albizona Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 Undrar om det visst någon chans i världen att kunna få licens på http://world.guns.ru/sniper/sn59-e.htm eller eventuellt om man skulle kunna plugga den och ha den som ett samlar vapen? kan nämligen få en sådan gratis om det går att föra in den i landet lagligt dvs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 kan nämligen få en sådan gratis om det går att föra in den i landet lagligt dvs ?!? Gratis? Skulle gissa att den går lös på 40 papp, och så kan du få en gratis. Om du av misstag skulle få två kan jag förbarma mig över den ena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 Undrar om det visst någon chans i världen att kunna få licens på http://world.guns.ru/sniper/sn59-e.htm eller eventuellt om man skulle kunna plugga den och ha den som ett samlar vapen? kan nämligen få en sådan gratis om det går att föra in den i landet lagligt dvs Licenser på 12.7:or har diskuterats i andra trådar på sistone. 12.7x99 är godkänd jaktkaliber enligt naturvårdsverket, dock verkar polisen inte vara så förtjust i att dela ut licenser i kalibern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrlands_hjälte Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 Kalibern är godkänd.. Men själva vapen lär inte vara godkänt. Det måste ju se ut som ett jaktvapen för att det skall bli godkänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 Det är endast halvautomatiska vapen som inte får se ut som militära. En repeterbössa får se ut hur som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 (edited) En repeterbössa med licensändamål jakt får se ut hur som helst. Detsamma gäller alla målskjutningavapen. Problemet är att den lokala polismyndigheten också kan ge dig avslag på licensansökan med en mer eller mindre dålig motivering som bottnar i ett vapens utseende. Har man gjort allt rätt ska man i princip få rätt mom man är beredd att överklaga avslaget. Ett stort problem i det sammanhanget är att det är skillnad på att ha rätt och att i juridisk mening få rätt. Lycka till albizona, det vore kul om du fick licens på din Black Arrow. Edited November 21, 2004 by Inf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
albizona Posted November 21, 2004 Author Report Share Posted November 21, 2004 Tack så mycket för alla svar men vi får se om jag får in den i landet överhuvudtaget den har lixom inga papper på bössan. annars är jag beredd att plugga pipan för att den skall kunnas behållas inom släkten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Även om du pluggar den måste du ha licens, tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
albizona Posted November 21, 2004 Author Report Share Posted November 21, 2004 (edited) Bössan befinner sig just nu i Bulgarien, där den inte har någon licens, men om jag skulle plugga den där för då krävs ingen licens bara att du går till polisen i Bulgarien och visar att den är pluggad så skriver dom ut att du har vapnet modell o sånt och sen att det är pluggad med ett sådant papper tror ni att jag kan föra in den i landet då? och ansöka om licens här? Edited November 21, 2004 by albizona Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts