Jump to content

Fältjacka 2002 Adyk


Fu.Bar

Recommended Posts

Efter en lusläsning av UniR FM förhandsutgåvan fann jag att Fältuniform 94 Adyk består av bl a Fältbyxa 94 Adyk och Fältjacka 2002 Adyk. Har alltså Adyk fått en ny jacka? Någon som har sett den eller vet något om den? Foto?

 

I övrigt fann jag att sommaruniformens formella namn är Fältuniform 90 L FN, där L:et står för lätt.

Link to comment
Share on other sites

Kan tyvärr inte svara på frågan utan kontrar med att ställa en till: hur ser M90 a-dyk ut? Vilka detaljer gör den till a-dyk? I gamla uniR står det något i stil med att den är gjord i gore-tex. Men om dykarna använder den uniform under torrdräkten borde den väl inte vara blöt i vilket fall som helst eller är jag helt ute och snurrar nu?

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänker att den Fältjacka 2000 A-dyk är en kort m/90 i Goretex. Har sett den på ett a-dyk befäl men jag är ej säker.

Fältuniform 94 Adyk är ju en variant av Fältuniform 90 som funnits ett tag (sen -94?), och har hittills bestått av Fältjacka 94 Adyk och Fältbyxa 94 Adyk. Nu har alltså, enligt UniR FM FU, fältjackan ersatts av en ny med beteckningen Fältjacka 2002 Adyk.

 

Det var den jag menade.

 

Fältbyxor 94 A-dyk           Mönstertryckt varpsatin i vattentätt ånggenomsläppligt tyg, dragkedja baktill i byxbensslut, i övrigt som fältbyxor 90.

 

Fältjacka 2002 A-dyk         Av mönstertryckt vattentätt, ånggenomsläppligt tyg.

 

Fältbyxor 94 A-dyk           Mönstertryckt varpsatin i Gore-Tex, vattenavvisande, svårantändlig, dragkedja baktill i byxbensslut, i övrigt som fältbyxor 90.

 

Fältjacka 94 A-dyk             Av mönstertryckt varpsatin 50/50, Gore-Tex, vattenavvisande och svårantändlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...