Jump to content

Film

Recommended Posts

OT:

Ca 1:40 in i filmen, när ett "par" marinkårssoldater lämnar ett hus som dom har genomsökt, råkar den ena soldaten skjuta ett vådaskott i marken eller ser jag fel......

Du har nog rätt. Jag kikade på den sekvensen ett par ggr och nog ser det ut som han skjuter i marken... Skruvar man upp ljudet också så hör man smällen...

Sgt.Ratchak,Nov 24 2004, 12:40 ] hmm nej inte smart, borde använt bräschladdning eller slagit in ett fönster (kolla under fönstret innan man hoppar in så man inte trampar på en rävsax dyl).

Den finska SpecOps/FJS filmen som ligger på ngn tråd visar ett helt ok förfarande.

Vilken FJS film? kan du luska fram tråden kanske?

Till pansardvärgen, är det den här du menar? http://news.bbc.co.uk/media/news_web/video...911_bb_16x9.asx

:winner:

• 2 weeks later...
En dum fråga bara, är det verkligen smart att sparka in dörrar så där om man misstänker att det finns försåtsmineringar?

Bra jäkla dumt att gå in genom en dörr över huvudtaget .....Har inte haft mkt sib men regel no ett ju att inte gå in där fi tror att man ska gå in. Dörrar har stor risk att va förståtsminerade och är de inte de...ja då sitter de beredda med kspn.

Hur skulle du ha gjort om du tagit en byggnad? Precis så kommer även fi att göra...och jag skulle då rakt inte lämna ngra olåsta dörrar!

bättre sätta ett p-skott el motsv i väggen och göra en egen dörr :-D

Sgt.Ratchak,Dec 5 2004, 14:15 ] Billigare med bräschladdning än p-skott. Ni kommer väl ihåg häromåret när ett mc-gäng satte ett p-skott i ett annat mc-gängs lokal utan större verkan.

För att m86an ska gå av måste man träffa ngt hårt som ett element eller murstock.

Har ej haft sprängtjänst så jag skulle ta pskottet :lol:

Jo, visst har man fått höra om när en viss mc klubb snodde pskott. Trots att det finns en bruksanvisning på pskottet lyckades de inte handha det på rätt sätt. Anledningen till att de misslyckades var inte att det var en vägg de skjöt i utan på grund av avståndet till väggen. Pskottet har en armeringssträcka på 30 meter. Skjuter du på kortare avstånd än det så händer inte ett skvatt utan det är som att skjuta en betongklump vilket inträffade i nämnda fall. Ett "klonk" istället för ett "KABAAANG". Hade de tänkt på armeringssträckan och backat ett tjugotal meter så hade det säkerligen blivit mer pang i bygget om man får uttrycka det så... :dong: