The Swede Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Som jag skrev i tråden samlare (Markan) så har jag kommit över ett försöksstridsbälte som togs fram i början av 80-talet. (Finns på bild i Svensk soldat 1983, sidan 22) Tänkte här berätta lite om bältet och vad som skiljer från 304K. Bältet består av ett tvådelat bälte, ett ok, två magasinsfickor, två handgranatsfickor och ett vattenflaskfodral. Vattenflaskfodralet och magasinsfickorna sätts fast på ungefär samma sätt, med ett band av plastväv som träs runt bältet. På flaskfodralet fästs bandet med en tryckknapp. På magasinsfickorna finns det en knapp på undersidan av fickan som man fäster bandet i. På baksidan av flaskfodralet och magasinsfickorna finns en liten krok som passar i bältets öljetter. Den förhindrar att fickorna glider på bältet. Handgranatsfickorna fästs med någon form av snöre som träs genom bältets öljetter och de sex hålen som finns i fickan. I detta fallet en bit skosnöre. Flaskfodralet ser ut ungefär som det som fastställdes, dock något tunnare. Framsidan på magasinsfickan. Locket stängs på samma sätt som på 304K dock är bandet något smalare. Fickan rymmer ett (1)! magasin till ak4. Jag vet inte om det är meningen att det ska vara fyra magasinsfickor, det ser inte ut så på bilden i Svensk soldat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 21, 2004 Author Report Share Posted November 21, 2004 Handgranatsfickan framifrån. Och uppifrån. Locket sitter på ovansidan och fickan rymmer precis en shgr m/56. Jag tror inte att en rökhgr får plats. Oket, som inte har några axelförstärkningar är korsat på ryggen. Spännet är fast monterat. Bältet består därför av två delar som binds ihop till lämplig längd. Krokarna till oket är av annat utförande, bättre enligt min mening. Jag vet inte så mycket mer om detta bältet men det är en kul sak som jag bara var tvungen att köpa när jag fick chansen. Om det är någon på forumet som vet mer eller som var med vid försöken får ni gärna dela med er. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Ser fint ut! Jag gillar att vattenflaskan inte hänger ner i en stump som den gamla gjorde. denna liknar ju mer fodralet till den nya vattenflaskan. Krokarna ser ju KLART bättre ut dom med. Jag fattar inte hur man kunde anta de krokarna som finns till 304k.... Men Swede, din tjyv, Handgranatsmekanismer räknas som ammunitionseffekter....! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 21, 2004 Author Report Share Posted November 21, 2004 Men Swede, din tjyv, Handgranatsmekanismer räknas som ammunitionseffekter....! Åtusan, det hade jag ingen aning om. Det sitter iallafall ingen handgranatständare i mekanismen, längre. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team Member Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Lite samma tänk när det gäller sättet att fästa fickorna på som till SV2K. Intressant. Snygga bilder Swede. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Har ett likadant i förrådet. Angående de två magasinsfickorna så tror jag faktiskt att tanken var att man bara skule ha två magasin. När jag gjorde min GU på 80-talet fick vi bara två per man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 21, 2004 Author Report Share Posted November 21, 2004 Har ett likadant i förrådet. Angående de två magasinsfickorna så tror jag faktiskt att tanken var att man bara skule ha två magasin. När jag gjorde min GU på 80-talet fick vi bara två per man. Jag gjorde GU 86-87 och då fick vi ut 4 magasin. Om man tittar i SoldR Mtrl från 1977 och 1983 så står det att det ingår 4 magasin till ak4. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Det verkar som om de hade en hel del vettiga ideer som aldrig kom till användning på den fastställda varianten, tänker då främst på infästningen av fickorna. Kroken på vattenflaskhållaren ser ut att skava hål på plastbandet (för att därefter skava hål på soldaten), så den hade jag nog gått lös på med en hammare. Sättet att fästa handgranatsfickorna gillar jag, hade man fäst samtliga fickor på det sättet (gärna med clipsen som man reglerar midjemåttet på 304K) hade man antagligen sluppit en hel del svärande över fickor som lossnar eller flyttar på sig när man springer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 då har jagnågra frågor: först, var inte 304 K en inköpt konstruktion från israel? hörde någonstans att den kom från mellanöstern. fast å andra sidan vet jag att textilfabriken i min hemby, tillverkade banden till stridsselen, vet ej om det menades 304K eller den gamla. hur var tänket vad gäller k-pisten? eller tänkte man behålla den gamla selen till k-pist bärande förband? men var inte AK5 även ute på utprovning runt 83? och man hade tankar för exprementselen att rymma AK5 mag i två magfickor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Har ett likadant i förrådet. Angående de två magasinsfickorna så tror jag faktiskt att tanken var att man bara skule ha två magasin. När jag gjorde min GU på 80-talet fick vi bara två per man. Det kan mycket väl varit en lokal brist, men hela utbildningsåret 89/90 så fick Gardesbataljon bara ut två magasin per man, oavsett vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vargen Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 (edited) Såg för flera år sedan en likadant stridsbälte fast det hade fickor för k-pist magasin tror att dom såldes av militärlagret någon gång i början av 90-talet Edited November 21, 2004 by vargen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Jo jag har varit ägare till k-pist modellen ! Tyckte ej om fäst anorningen med tryckknappar pga att dom lätt gick upp ! Men Hgr fickorna var suveräna använde dessa i Bosnien mycket synd att dom ej kom till produktion till 304k ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 21, 2004 Author Report Share Posted November 21, 2004 @Bushman. 304K tillverkades delvis i Israel men det behöver inte betyda att det var en färdig israelisk konstruktion. Jag har inte sett 304K någon annanstans än på svenska soldater. @SISU. Jag har väl en liten tanke att kanske använda hgr-fickorna till min SV2K men vet inte. Vill ju samtidigt behålla bältet komplett i min samling. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team Member Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 @The Swede Jag har väl en liten tanke att kanske använda hgr-fickorna till min SV2K men vet inte. Funkis prylar ska användas, inte hänga i en garderob ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 @The SwedeJag har väl en liten tanke att kanske använda hgr-fickorna till min SV2K men vet inte. Funkis prylar ska användas, inte hänga i en garderob ;) Men han kanske vill ha ett fint exemplar av denna när han är 80 år, den ende som har en sådan här raritet. Spela dina kort rätt, The Swede, och det slutar med att du får se stridsbältet avtäckas på ett museum, i en glasmonter med en ditt namn och överösande beröm, ingraverat på en guldplatta! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Som jag skrev i tråden samlare (Markan) så har jag kommit över ett försöksstridsbälte som togs fram i början av 80-talet. Har du fixat den via Jonas S eller? Jag vet nämligen att han hade ett för länge sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 21, 2004 Author Report Share Posted November 21, 2004 Som jag skrev i tråden samlare (Markan) så har jag kommit över ett försöksstridsbälte som togs fram i början av 80-talet. Har du fixat den via Jonas S eller? Jag vet nämligen att han hade ett för länge sedan. Nope, vet inte vem Jonas S är. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Vet du visst vem det är. Min pebba-skytt från Ba 01. Tillika Patgb 203A skytt på någon sån där EN (har inte en aning om vad det heter). Eller han som snackar så mycket... på skånska!! OT slut... För övrigt så har jag klämt på Jonas exemplar men jag anser nog att 304K var bättre. Dock så har alltid ansett att det var för få fickor till den. Det här hade ju varit ett steg i rätt riktning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 21, 2004 Author Report Share Posted November 21, 2004 Vet du visst vem det är.Min pebba-skytt från Ba 01. Tillika Patgb 203A skytt på någon sån där EN (har inte en aning om vad det heter). Eller han som snackar så mycket... på skånska!! OT slut... För övrigt så har jag klämt på Jonas exemplar men jag anser nog att 304K var bättre. Dock så har alltid ansett att det var för få fickor till den. Det här hade ju varit ett steg i rätt riktning. Jaha, är det den Jonas du menar Ibland kopplar det inte riktigt. