Jump to content

AK4 + polisen = sant

Sgt Tulo

Recommended Posts

Slötittade på programmet om väktare igår (2004-11-22) på TV4. Vid rekonstruktionen av ett väredtransportrån såg det ut som om polisen plockade fram AK4 ur bagagen. Var detta bara rekvisita under rekonstruktionen eller finns AK4 i myndigheten? Enligt vad jag kunde se var det inte någon av de versioner från HK som polien vanligtvis använder utan en helt vanlig militär 4:a.

På den gamla onda tiden så hade polisen AK4 i sin krigsorganisation. Dessa skulle användas när ryssen kom.

Numera vete tusan om de finns kvar men omöjligt är det väl inte att de helt enkelt har glömts kvar. Att de skulle plockas fram som förstärkningsvapen låter dock otroligt.

Godmorgon

Mina tio öre.. I syfte att få stånd en så verklig rekonstruktion som möjligt där det genomfördes eldgivning användes Ak4 motsv med lösskjutningsanordning (jag tyckte det var en Ak5 samt även ett vådaskott av en polisman, alt. "mycket snabbt varningsskott"). . Vill minnas att det egentligen var N.I som klev ur bilarna där nere i Bräkne Hoby, och om jag inte minns helt fel så var det ett PSG90 som avslutade en av rånarnas karriär.

GMY

På den gamla onda tiden så hade polisen AK4 i sin krigsorganisation. Dessa skulle användas när ryssen kom.

AK4OR användes även av Polisen vid Norrmalmstorgsdramat.

:baskerHV:

Ja, men dessa lär har lånats in från I1 just för detta tillfälle. Det var alltså inte vapen som tillhörde polisens organisation.

Det var ganska mycket runt Norrmalmstorgsdramat som var ad hoc.

Vill minnas att det egentligen var N.I som klev ur bilarna där nere i Bräkne Hoby, och om jag inte minns helt fel så var det ett PSG90 som avslutade en av rånarnas karriär.

GMY

Vad dömdes rånarna till för straff? Att dom körde över sin bekämpade kumpan med flyktbilen måste väl setts som en försvårande omständighet.

Godmorgon

Mina tio öre.. I syfte att få stånd en så verklig rekonstruktion som möjligt där det genomfördes eldgivning användes Ak4 motsv med lösskjutningsanordning (jag tyckte det var en Ak5 samt även ett vådaskott av en polisman, alt. "mycket snabbt varningsskott"). . Vill minnas att det egentligen var N.I som klev ur bilarna där nere i Bräkne Hoby, och om jag inte minns helt fel så var det ett PSG90 som avslutade en av rånarnas karriär.

GMY

Nej, det var inte Nationella insatsstyrkan som sköt rånaren i Bräkne-Hoby, utan Malmöpiketen. Vapnet rånaren sköts med var en MP5.

Nej, det var inte Nationella insatsstyrkan som sköt rånaren i Bräkne-Hoby, utan Malmöpiketen. Vapnet rånaren sköts med var en MP5.

Glädjedödare!! ;) Man får ju lite våta snajperdrömmar när folk pratar om NI och prickskyttegevär 90....för att sedan tas ner till realiteterna och få veta detta!! :baskerHV:

@Unicorn

Tackar för rättandet uni :baskerHV:, jag ska ge min källa (för övrigt ett kollega till dig) en känga. Fast han var ju bara en het aspirant då.. kanske förmildrande omständighet. ;)

GMY

Man får ju lite våta snajperdrömmar när folk pratar om NI och prickskyttegevär 90....för att sedan tas ner till realiteterna och få veta detta!!
Hjälp!! ;) Edited by Rokare

Är du säker? Av gamla reportage så kan jag bara minnas mig ha sett K-pistar som förstärkningsvapen.

Eller hade dom nån typ av snajper-AK4, och bara ett fåtal sådana (anledningen till att jag missat dom)?

Är du säker? Av gamla reportage så kan jag bara minnas mig ha sett K-pistar som förstärkningsvapen.

Eller hade dom nån typ av snajper-AK4, och bara ett fåtal sådana (anledningen till att jag missat dom)?

Quite sure, får f ö hänvisa till BJE´s inlägg om I1...

så kan jag bara minnas mig ha sett K-pistar som förstärkningsvapen.

Det finns en bild på en polis på taket till huset mittemot banken som siktar med en AK4OR. Så åtminstone en AK4 hade de med sig...

Men det kan ju vara så att dom fick fler än en. Alltså AK4ORor. :dong:

Den bild som jag menade är inte den som det länkades till. Den jag avsåg visade en uniformerad polis som satt på taket till huset mitt emot banken och riktade genom det staket som finns där. Så om de inte skickade runt ett vapen så är det nog troligt att de hade flera...

• 2 weeks later...
Trident:

Hmm har för mig att jag bara såg M/45or.. Men det var ju ett tag sen det hände så jag kan missminna mig..

Trident:

Hmm har för mig att jag bara såg M/45or.. Men det var ju ett tag sen det hände så jag kan missminna mig..

Lessen att göra dig besviken men det har jag inte sagt. :)

Edit: Det va Unicorn.

Edited by Trident

Prata med en polis härom dagen som sa att han övat med ak 4 och att han ansåg det var ett utmärkt vapen.Om det nu var så att polisen har den i sin organisation det kan jag inte svära på.Men det var iallfall den uppfattningen jag fick :)

Det var ganska mycket runt Norrmalmstorgsdramat som var ad hoc.

Jag har hört (OBSERVERA: rykte - jag påstår på intet sätt att detta är den allenarådande sanningen!) att det rullade upp en IKV91 vid Norrmalmstorg vid detta tillfälle. IKV:n togs emmellertid kvickt bort eftersom det "inte var passande", allt enligt min källa.

Någon som vet om detta är just ett rykte eller om det finns något uns av sanning i det? Bilder?

:)