Jump to content

Högvaktsfilm?


Recommended Posts

Jag kan nog lägga upp en film från en ridvakt om det är intressant. Vi filmade alltid våra vakter i utvecklingssyfte. Filmplats är en av gluggarna uppe vid garnisonsavdelningens del av högvaktsflygeln.

Link to comment
Share on other sites

Just nu ligger filmen lösenordsskyddad och jag vill inte skriva lösenordet öppet. De som är intresserade och ivriga kan skicka ett privat meddelande till mig så får ni adress och lösenord.

 

Om inte annat lägger jag upp den öppet ikväll vid hemkomst. Filmen är 170MB stor och ska såvitt jag vet vara hela ceremonin från vår rutinerade plutonchefs sista ridvakt (som tyvärr bara blev VG+ i betyg).

Link to comment
Share on other sites

Just nu ligger filmen lösenordsskyddad och jag vill inte skriva lösenordet öppet. De som är intresserade och ivriga kan skicka ett privat meddelande till mig så får ni adress och lösenord.

 

Om inte annat lägger jag upp den öppet ikväll vid hemkomst. Filmen är 170MB stor och ska såvitt jag vet vara hela ceremonin från vår rutinerade plutonchefs sista ridvakt (som tyvärr bara blev VG+ i betyg).

Väcker lite gamla bitter ljuva minnen =)

 

Underbart att se... trots att man hittade lite småfel här och där :P

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta fördröjningen, gårdagskvällen blev hektisk. Är förvånad över att så många skickade privata mess och ville ha länk till filmen, nu har jag ordnat så den ligger öppet:

 

http://www.tatyglarna.nu/kn_bloms_sista_ridvakt.zip

 

Filmen är på 173MB och borde gå väldigt snabbt att ladda ner, den ligger och häckar på en server i Port80:s backbone.

 

Mycket nöje!

Link to comment
Share on other sites

Måste bara påpeka att ljudet som ridstövlarna ger ifrån sig inte kan fångas på film. Om ni har tid, gå upp en solig dag när 4.skv är taggade (=alltid :D ) och lyssnade på utsprånget. Så otroligt saftigt ljud när man kommer utstudsande allihop i ridstövlar så man verkligen hör suset i publiken och när alla från språng gör halt i samma steg så bli det helt totalt tyst på borggården i någon sekund innan publiken ofta spontant börjar applådera. DET är mäktigt.

Link to comment
Share on other sites

Måste bara påpeka att ljudet som ridstövlarna ger ifrån sig inte kan fångas på film. Om ni har tid, gå upp en solig dag när 4.skv är taggade (=alltid :baskerKav) och lyssnade på utsprånget. Så otroligt saftigt ljud när man kommer utstudsande allihop i ridstövlar så man verkligen hör suset i publiken och när alla från språng gör halt i samma steg så bli det helt totalt tyst på borggården i någon sekund innan publiken ofta spontant börjar applådera. DET är mäktigt.

Tror nästan att jag ska ta och göra det någon dag.

Link to comment
Share on other sites

Måste bara påpeka att ljudet som ridstövlarna ger ifrån sig inte kan fångas på film. Om ni har tid, gå upp en solig dag när 4.skv är taggade (=alltid :wub: ) och lyssnade på utsprånget. Så otroligt saftigt ljud när man kommer utstudsande allihop i ridstövlar så man verkligen hör suset i publiken och när alla från språng gör halt i samma steg så bli det helt totalt tyst på borggården i någon sekund innan publiken ofta spontant börjar applådera. DET är mäktigt.

Jo tack det låter inte lika maffigt när man själv har klampat runt med 90 kängorna och kämpa med att kängorna ska ge ifrån sig ett ljud , för att sedan bli avlöst av Livgardet med ridstövlar.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett filmen(grymt för övrigt) så fick jag en fråga i huvudet. Skjuter ni (4:e skavdron) PEK med vapnet (mausern? geväret för övrigt , eller snarare karabinen kanske?)

 

Skulle vara kul att veta. Och jag inser också att det säkert finns någon tråd om detta i kasunen men det kändes så mkt lättare att fråga här.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett filmen(grymt för övrigt) så fick jag en fråga i huvudet. Skjuter ni (4:e skavdron) PEK med vapnet (mausern? geväret för övrigt , eller snarare karabinen kanske?)

 

Skulle vara kul att veta. Och jag inser också att det säkert finns någon tråd om detta i kasunen men det kändes så mkt lättare att fråga här.

Nej, vi skyter inte PEK med vapnet, däremot skjuter vi alla godkänt vaktprov med den innan vi får gå högvakt. Efter detta har vi ett par färdighetsövningar och även övningar som salvskjutning (45 karbiner avlossas samttidigt, vilken jävla smäll! :lol:) vilket förstås var nyttigt. Men PEK med karbin m/94 tror jag inte på, den är inte avsedd för skjutning i modern typ av strid. Dessutom är rekylen rätt saftig.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett filmen(grymt för  övrigt) så fick jag en fråga i huvudet. Skjuter ni (4:e skavdron) PEK med vapnet (mausern? geväret för övrigt , eller snarare karabinen kanske?)

 

Skulle vara kul att veta. Och jag inser också att det säkert finns någon tråd om detta i kasunen men det kändes så mkt lättare att fråga här.

Nej, vi skyter inte PEK med vapnet, däremot skjuter vi alla godkänt vaktprov med den innan vi får gå högvakt. Efter detta har vi ett par färdighetsövningar och även övningar som salvskjutning (45 karbiner avlossas samttidigt, vilken jävla smäll! :eeh:) vilket förstås var nyttigt. Men PEK med karbin m/94 tror jag inte på, den är inte avsedd för skjutning i modern typ av strid. Dessutom är rekylen rätt saftig.

Skjuter ni inte heller prisskjutning med karbinen? På KBS Svea livgarde för hundra år sedan, nja 1989, så skjöt vi PEK med både AK4 och K-pist samt gjorde PEK övning 1-6 (motsv) samt prisskjutning med m/96.

Link to comment
Share on other sites

Nej, någon prisskjutning blev det aldrig av. 4.Skv tar över mer och mer av högvaktsåret och mindre och mindre (tyvärr) ägnas till dylik utbildning. Jag hade tur som hade en plutch som var överlägsen de andra plutonernas, och han roddade till oss diverse givande extrautbildning, bland annat salvskjutning med karbin m/94, något som bara måste upplevas. Jag har skjutit gulrandat pskott men inte fasen gick det upp mot 45 man som drar av en salva 6.5mm samtidigt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Rekord i trådlyftning :Malaj:. Söker filmer från högvakten. Någon som vet var jag kan få tag på det?

 

/Christoffer

 

Har 2st, bland annat en på 260mb. en "privat" alltså. Filmar mycket Wartofta, vet inte om den redan har nämts ovan..

Link to comment
Share on other sites

Rekord i trådlyftning :Malaj:. Söker filmer från högvakten. Någon som vet var jag kan få tag på det?

 

/Christoffer

 

Har 2st, bland annat en på 260mb. en "privat" alltså. Filmar mycket Wartofta, vet inte om den redan har nämts ovan..

 

Du har inte möjlighet att ladda upp dessa på något sätt?

 

/Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Rekord i trådlyftning :Malaj:. Söker filmer från högvakten. Någon som vet var jag kan få tag på det?

 

/Christoffer

 

Har 2st, bland annat en på 260mb. en "privat" alltså. Filmar mycket Wartofta, vet inte om den redan har nämts ovan..

 

Du har inte möjlighet att ladda upp dessa på något sätt?

 

/Christoffer

 

hmm.. ja,jo det kanske jag kan. ska kolla om jag kan fixa nån ftp.. tar ett titt direkt, får se hur lång tid det tar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...