Jump to content

Årets MHS-kadetter anställs inte?

Recommended Posts

Nyligen fick jag berättat av en på MHS-K anställd, att denna kull med kadetter EJ kommer att anställas, de har fått (eller kommer få?) välja om de vill genomföra utbildningen ändå, eller att sluta och söka lyckan på annat håll.

Detta betraktar jag som rykte och hörsägen tills vidare, men är undrande om de forumsmedlemmar som är inneliggande kadetter (eller någon annan) har annan information?

@Blågul: om fel forumsdel, rätta mig gärna.

Det går självklart att hävda att det gäller en viss arbetsplats och en viss befattning men frågan är om man gör så.

Det kommer vi att göra. Med vi avser jag kadetterna på innevarande kull.

Vi kommer att hävda att fel har blivit begångna när FM deklarerat att vi inte kan bli anställda. Nästa steg är att låta FMs jurister titta på de yrkanden vi har.

ÖB har varit väldigt tydlig med att vi har den kompetens som FM behöver och då är det lösbart rent juridiskt. Sedan är det "bara" att öppna plånboken och ta övertaligheten.

Så vi har inte gett upp.

Och som svar på frågan i tråden:

ÖB har deklarerat att vi inte kommer att anställas och det finns flera meter artiklar i det ämnet på nätet.

Men även om han har fattat beslutet nu behöver inte det innebära att det står fast när man får se följderna av FB04.

/Krook

:Malaj:

Det går självklart att hävda att det gäller en viss arbetsplats och en viss befattning men frågan är om man gör så.

Vi kommer att hävda att fel har blivit begångna när FM deklarerat att vi inte kan bli anställda. Nästa steg är att låta FMs jurister titta på de yrkanden vi har.

ÖB har varit väldigt tydlig med att vi har den kompetens som FM behöver och då är det lösbart rent juridiskt. Sedan är det "bara" att öppna plånboken och ta övertaligheten.

Så vi har inte gett upp.

ÖB har deklarerat att vi inte kommer att anställas och det finns flera meter artiklar i det ämnet på nätet.

Men även om han har fattat beslutet nu behöver inte det innebära att det står fast när man får se följderna av FB04.

/Krook

:camo:

Satt och spekulerade i om många kadetter kommer att hoppa av redan nu i bitterhet.

Svårt att motivera sig enbart i syfte att "få ett papper" så att säga, om det nu blir så att ingen anställning erbjuds.

Edited by regulatorkropp

Så vi har inte gett upp.

/Krook

,O

Satt och spekulerade i om många kadetter kommer att hoppa av redan nu i bitterhet.

Svårt att motivera sig enbart i syfte att "få ett papper" så att säga, om det nu blir så att ingen anställning erbjuds.

av de kadetter som jag läser med så finns det ingen vad jag vet som tänkt hoppa av utbildningen, utan examen är utbildningen inte värd något, då har man stängt dörrarna för alltid om man tänkt sig att jobba inom försvarsmakten...

Så vi har inte gett upp.

/Krook

:rockon:

av de kadetter som jag läser med så finns det ingen vad jag vet som tänkt hoppa av utbildningen, utan examen är utbildningen inte värd något, då har man stängt dörrarna för alltid om man tänkt sig att jobba inom försvarsmakten...

Självfallet är det så, men många har lätt att bli bittra och därför göra dumma saker som att hoppa av...

Självfallet är det så, men många har lätt att bli bittra och därför göra dumma saker som att hoppa av...

Vi kan ju inte utesluta att någon hoppar av i protest mot beslutet (vilket vore synnerligen dumdristigt), men dom allra flesta, inkl min nuvarande kurs tänker fortsätta och ta examen. Mycket kan hända fram till juni nästa år då uppsägningarna verkställs (och vi tar examen).

Plus att hoppar man av nu har man slösat bort 1½år av sitt liv på ingenting. Gå kvar ett halvår till med betalt utbildning/bostad/mat och få en yrkesofficersexamen på papper, plus möjligheten att anställas i framtiden / gå i officersbefattningar i utlandsstyrkan är det som motiverar mig just nu.

Edit: omformulering.

Edited by Sgt. Larsson

Enligt arbetsreglerna om att den som blivit uppsagt har förtur till jobb inom samma företag så låter det skumt om nyutbildade ska bli anställda före de som just blivit uppsagda?

:) Ja, det handlar om turordningskretsar. Mer om detta har diskuterats under tråden som behandlar K4:s internationella beredskapsförband. ;)

Edited by Magister R

Men man kan väl inte ha någon nytta av den utbildningen civilt eller? Har då inte ÖB, Håkan Syrén, snuvat dem på 2 år? Dålig stil tycker jag! :camo:

finns mycket av utbildningen som går att använda civilt, men hade ju inte varit fel att fått ett antal års arbetslivserfarenhet...tänker då främst på ledarskap

Å andra sidan har dom inte "förlorat" något på dessa två år heller. Utom tiden, och sån har man jävligt gott om i 20år åldern.

alla är inte runt 20 på yrkesofficersprogrammet, finns ett antal som är över 30 också...själv fyller jag 27...så det känns jävligt surt att vi inte får nåt jobb

• 3 weeks later...

