Nestor Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Hej. Jag håller på att bygga en motordriven radiostyrd släde som ser ut så här OBS: Endast prototyp-ritning Den skall vara ungefär 60 cm lång och 30 bred Motorn är en Modellförbränningsmotor å ungefär 0.5 hk Det jag är lite fundersam är hur propellern skall placeras. Om jag sätter den helt horisontalt så kommer den inte att hålla sig kvar vid marken. Hur skall jag sätta den? Jag skall använda maskinen till att jaga skotrar B) Vad skall den ha för färg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Lämpligt torde vara att montera propellern så att den blåser aningens uppåt och därmed genererar lite "downforce". Jag tycker att rodret är väl så centralt placerat, längre bak gör nog susen för manöverförmågan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Då jag antar att du inte skall stå på den själv undrar jag hur du tänkt att styra den? Eller kör du modell långt snöre? /Vece Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 11, 2004 Author Report Share Posted November 11, 2004 Då jag antar att du inte skall stå på den själv undrar jag hur du tänkt att styra den? Eller kör du modell långt snöre? /Vece Med radiostyrning. Har ett gammalt modellplan ståendes, som inte används under vintern. Så då får den lämna styr/gas servon, mottagere och motor. Radion är en 6-kanaling flygradio Jag kan om jag vill hänga på yterligare 4 funktioner på släden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 För att få skoterförarna att ta din släde på allvar skulle du kanske sätta fast en sån här längst fram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 En IR-sökare kopplad till styrservon tillsammans med Lt Paynes bomb skulle jaga skräck i vem som helst!! B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Lämpligt torde vara att montera propellern så att den blåser aningens uppåt och därmed genererar lite "downforce". Jag tycker att rodret är väl så centralt placerat, längre bak gör nog susen för manöverförmågan. Risken med downforce från motorn är att farkosten gräver ner sig i ställer för att skjuta fart när man gasar, men det beror ju lite på hur mycket motorstyrka och hur tung farkost man har. En spoilervinge är ett annat sätt att generera downforce. Håller för övrigt med om att rodret bör sitta längst bak för bästa moment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Eftersom släden ska användas på vintern finns det väll bara ett alternativ, titta i vintersoldat för tips (fast i vit/grön såklart :P ) Skulle också gissa på en vinge för downforce. Den gamla regeln om hemmabygge lever kvar än: "Sno alla bra ideer du ser och gör om det till din", dvs. se hur andra har löst problemet och härma dem. Vi förväntar oss naturligtvis bilder på hela processen ... eller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Bygg en justerbar ställning till motor/propeller, så du kan justera vinkeln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Under min korta period som modellflygare så var det ett par klubbkamrater som byggde något liknande av den minsta storleken av pulka på dessa monterades dubbla roder i aktern med en motor bakom det lilla jag såg av dom var att dom gick in i H** te fort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 11, 2004 Author Report Share Posted November 11, 2004 Under min korta period som modellflygare så var det ett par klubbkamrater som byggde något liknande av den minsta storleken av pulka på dessa monterades dubbla roder i aktern med en motor bakom det lilla jag såg av dom var att dom gick in i H** te fort Hastigheten misstänker jag som sagt kommer bli HÖG. Därför funderar jag på en slags bromsanordning i form av typ ankare eller liknande. Vete fasen hur det skall funka... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Hmm Om du har dubbla roder så skulle du ju kunna mecka ihop nån lösning så att du " reverserar" luftströmmen dvs för rodren mot varandra .. vet inte riktigt hur man löser det rent RC- mässigt men det borde ju gå , du har ju kanaler på radion så det räcker iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 11, 2004 Author Report Share Posted November 11, 2004 Hmm Om du har dubbla roder så skulle du ju kunna mecka ihop nån lösning så att du " reverserar" luftströmmen dvs för rodren mot varandra .. vet inte riktigt hur man löser det rent RC- mässigt men det borde ju gå , du har ju kanaler på radion så det räcker iaf Jo, jag har funderat på något sådant... Man skulle ju kunna göra som så att man har ett rör från propellern som lugtströmmen går igenom och montera roder precis bakom. Då skulle man ju rent teoretiskt kunna göra en sådan bromsmekanism. Har ochså funderat på hur man skulle kunna göra den stabil. Det rimligaste vore att ha skidorna brett isär. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 12, 2004 Author Report Share Posted November 12, 2004 Kom förövrigt att tänka på en sak... Borde inte sådana här maskiner vara användbara för spaningssyften. Jag kan tänka mig att de med små modifikationer kan göras riktigt tysta, Och Scatterguns idè om att koppla IR-system till styrningen och med Lt. Paynes bomb så skulle nog en sådan kunna bli en tämligen "kul" grej Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skunken Posted November 13, 2004 Report Share Posted November 13, 2004 Hmm Om du har dubbla roder så skulle du ju kunna mecka ihop nån lösning så att du " reverserar" luftströmmen dvs för rodren mot varandra .. vet inte riktigt hur man löser det rent RC- mässigt men det borde ju gå , du har ju kanaler på radion så det räcker iaf Jo, jag har funderat på något sådant... Man skulle ju kunna göra som så att man har ett rör från propellern som lugtströmmen går igenom och montera roder precis bakom. Då skulle man ju rent teoretiskt kunna göra en sådan bromsmekanism. Har ochså funderat på hur man skulle kunna göra den stabil. Det rimligaste vore att ha skidorna brett isär. I den mening jag markerade verkar det som att du funderar på jetmotor/inne på ett liknande spår. Kika på lite ritningar, så kanske du får uppslag. Det hårdaste vore om du kunde bygga/få tag i en jetmotor att montera på. Jävlar, vad det skulle gå! (Lite avancerat att knåpa ihop en jet, kanske, men skulle vara fräckt.) Edit: Ett sätt att få släden att gå stabilt är ju att ha bränsletanken placerad lågt och "brett". Nu vet jag inte dimensionerna, så det kanske inte spelar någon roll... Edit 2: Såg precis att det var en skida som skulle användas. Då kanske ovanstående tips är bra, i mån av mäjlighet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 13, 2004 Author Report Share Posted November 13, 2004 Hmm Om du har dubbla roder så skulle du ju kunna mecka ihop nån lösning så att du " reverserar" luftströmmen dvs för rodren mot varandra .. vet inte riktigt hur man löser det rent RC- mässigt men det borde ju gå , du har ju kanaler på radion så det räcker iaf Jo, jag har funderat på något sådant... Man skulle ju kunna göra som så att man har ett rör från propellern som lugtströmmen går igenom och montera roder precis bakom. Då skulle man ju rent teoretiskt kunna göra en sådan bromsmekanism. Har ochså funderat på hur man skulle kunna göra den stabil. Det rimligaste vore att ha skidorna brett isär. I den mening jag markerade verkar det som att du funderar på jetmotor/inne på ett liknande spår. Kika på lite ritningar, så kanske du får uppslag. Det hårdaste vore om du kunde bygga/få tag i en jetmotor att montera på. Jävlar, vad det skulle gå! (Lite avancerat att knåpa ihop en jet, kanske, men skulle vara fräckt.) Edit: Ett sätt att få släden att gå stabilt är ju att ha bränsletanken placerad lågt och "brett". Nu vet jag inte dimensionerna, så det kanske inte spelar någon roll... Edit 2: Såg precis att det var en skida som skulle användas. Då kanske ovanstående tips är bra, i mån av mäjlighet... Jetmotor... Då skulle det bli "Släden från Helvetet"! Tyvärr tror jag det blir för dyrt, tidsödande, koplicerat etc Men oooohh vad den skulle gå! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 1, 2004 Author Report Share Posted December 1, 2004 Byggandet är i full gång. Bilder kommer att finnas inom kort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 2, 2004 Author Report Share Posted December 2, 2004 Nuså, dags för lite bilder Pulkan med monterat huvudfäste Drivkällan Arbetets nästa steg är att montera servon, roder och bränsletank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
na2jojon Posted February 8, 2005 Report Share Posted February 8, 2005 Hur går det med skapelsen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted February 8, 2005 Author Report Share Posted February 8, 2005 Inte speciellt bra... En oväntad anstorming at prov, läxor och skador har satt käppar i hjulet :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.