Jump to content

Vad ska jag välja?

Recommended Posts

Jag har ett litet problem. Jag vet inte vad jag ska välja att göra lumpen som. Jag är scout och gillar att vara ute i skogen, men jag gillar datorer samt båtar och jag älskar att skjuta med vapen. Jag har hyfsad fysik. Men vad ska jag välja? Någon som har några bra tips på något som skulle passa. Någon sa att Militärpolis jägarna var något. Är detta något som passar in? Eller är Amf något, för där är det väll båt, data, vapen och skog, eller?

Detta är en standardfråga som har ett standardsvar.

Kolla igenom befattningar (den är nålad) och se vad du tycker om dom tjänsterna. Kolla även in lumpen.nu och titta på berättelserna som har skrivits. Det finns minst en från det här forumet som har skrivit in en egen berättelse.

Vad vill du få ut av din ev tid i lumpen? Hur hårt vill du ha det? Känn efter vad som lockar mest. Dina intressen passar in på rätt mycket. Läs lite på nätet och fråga folk som gjort olika tjänster. Vill du utbilda dig nära där du bor, eller kan du tänka dig att resa långt för att få den tjänsten du vill ha?

Men du har ju kommit rätt om du har frågar vad det gäller FM. :wub:

Jag är väldigt uthållig. Jag och några kompisar vandrade 6mil på en dag med 30kg packning i fjällen. Jag gillar att åka skidor och jag är en typisk ledartyp. 15 månader låter inte avskräckande, då min pappa gjorde lumpen i 15 månader och han tyckte att de var kul, och jag och han har samma intressen. Men jag söker något med mycket pang, pang och gärna något där man är ganska självständig te.x. bakom fiendens linjer. Sedan om det är med mycke vapensystem och tekniskaprylar med så är det en bonus. Förövrigt så lät artelerijägarbefäl intressant men det finns ej kvar.

Edited by skinner

Eldledare/signalist, spaning, jägare på j-bat (Boden förmodligen), blir nog bra om du gillar att gå långt och bära tungt. På en kabelpluton iofs får du också gå långt och bära tungt.

Ofta går inte tekniska tjänster och köttiga dito ihop så för det mesta måste man välja om man vill ha det jobbigt eller klurigt.

/Krook