Om kadetterna inte anställs, kommer de då få något slags "plåster på såren" i form av en klumpsumma pengar? Jag tycker att det vore rätt så rimligt, bland annat med tanke på att man förmodligen utgått från att rätt så säkert bli anställd efter utbildningen när man sökte till den. Jag tycker även att det vore ett sätt för politikerna/svenska folket/försvaret att visa att de inte är totala skitstövlar som behandlar kadetterna som boskap.

Det arbetas på många håll för kadetternas räkning.

-FM/HKV arbetar för att anställa oss.

-PHS har enligt ryktena förhört sig med FM om ev. omskolning till polis.

-Det tittas på en förhöjd utbildningspremie så att vi ska erhålla samma som en värnpliktig dv. 66 * antal tjänstgöringsdagar (för mig=50000 kr).

Vi har bildat ett kadettråd som består av alla förtroendevalda på YOP 2003-2005.

Kadettrådet är organiserat utifrån uppgifterna:

-Sysselsättning. Anställning och fortsatt vht i FM.

-Skyddsnät. Ersättning och dylikt.

-Utlandstjänst. Allt angående internationell tjänst.

-Övrigt. Kontakter med näringsliv och skolor, mm.

Utöver det finns en ledningsgrupp med dedikerade kontaktpersoner för FM, OF, Juridik, Media, Näringsliv, och säkert någon till jag glömt.

Vi jobbar på att göra det bästa av situationen, vilken den än blir.

/Krook

Om kadetterna inte anställs, kommer de då få något slags "plåster på såren" i form av en klumpsumma pengar? Jag tycker att det vore rätt så rimligt, bland annat med tanke på att man förmodligen utgått från att rätt så säkert bli anställd efter utbildningen när man sökte till den. Jag tycker även att det vore ett sätt för politikerna/svenska folket/försvaret att visa att de inte är totala skitstövlar som behandlar kadetterna som boskap.

Varför är det rimligt att en kadett ska få en massa olika "plåster på såren" bara för att denne inte blir anställd efter sin utbildning?

Vad får en vanlig civil student som dessutom har finansierat sin utbildning själv för ersättning om han/hon inte får jobb efter sin utbildnig?

De har ju hur som helst fått en betald utbildning vilket knappast är helt bortkastat.

Det är min åsikt iaf.

Varför är det rimligt att en kadett ska få en massa olika "plåster på såren" bara för att denne inte blir anställd efter sin utbildning?

Vad får en vanlig civil student som dessutom har finansierat sin utbildning själv för ersättning om han/hon inte får jobb efter sin utbildnig?

För att personerna i fråga vikt ett BRA tag av sitt liv till en utbildning som i princip BARA fungerar inom FM...

Som Jurist eller Civ Ing har du en större marknad att jobba på.

Samt att jämnåriga ROP-elever fär MER betalt för samma insats.

Där har du en del i den orättvisa som kanske gnager..

Fan vet......

:baskerPa:

För att personerna i fråga vikt ett BRA tag av sitt liv till en utbildning som i princip BARA fungerar inom FM...

...en utbildning som de dessutom kanske inte sökt alls om de inte trott sig vara relativt säkra på att få arbete inom FM. Garantier om anställning efter genomförd utbildning kan nog väga rätt så tungt i en del människors ögon. För de som inte tror det, fråga en person (som min lillasysters kamrat) som studerar klassisk grekiska och forntida grekisk historia hur hon förhåller sig till sin potentiella arbetssituation efter studierna. Hon har nämligen börjat fundera på att börja läsa annat, då hon (förmodligen med rätta) misstänker att hon kan få väldigt svårt att få jobb inom sitt favoritområde (hur många arbetern finns det där kraven är att man kan tala klassisk grekiska och är expert på forntida grekiska kulturer, myter och religioner). Om hon däremot varit rätt så säker på att hon skulle vara garanterad ett arbete inom sitt favoritområde efter studierna, så skulle hon förmodligen inte tveka att fortsätta studera inom det området.

Vad skiljer kadetterna från folk som började läsa systemvetenskap 1998?

(Att officersexamen bara är gångbar inom FM stämmer inte, men det diskutera jag på annan plats. Och jag ser gärna att nyexade kadetter anställs och FM föryngras. Ser gärna därför att Officersförbundet börjar tänka på oss skattebetalare.)

Att jag när jag började på MHS visste att jag skulle bli anställd i Försvarsmakten om jag bara klarade att ta examen. Det fanns inte ens på kartan att kadetter inte skulle bli anställda.

