Jump to content

Hjämduk

Guest Flygsoldat m/96

Recommended Posts

Guest Flygsoldat m/96

På den här förträffliga siten kan man ju få reda på en hel del intressant. Till exempel att det finns en "ny" variant av hjälmduk, utan nerfällbara tygdelar för kemanfall. Ska jag uppfatta det som att man helt enkelt inte delar ut den "gamla" varianten längre? Och hur har man i så fall tänkt skydda hals och nacke från kemstridsmedel? Eller utgår man ifrån att risken för sådana anfall är så liten att man helt kan strunta i det?

Man har väl sneglat lite på omvärlden som inte har motsvarande gardiner på sina hjälmdok, därför tagit bort dem. Vidare finns det de som anser att det ser fånigt ut, pinsamt. Dock delas de fortfarande ut på regementena. Men det finns även de befäl som tycker det ser fånigt och pinsamt ut och därför sett till så att deras plutoner minsann inte har såna. I de flesta plutoner verkar det dock vara blandat.

Vidare har man idag antingen regnstället eller de där genomskinliga plastgrejerna man drar över sig vid händelse av sådant anfall, som ju täcker nacke o.s.v. Vidare har de flesta soldater knäppetält. Detta togs ju ursprungligen fram för att skydda mot nedbörd med massa otrevliga gifter.

När man kastar rökhandgranater med fosfor t.ex. så kan gardinerna vara rätt bra faktiskt. Brinnande fosforklumpar har en tendens att regna över en om man inte kastar riktigt långt.

Guest Flygsoldat m/96

Ser fånigt ut? Jaha... personligen tycker jag att bra skydd är viktigare än att det ser "snyggt" ut men det finns alltså dom inom försvaret som tycker annorlunda.

Jo jag vet ju att i alla fall amerikanerna har tygsjok fästa på skyddsmasken som ska ha motsvarande funktion. Är det en populär variant i andra europeiska länder, nån som vet?

Guest Greven

Glömde en sak - LD - alla soldater skall ha både regnställ och C-vätskeskydd. Det kan vara så att man på vissa förband till vissa enheter helt enkelt inte delar ut c-vätskeskydd under GU.

Guest Flygsoldat m/96
Jag kan meddela att det kommer en ny "duk" med nedfällbara partier till hjälm-90. Allt på SkyddC initiativ.

Och vad är det för skillnad på denna jämfört med den gamla?

Guest Greven

Har inte sett den men enligt uppgift är det en tillbakagång till det första som fans till den nya hjälm 90. Den ser ungefär ut som det till den gamla hjälmen fast utan skärm.

• 3 weeks later...

Är det någon som har sett den första hjälduken till hjälm 90 (finns avbildad i Svensk Soldat) med skärm ? Är den helt borttagen eller var det bara en prototyp eller vad? Tilläggas bör att skärmen var kort (c:a 3cm) och inte ett veranda tak som på Stålhjälmen.

• 2 weeks later...

Ing. Det där är det vanliga gammla hjälmdoket. Jag använde det. Det dom gör att det ser lite konstigt ut är att dom knäppt ihop det vid hakan med kardborrarna. Det är alltså det doket som i vanliga fall sitter upprullat runt hjälmen. Ser bara lite ovanligt ut nedfällt.

De hjälmdok vi hade hade vad jag vet inte någon knäppning, men jag är inte 100% säker på det. Själv hade jag inget nedfällbart alls. Så det såg lustigt ut för mig iaf. :D

Det hjälmdok du har bild på Ing är den första m/90 varianten.

De nya har inte det nerfällbara tyget.

Anledningen är så vitt jag vet att man ändå har huvan till regnstället uppfälld när man har skyddsmasken på så behovet finns inte riktigt.

Båda varianterna finns på förråden och det blandas rätt friskt när det delas ut till soldaterna.

The Swede

Vi hade alla den med nedfällbar dok på första KFÖ:n på den andra fick vi den utan allihopa med motiveringen att den inte fyller nån funktion då man skall ha huvan uppe på regnjackan vid C och då är man redan skyddad i nacke mm.