Jump to content

Svensk flagga.

Guest Lt. payne

Recommended Posts

Det vore intressant att se.

För övrigt anser jag att det är alldeles för mycket färgglada tygmärken på uniformerna. Ett märke bör vara svart och grönt. Punkt!

Det går förstås att sy upp i Pakistan också, till ett betydligt lägre pris.

Jag har en bra kontakt som jag nyttjar då och då. Om det finns ett stort intresse kanske man kan ta upp förhandsbeställningar?

Lt P Skickat Juni 18 2002,15:30

För övrigt anser jag att det är alldeles för mycket färgglada tygmärken på uniformerna. Ett märke bör vara svart och grönt. Punkt!

Kardborre på uniformen för märken, namn o.s.v. som bärs på regementet, o tas av i fält är en utmärkt lösning. Motsv de som ofta bär skyddsvaktsarmbindel o istället för att krångla med det har sytt in en kardborre under regementsmärket där skyddsvaktsmärket fästs vid behov.

Med kardborre är det ju lätt att ta bort märkena. Bra om kriget kommer fortare än vad som förväntas i försvarsplaneringen. Dessutom kan ju fi inte ens se vilka märken som suttit där mha hålen efter tråden för den osannolika händelse att någon svensk soldat skulle bli krigsfånge. Bra för Hemlige Arne :)

tycker mig ha sett kardborre fästen på danska och finska uniformer (danskarna har snyggt kammo som enligt mitt tycke passar bra i lövskog men mindre bra i barrskog).

kanske borde öppna en ny tråd om uniformer kanske?

Som den ursnygga Thorleifen i min avatar... :cool:

Guest Lt. payne

Jag har en bra kontakt som jag nyttjar då och då. Om det finns ett stort intresse kanske man kan ta upp förhandsbeställningar?

Ja, gärna!

sätt upp 5 st. på mej!

Konsten att  vika en flagga regleras i Ceremonireglemente för Försvarsmakten del 3 (CeR FM 3) i kapitel 13.

Reglementet kan laddas ner från www.fmlog.mil.se

Guest Lt. payne

Hur många flaggor är ett minimum för en beställning?

Flera av mina polare är ochså intresserade.

Bara som ett tillägg i disskusionen angående flaggor så såg jag i somras den kanadensiska varianten och den var grön lite mörkare grön men om man lös med uv-ljus på den så såg man de egentliga färgerna dvs vitt o rött ganska svagt men ändå :P undrar om det går att göra samma sak med de svenska??? :what:

// Tompa :shaun

Det bör nog observeras att den svenska flaggans utseende är reglerat i lag och om färgerna ändras är det helt enkelt inte längre en svensk flagga.  Att USA och Storbritannien anväder "subdued" versioner av sina flaggor är nog främst för att deras flaggors utformning är tämligen unika. Hur skall man skilja på en svensk och en dansk flagga om båda är fältfärgade?

En fråga bara, skall ni som säger att ni är intresserade av den här tonade flaggan bära dessa på era uniformer?

För det kan man väl inte få!? :devil

För då försvinner ju änna "uni" :)

Så vart/vad skall ni, ha dom någonstans, använda dom till??

Guest Lt. payne
Det bör nog observeras att den svenska flaggans utseende är reglerat i lag och om färgerna ändras är det helt enkelt inte längre en svensk flagga.  Att USA och Storbritannien anväder "subdued" versioner av sina flaggor är nog främst för att deras flaggors utformning är tämligen unika. Hur skall man skilja på en svensk och en dansk flagga om båda är fältfärgade?

Jo det känner jag till. Men det kunde ju vara en kul pryl att tex. ha på sin väska eller dyl.

Man är ju lite pryl tokig som de flesta!