Jump to content

Tjänsten messanger

nsky_517

Recommended Posts

En bra programvara för att anpassa Windows och olika delsystem heter XTeq.

www.xteq.com

Jag tror att den innehåller verktyg för att stänga av Messenger.

Ett annat alternativ om man är känslig är att använda Mac...

Jag vet inte om du förstår vad jag menar. "Tjänsten messenger", så heter en idiotruta som bombar datan med äckligt meddelande om att man ska gå in på en interntesida och därefter trycka på ok i rutan. Detta är för att bli av med virus eller nåt. Hatar det. Det är alltså INTE chatprogrammet MSN som bombar mig.

"Någon spammar mig med meddelanden som kommer upp på skärmen i små fula rutor?

Gå till startmenyn -> kör, skriv services.msc /s och tryck enter.

Leta upp tjänsten "messenger", högerklicka på den och välj properties, sätt "startup type" till "disabled", och tryck på "stop"-knappen.

Det här har ingenting med programmet "MSN messenger" att göra, och det kommer heller inte att påverkas."

Från Sweclockers.com

"Någon spammar mig med meddelanden som kommer upp på skärmen i små fula rutor?

Gå till startmenyn -> kör, skriv services.msc /s och tryck enter.

Leta upp tjänsten "messenger", högerklicka på den och välj properties, sätt "startup type" till "disabled", och tryck på "stop"-knappen.

Det här har ingenting med programmet "MSN messenger" att göra, och det kommer heller inte att påverkas."

Från Sweclockers.com

Tackar, ska göra detta. Men vet du någonting om detta program? Och jag som inte är alltför smart på datafronten (fattar att man blockerar detta på något sätt) hur kommer det sig att det finns information/uppgifter om programmet på datan?

Messenger är en del av Windowspaketet, precis som Outlook Express och Windows Media Player.

Det finns tre sätt att ta bort skiten (som jag känner till):

• 1. Gå in i Kontrollpanelen, klicka på "Lägg Till eller Ta Bort Program", klicka på "Lägg Till/Ta Bort Windowskomponenter" i vänsterkanten. Leta upp checkboxen för Windows Messenger i rull menyn, klicka därefter på Nästa och följ instruktionerna. Starta om burken. Fä'dig, kom å torka!
    2. I startmenyn klicka på "Kör...", därefter klistra in följande (utan citattecken) - "RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove"
    3.
Och detta

HALT!

"Tjänsten messenger" och "Windows messenger" är ej samma sak!

"Tjänsten messenger" avaktiveras enligt Artmans instruktioner.

"Windows messenger" avinstalleras enligt Yxas instruktioner.

För övrigt rekommenderas jag:

xp-Antispy

HALT!

"Tjänsten messenger" och "Windows messenger" är ej samma sak!

"Tjänsten messenger" avaktiveras enligt Artmans instruktioner.

"Windows messenger" avinstalleras enligt Yxas instruktioner.

Hmm, läste visst inte ArtMans inlägg så noga. Straffkommenderar mig själv till 20 snabba. :banghead: Trots detta bör jag meddela att när jag avinstallerade Windows Messenger så försvann även alla dessa anti-virus pop-ups som nsky lider av.

För alla messengerbehov råder jag er att använda Trillian istället - låter er köra MSN, ICQ, AIM & IRC genom ett enda program utan risken för spyware och adware etc som vissa av dessa originaltjänster lider av.

Om man får upp reklam via Messenger, så indikerar det att ens dator är vidöppen ut på nätet.

Tjänsten Messenger bör inte inaktiveras, då vissa systemkomponenter använder den för felrapportering till användaren.

Vad man istället ska göra, är att installera en brandvägg. Du slipper dessa reklammeddelanden, och alla andra portar du har öppna (RPC, SMB m.fl.) stängs.

Urk... obligatoriskt datorkörkort nu... avkräv vid inköp av dator. Om datorn skall ha internet access krävs att kortet innefattar den utbiildningen.

