Jump to content

Ändringstid för inlägg

henke

Hur lång tid skall man få ändra sitt inlägg?  

125 members have voted

1. 1. Hur lång tid skall man få ändra sitt inlägg?

• Några timmar (<6h)
      11
    • Som i dag (6h)
      24
    • En dag (12h)
      8
    • Ett dygn (24h)
      37
    • Två dygn (48h)
      9
    • Mer (>48h)
      7
    • ALLTID (∞)
      29

Recommended Posts

• Forumsledning

Vi har sedan en tid infört en begränsning på den tid som en medlem får redigera sitt inlägg. Just nu 6 timmar.(eller 360 minuter som inställningen lyder :wub: )

Varför?

Det har hänt att vissa ändrat sina uttlanden i efterhand eller helt suddat ut ALLA sina inlägg när de hamnat i en konflikt, valt att lämna forumet, osv.

För att inte trådars arkiverade värde helt skall försvinna måste vi på något sätt garantera att innehållet finns kvar. Det kan vara svårt att förstå sammanhanget om man tar upp en tråd efter 6 månaders vila för att finna att 30% av trådens inlägg är borttagna/ändrade av en användare.

Vilken tid tycker ni är lämplig?

En viss tid bör man givetvis få på sig för att kunna rätta till stavfel, layoutfel, mm.

Blågul kan givetvis ändra/tabort meddelanden som är opassande eller innehåller information som inte bör visas.

Edit: Ändrat sekunder ->>minuter. Nuvarande inställning är alltså 360 minuter :navy:

Edited by henke

Edit: Ändrat sekunder ->>minuter. Nuvarande inställning är alltså 360 minuter  :/

6 timmar och 16 minuter tog det innan henke upptäckte att han skrivit fel.

Något att tänka på när ni röstar :)

24 timmar är en bra tid för alla kanske inte besöker forumet varje timma men efter 48 h+ så har det redan blivit många poster och missförstånd.

Då dom flesta av debatterna böljar i närmast chat-liknande takt ser jag det som en alldeles för LÅNG tid med 6 timmar.

Inte sällan har fler än 10 inlägg skickats på denna tid. Att då ändra sina inlägg är rent ynkligt.

Jag tror att alla här inne kan köpa ett stavfel eller syftningsfel hellre än att personer byter åsikter när dom visar sig ha fel.

/Vece - som har rätt ibland o fel ibland, utan att ändra.

Då jag själv är något av en pedant tycker jag man skall få ändra sina inlägg obegränsad tid. Jag skriver själv (kanske som bekant) oftast långa inlägg på vilka jag själv ställer höga krav på att de skall vara begripliga och fyllda med vidimerade fakta.

Jag tycker det är bra att man kan ha dels "snabba chatliknande" trådar, dels trådar som är mer av "uppslagsbokkaraktär" - som t ex J-stars förnämliga "Nödvärns-tråd". Det är en fördel för sökbarheten och begripligheten om dessa inlägg kan kompletteras så att diffusa och tvetydiga meningar kan rättas till.

Ofta ser man inte sina egna missar förrän dagen efter man är in på sidan.

Själv använder jag SoldF för att lära mig mer om olika saker av den mest skiftande karaktär. Oftast i diskussioner jag inte alls deltar i själv. Att snabbt hitta saklig och lättfattlig information i ett fåtal inlägg utan att behöva läsa igenom en hel tråd tycker jag är perfekt. Den faktakunskap om de mest både nyttiga som de mest absurda ting som finns representerad på denna sida är inmponerande.

Att vissa raderar inlägg eller rättar fakta efter en ordväxling i efterhand ser jag inte som någon nämnvärd förlust. För att vara lätt raljant tycker jag mig inte hittills direkt ha förlorat information jag absolut inte kan leva utan i dessa fall.

Håller med Unicorn.

De inlägg som raderas eller ändras på det sätt som skulle föranleda en tidsgräns på inläggsredigering har så ringa värde eller innebär en så liten kompetensförlust att detta forumet kan leva med det.

Då tycker jag det är mer konsekvent att man kan hålla ett inlägg/informationstext uppdaterad istället. Konsekvent för att praxis på forumet är att uppmana tillåteranvändande av gamla trådar.

I de fall som innehållet i ett faktaspäckat inlägg debatteras varpå en korrigering i det ursprungliga inlägget omedelbart gör den efterföljande debatten överflödig tycker jag det är bättre att jourhavande städtant rensar bort debattinläggen som gjorts redundanta såtillvida debatten inte tillför annat av intresse.

Om möjligt skulle det väl i så fall vara bättre med en trådhistorik så att man kan ta fram de gamla inläggen som de såg ut innan de redigerades. Vet ej om detta forumet har sådant stöd, men det finns forum/CM-system som har dylika funktioner.

Kanske vi ansvarstagande och mogna skribenter ska kunna ändra våra inlägg på obegränsad tid, medan de andra barnen bara ska kunna ändra sina inlägg de efterföljande 30 sekunderna? ;D

/E

Kanske vi ansvarstagande och mogna skribenter ska kunna ändra våra inlägg på obegränsad tid, medan de andra barnen bara ska kunna ändra sina inlägg de efterföljande 30 sekunderna? ;D

Det vore ännu roligare om vi ansvarstagande och mogna skribenter även kunde ändra barnens inlägg på obegränsad tid, och då givetvis utan det märks på något sätt i loggar och liknande (inte ens för Blågul). Då kunde vi få se en del riktigt intressanta debatter... ;) :D

Tycker att de skall kunna ändras permanent.

Däremot tycker jag att - om möjligheten finns - om någon deletar sina inlägg skall BG kunna återskapa dem ur en logg.

Oftast finns det ju dessutom en massa citat i tråden som gör det möjligt att förstå de stora delarna även om vissa tagit bort sina inlägg.

Tycker att de skall kunna ändras permanent.

Däremot tycker jag att - om möjligheten finns - om någon deletar sina inlägg skall BG kunna återskapa dem ur en logg.

Oftast finns det ju dessutom en massa citat i tråden som gör det möjligt att förstå de stora delarna även om vissa tagit bort sina inlägg.

Om man alltid skall kunna ändra sina inlägg kanske man måste införa en automatisk logg på vad som ändrades och vid vilken tidpunkt ändringen skedde.

Detta för att få kontinuitet i forumet.

<EDIT> Stavning.

Edited by larsev

Det vore ännu roligare om vi ansvarstagande och mogna skribenter även kunde ändra barnens inlägg på obegränsad tid, och då givetvis utan det märks på något sätt i loggar och liknande (inte ens för Blågul). Då kunde vi få se en del riktigt intressanta debatter... ;) :}

OT

Men genast så poppar en viss tråd om droger och en vilja väldigt lust att vara nedrig mot våran finske amfibie groda i DXL huvud :wub: :P

Back on topic:

Det skulle inte gå att låta olika trådar ha olika tid.

Som exempel kan man ju ta Jstars tråd om nödvärn och tråden om droger som jag och A2 varit ganska så delaktiga i.

I Jstars tråd kanske man kan låta Jstar ändra sitt inlägg för all framtid eftersom han kanske märker att nödvärns "lagen" har ändrats och därför så vill han ändra i tråden.

I fallet jag och A2 så kanske man kan ha en gräns på ett par minuter bara eftersom det var/är en ganska snabb tråd och att det faktiskt blir syftningsfel även i "real life" när man debatterar sådant (iaf för mig) och i stället för att ändra inlägget så anser jag det vara bättre att man i så fall får förklara sig nästa gång man postar.

• Forumsledning

Dåså efter vädring av för o nackdelar med några, bl.a ErikG och Ing, så har jag kommit fram till min synpunkt, och jag håller inte med Unicorn.

Som jag sagt innan i en annan tråd så är det tråkigt när det tas bort eller ändras på ett felaktigt sätt, och det händer, vid vissa tillfällen har hela trådar raserats, det var iofs ett tag sen nu, men det har hänt.

Att behöva "ändra" nått efter t.ex 48 ser jag som inte nödvändigt. Utan har man stavat fel eller meningsbyggnaden suger så får det var så då, man har chans på sig att efter kontrollera vad man skrivit.

Skulle det vara fakta-fel, så säg det i ett nytt inlägg då och tala om vad som vad fel och vad det ska vara. För de som t.ex följer debatten dagligen kommer inte se någon ändring ändå. De tittar på senaste inlägg.

De som sen kommer sent i och/eller söker hade kunnat vart en målgrupp till varför vi ska tillåta ändring, men att ändra då ser jag bara att det behövs i rena "Fakta-späckade" trådar med kanske lagar och regler inskrivna. I DET fallet är förmodligen värt att störa BlåGul och ändra på något som rör nått mycket viktigt eller annat som kan kanske orsaka problem här eller i verkligheten.

Man bör ju ändå vara medveten om att det skrivs här inte är nått man kan luta sig mot i en riktigt situation.. men jag hoppas ni förstår det utan att jag ska behöva säga det till alla ständigt.

Skulle vi nu sätta 24h eller 48h som det lutar mest åt just nu så finns det tid att fixa till sitt inlägg. Är det sen nått fruktansvärt fel, efter 48h ja bedöm värdet i inlägget och meddela forumsansvarig via PM då, så meckar vi om.

En annan variant som svängde förbi i mitt lilla huvud, var att man delar upp medlemmarna i 2 grupper. En seriös del som vi BlåGul styr vilka vi tror är seriösa och har vart med ett tag och får då rätten att ändra sina inlägg jämt, mot en "nykomling"-del som har en spärr på typ 24h eller nått. Då uppstår säkert konflikter med detta med 2 grupper i sig... och det kanske blir sura miner hej o hå. ..men det var iaf ett långtskjutet alternativ.

Kan tillägga att vi inte har något stöd för nån historik/logg osv i forumet.

Så de ideerna kan vi låta bli att lägga krut på idag iaf, fast vem vet hur det ser ut i framtiden med nya versioner osv.. det märker vi då.

Inget är beslutat än.

..mina 50ören

Tillföra mina35ören till denna tråd.

Personligen anser jag att man inte behöver alltför lång tid påsig att ändra det man har skrivit, max någon timme. Dock är det här med ändrande av inlägg ett känsligt ämne där det finns många olika åsikter. Allt ifrån att användarna alltid skall kunna ändra ett inlägg => aldrig kunna ändra ett inlägg.

Då åter till vad jag tycker och anser. Jag anser 2timmar är max. Dock vet jag att det finns de som skriver i en tråd, försvinner på jobb osv där de inte har möjlighet att logga in på soldf. Utan de kommer hem från jobbet äter osv sätter sig framför datorn inser sitt misstag och ändrar inlägget. Utifrån detta tankesätt är det mellan 12 och 24timmar som gäller. Har det skrivit ngt totalklumpigt så går det alltid att anmäla kommentaren ifråga och be blågul plockabort/åtgärda osv.

När det gäller att skapa olika grupper med olika långa redigeringstider så uppstår genast problemet att det skapas ngn form av vi och dom känsla kanske... Varför kan den användarn ändra när inte jag kan osv.. Vidare tror jag att detta alternativ leder till ett ökat jobb för blågula här inne på forumet.

Så att få en modell och verklighet som passar alla användare tror jag inte är möjlig. Alla former av förändringar på en sida ger konsekvenser hos användarna och deras vilja att använda det hela. Oavsett vad som görs kommer det alltid att finnas missnöjda användare, och görs igenting så finns det ändå missnöjda användare.

Men personliga röst faller på en ändringstid på under 6timmar, men min resonerande röst faller på mellan 12-24timmar.

Dock har jag ett förslag på ändringstider för olika grupper.

Beväringar:

Nyinryckta -> Korpraler 6timmar

korpraler -> Serganter 12timmar

fänrikar -> uppåt 24 timmar

Officerare &Underbefäl:

48timmar

Varnade

0timmar

Så det var mina abstrakta, förvirrade och irrationella tankar kring detta ämne.

//Fk Satan

Proffstyckare

Lixom Fk Satan så tänkte jag på en modell där ens tid-för-ändrande styrdes av graden, risken är att det accelerar lunarstorm-fenomenet som man kan finna antydningar till emellanåt.

För mig känns max 24 h bra, är det sedan såå viktigt att man inte kan korrigera det i ett nytt inlägg efter 24 h så får man gå till B&G med mössan i handen.... min femkrona om saken....