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 (OT) 90-93 någon gång vet jag i alla fall att fickorna till 304K tillverkades på Fångvårdsantalten i Växjö. Andra delar av den tillverkades på någon annan antalt Försökte köpa loss en men det var kört eftersom det tillverkades på olika anstalter för att sedan packas ihop... (SLUT OT) Gillar handgranatsfickorna.... Stenhårt... Sedan är det som någon sa en klart mycket bättre vattenflaskhållare Har aldrig gillat den som sitter på 304K HATAR den där extra flärpen... som gör att den hänger ner för långt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 @swede Stridsbältet togs inte fram i början på 80-talet utan i slutet av 70-talet. När jag började jobba på Lifgardet 1079 hade hade vi ute en del av dessa selar. Året innan hade man dom på försök på K3. Heiho Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 @swede Stridsbältet togs inte fram i början på 80-talet utan i slutet av 70-talet. När jag började jobba på Lifgardet 1079 hade hade vi ute en del av dessa selar. Året innan hade man dom på försök på K3. Heiho OT OCH IRONIVARING nog visste jag att LG var ett gamalt förband, men att de slår folkungar och forsvikare på fingrarna var nyheter. däremot fattar jag nu varför 304K ibland känns som ett medeltida tortyrredskap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 (edited) @swede Stridsbältet togs inte fram i början på 80-talet utan i slutet av 70-talet. När jag började jobba på Lifgardet 1079 hade hade vi ute en del av dessa selar. Året innan hade man dom på försök på K3. Heiho OT OCH IRONIVARING nog visste jag att LG var ett gamalt förband, men att de slår folkungar och forsvikare på fingrarna var nyheter. däremot fattar jag nu varför 304K ibland känns som ett medeltida tortyrredskap "Vikingatiden tog slut i samband med slaget vid Hastings 1066. Efter 13 års oro på jorden tyckte människorna att det fick vara nog och Lifgardet uppstod med vikingarna som förebild för att skapa ordning här på kulan." Sant eller falskt? Lifgardist buset Måste tänka på att ta av boxhandskarna innan jag börjar skriva. 1979 skall det vara. Edited November 22, 2004 by heiho Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 22, 2004 Author Report Share Posted November 22, 2004 Ok, att det kom i början av 80-talet var bara ett antagande från min sida. Har du någon personlig erfarenhet från detta bälte Heiho? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Det är när man läser sådana här trådar som man inser hur fantastiskt SoldF är. Tänk om 50 år eller så då kommer denna hemsida att vara FM:s institutionella minne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Lite OT, men jag trodde det hette Livgardet, alternativt Lifvgardet, eller är det ett nytt påfund? (härör från någon form av utvärdering på plats ang. lifkompanier på diverse regementen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 (edited) Förmodligen är detta av icke betydelse, men likväl kan jag ändå slänga in ett inlägg: När jag ryckte in i lumpen -81, fick vi som första åtgärd (ja, nästan i alla fall) att slakta stridselen och pilla ihop delarna till ett stridsbälte. Vi behöll inte ens axelremmarna... Har ett svagt minne om denna konstruktion skulle testas på förbanden under en tid enligt ett plutonsbefäl. Edited November 22, 2004 by Animal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Ok, att det kom i början av 80-talet var bara ett antagande från min sida.Har du någon personlig erfarenhet från detta bälte Heiho? The Swede Nej, ingen egen erfarenhet direkt. De K3 killar som jag jobbade ihop med hade som sagt haft den på försök. Om jag mins rätt så var dom inte överförtjusta i den, för små magfickor. Det vanligaste var att man byggde om stridsselen till stridsbälte, med eller utan ok. Själv föredrar jag med oket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted November 23, 2004 Report Share Posted November 23, 2004 Det är samma sorts krok som jänkarna hade på sin äldre stridsselar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts