Jump to content

Lösplugg+mauser??

krp_swe

Recommended Posts

Lösskjutningsanordning till m96 användes. Fungerar på samma sätt som de lösskjutningsanordningarna som används av FM idag, med samma typ av ammunition.

[edit]

F-n va man är tvåa.

[/edit]

Edited by Ralph

även jag (som är av den yngre generationen) har använt lösskjutningsanordning på mauser.

den skruvas fast på gängorna som fins längst fram på pipan och därefter fäller man ner låsbygeln över kornet.

när jag skjöt så var väl ammunitionen mindre bra... själva träpluggen lossnade ur hylsan om man höll den upp och ner, pluggen fastnade i loppet och krutet tände aldrig (blev lustig prosedur at få ur träpluggen sedan)..

riktigt kass altså...

kan säga att inte många skott avfyrades.

när jag skjöt så var väl ammunitionen mindre bra... själva träpluggen lossnade ur hylsan om man höll den upp och ner, pluggen fastnade i loppet och krutet tände aldrig (blev lustig prosedur at få ur träpluggen sedan)..

riktigt kass altså...

Har jag aldrig varit med om. Pluggen må vara lös men har aldrig märkt av det under eldgivning. Och då har jag endå avfyrat en ansenlig mängd 6,5or. Ett fiiint vapen det där. Sicka minnen...

riktigt kass altså...

Har jag aldrig varit med om. Pluggen må vara lös men har aldrig märkt av det under eldgivning. Och då har jag endå avfyrat en ansenlig mängd 6,5or. Ett fiiint vapen det där. Sicka minnen...

Kan bara instämma, det fungerar förträffligt.

B)

Även jag hade m/38 på den gamla onda tiden.

Dom var så slitna av allt lösskjutande att man kunde skicka en 7.62 genom pipan , nästan.

Vi hade dessutom kulsprutegevär på den tiden.

Ideligen blev vi lurade av en kille som fick namnet KG.

Han hanterade sin 38:a så snabbt att det lät som om han sköt 5-skotts KG-skurar.

Ut och panga, vård och så släng in vapnen i kasunen under soffan?! på HV gården.

Nästa skjutning, tag ett vapen ur röran i kasunen, dra ur pipan och skjut.

Taskig behandling med andra ord, men träffade gjorde man ändå.

Helt suveränt vapen egentligen.

Har he3ller aldrig varit med om att få peta ur träplugg ur pipan.

Men på den RIKTIGT gamla och goda tiden hade man ingen lösskjutninganordning alls, utan förlitade sig på att projektilen splittrades i friktionen mot luften. Det var därför patronen var så starkt laddad, den skulle orka ladda om ett KG utan lösskjutninganordning.

Min stf kompch i hemvärnet kommer ihåg när en kille avled pga av ett löst skott i mjälten från en AG42...

:blink:

Men på den RIKTIGT gamla och goda tiden hade man ingen lösskjutninganordning alls, utan förlitade sig på att projektilen splittrades i friktionen mot luften. Det var därför patronen var så starkt laddad, den skulle orka ladda om ett KG utan lösskjutninganordning.

Som jag uppfattat det så splittras en träplugg, skjuten ur ett mausergevär utan lösskjutningsanordning, av gastrycket inne i pluggens hålighet just som pluggen lämnar mynningen. Min farfar berättade att han fick hålla efter HV-ungdom som ängnade sig åt att vända pluggarna bakochfram. Träpluggen splittrades då inte utan kunde enligt den gamle mannen gå upp till 100m. Det rörde sig om en äldre typ av träplugg som kan beskådas på Chris sida om 6,5 mm ammunition (lös ptr m/14, nummer 12 uppifrån).

Som C2 påpekat så används ett mer progressivt krut till lös ammunition - så kallade exerciskrut - som behöver avsevärt minder tryck för att förbrännas.

Det fanns en artikel i Arménytt om en repgubbe som dragit ut träpluggen ur en patron, fyllt den upp till brädden med krut från andra lösa patroner, laddat sin ak4, sedan hällt krut från ytterligare några patroner ner i pipan och slutligen dragit av skottet upp i tälttaket.

Poff! Pipan såg ut som en nyutslagen tulpan. (Inga personskador vad jag mins.)

Farfar berättade också att när han gjorde lumpen på I7 i Karlskrona (på tjugotalet tror jag) så fick de under övningar inte sikta på varandra på kortare avstånd än fem eller tio meter (mins inte vilket). Detta efterlevdes inte alltid och särskilt obehagligt tyckte han att det var att öva mot smålänningar.

Enligt en gammal vapentekniker jag känner så infördes lösskjutningsanordning till gevär någon gång under femtiotalet. Han berättade att de då fick skicka alla gevär för hela bataljoner till Karlsborg för att få mynningen gängad inför en stundande KFÖ.

Farfar berättade också att när han gjorde lumpen på I7 i Karlskrona (på tjugotalet tror jag) så fick de under övningar inte sikta på varandra på kortare avstånd än fem eller tio meter (mins inte vilket).

10 meter är säkerhets avstånd ennu i dag när man skjuter lösplugg utan skyddsglasögon.

(nu blev jag naturligtvis osäker om det är 10 eller 15 meter så rätta mig om jag har fel)

Till pistoler användes inte lösplugg och det var därför som det fanns stålattrapper för pistol m/07 - för att ingen under en övning skulle dra upp en pistol som av misstag var laddad och börja knalla ner folk.

Hörde föresten en historia om en veterinär som var inne på repövning (Södra skåningarna tror jag det var). När övningen var slut hade han tillstånd att resa direkt hem utan att rusta av med resten av förbandet. Han skickade sin utrustning med post - däribland en skarpladdad pistol m/07! På regementet fann man det vara uppseväckande ansvarslöst att ha ett skarpladdat vapen under en övning och tog därför upp ärendet med Överfältveterinären i Stockholm. Denne svarade tämligen obekymrat att det var helt i sin ordning - veterinärer hade alltid skarpladdade pistoler ifall de behövde avliva en häst.

Rättat stavfel

Edited by uoff

Farfar berättade också att när han gjorde lumpen på I7 i Karlskrona (på tjugotalet tror jag) så fick de under övningar inte sikta på varandra på kortare avstånd än fem eller tio meter (mins inte vilket).

10 meter är säkerhets avstånd ennu i dag när man skjuter lösplugg utan skyddsglasögon.

[ironi]

Men med den obetydliga skilnaden att idag använder man lösskjutningsanordning.

[/ironi]

riktigt kass altså...

Kan bara instämma, det fungerar förträffligt.

B)

kan ju givetvis bero på att den ammunition vi använde då var RIKTIGT sunkig... till viss del även fuktskadad (såg ut som den legat oskyddad sedan 70 talet typ)

Farfar berättade också att när han gjorde lumpen på I7 i Karlskrona (på tjugotalet tror jag) så fick de under övningar inte sikta på varandra på kortare avstånd än fem eller tio meter (mins inte vilket). Detta efterlevdes inte alltid och särskilt obehagligt tyckte han att det var att öva mot smålänningar.

Just det, vi är otäcka. En av mina laddare under GU, bördig från Emmaboda-trakten, gick till angrepp medelst knölpåk mot B-styrkan som var rekryterad bland stabsbatteriets nintendojägare. Vilka skrik! :lol: En obetalbar replik från nyss nämnde soldat var "nu är det försent att säga förlåt" när B-styrkan angrep pjäsplatsen.

:lol:

Just det, vi är otäcka. En av mina laddare under GU, bördig från Emmaboda-trakten, gick till angrepp medelst knölpåk mot B-styrkan som var rekryterad bland stabsbatteriets nintendojägare. Vilka skrik! :lol: En obetalbar replik från nyss nämnde soldat var "nu är det försent att säga förlåt" när B-styrkan angrep pjäsplatsen.

:lol:

En lök på KBS 89 på Svea livgarde lyckades i sin stridsiver när löspluggen var slut skjuta av sin lyspistol mot ett KSP-värn. Servisen klarade sig som tur var oskadda men värnet började brinna.

Själv har jag lyckats lägga av en krevadkarbinsalva så att den detonerade på motorhuven på B-styrkans KP-bil, klart bekämpad. SÄKI var liksom lite tunnare på 80-talet :)

Åhh, vad jag saknar krevadkarbinen. Varför i hela friden tog man bort den ur försvarsmaktens arsenal?

Åhh, vad jag saknar krevadkarbinen. Varför i hela friden tog man bort den ur försvarsmaktens arsenal?

Kanske har du själv besvarat den frågan i stycket ovanför?

Hemma i byn var det en kapten som använde krevadkarbin vid andjakt - ett skott in i en vassrugge och upp kom ankorna! När det upptäcktes blev det en del rabalder - både bland chefer och rättrogna jägare.

Edit: förtydligande.

Edited by uoff

Hemma i byn var det en kapten som använde krevadkarbin vid andjakt - ett skott in i en vassrugge och upp kom ankorna! När det upptäcktes blev det en del rabalder - både bland chefer och rättrogna jägare.

Äsch, lite risker får man ta - krig är farligt! :D

De allra flesta har nog sysslat med farligare hemmabygda fyrverkerier i sin ungdom än krevadkarbinen.

Att traska omkring med den i skogen som med en M79 i vietnam var spännade för en 19-åring...

M79:a

M79.jpg

Äsch, lite risker får man ta - krig är farligt! :)

De allra flesta har nog sysslat med farligare hemmabygda fyrverkerier i sin ungdom än krevadkarbinen.

Att traska omkring med den i skogen som med en M79 i vietnam var spännade för en 19-åring...

M79:a

M79.jpg

*DREGGEL* Vill ha en sådan :D:wub: