Jump to content

och så vill de ha betalt....

bushman

Recommended Posts

polisen vill ha betalt

Fu frippe och mandrake ta inte åt er.

men jag står lite undrande till halmstads-polisens lilla prislapp.

eftersom några här på forumet jobbade på alla tre konserterna såg vi ju hur mycket de sju poliserna jobbade för dessa pengar.

nu hoppas jag denna slant är för hela polisinsatsen i halmstad under konserterna för det sköttes ypperligt.

bra trafikövervakning och trevliga konstaplar vid fyllekontrollerna.

men att ta betalt för sju glada och dessutom trevliga poliser, som stod och tittade på konserten utan att behöva ingripa, är väl lite magstarkt?

visst jag är helt inne på polismästarens linje att arrangörer skall få betala.

om det är befogat, att ha poliser inne på arenan, utanför är offentlig plats och där har de skyldighet att hålla kolla på fylla och ordning.

vilka upplopp startar igentligen gyllene tiders publik?

har gessle en "firma" av små 17 åriga glin i gula tröjor, som ringer upp övervintrade noise fans, och stämmer träff vid norre port för att göra upp?

och jag ser inte att gyllene tiders publik blir speciellt våldsamma av musiken.

hade man däremot ställt slipknot, wu thang clan och pluton svea, på samma scen hade jag nog sett polisnotan som en del av säkerhetsarrangemanget.

att polisen finns på plats vid publika evenemang tycker jag är bra, poliserna i halmstad skötte sin del lysande.

de lät oss inhyrda sköta säkerheten och stod i beredskap om de behövdes.

men att börja ta betalt kommer bara att föra med sig att arrangörer släpper ännu mer på säkerheten, vid tex stadsfestivaler och konserter.

"varför betala ett gäng inhyrda scensecurity, när jag betalar en massa för polisen"

det är så en arrangör tänker, inte att polisen kan komma att behövas om något händer.

säkerhetstänket hos vissa arrangörer är mer, det händer inte här, för det har inte hänt något tidigare.

att ta betalt är en bra ide, men då skall i så fall alla fotbollsföreningar få betala insatserna vid deras matcher, innan det blir tal att konserter och festivaler skall betala.

@Bushman

Tar absolut inte åt mig. Håller snarare med dig i åsikten om att fotbollsklubbar ska betala för bevakningen som de har på arenorna. Det är mer motiverat att ta betalt för denna bevakning då den är återkommande och inte en enskild händelse som de tre konserterna var. Plus att risken att det händer något är betydligt större på fotboll än på GT. Har dock för mig att den debatten har förts men är osäker på vad den ledde till?

Dock har jag en förståelse att Hallands polisen tar betalt då de nu kan och har laglig rätt till det. Eftersom ekonomin är så dålig i Halland får man passa på att spara på det man kan. Har tom. själv blivit tillfälligt överförd till annan myndighet i ett utslag av spariver från polisen. :(

jag hyser ingen agg mot hallands poliser.

problemen som jag ser det är att jag jobbar geografiskt sätt i halva sverige med säkerhet, och skulle andra polismyndigheter få för sig att ta betalt för varje offentlig grej de gör, får jag söka annat jobb i framtiden.

en arrangör ser till sin egen plånbok främst, som GT´s sista konsert på örjans vall tex.

en utrymmning av första kravall hade inte vart kul.

28 000 den kvällen nä du jävlar det var några fler...

tro mig jag har sett för mycket idioti inom eventsäkerhet i detta landet för att ens bli förvånad eller upphetsad längre.

sista gången jag blev det var på hole´s konsert i hultsfred 99.

men det är en annan historia.

jag tycker att det är helt rätt av polisen att börja ta betalt.

det kanske kan få igång en detbatt angående säkerhet på event inom hela landet.

kan säja att jag står först i ledet den dagen beslutet kommer på att ha licensierade säkerhetsfunktionärer.

och inte ett jävla innebandy lag.

jag vill jobba med klassifierade scenstaket, utbildade sjkv och ordningsvakter som förstår vad eventsäkerhet handlar om.

som det är nu får man förklara att folk får se ut hur de vill, bara de har köpt biljett och bara för att de ser avvikande ut är det inte skäl till misshandel.

eller komma på plats och se ett jävla träplank som beräknas hålla för 25 000 människor, som trängs mot scen.

börjar polisen ta betalt för minsta insats de gör runt en konsert kommer biljettpriserna stiga markant.

och vem vill betala runt 800 kr för att se iron maiden på ullevi?

eller kosta på sig 600 för kolla på lars vinnerbäck på sin lokala fotbollsplan?

vad gäller både säkerhet och biljettpriser är smärtgränsen nådd.

att folk i övre medelåldern kan betala 2000 spänn för att se stones på cirkus i sthlm förstår jag, men en 18 åring som gillar maiden eller valrfritt svenskt band skall inte behöva lägga två studiebidrag för att köpa en biljett lagligt.

en arrangör går två vägar, antingen höjs biljettpriset eller så sänks säkerheten, så enkelt är det.

har inget dött i rottneros, de senaste två åren, så behövs väl det inte 35 securityvakter på tomas ledin nästa sommar, det räcker väl med 10?

och sedan avslöjar ledin att han är av avvikande tro/sexuell läggning/gillar att tortera minkar i aftonpravda dagen innan konserten

tjo flöjt, då sitter arrangören i skiten, folk skadas och media har julafton.

börjar polisen runt om i sverige anse att de skall ha betalt kommer artist utbudet krympa drastiskt.

vad kommer en grej som hultsfred eller sweden rock att kosta?

om det kosta 138 000 för en enda konsert, och sju poliser?

skall det finnas en prislista?

tog tag i en hårdrockare med slemmiga dreadlocks - 300 kr.

blev tvungen att fysiskt närma mig sångaren i soundtrack of our lifes - 18 000 kr.

tog i vederbörande - 25 000 kr och tre betalda dagar på haga badet.

(nä jag tycker inte illa om tobbe vad får er att tro det?)

polisen får gärna ta betalt, bara de för en sansad disskution med arrangören innan koserten, och inte som nu kommer med krav efteråt.

Jag reagerade litet på priset. Enligt mig så är det helt okej för polisen att ta betalt för något sådant (fast de borde göra det emot alla liknande föreställningar/matcher), men 138 000 för en dags arbete för sju poliser?

Det blir ca 20 000sek/polis för att bara stå och titta. ,O Visst, jag förstår att det kostar pengar att ha poliser på plats, men den summan verkar lite löjlig med tanke på deras arbetsinsats. Någon som är mer insatt i detta får gärna förklara för mig vad det är som kostade så mycket.

Mvh, Morvalion

Okej, om vi leker med tanken att fotbollsklubbar skall betala för poliserna vid sina matcher.

Skall då även ett politiskt arrangemang bekostas av tex Vänsterpartiets egna kassa? I löööööve fakturan efter EU-toppmötet isåfall ,O

Om vi skall börja med en prislista hos polisen undrar jag vad polisens skattepengar skall gå till.

En del av kostnaden kan nog ligga i helikoptern som kretsade runt staden under konserterna. Av någon underlig anledning så har Hallands polisen pippi att ta ner polishelikopter vid större kommenderingar(läs midsommar), och ni kan ju gissa vilka som får åka i helikoptern? Inte någon som är minst Pkom. och egentligen borde stanna kvar i staben för att kunna fatta beslut.

@Bushman

Håller med dig i ditt resonemang när det gäller att få till någon typ av licens när det gäller evenemangssäkerhet. När så mycket annat är extremt hårt styrt är det konstigt att denna funktion fortfarande är så okontrollerad. Det jag i och för sig märkte i sommras var att så länge säkerhetsansvarige i diket är erfaren så funkar det. Just därför kan man tycka att denna funktion borde på något sätt vara kontrollerad.

Det är bara poliserna inne på Örjans Vall som Polisen debiterar för.

Det tycker jag är rätt.

Däremot tycker jag även att en viss konsekvens i landet borde finnas och låta huliganföreningar som Blue Saints och dylikt kan betala för bevakningen av dem själva på fotbollsmatcher.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...