Jump to content

Bandvagnar och Haubits står öde

os frontale

Recommended Posts

lånar tråden lite..

Var ute och åkte på motorvägen genom jönköping förra veckan (E4 Norr ut)

och körde om två lastbilar fullpackade med PvBv2062 på... ehmm Jag har för mej att dessa gick ur tjänst i mitten på 90talet? eller har jag fel?

I alla fall gjorde jag mössa av då min första tanke var att dessa vagnar var på sin sista färd mot evigheten..

*gråter en skvätt*

/JBP

vet någon om man måste köpa ett parti eller om det går bar med någon enstaka? Kan man köra bandvagnarna civilt på allmäna vägar. vad behöver man fixa och vad gäller om man som civilperson vill köra omkring med dessa bandvagnar?

vet någon om man måste köpa ett parti eller om det går bar med någon enstaka? Kan man köra bandvagnarna civilt på allmäna vägar. vad behöver man fixa och vad gäller om man som civilperson vill köra omkring med dessa bandvagnar?

Du kan köpa enstaka.

De kan köras civilt och på allmän väg. Räknas som traktor/terrängfordon om du klassar dem så. (lättast om du har jordbruk/skogsbruk)

Du behöver inte fixa så mycket...

Mer än gott om pengar och kunna mecka en hel del.

Du kan köpa enstaka.

De kan köras civilt och på allmän väg. Räknas som traktor/terrängfordon om du klassar dem så. (lättast om du har jordbruk/skogsbruk)

Du behöver inte fixa så mycket...

Mer än gott om pengar och kunna mecka en hel del.

Låter bra, vad ska man ha för krav för att kunna köra, traktorkörkort?

lånar tråden lite..

Var ute och åkte på motorvägen genom jönköping förra veckan (E4 Norr ut)

och körde om två lastbilar fullpackade med PvBv2062 på... ehmm Jag har för mej att dessa gick ur tjänst i mitten på 90talet? eller har jag fel?

I alla fall gjorde jag mössa av då min första tanke var att dessa vagnar var på sin sista färd mot evigheten..

*gråter en skvätt*

/JBP

Alla 2062 gick inte ur tjänst i mitten av 1990-talet, men tjänsten förändrades. De fanns kvar på samma plats i organisationen minst till FB00 var genomfört, dvs på pvplutonerna, men inte med pvpj1110 utan med RBS 56 BILL. För att möjliggöra detta genomfördes mindre ombyggnader på några miloverkstäder. Ombyggnaden bestod i fästen för Bill-lavetten och en påbyggnad på bakvagnen.

Robotskjutning med fordonsmonterat robotsystem lär inte ha varit standardförfarande, men det gick och robotsystemet hade i alla fall bra förankring vid transport.

Eftersom det var en tid med knappa ekonomiska tillgångar modifierades säkert inte fler vagnar än som behövdes för den fredstida utbildningen.

Utöver detta kan det ha varit varianten 2063 som du såg. Den användes för RBS 55 TOW. Utan monterade vapensystem är 2063 och 2062 mycket lika. 2063 används fortfarande enligt http://www.mss.mil.se/traningssektionen/in...c=news&id=19992

Intressant att veta vad Hb77A kostade när de infördes - lär inte varit gratis.

Indien köpte 400 FH-77B för 8 miljarder men det inkluderade uppenbarligen rätt mycket kringmatriel. Nigeria köpte bara 1/10 så många och då blev det bara drygt 10 MSEK/st så enhetspriset torde ligga under det.

Det står att Bv206 kostade 1,7 miljoner som ny - låter lite väl mycket......

Det är förmodligen med alla kringutrustning, utbildning osv osv utslagen på alla vagnarna.

edit: och inte att förglömma, utvecklingskostnaderna.

Edited by fu. vikström

Där ligger säkert en stor del av det höga styckepriset för Bv206.

Man kan ju fråga sig vad en Volvo V70 skulle kostat om de bara tillverkat ett par tusen ex.

När det gäller FH77B till Indien så har jag för mig att allt ingick i ordern - pjäser, B-platsutrustning, dragbilar, ammunitionsbilar, resevdelar, utbildning och sist men inte minst ammunition.

Där ligger säkert en stor del av det höga styckepriset för Bv206.

Man kan ju fråga sig vad en Volvo V70 skulle kostat om de bara tillverkat ett par tusen ex.

