TangoXray Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Skall gå högvakten nu i sommar och kommer då att gå i uniform m/95. Detta är ju en modifierad version av M/60. Någon som vet vad det är som skiljer dom åt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Modellnumret så vitt jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted May 6, 2002 Author Report Share Posted May 6, 2002 Är det verkligen bara modellnummret som skiljer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jark Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Får man fråga när du ska gå? /Jark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Jag tror (med stor osäkerhet) att snittet på byxorna skiljer en smula och att det är olika antal knappar på jackan. En av killarna fick en jacka med en knapp mindre än oss andra när jag gick i höstas och jag tror det förklarades med att det var en M/95:a (han var rätt,ehh, fet så det fanns förmodligen ingen M/60 som passade tillgänglig). Men som sagt, detta är inte speciellt tillförlitligt så du vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted May 6, 2002 Author Report Share Posted May 6, 2002 Jark: Jag skall gå den 15-16 juni... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jark Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 En månad före mig då.. Befattning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted May 6, 2002 Author Report Share Posted May 6, 2002 Står som post 3:2 Förstärket 4:2 under natten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Nu är detta bara en kvalificerad gissning, men jag har för mig att m/95 är m/60 upphottad med Armétecknen istället för truppslagsmärken på kragspeglarna samt hylsa för gradbeteckning. Har aldrig burit en själv och inte varit så fasligt intresserad av högvakter på ett bra tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Jark, TangoXray, Högvakten som post suger! enbart tråkigt, däremot som patrullmedlem kan det hända en hel del skojigheter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted May 6, 2002 Author Report Share Posted May 6, 2002 Skulle egentligen vart i patrullen, men det behövdes poster, så man ställer ju upp... Kommer att vara en ny chans i början av nästa år, och då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Jag hade flyt, stod nära befälen när patrullen skulle bestämmas..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted May 6, 2002 Author Report Share Posted May 6, 2002 Vi diskuterade vad vi skulle göra, vet inte hur det är inom FM men jag kan tänka mig att det är lite mer 'dela ut' platser. Jag skall gå med HV så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jark Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Håller med om att posttjänst suger, ska själv gå avlösningsförare. mvh /Jark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Det är inte så stor skillnad, en knapp mindre och något kortare midja. I övrigt som m/60. Själv tycker jag att det ser lite taffligt ut med den stålblå skjortan och strumpslipsen, fast det kanske dom har skippat numera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts