Jump to content

Värnpliktsbetygens betydelse i arbetslivet.

Recommended Posts

Min erfarenhet är att "nu för tiden" så bryr sig inte arbetsgivaren om värnpliktsbetygen överhuvudtaget.

Om vi går tillbaka till, säg 60- 70-talet så var det betydligt viktigare att ha haft en bra värnplikt (betygsmässigt).

Däremot verkar dom notera på ett positivt sett om man har tjänstgjort i utlandsstyrkan.

Era erfarenheter, mina damer och herrar?

Jag har skrivit om sånt här tidigare, men ungefär följande är min erfarenhet, främst från arbetsgivare som anställer akademiker (men det gäller säkert de flesta):

* Alla arbetsgivare gillar människor som gillar ansvar (befälstjänster är bra).

* Alla arbetsgivare gillar människor som inte bangar en utmaning och kan ta i vid behov (tjänster som kräver mycket slit är bra).

*Alla arbetsgivare gillar folk som är duktiga och sköter sin uppgift (höga betyg är bra).

* De flesta arbetsgivare gillar folk som kan smälta in i gänget, även om de inte fått välja sina kolleger (trivsel under vpl är bra).

* Många arbetsgivare uppskattar speciella färdigheter som lärs ut under värnplikten (många specialtjänster är bra).

Sen beror mycket på vilken koll personalansvarig har och med vilken trovärdighet man kan argumentera för att värnplikten gett de ovannämnda erfarenheterna, men ett televapenbefäl med X-9-9 kommer att ha goda chanser till anställning på Ericsson, om han eller hon vill.

Edited by Vysotskij

Bra synpunkter.

*Självklart* är det en merit om man i värnplikten pysslat med det man ska arbeta med. Men av min erfarenhet så tänker inte arbetsgivaren "hoppsan, herr X har varit pansarskyttesoldat på P18, med goda betyg. Han kommer bli en bra programmerare".

Det jag menar är att generellt så tror inte jag att värnpliktsbetygen väger mer än t.ex studier. Medan "förr i tiden" (60- 70-talet) så drog arbetsgivaren verkligen åt sig öronen om det kom en sökande som INTE gjort värnplikten.

Nu har inte jag behövt söka så många nya jobb sen värnplikten, så jag skulle vilja veta erfarenheter av typen:

"jo, när jag sökte jobb på xxxxx så sa dom nej, eftersom jag inte gjort värnplikten"

eller

"ja, när jag fick jobb på xxxx så sa dom att mina värnpliktsbetyg var avgörande"

Jag skulle vilja påstå att utan civil erfarenhet så har det ingen betydelse alls.

Nu är jag ett ganska fint exempel då jag har helt OK betyg från värnplikten och även referenser därifrån. Men jag får inga jobb på det ändå.

Jag har varken gymnasie eller körkort. Självklart söker jag inte tjänster som är stenhårda på detta, men i vilket fall så vill jag ha sagt att är man inte redan kvalificerad så är det nog kört ändå. Sen är det klart att det kan vara avgörande i en duell situation eller när man söker vissa tjänster inom tex bevakningsbranchen. Men annars verkar det inte ha någon betydelse.

Eller ja... olika förståss. Men jag tror betydelsen är överskattad. Bra gymnasie betyg och körkort väger ju självklart tyngre, är väl det jag försöker ha sagt.

...

Eller ja... olika förståss. Men jag tror betydelsen är överskattad. Bra gymnasie betyg och körkort väger ju självklart tyngre, är väl det jag försöker ha sagt.

Ja, jag får också känslan av att gymnasiebetygen är "viktigare".

Jag ser 3 anledningar till detta:

- Personalansvarige (eller den som anställer dig) kanske är kvinna, och risken/chansen att hon har värnpliktserfarenhet är ganska liten. Hon kanske inte vet skillnaden mellan... ja, mellan vilka värnplikts-tjänster det nu kan röra sig om.

