Jump to content

Råd om tält....

Maverick

Recommended Posts

Så.. Tack för hjälpen.

Skall upp och kolla på den ryggsäcken som ni tipsade om...

Men nu är jag inne mer på att inför sommarens äventyr inhandla ett "vettigt" tält för under 2500-3000 sek..

Altså... Det skall vara 4 personer gärna med delade sovutrymmen HYFSAT lätt att ta med (framförallt i bil men kanske även på någon kortare vandring...

Så.. Fram med idder och förslag...

Jag vet att hilleberg och fjällräven går bort... Men finns det tips på vart man kan hitta begagnade tält så spit it out...

Kikade på detta.. Vet inte om det suger eller ej...

McKinley Palace 4

Så.. Tack för hjälpen.

Men nu är jag inne mer på att inför sommarens äventyr inhandla ett "vettigt" tält för under 2500-3000 sek..

Altså... Det skall vara 4 personer gärna med delade sovutrymmen HYFSAT lätt att ta med (framförallt i bil men kanske även på någon kortare vandring...

Jag vet att hilleberg och fjällräven går bort... Men finns det tips på vart man kan hitta begagnade tält så spit it out...

McKinley Palace 4

Det är ett tät som kan duga vid bilcamping men inte vid vandring då det väger 11,5 kg. Dock så vet jag inre hur mycket du har lust att kånka på men jag anser att det finns bättre.

Det är ett tät som kan duga vid bilcamping men inte vid vandring då det väger 11,5 kg. Dock så vet jag inre hur mycket du har lust att kånka på men jag anser att det finns bättre.

Såg först vikten efteråt :)

Håller med om att det var i tyngsta laget.. Så tips på "BILLIGA" lätta tält för 4 personer??

Ska du inte kriga med tältet så är ju ett grönt Fjällräven Akka ganska så funkis. Väger väl 4,5 kg har jag för mig och är ett dugligt tunneltält för civil och paramilitär camping. Det brukar gå att hitta hyfsat billigt då och då.

VauDe tillverkar världens mest underskattade tält.

Mer tält för pengarna kan du inte få. Har använt deras tält både i Base Camp och i läger på hög höjd, de har varit både bekväma och stått pall på 7000 meter och i extrema väderförhållanden.

VauDe tillverkar världens mest underskattade tält.

Mer tält för pengarna kan du inte få. Har använt deras tält både i Base Camp och i läger på hög höjd, de har varit både bekväma och stått pall på 7000 meter och i extrema väderförhållanden.

Vaude verkar bra. Värt att se över extra när jag kommer till den dagen då jag behöver köpa tält! Respekt!

Fyra personer innebär två vuxna och två barn, om så är fallet i vilket ålder är barn nummer två?

*LER* Anledningen till 2 sovutrymmen är många :huh: Men de brulkar oftast ge lite emr plats samt en trevligta "vardagsrum" som kan vara nog så bra att ha en regnig svensk sommar 8-/

Sedan kan det ju finnas andra anledningar också......

Yngste sonen är inte så ung men inte heller gammal... 8 År...

• 2 months later...
Så.. Tack för hjälpen.

McKinley Palace 4

Hilleberg tält är ju bra. Fjällräven Akkja finns i 4pers utförande om jag minns rätt. Ligger på 3000-4000kr tror jag. Tala annars med dom i närmsta friluftsbutik.

Tja ett Hilleberg KERON GT4 eller vad det heter är ju riktigt funkis om man nu ändå ska lägga ner en massa deg på ett tält så köp det "bästa". Sedan ska man väl naturligtvis kolla till vad och när man ska ha det. Kolla här http://uteliv.krut.com/ finns en del "billiga tält. Vet därimot inte om det är kvalitet.

:):o

Edited by wolfie666

Har själv ett McKinley Kathmadu (stavning?) 3manna tält men det finns även som fyrmanna. Jag köpte mitt på Intersport.

Tror det ligger på 6-7kg som 4manna tält men om man är 4 som vandrar så får de andra ta lite av tältbärarens packning.

Eftersom jag inte är någon extremsportare så duger tält i den prisklassen förträffligt. Jag tältade med det på Körn för några år sedan när det var storm men det var inga problem, vattnet välte min MC men tältet stod pall både för vind och regn.

Jag tror till och med att du får lite pengar över till annat om du väljer det tältet.

En fördel till med det tältet är att innertältet är lätt att knäppa loss och flytta längst in och då blir det riktigt stort man får plats med att vara sex personer och kan ändå laga mat där inne tex. om det regnar. Tänk på brandrisken dock.

Edited by Malfunction

jag stöder wolfie 666 där

tänk på vad du ska med tältet till.

använder själv hillebergs till skogsluffen men köper ett "engångstält" för 120 på ÖB när sonen ska till hultsfred... allt där emellan får ni tänka ut själv.

:navy: