Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jag var och mönstrade för ett par månader sedan och fick då chansen att ansöka för att göra värnplikt som systemtekniker. I andra hand valde jag datadriftledare (LG600), vilken jag skulle få om jag skulle tacka nej till systemtekniker eller inte bli antagen. Nu är det såhär att jag har blivit antagen som systemtekniker i datakommunikation och har bara att tacka ja till tjänsten. Jag har fått lite beslutsångest dock, och funderar på om jag ska tacka nej och då göra som datadriftledare istället.

Finns det kanske någon med erfarenhet av någon av dessa tjänster som kan berätta lite mer om de två? Vad är skillnaderna egentligen? Jag har läst allt på lumpen.nu, så det behöver ni inte klistra in. Vilken tjänst är bäst/roligast/nyttigast?

Tacksam för hjälp!

Kanske inte så mycket hjälp men jag har en bekant som lumpade som systemtekniker (KB). Direkt efter muck åkte han till kosovo och när han kom hem därifrån fick han en fast anställning på comviq. Ganska schysst civilt meritvärde på den utbildningen alltså 8-/

våran systemteckniker fick jobb på Bofors omedelbart efter Muck..

Systemtekniker är en förbannat värdefull utbildning kan man väl säga..

skall du hålla på med data så kan du räkna med att vara eftertraktad på arbetsmarknaden sedan...

jag hade aldrig tvekat 8-/

lycka till

Ah, ok. Då känns det som att den här tråden tillsammans med lite sökning på google har tippat mig över mot systemtekniker... Tack för hjälpen Karin och skuggan 8-/

Fortsatta inlägg med mer kunskap om de olika befattningarna klagar jag ju ändå inte på förstås.

Ok, angående utbildningen till Datadriftledare LG600.

Det är vad jag är inskriven som, har frågat tidigare här på forumet, ingen verkar veta, har e-mailat LG vid två tillfällen men det ända svaret jag fått är att kolla beskrivningen på lumpen.nu och att man rycker in i mars på KB-kav.

Av vänner som just nu gör värnplikten på LG har ingen hört talasom befattningen och har heller ingen aning om vart på dragbat dessa skulle tjänstgöra.

Det ända jag har hört om utbildningen var en datalärare på gymnasiet som hade en kompis som han trodde hade tjänstgjort(låter ju lite osäkert) som det och han sa att det var en ok utbildning.