- Den som söker jobbet är kvinna. Och samma som ovan, risken/chansen att hon gjort värnplikten är väldigt liten.

- Färre och färre gör värnplikt. Idag kan du vara en riktig A-människa men ändå slippa göra lumpen utan att det är något skumt med det.

"Förr" så gjorde alla lumpen, och åtminstone mellan killar kunde det vara en måttstock på om dom var duktiga. Kanske till och med den enda måttstock många arbetsgivare använde om dom sökande kom direkt från värnplikten.

Därför tror jag att arbetsgivaren väljer att lägga mindre vikt vid värnpliktsbetyg nu, än förr.

EDIT: fel på tangenterna... eller nåt. :winner:

Edited by stefanf

Ja, Men när jag sökte till Falck så va dom väldigt intresserade av värnplikten och frgade en massa om det. Och då fick jag jobb, utan körkort och gymnasiebetyg. Trots att det va krav för tjänsten. Men nu fick jag inte bostad i sthlm innan utsatt tid gick ut så det vart inget ändå. Men visst förekommer det ju att värnplikten har betydelse, men jag det är som du säger att det är mer ovanligt än vanligt idag. Tyvärr. Arbetsgivaren blir gladare åt min tid vid räddningstjänsten tex. Än min värnplikt.

@dxl

Vad för företag?

Att dom frågar om vpl vet jag, men HV/fbu har jag aldrig någonsin hörttalasom.

Edited by Panzerfaust

seriöst alltså värnpliktsbetygen betyder inte någonting för det mesta i det civila, inte just nu iallafall, man kan hoppas på att ÖB och försvarsministern gör någonting åt det.

det viktigaste är inte vilka värnpliktsbetyg du får utan att du skaffar dig en riktig utbildning och satsar på det.

Citymail här i Göteborg t.ex :P har flera sidor man kan fylla i om sin militära kariär.

Jag har fått uppfattningen att det ofta är företag som kommer från utlandet och har helt annan filosofi vad gäller ledarskap en dess svenska motsvarigheter som är mest nyfikna på om man har utbildning inom det militära.

Om det nu är så som stefanf säger att arbetsgivarna förr i tiden var avigt inställda till att anställa personer utan värnplikt borde det bero på att du var synnerligen misslyckad som individ om du inte på något sätt genomförde värnplikten.

Själv tror jag att ytterst få arbetsgivare utanför uniformsvärlden bryr sig och vikten av att visa upp fina betyg från ansvarsfyllda tjänster kan diskuteras. Erfarenhet från eget umgänge där så gott som samtliga (utom jag själv) är akademiker och ingen av dom har brytt sig det minsta om vad kungen skall tycka om dom efter avslutat värnplikt (utom jag själv då) är att ingen arbetsgivare någonsin undrat det minsta över hur dom skött sig under värnplikten.

Vad jag vill komma fram till är detta: Har du misskött värnplikten – visa inte upp några betyg därifrån eftersom det ändå ytterst få arbetsgivare som bryr sig. Har du visat fram fötterna och gjort bra ifrån dig – visa upp betygen, det kan aldrig skada.

Låt mig gissa att värnpliktsbetyg eller utbildningar som inte "sticker ut" gör varken till eller från.

En skyttesoldat med X66-X88 betyder bara att du är en någorlunda frisk människa som inte är helt osansad, odiscliplinerad eller dum.

Om din utbildning däremot sticker ut genom kunskaper eller "tuffhet", eller exceptionella betyg kans arbetsgivaren se positivt på det, framförallt om denne är medveten om innebörden. En FJS-patrullchef, eller som Vysotskij nämnde, televapenbefäl, med höga betyg är sannolikt både vädigt duktig och ambitiös i allmänhet, och därmed duglig i ett företag. Samma korrelation mellan lättare tjänster och lite mindre outstanding betyg är mycket svagare och har antagligen mer med intresse att göra. Och företaget har ingen användning av att du kan rita upp en planskiss på en 122a ur huvudet.