Har precis spenderat 1 timma att hjälpa en nätpolare rensa hennes dator från spyware, adware och worms efter att någon brilliant djävel tipsade henne om var man kunde få tag på serienummer till shareware.

/J

Nej! jag har tröttnat nu! För ca 1 månad sen fick jag ett virus, datorn var okej men jag kom på att inget virusskydd fanns på datorn så jag installerade Norton Antivirus, efter det blev datorn cp, jag var tvungen att öppna alla program etc via aktivitetshanteraren då det bara fanns en bakgrundsbild och inget annat på skärmen. Jag formaterade datorn, den fortsatte att vara cp, gjorde det ett par gånger till. Nu har jag gjort det 3-4 gånger på 1 månad. Datorn får upp en massa pop ups och försöker gå in på porrhemsidor mm, dessa försökte den göra innan jag formaterade den till detta skick den är i nu. Den var således inte cp innan första virusattacken på något sätt! Jag kan inte komma in på Hotmail, Msn etc, såvida jag inte gör det precis efter omstart av datorn, då funkar det en liten stund. Ni måste hjälpa mig, jag blir galen! Har Telia bredband 500. Fick ett brev idag om att internet är begränsat då min dator innehåller virus. Jag har försökt få morsan att ringa, även sen första gången då jag var tvungen att formatera då det enligt morsan skulle finnas brandvägg och antivirusprogram från Telia. Då det är morsan som har köpt detta anser jag det vara hon som ska ringa då hon inte ens låter mig få se några paper eller vad som helst av det hela.

Tack på förhand!

@sidron:

istallerar windows xp med servicepak 2.

du får ett bra skydd mot det mesta.

bygg på detta med norton antivirus 2004 eller 2005

SP2 höjer brandväggen till nästan komiska höjder men du du slipper pop ups.

andra bra skydd är reg edit som du kan ta bort onödiga reg-filer med.

och ad ad adwere som stoppar spyprogram och liknade.

slutligen spybot search and destroy, som också letar upp spy-were och delitar dem från din burk.

kolla på www.snapfiles.com där finns det mesta i bra gratis program

@sidron:

istallerar windows xp med servicepak 2.

du får ett bra skydd mot det mesta.

bygg på detta med norton antivirus 2004 eller 2005

SP2 höjer brandväggen till nästan komiska höjder men du du slipper pop ups.

andra bra skydd är reg edit som du kan ta bort onödiga reg-filer med.

och ad ad adwere som stoppar spyprogram och liknade.

slutligen spybot search and destroy, som också letar upp spy-were och delitar dem från din burk.

kolla på www.snapfiles.com där finns det mesta i bra gratis program

Tackar för tipset, hade instalerat Norton 2004 efter en av omformateringen men internet cp fruktansvärt då och man kunde inte komm aåt nåt...

• Forumsledning

Var säker på att ditt WindowsXP på skiva dessutom inte är smittat... om du nu har en fulkopia. Är den smittad spelar det ingen roll hur många gånger du formaterar.

När du formaterar se till att välja icke snabbvariant.. och sen som sagt installera utan nätverkskabel i. Fixa SP2 och virusskydd och gärna en brandvägg till.

Var sen säker på att på ALL din andra mjukvara du installerar inte är smittat... om det ligger på skiva eller på annan hårdisk. Scanna allt innan du installerar.

Konstigt, jag har inte haft virus eller trojaner i datorn på flera år, utan brandväggar och anitvirus. Men så är det absolut bästa sättet att slippa dylika applikationer att hålla sig borta från hemsidor med ljusskyggt och/eller "vuxet" innehåll.

Hur vet du det om du inte har virsuskydd etc.??

8-/

Konstigt, jag har inte haft virus eller trojaner i datorn på flera år, utan brandväggar och anitvirus. Men så är det absolut bästa sättet att slippa dylika applikationer att hålla sig borta från hemsidor med ljusskyggt och/eller "vuxet" innehåll.

Enbart det räcker inte. Man måste också hålla datorn uppdaterad. MSBlast visade det med största tydlighet.

/J

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...