Mattan Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Under min GU försökte man naturligtvis med alla genvägar för att slippa diska. Ibland kokade jag upp vatten och stoppade helt enkelt ner hela koncervburken i vattnet och värmde på så sätt maten. Somliga hävdade att detta inte var bra eftersom man då frigjorde en massa gifter. Någon som vet hurvida det är farligt eller inte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Nä, nåt sånt har jag inte hört talas om. Farligt blir det dock om man glömmer att göra ett hål i konservburken innan man värmer den ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 21, 2004 Forumsledning Report Share Posted November 21, 2004 Guldburken är ju gjord för att kunna värma maten i just burken, och även äta den direkt ur den. Så har iaf jag och säkert 1000 andra gjort i åratal Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Vi gjorde ett hål i konserverna och placerade dem senare i värmepaketet på Bv 206 framvagn - efter en stunds körning hade man varm burkmat att käka...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Att laga guldburk på kaminen i tält 20 (motsv) är också en klassiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vorsteh Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Faktum är att metaller lättare löser sig i varmt vatten. Detta är förövrigt ett av argumenten som brukar framföras till att man ej ska dricka varmvatten direkt från kranen, då det varma vattnet i allmänhet har en högre Cu-halt. OT. När jag gjorde min gu fick jag ut ett aluminiumkokkärl, när detta uppdagades fick jag gå och byte mot ett i rostfritt eftersom man inte längre "fick" använda aluvarianten. Någon som vet varför man inte längre får aluminiumkärlen trots att det uppenbarligen fins kvar på förråden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Fundering bara... Blir det inte knepigt att hålla i burken om den är varm? Jag menar, man bränner sig väl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted November 21, 2004 Author Report Share Posted November 21, 2004 jg brukade använda tången på mitt multiverktyg att hålla med Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 eee Jägarköket är väl av aluminium. Du kan väl hålla en handduk, ha på en handske eller har jag helt fel för mig att man kan använda jägarkökets grepe/tamoj att hålla burken med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 använda jägarkökets grepe/tamoj att hålla burken med? [MPJ]Sgt.Ratchak Ställ dig i hörnet och självantänd och brinn i tre minuter innan du släcker dig som straff för att du kallar försvarets kastrullhållare för "tamoj" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 OT. När jag gjorde min gu fick jag ut ett aluminiumkokkärl, när detta uppdagades fick jag gå och byte mot ett i rostfritt eftersom man inte längre "fick" använda aluvarianten. Någon som vet varför man inte längre får aluminiumkärlen trots att det uppenbarligen fins kvar på förråden? Jag har hört nåt rykte om att man blir väldigt lös i magen av aluminiumet, men jag är inte säker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Jag har hört nåt rykte om att man blir väldigt lös i magen av aluminiumet, men jag är inte säker. Det borde i så fall innebära att man efter tillagning av präriegryta i aluminiumkärl är i det närmaste helt uttorkad och halvdöd... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 21, 2004 Forumsledning Report Share Posted November 21, 2004 Aluminiumet är inte bra alls att få i sig, och orsakar magproblem. Detta kan ske när man skär med gaffel och kniv i kärlen när man äter, då aluminium är ganska lätt att repa upp flisor med vassa föremål. Vi åt aldrig t.ex med kniv och gaffel, utan bara med sked. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Orsaken till att det finns rykten om att man kan bli sjuk av att äta mat tillagad i guldburk, beror mest troligt på att det finns konservburkar som är galvaniserade. Sådana används inte till mat som skall värmas utan till frukt och annat med lågt ph-värde. Vid uppvärmning av galvaniserad metall så frigörs mycket hälsofarliga ämnen, vilka orsakar allmänförgiftning och kan även ge skador på cns. Händer vanligtvis när svensson svetsar i galvaniserad metall och andas in ångorna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 använda jägarkökets grepe/tamoj att hålla burken med? [MPJ]Sgt.Ratchak Ställ dig i hörnet och självantänd och brinn i tre minuter innan du släcker dig som straff för att du kallar försvarets kastrullhållare för "tamoj" precis, alla vet ju att det heter moj, ta. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Farligt blir det dock om man glömmer att göra ett hål i konservburken innan man värmer den ;) Farligt? Om du menar att man kan kladda ner uniformen så visst, det kan spruta rejält när man öppnar en riktigt uppvärmd guldburk. Ska det hända något mer måste man ligga i rejält. Har kokat guldburk utan hål i flera år utan några problem (håller burken med handske). