Jump to content

Äldre uniformsmodeller...info o bilder

Guest

Recommended Posts

Intressant att se lite äldre material. Jag har letat på internet efter de äldre uniformerna/utrustningen men inte funnit mycket alls. Trist då jag gärna vill få ihop komplett uniform, men inte riktigt vet vad som ingår.

Skulle gärna se fler bilder från gamla böckerna.

Fortsätt så!

Jag kom över en m/23 från Svea livgarde för några år sedan. En riktigt snygg uniform!

En permissionsuniform i mörkblått tyg i det snittet vore vackert idag. Kopplet är inte heller någoin nackdel rent estetiskt.

Det är massor av grejer på gång..m/ä, m/10, m/23, och m/39..

Så småningom kommer väl mer information också, jag har skrivit ihop dessa sidor för att jag som er inte hade nån annanstans att hitta material, och ville veta vad jag behövde för att va "tidsenlig" i uniformering...

Lt P. - En bild på denna uniform hade jag inte tackat nej till!

Har genom Ingemar Karlmark fått en bild på komplett uniform m/äldre, buren av en officer på I 16 - skoj.

Mössor, och vem som använde vad kommer så småningom..det är en RÖRA när man börja titta på den svenska uniformeringshistorien..

Lynx_39

Det kan lösas. Jag skall leta upp ett foto hemma och scanna. Tyvärr misstänker jag att lägermössan för en löjtnant i landstormen då den har blåa tjänsteställningstecken. Vet du hur det var på den modell 23? Samma system som för linjeinfanteri kontra livgardet för m/1886? Guld respektive silver?

a_herrman.gif

Musikanföraren vid Svea livgarde CF "vackre" Herrman 1836-1896. Iklädd m/1886.