Olof

...

Ja, jag får också känslan av att gymnasiebetygen är "viktigare".

Ja, det jag säger gäller förstås för personer med jämförbar civil utbildning.

Har du inget gymnasiebetyg, eller ett dåligt sådant, kommer du däremot att ha svårt att få de mest meriterande värnpliktstjänsterna och de mest eftertraktade civila jobben.

Jag har inte behövt söka jobb efter muck, men de jag har pratat med anser att om man som tjej skickar med sina vitsord från lumpen är det bara positivt. Det visar att man inte är rädd för att ta i, kan jobba i grupp och har lärt sig lite om sig själv och andra. Vilken slags tjänst man hade spelar mindre roll, det som är vesäntligt är att man som tjej frivilligt har ansökt om och genomfört värnplikt.

Vid en första gallring av sökande är det alltid bra att ha nånting som sticker ut och gör en potentiell arbetsgivare intresserad, för en tjej kan jag tänka mig att vitsord från lumpen är utmärkta. För en kille krävs nog tyvärr mer än ett vitsord...

Citymail här i Göteborg t.ex  :P  har flera sidor man kan fylla i om sin militära kariär.

Själv sökte jag jobba på Citymail i sthlm en månad efter muck, och fick det inte! Citymail jöns-"chefen" tyckte jag var för enkel att styra, skulle ta alla order jag fick osv. Snubben hade inte gjort lumpen :)

Fick jobb på Securitas kort därefer, och den chefen hade gjort VPL, och vi snackade väl sisådär två timmar om lumpen :/

Jag anställer ganska mycket personal(har nyanställt ett hundratal sedan augusti) och sköter själv rekryteringsprocessen och därigenom urvalet.

Jag - och mina kollegor - lägger väldigt stor vikt vid genomförd värnplikt och betygen från GU(inte lika viktigt att de är superhöga - räcker med godkänt) hos de vi anställer.

Det är en garant för att personen kan ta ansvar, fungerar i grupp och vet betydelse av organisation. Dessutom brukar det medföra en viss personlig mognad. Slutligen är det ett "intyg" från en organisation med stor erfarenhet att utbilda och utvärdera individer på hur individen är.

Det finns naturligtvis massa andra saker som spelar in men det är en av de saker som underlättar att få komma på en personlig intervju.

För de tjänster jag själv sökt har man aldrig frågat efter betyg utan mer värderat tjänsten och de ledarskapsdelar som den innebar.

Edited by 111 SSK bat

Så som jag ser det hela så tillför inte vpl så mkt när man söker jobb, däremot så kan riktigt dåliga vpl-betyg vara mindre positiva när det är dags att söka jobb. Men det hela beror på rekryteraren...

Är rekryteraren mot allt vad försvar osv heter så är det inte ngt positivt att komma dragande med vpl osv. Är rekryteraren överMÖP så är det positivt osv.

Annorlunda betygssystem som beskriver personen bättre, mer tillgodosedda högskolepoäng och så vidare....

...och framför allt börja marknadsföra sina styrkor.

Landets högskolor i all ära, men om inte FM hade en högre status i ledarskaps- och stresshanteringsträning än Högskolan i X-stad vore det väl märkligt. Så gärna 10 poäng, men ännu hellre lite kartläggning, marknadsföring och processutveckling.

• 7 months later...

Har inte sökt några jobb på flera år eftersom jag hade jobb i flera år innan jag började plugga (har pluggat i 3 år nu). Nu är jag klar och ska ge mig ut i arbetslivet igen och sitter och pular lite med några ansökningar. Frågan är hur mycket jag ska våga lyfta fram erfarenheter från utlandstjänst och värnplikt. Inget av dem innebar någon som helst extrem situation som fullständigt förändrat mig som person, samtidigt som de ju faktiskt har varit nyttiga för mig på många sätt. När jag skriver ansökan vill jag så klart kunna lyfta fram tjänstgöringarna på ett positivt sätt, det är ju korkat att inte utnyttja dem i sin egna marknadsföring.

Men frågan är hur mycket det egentligen är värt? Därför hoppas jag på lite tips från er som sökt arbeten och refererat på något sätt till era militära tjänstgöringar, vore även kul att höra från er som rekryterar personal hur ni sett på ex. FN-tjänst. Grejen är den att jag vill ju kunna visa upp detta på ett bra sätt, men jag vill ju inte framstå som någon über-MÖP som inte har annat än det militära i huvudet.

Det blev svårare än jag trodde det här med att söka jobb... Kan ingen bara erbjuda mig arbete så jag slipper hålla på med detta!? :baskerHV:

Nu har jag varken gjort lumpen eller sökt något riktigt jobb ännu men jag kommer (om jag får göra lumpen) skriva med det i ett CV tillsammans med allt annat.

Sen ska man nog inte överdriva med en massa rövarhistorier utan mest bara nämna det och se vad det blir till. Dessutom så ska man ju kanske inte skylta för mycket med det om man har fått dåliga betyg därifrån.

Om man blir kallad till intervju så tar man givetvis upp lite snabbt vad man har gjort och därmed även lumpen. Har man någon bra utbildning eller något som man tycker gjorde att man utvecklades under sin lumpartid kan man nog berätta det (om det är positivt :P ). Om han/hon som håller i intervjun reagerar positivt eller visar något intresse så är det väl bara att prata på men om denne bara tittar ut genom fönstret och typ skiter i din lumpartid så bör man nog bara snacka vidare om annat.

Det går nog inte att säga generellt vad som gäller utan man får nog ta det som det kommer.

Sen är det antagligen rätt bra att nämna att man har gjort lumpen om man söker jobb inom FM :D:banana:banana

Edited by Step

Var en artikel i Hv tidningen om en forskare i umeå och i ämnet nationalekonomi som håller på att forska/undersöka hur mkt vpl betyder i ett framtida yrkesliv. Denna forskare har tidigare skrivit rapporter om hur tillväxten kan påverkas av en regemenstnedläggningar på orten osv. Kan bli klart läsvärt.

Nej han är ingen försvarshatare utan Lt och C för en insatspluton.

Guest Badboy Rune
Var en artikel i Hv tidningen om en forskare i umeå och i ämnet nationalekonomi som håller på att forska/undersöka hur mkt vpl betyder i ett framtida yrkesliv. Denna forskare har tidigare skrivit rapporter om hur tillväxten kan påverkas av en regemenstnedläggningar på orten osv. Kan bli klart läsvärt.

Vad kom han fram till då?

Vad kom han fram till då?

Har själv inte läst rapporterna men om han kommer från umeå lär han ha kommit fram till att regementsnedläggningar endast är positiva :lol:

När K4 flyttades fick staden ett nytt och riktigt schysst stadshus. Det har även byggts en hel del lägenheter på området den senaste tiden.

När I20 lades ned uppstod en så kallad "företagspark" vilket genererade flera nya arbetstillfällen samt att ett nytt gymansium byggdes på området. I dagsläget är det ingen som saknar regementet...

Vissa rekryterare verkar tro att det ledarskap som lärs ut i lumpen är alldeles för auktoritärt för att det skulle kunna vara till någon nytta i deras företag. De verkar tro att en befälsutbildad värnpliktig bara kunnat gå runt och peka på sina underställda och att de då alltid utan att tveka gjort som de blivit tillsagda.

Det är beklagligt att ovan nämnda rekryterare inte inser att den värnpliktige under sin tid i lumpen redan stött på många av de svårigheter som ledarskapet innebär och att denna definitivt vet att ett framgångsrikt ledarskap handlar om saker som förtroende, samarbetsförmåga och team-building.

Den här attityden som jag en gång själv fått uppleva samt ett antal gånger hört om har såklart enbart gällt rekryterare som inte själva gjort lumpen.