När det gäller FH77B till Indien så har jag för mig att allt ingick i ordern - pjäser, B-platsutrustning, dragbilar, ammunitionsbilar, resevdelar, utbildning och sist men inte minst ammunition.

:D DET ÄR FÖRDJÄVLIGT! NORRLANDSSKYTTE HÅLLER I HUNDRA ÅR TILL! :Malaj:

Lite kuriosa angående just FH77.

När jag började arbeta på KTH stod det en mycket gammal dator i vår serverhall. En PDP-12 som vi hade fått "ärva" från FFA (numera FOI). Till skillnad från moderna datorer så har den inte RAM-minne utan något som kallades kärnminne (core memory). Sådant minne raderas inte när datorn stängs av...

När datorn dök upp hos oss någon gång i på åttiotalet så började man naturligtvis med att provköra den. Några diskar eller band hade inte kommit med, så man startade den med det program som låg kvar i kärnminnet. Folk blev lite förvånade när de insåg att programmet var avsett att räkna ut ballistik för just FH77. :Malaj:

Problemet löstes genom att man skaffade fram ett band med operativsystemet TOPS-20, startade från det och lät det skriva över minnet... :D

Källa: Min företrädare på posten som var med vid tillfället i fråga.

Centralinstrumentet till haubits 77 hade också ringkärneminne. RAM-minnen kom något senare. Om man väntat bara några få år med att köpa centralinstrument så hade priset blivit en bråkdel - men det var naturligtvis fullständigt omöjligt att förutse detta genombrott i utvecklingen av minnen.

Bandvagn 206 behövs inte mekas så mycket om man inte kör som ett svin över svår terräng.Vi hade en bandvagn som vi använde i 1 år utan att vi behövde laga nått.

Men så körde vi inte så hårt i terränlådan p.g.a att den alltid hade 100-200 kg på bakre taket.

Däremot BATPV på vårat kompani fick byta ett antal bärhjul efter varje övning.det ända bärhjulet vi bytte var under en repmånad och det var innan vi började övningen.

Under den repövningen körde vi ca: 120 mil..........

Har tyvärr sett den där bilden alldeles för ofta, under hösten 03 och våren 04 var en av start/landningsbanorna på gamla F13 i Norrköping full av bilar, bandvagnar, haubitsar, m.m....väldans tråkigt att se dom stå där och rosta.... :(

@JBP

Dessa bandvagnar kan ha varit på väg tillbaka till P4/Kvarn, då GRK-plutonen :) därifrån har varit på övning i Skillingaryd i 2 veckor. Dem fixade tydligen sin GRK-båge också har jag hört... :unsure:

Vi hade 4 nya band på våran när vi fick den och behövde aldrig byta något.som jag skrev så körde vi försiktigt..Jag vet att vårat kompani som var till stora delar bandvagnar kommer jag bara ihåg ett som gick sönder på en av Batpv´s vagnar.Och detta var efter att förarn hade tagit en kurva i alldeles för hög fart och i vinkel i terräng.och vad jag kommer ihåg så var det väldigt slitet och uttöjt.Men jag vet att man inte bytte något innan det gick sönder p.g.a Kostnaden.Var också ett rent helvete att byta för dom frächa banden var väldigt tajta.Man fick ju såklart testa att byta ett och jag vet att det tog oss 3 timmar på ett fält i ösregn.Största problemet var att domkraften skönk hela tiden och att vagnen var fulllastad men grejor.och lite fältkoma har jag för mig.

MVH

Olaevil

Har tyvärr sett den där bilden alldeles för ofta, under hösten 03 och våren 04 var en av start/landningsbanorna på gamla F13 i Norrköping full av bilar, bandvagnar, haubitsar, m.m....väldans tråkigt att se dom stå där och rosta.... :(

Gamla F13, är det Bråvalla det då?

Jag var dit en gång med två Tgb 40 som jag lossade ute på banan, bara för att ställas där och korrodera...mycket tråkigt...

//Pelle

Jag med!!! Tänk att få vårda kilen, dunka eldrör och höra hur fint motorn brummar på eldläge och känna doften av Break-Free medlet!!! :D

ja gud, det väcker minnen... vi kan ju ta en hög gamla Adam pjäser :D (Bertil skiter vi i) ;)

Undrar hyr använbara A-pjäserna är efter drygt 2 år på en lerig åker.........skrotvärdet är ju alltid kvar, några kronor per kilo :huh: .