Jump to content

AK4 + polisen = sant


Sgt Tulo

Recommended Posts

Angående polisen och ak4 samt kpist m/45(B). Ja det är så att polisen har nyttjat dessa vapen, men på lån ifrån FM. Och då till den sk försvarsutbildningen, det är förenklat sätt gruppsstrid. Man har bara haft kpist m/45BE(m/45BE GAS) som förstärkningsvapen inom organisationen.

Senast man använde ak4 som särskilt förstärkningsvapen var vid händelsen i Malexander. Då återigen på lån ifrån FM.

Link to comment
Share on other sites

Angående polisen och ak4 samt kpist m/45(B). Ja det är så att polisen har nyttjat dessa vapen, men på lån ifrån FM. Och då till den sk försvarsutbildningen, det är förenklat sätt gruppsstrid. Man har bara haft kpist m/45BE(m/45BE GAS) som förstärkningsvapen inom organisationen.

Hade inte beredskapspolisen vanlig m/45? Vill minnas att man såg dem med sådana under förra Gulfkriget. Eller var de också inlånade från FM?

Link to comment
Share on other sites

@BJE

Inte för att vara dryg eller dum. Vilket jag oftast tycks vara av någon förunderlig anledning. Men i alla fall jag citerar mig själv.

Angående polisen och ak4 samt kpist m/45(. Ja det är så att polisen har nyttjat dessa vapen, men på lån ifrån FM

 

Den enda kpistar som varit polisens ägo har varit just m/45BE. Övriga vapen är inlånade. Beredskapspolisen och Särskilda beredskapspolisen lyder under Krisnåntingmyndigheten och lånade delar av sin utrustning ifrån FM. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Det var ganska mycket runt Norrmalmstorgsdramat som var ad hoc.

 

Läste(i DN, har jag för mig) att det skedde en snabbutbildning på avsågat hagelgevär kaliber 12 vid kaknäs skjutbanor, för de polismän som förberedde inbrytning i valvet. Man kan ju undra vem som fick den brighta idén att använda blypiskor i en gisslansituation i ett stängt utrymme... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

@BJE

Inte för att vara dryg eller dum. Vilket jag oftast tycks vara av någon förunderlig anledning. Men i alla fall jag citerar mig själv.

Angående polisen och ak4 samt kpist m/45(. Ja det är så att polisen har nyttjat dessa vapen, men på lån ifrån FM

 

Den enda kpistar som varit polisens ägo har varit just m/45BE. Övriga vapen är inlånade. Beredskapspolisen och Särskilda beredskapspolisen lyder under Krisnåntingmyndigheten och lånade delar av sin utrustning ifrån FM. :)

Ingen fara. Jag läste vad du skrev, men ville bara ha ett klarläggande ifall beredskapspolisens vapen ägs av polisen eller är inlånade av FM.

 

För att gå helt OT ;) , hur står det till just nu med polisens kombattantstatus? Den debatterades ju en del nyligen, men just nu är det tyst. Om man leker med tanken att polisen inte längre skulle vara kombattanter hur blir det då med att låna saker från FM?

 

För övrigt så använder ju SBP vapen som aldrig funnits inom FM. Menar du att FM köpt in dessa särskilt för att kunna låna ut?

Link to comment
Share on other sites

nån som vet om det finns större magasin till ak4

Jo det finns ett 30 mag kallas Jägarmag min qm har visat upp ett sådant men dom delas bara ut vid krig (som allt kul)

Det är nog bara en skröna - finns trådar om det innan.......

Är det en skröna att min QM har visat ett sådant eller att det finns i FM?? :) Inget av det är en skröna, men alla får tro vad dom vill! :ak:

Link to comment
Share on other sites

nån som vet om det finns större magasin till ak4

Jo det finns ett 30 mag kallas Jägarmag min qm har visat upp ett sådant men dom delas bara ut vid krig (som allt kul)

Det är nog bara en skröna - finns trådar om det innan.......

Är det en skröna att min QM har visat ett sådant eller att det finns i FM?? :) Inget av det är en skröna, men alla får tro vad dom vill! :ak:

Menar du på fullt allvar att FM skulle hemlighålla existensen av sådana magasin? De finns nämligen inte beskrivna i några reglementen för vapensystemet AK4...

 

Att din kvm visat upp ett sådant magasin är en annan sak. Finns gott om sådana, som oftast består av ihopsvetsade delar från de vanliga magasinen.

Link to comment
Share on other sites

Angående polisen och ak4 samt kpist m/45(B). Ja det är så att polisen har nyttjat dessa vapen, men på lån ifrån FM. Och då till den sk försvarsutbildningen, det är förenklat sätt gruppsstrid. Man har bara haft kpist m/45BE(m/45BE GAS) som förstärkningsvapen inom organisationen.

Senast man använde ak4 som särskilt förstärkningsvapen var vid händelsen i Malexander. Då återigen på lån ifrån FM.

Jag blev själv stoppad i en vägspärr av poliser vid tiden för malexander morden, dessa var beväpnade med AK4. Om de var inlånade från försvaret så måste det gått VÄLDIGT fort för dem att plocka ut dessa vapen.

Link to comment
Share on other sites

När polisen verkligen vill så kan det gå väldigt fort. En kollega berättade ang Göteborgskravallerna att kl 14 på eftermiddagen satt han och tittade på kravallerna på tvn då telefonen ringde och han och åttio andra konstaplar beordrades till stationen. På stationen i Sthlm så rustade man, åkte buss till Arlanda till ett specialchartrat plan (bussen gick ändå ut till planet), man klev ombord på planet som lyfte mot Göteborg. Framme i Göteborg urlastade man och gick ombord på ny buss som gick direkt till "kravallområdet" där man urlastade under stenkastning och anföll direkt kl 17.30. Tid från tvsoffa till kravaller: tre timmar och trettio minuter. Som sagt ibland, men bara ibland, så kan polisen när polisen verkligen vill...

Link to comment
Share on other sites

Angående polisen och ak4 samt kpist m/45(B). Ja det är så att polisen har nyttjat dessa vapen, men på lån ifrån FM. Och då till den sk försvarsutbildningen, det är förenklat sätt gruppsstrid. Man har bara haft kpist m/45BE(m/45BE GAS) som förstärkningsvapen inom organisationen.

Senast man använde ak4 som särskilt förstärkningsvapen var vid händelsen i Malexander. Då återigen på lån ifrån FM.

Jag blev själv stoppad i en vägspärr av poliser vid tiden för malexander morden, dessa var beväpnade med AK4. Om de var inlånade från försvaret så måste det gått VÄLDIGT fort för dem att plocka ut dessa vapen.

Långlån? :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

@BJE

Inte för att vara dryg eller dum. Vilket jag oftast tycks vara av någon förunderlig anledning. Men i alla fall jag citerar mig själv.

Angående polisen och ak4 samt kpist m/45(. Ja det är så att polisen har nyttjat dessa vapen, men på lån ifrån FM

 

Den enda kpistar som varit polisens ägo har varit just m/45BE. Övriga vapen är inlånade. Beredskapspolisen och Särskilda beredskapspolisen lyder under Krisnåntingmyndigheten och lånade delar av sin utrustning ifrån FM. :surprise:

Ingen fara. Jag läste vad du skrev, men ville bara ha ett klarläggande ifall beredskapspolisens vapen ägs av polisen eller är inlånade av FM.

 

För att gå helt OT ;) , hur står det till just nu med polisens kombattantstatus? Den debatterades ju en del nyligen, men just nu är det tyst. Om man leker med tanken att polisen inte längre skulle vara kombattanter hur blir det då med att låna saker från FM?

 

För övrigt så använder ju SBP vapen som aldrig funnits inom FM. Menar du att FM köpt in dessa särskilt för att kunna låna ut?

Nuvarande vapen ägs av...vette fan du...Dem servas inte av oss iaf..utan det får FM göra.

Tja det bedrivs inte nån särskild kombatant utbilding just nu och kommer säkert inte att göra de närmsta åren.

 

 

 

@GRKFlo

I sveriges näst största myndighet finns det inga ak4or. Men fråga inte en vanlig konstapel om sånt...dem vet oftast ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Är det en skröna att min QM har visat ett sådant eller att det finns i FM?? :wub: Inget av det är en skröna, men alla får tro vad dom vill! :navy:

Det förekommer bla förlängda AK4:a magasin på Tradera - dvs folk som själva svetsat ihop egna magasin.

 

Ett längre magasin skulle försvåra liggande skjutställning ( bra att öva med längre magasin redan i fred kanske.....) + att det blir svårt att få ner i sina magasinfickor.

 

Jägarmagasin är när man sätter ihop 2 magasin sida mot sida.

 

En annan skröna är att det finns 20 skotts engångsmagasin i plast, som då redan är laddade - till AK4:an.

 

Däremot finns det miljontals normalbandad 7,62 på tygband.

Link to comment
Share on other sites

Däremot finns det miljontals normalbandad 7,62 på tygband.

Funkar dock inte till Kulspruta 58, tyvärr.. så de är inte så aktuella i Hv sammanhang.

På de stridsskjutningar jag har deltagit på i HV så har vi endast haft tygbandad ammunition - och då rikligt. När tygbandet har avlägsnats så har vi använt ammunitionen för att mata både AK4:or och Kulspruta 58:or.

Link to comment
Share on other sites

Tygbandad ammo används till ksp m36 o inget annat!!

Och till KSP m/39B på bla Strf90.......Men eftersom det inte finns kvar några KSP m/36 kvar,och att det finns enorma mängder tygbandat ( Normalbandat som det heter) så använder man den idag även till HV och deras AK4:or och Kulspruta 58:or.

Link to comment
Share on other sites

För de som inte redan gissat det betyder normal- i normalband att ammunitionen är av normaltyp(dvs ej spårljus) och att den levereras färdigbandad. Det förekommer även spårljusnormalband (slnband) vilket är blandning av spårljus- och normalammunition som levereras färdigbandad samt spårljusband (slband) vilket är enbart spårljusammunition som levereras färdigbandad.

Vill man veta om bandet är av tyg eller metall får man luska vidare i detaljbeskrivningen. Till 7,62 förkommer endast tygband och till 5,56 endast sönderfallande metalllänk.

Link to comment
Share on other sites

Ojojoj va mycket normalbandad am vi hade i lumpen! Innan varje skarpskjutning gick det en j---a massa tid åt att vrida ur patronerna och ladda i mag eller på band.

Angående 30-mag till 4:an så skall det, som tidigare sagts, finnas att köpa från utlandet. Har hört om dessa från vår vapentekniker i lumpen och att de ABSOLUT inte är sanktionerade av FM.

Link to comment
Share on other sites

På de stridsskjutningar jag har deltagit på i HV så har vi endast haft tygbandad ammunition - och då rikligt. När tygbandet har avlägsnats så har vi använt ammunitionen för att mata både AK4:or och Kulspruta 58:or.

Fär att förtydliga så är jag helt och fullt med på att det går alldeles utmärkt att banda av för att banda upp alt. fylla magasin, meningen med mitt inlägg var att belysa tanken kring redan påfyllda magasin och redan påfyllda ksp-band.

 

(Som en note kan man få ut fina, redan färdigpåfyllda kasetter till Kulspruta 90, yummy..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...