Vilka företag rekryterade personer 1998 som de lovade anställning om de bara gick systemvetarutbildningen först?

Att jag när jag började på MHS visste att jag skulle bli anställd i Försvarsmakten om jag bara klarade att ta examen. Det fanns inte ens på kartan att kadetter inte skulle bli anställda.

Så FM borde inte ha rätt att säga upp p ga övertalighet?

Att de flesta kadetter borde anställas tycker jag, som framgått, men det kräver ju en annan inställning av facket än vad det visat hittills.

Så FM borde inte ha rätt att säga upp p ga övertalighet?

Det sa jag inte. Jag redogjorde bara för skillnaden mellan mig och de som började läsa systemvetenskap 1998.

Roger. Min poäng är att ett anställningslöfte är lika lätt att säga upp som en anställning. Om inte FM klargjort det för sina kadetter har de klantat sig.

...en utbildning som de dessutom kanske inte sökt alls om de inte trott sig vara relativt säkra på att få arbete inom FM. Garantier om anställning efter genomförd utbildning kan nog väga rätt så tungt i en del människors ögon. För de som inte tror det, fråga en person (som min lillasysters kamrat) som studerar klassisk grekiska och forntida grekisk historia hur hon förhåller sig till sin potentiella arbetssituation efter studierna. Hon har nämligen börjat fundera på att börja läsa annat, då hon (förmodligen med rätta) misstänker att hon kan få väldigt svårt att få jobb inom sitt favoritområde (hur många arbetern finns det där kraven är att man kan tala klassisk grekiska och är expert på forntida grekiska kulturer, myter och religioner). Om hon däremot varit rätt så säker på att hon skulle vara garanterad ett arbete inom sitt favoritområde efter studierna, så skulle hon förmodligen inte tveka att fortsätta studera inom det området.

Oj, ta inte ut några saker i förskott nu. Vem vet, kanske får nån utländsk miljardär för sig att organisera en expedition som med hjälp av tidsmaskin ska åka tillbaka i tiden och leta efter det försvunna Atlantis eller motsv. Då måste man ju ha nån som kan pratat med folket där!

Ibland är det ju bra att ha saker "utifall". ;)

Ang. att kadetter inte får anställning tycker jag är tråkigt men samtidigt inte värre än när andra blir snuvade på jobb.

Finns flertalet exempel på folk som skolat sig i 4-5 år för ett specifikt yrke och som sedan inte fått jobba inom det av ett eller annat skäl. Men vad som skiljer här är att en person från MHS inte lider av samma CSN-relation som de andra. Att sitta med en halv mille i lån är inte alltid så himla roligt tror jag. Rätt skönt att slippa det bekymret va?

Kadetterna får ju gå klart skolan och då har de ju massa kunskaper och betyg som är väldigt bra att ha på den civila marknaden (ledarskap, förarbevis, datakunskaper etc.) Visst, sen att ingen GER er ett jobb så fort ni går utanför grinden är väl lite jobbigt när man hela tiden tagit det för givet. Men vafan, jag tvivlar starkt på att ni ser dessa åren som "bortkastade". Förresten får väl ni/de möjligheten att söka anställning sen när FM styrt upp sig själv? Det tror iaf jag ni har. Kanske dags att ta sig en mysig långsemester utomlands och återkomma när militären åter står på benen?

YOP 03-05 kommer att anställas när effekterna av FB klarnar....

kan ju citera en högre chef från I19 som uttryckte sig så här igår, ni kommer aldrig någonsin bli anställda...så sluta hitta på rykten om att kadetterna blir anställda, om du nu inte är helt säker på det!!

Vi kommer att ha anställningsstopp fram till 2008, dock får uppsagda officerare kunna söka tjänster i utlandsstyrkan och tjänstgöra som officer.

Anställningsstoppet kommer inte att hindra anställning sker för att säkerställa vissa utbildningsmål, dock gäller denna inställning i nuläget endast civila i tjänster som tekniker m.m.

Jag ser uppsägningarna och att inte anställa yop 03-05 som ettt långskott av ÖB för att visa politikerna vilka effekter FB 04 kan få. ÖB sade själv att det var viktigt att visa vad det bestämms om. Framemot maj kommer det att stå klart med uppsägningarna och om det fortfarande finns vakanser i FM. Ta inte ut något i förskott men min och endast min bedömmning är att inga kommer att sägas upp och att kadetterna vid utvecklingsförbanden kommer att få anställning. Bara spekulationer från min sida då vi ser att viljan att flytta från t.ex Kristinehman till Boden är väldigt låg. Under den senaste FB-perioden har officerare sagt upp sig i den utsträckning som anges till kommande period.

Sitt stilla i båten och förbered er på det värsta och hoppas på det bästa.

J.K Nilsson