Jump to content

Simfire

Guest

Recommended Posts

ingen lösskjutning - ingen simfire.

..mjaaa   jag har ingen löskjutning till min Akan ...men visst  har jag simfire till den  ...

*[iNTERKOMTEST]  [bT46 HAR STARTAT]  [VAPENSKADA]*

...ibland blir jag tokig på tanten..  ;)

Finns det några hemsidor med mer information om SimFire? Vilka förband använder det? Hur ofta? Fungerar det bra? Vilka likheter/skillnader finns mellan det och "civila leksystem" som Laserdome och Cybertown?

All info mottages tacksamt!

/J

Simfire används, såvitt jag vet, av ALLA förband, det handlar väl mer om tid och pengar än tillgång...

Brukar finnas en eller två "lådor" på varje Garnison ijallefall...

Under större övninga används ofast ett mer avancerat system än det som används vi vanlig Plutonstrid. På MSS finns det en sektion som kallas STA, dom hadde ett eget utställningsbås på P4dagen, om det var någon som såg det, Som har hand om Systemet under övn, oftast typ pansar och liknande...  

Simfire systemet, eller Beta laser som det egentligen heter, är i jämförelse med Laserdom, egentligen sämre, ur ren tävligssynpunkt, men mer realistiskt. Vapnet blir tyngre pga klupen frame på vapnet, och den måste ställas in, och varje stöt kan göra så att lasern och siktet inte stämmer överens.

sedan att man kan göma sig bakom en buske tar ju en del ifrån systemet.

Det är knallaktiverat, vilket betyder att när lössplugg smäller aktiveras lasern. Du kan då, teoretiskt sett, lägga dig bridvid din stridskamrat och skjuta varanat skott, då båda lasermarkörerna reagrar, på dom nyare systemen kan man också ställa in antalet skott, och på så sätt förhindra fusk...

MEN det är MYCKET roligare med simfire än med krigsdomare, trots bristerna i systemet.

Det är knallaktiverat, vilket betyder att när lössplugg smäller aktiveras lasern. Du kan då, teoretiskt sett, lägga dig bridvid din stridskamrat och skjuta varanat skott, då båda lasermarkörerna reagrar, på dom nyare systemen kan man också ställa in antalet skott, och på så sätt förhindra fusk...

MEN det är MYCKET roligare med simfire än med krigsdomare, trots bristerna i systemet.

Det nya systemet reagerar inte på antal skott, utan den känner bara av det vapnet den sitter på. Är den kalibrerad på t.ex. Ak4 så kommer den inte att reagera så bra om man sätter den på en Ak5 utan att ha kalibrerat om den. Jag vet för jag har stått och kalibrerat ett antal sådana ???

Det bästa med alltihop är om man får ha "jesus"pistolen :)

Det bästa med alltihop är om man får ha "jesus"pistolen :)

Nä... det bästa är om man får ha kabelmojen (den man  använder för att skicka laser under skottställning). Då har man plötsligt ett ljuddämpat simfire-vapen! :) "Silent death"

Under min GU körde vi med "BT46", lånades från Boden (F21 har inget eget) och var tydligen ngn evolution av SIMFIRE-systemet. Funkade bättre än SIMFIRE, går bl.a. att skjuta automateld med (alla skott registreras och inte var 3-4:e)  Systemet hade dock samma svagheter i stort - går ej att få träff när fi har skyl bakom ris och annan skit.

Kul grej: blindavfyrning med Kulspruta 90 (samt vissa AK5:or)ger "signal" - gissa om man hade kul efter "visitation efter lösskjutning" :D