en meter efter renoveringen.

Ytterligare 16 vagnar kommer om någon vecka.

The Swede :rolleyes:

Du är snabbare än ........

Tänkte just svara att hemsidan är uppdaterad, men det hann jag inte...

SPHF

Edited by Olga-Belle

Tragiskt, Invasionsförsvarets sista vals. Det kommer att ta många år att skrota samtliga nyrenoverade 401-501 vagnar. Det stod en hel del bara på IB2 när det lades ned några år sedan.

:) Ja, se det såhär: vi ska ha en handfull bataljoner, samtidigt som som vi har vagnar för ett större antal BRIGADER! Vagnar såsom: PBV401, PBV501, PBV302, CV90 och Ptgb203...... För att inte tala om Strv121 och 122... Så ja, känns som man då kan sortera bort de äldsta, såsom 401, 501 och 302:orna!

Så tyvärr alla dieseldiggare, ryktet är sant! :rolleyes:

Inte helt:

Pbv 302 blir kvar till 2015!

Till SEP kommer, så kommer 302 behållas.

Usch och fy, vad ont det gjorde att se det där. Då har jag inte ens någon speciell anknytning till PBVer utan det känns bara väldigt fel att man gör så...*ryser* :banghead:

Edited by Skoog

Det skär i hjärtat o se dom kära 302'orna gå detta tragiska öde till mötes 0:)

Finns de inte så man köpa loss en egen :eeh::banghead:

vart ligger denna sista viloplats för alla kära pebbor?

Gammalt skräp ska förpassas till skroten. Ett fåtal kan sparas till samlingarna.

FM:s problem har historiskt sett inte varit att den skrotat ut föråldrad materiel i för snabb takt.

OBS! Detta är inte ett ställningstagande om Arméns storlek.

Varför i helvete säljer man inte 401:orna? Mina kära skattepengar eldas upp. Slöseri.

Edited by UAV

Så 121:orna ska också bort snart? SWkrotas ut eller säljas? Herregud, är det inte lika bra att vi lägger ner försvaret totalt snart? :clap: Varför lägga en massa pengar på ett symboliskt (och ständigt krympande) miniförsvar som inte har en suck i helvetet att kunna försvara oss vid ett eventuellt angrepp? *Bitter* Visst, att kunna skicka ett skyttekompani till Elfenbenskusten el dyl. i framtiden är väl fint, men det kan ju alldrig vara det primära syftet med vår försvarsmakt...

Gammalt skräp ska förpassas till skroten. Ett fåtal kan sparas till samlingarna.

FM:s problem har historiskt sett inte varit att den skrotat ut föråldrad materiel i för snabb takt.

Absolut, gammalt föråldrat skräp skall definitivt förpassas till skroten.

Nu lever som jag uppfattar det inte med FM:s historiska problem utan med nya problem.

Skönt att se att dem gör sig av med skräpet.

FM har knappast råd att hålla med dylik utrustning i dessa tider.

Absolut, gammalt föråldrat skräp skall definitivt förpassas till skroten.

Nu lever som jag uppfattar det inte med FM:s historiska problem utan med nya problem.

302orna och 401orna är ju verkligen senaste skriket!?

302orna torde ha en ganska hög driftskostnad/ tidsenhet vid det här laget. Och 401orna var knappast ens moderna då ryssen konstruerade dem.

Bygg nytt när hoten förändras. Blir BOB.

Okej jag vet att man inte ska skriva om rykten. Men har har snackat med en officer som jobbar i strv122 inersta krets och enligt honm så kommer troligtvis antalet strv att minskas drastiskt. Alla 121 ska bort och 60st 122 ska också bort. men dom diskuterar om att dom ska ha 80st kvar sitället för 60. Så vi får se hur det blir.