Jump to content

Mini Trangia

EO4

Recommended Posts

Som überprylfetischist och samlare av friluftskök funderar jag på att införskaffa ett Mini Trangia. Igentligen vill jag ha trangiabrännaren för att förbättra kungens jägarkök, men eftersom man får hela kittet för en hundring extra så...

Erfarenheter? Koktider? Fältmässighet?

Litet och smidigt. För litet för militär verksamhet tycker jag. Som stridsparskamrat vill man ofta fjäska till det för sin äkta hälft samtidigt som man kokar till sig själv. Omöjligt med Mini.

Annars fungerar det bra för ex en Chef © som normalt inte har några vänner.

Casca

???

Jag håller med ovanstående, det sabbar när man ska koka till sitt stridspar som fryser r..ven av sig på post eller nåt.

Civilt är det ju rätt smidigt men jag föredrar mellanmodellen utan för mycket mull-mull.

• BlåGul -1

Jättesmidigt, och man slipper ha sönder blixtlåsen i sidofickorna på Berghausen om man väljer att förvara det där. Det drar dock förbannat mycket bränsle om det är blåsigare än stiltje (kitta vindskydd!)

Guest Nils Holgersson

Efterrsom den är så liten ligger den bra i flerbruksficka stor och man har utrymme kvar att lägga i mer saker. Det dåliga är att den står på liten yta och vill gärna ställa sig snett när man ställt den där det är snöigt och fruset och när den står lite snett tar det längre tid att få vattnet kokande.

Min mini-trangia har funkat riktigt bra. Eftersom mina strapatser brukar vara ganska extrema (enligt andra) så får jag ofta sitta med köket själv och då gör det inget att det är litet. Jag rekomenderar stark trangian med teflonstekplatta, det kanske kostar några kr mer men det är det värt.

MInitrangian är överdjävligt bra som "överlevnadskök" att ha i "lungorna". Tyvärr är den ju som sagt lite väl liten för att använda om man är flera. Men för oss ûberprylfetishister är ju det inget problem eftersom stora trangiaköket ändå ligger i ryggsäcken!