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Faktum är att metaller lättare löser sig i varmt vatten. Detta är förövrigt ett av argumenten som brukar framföras till att man ej ska dricka varmvatten direkt från kranen, då det varma vattnet i allmänhet har en högre Cu-halt. Hmm... jag tycker nog att det låter lite konstigt om metaller löser sig i varmt vatten som kanske håller 50 grader. En troligare anledning till att inte dricka varmt kranvatten är att det kan finnas mer bakterier i det. Detta gäller om vattnet inte är varmt nog, jämför det med de legionella fall som har funnits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Hmmm Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Vi gjorde ett hål i konserverna och placerade dem senare i värmepaketet på Bv 206 framvagn - efter en stunds körning hade man varm burkmat att käka...... Mellan cylinderraderna i motorrummet på en 401:är också kanon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Statoil Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Tips för folk i Strf90 och inte vill hålla på o jocksa med tryckkockarn är att lägga burken/arna i fack åtta där dieselvärmarn ligger o värmer. Funkar utmärkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Tamoj är ett civilt/scout skånskt uttryck, ganska intryckt i min hjärna. Jag vet inte men att bara äta med sked i jägarköket går bra så länge man käkar guldburk eller frystorkat men så fort det blir utkörd mat blir det lite "knivigt" ibland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 22, 2004 Forumsledning Report Share Posted November 22, 2004 bah.. so what levde 10mån med bara sked, funkade utmärkt, skeden fanns alltid i höger bröstficka B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vorsteh Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 En troligare anledning till att inte dricka varmt kranvatten är att det kan finnas mer bakterier i det. Det var huvudargumentet. Förgiftning orsakad av de metaller vi normalt är i kontakt med, som tex aluminium, är inget man ser omedelbart resultat av som med om man får i sig legionellabakterier. Det handlar snarare om årtionden och de (omdiskuterade) riskerna är sådana som alzeimer och cancer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 bah.. so what levde 10mån med bara sked, funkade utmärkt, skeden fanns alltid i höger bröstficka B) Håller med Kimster här, frånsett att min sked låg i vänster bröstficka. Det var inget som serverades som inte skeden klarade av. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steken Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Kniv o gaffel behövs inte ens ges ut i min mening. Skeden täcker allt, måste något mot förmodan skäras e dt bara o slita fram stridmoran. Annars så tror jag inte att äta aluminuim några gånger under 10månaders tid är speciellt farligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Hmm få... Hade fler fältdygn än kaserndygn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 bah.. so what levde 10mån med bara sked, funkade utmärkt, skeden fanns alltid i höger bröstficka B) Håller med Kimster här, frånsett att min sked låg i vänster bröstficka. Det var inget som serverades som inte skeden klarade av. Å andra sidan var åtminstone min kniv så jävla slö att det knappt gick att bre smör med den. Det klarade för övrigt skeden alldeles utmärkt ;) Jag hade min sked i höger bröstficka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 bah.. so what levde 10mån med bara sked, funkade utmärkt, skeden fanns alltid i höger bröstficka B) Håller med Kimster här, frånsett att min sked låg i vänster bröstficka. Det var inget som serverades som inte skeden klarade av. Å andra sidan var åtminstone min kniv så jävla slö att det knappt gick att bre smör med den. Det klarade för övrigt skeden alldeles utmärkt ;) Jag hade min sked i höger bröstficka. Har ni aldrig snyltat på att få värma upp i en kompis kök? Mest självklara tycker jag! Speciellt när vissa har gasol! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 22, 2004 Forumsledning Report Share Posted November 22, 2004 Gasol ? I Hemvärnet kanske.. icke under vpl.. kungen (har?) hade inga gasolbrännare när jag gjorde lumpen iaf. Hade säkert vart popis om man slängt upp nått sånt.. med eltändning o 5 olika inställningar och mobiltelefonhållare osv.. . Hade blitt döv om fänrikarna fått syn på det där Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 En av fördelarna med strv121 jämfört med 122 är att man kan laga mat i hydraulfacket Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted November 23, 2004 Report Share Posted November 23, 2004 Kimster: Sjukvårdarna har ju gasol i sina keron, fast där fick man ju aldrig gå in ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.