Måste man ha tiden som variabel, eller finns det stöd för tex antalet poster efter inlägget eller liknande. Jag frågar eftersom de några verkar tycka att man ska ha olika tidsgränser beroende på om det är chat-trådar där det snabbt skrivs många inlägg motför mer långsamma trådar

• 4 weeks later...
  • Forumsledning

För att svara kimster.

Jorå det finns ett stöd. Man kan nämligen göra så att man uppgraderas inte bara till ny grad utan även till ny grupp vid ett vist antal inlägg.

Group Promotion

Choose 'Don't Promote' to disable promotions

Promote members of this group to: XXXXX when they reach posts X

Varje grupp kan i sin tur ha olika settings vad gäller behörighet till forum , läs, skrivrättigheter, tidsbegränsning för sökningar, mm, mm.

Det vet iof Kimster självklart om oxå, men kanske missat det där om att överföras till ny grupp. Får dock utvärdera om det är en bra funktion. Det blir lite pyssligare att hålla reda på många användargrupper och dess rättigheter. Specielt om man tex lägger till en forumsdel, osv.

det verkar dock onödigt att man får fler "rättigheter" vid fler poster.

att man postat 2384 st inlägg betyder ju inte att man är vettigare än alla andra..

graderna är en kul grej och kan vara kvar.. men som en kul grej då.

När man har postat ett bra gäng inlägg så borde man ha fått en viss vana av forumaktiviteter. Om man har postat ett bra gäng inlägg utan att ha fattat hur forumet funkar så har man nog blivit varnad/avstängd vid det laget. Jag tycker därför att det är en bra idé att ge ökade rättigheter med högre grad. En bra grej vore också om man fick ett mail när man har blivit befordrad där det står vilka nya rättigheter man har fått och hur det är meningen att man ska använda dem.

Om jag förstod det Henke skrev rätt så kan man, om någon inte sköter sig, degradera honom/henne till en lägre grupp utan att degradera denne i grad.

• Forumsledning
...

Det vet iof Kimster självklart om också men kanske missat det där om att överföras till ny grupp...

hrm.. nja, nog visste jag om det.. om vi titta lite på vad jag skrev tidigare så var ett av mina alternativ att ha 2 grupper...

En annan variant som svängde förbi i mitt lilla huvud, var att man delar upp medlemmarna i 2 grupper. En seriös del som vi BlåGul styr vilka vi tror är seriösa och har vart med ett tag och får då rätten att ändra sina inlägg jämt, mot en "nykomling"-del som har en spärr på typ 24h eller nått. Då uppstår säkert konflikter med detta med 2 grupper i sig... och det kanske blir sura miner hej o hå. ..men det var iaf ett långtskjutet alternativ.

..skitsamma. Grejen ligger væll mest i tillvæga gångsættet hur det ska gå till, och att vi ska komma øverens.

/ Kimster som hælsar från ett grått Danmark.

• 3 weeks later...
  • Forumsledning

Det vinnade förslaget blev 24 och de absolut flesta vill ha 24 eller mer.

Därför har jag idag ändrat tiden till 1440 minuter, dvs 24 timmar.

En annan nyhet är att "beväringar" får ändra titlen och beskrivningen av inlägg. På så vis kan man ändra sin tråds titel om man kommer på eller får synpunkter på att den är lite väl intetsägande. För officerare gäller samma tider och rättigheter.

En annan nyhet är att "beväringar" får ändra titlen och beskrivningen av inlägg. På så vis kan man ändra sin tråds titel om man kommer på eller får synpunkter på att den är lite väl intetsägande. För officerare gäller samma tider och rättigheter.

Detta är superbra då iaf jag har tyckt att detta varit ett problem ibland..

:tveka:

• 2 weeks later...

Såg att omröstningen var avklarad men jag kom bara på en sak och undra ifall det skulle fungera.

Det skulle då vara att man kan lägga till nått i sitt inlägg och att det då automatiskt står:" Edit: " eller liknande, dock kan man inte ta bort något man tidigare skrev. På så sätt skulle man kunna rätta sig ifall man hade fel men på samma gång undvika missförstånd. Bara en tanke!

Edit: Skulle då se ut såhär. Jag kan skriva dit att jag istället menade A istället för B men jag skulle inte kunna ta bort det jag skrivit innan.

Edited by MastY

Då får jag också anta att det inte går att koda så man kan använda länkarna man har använt för att lägga upp en bild?

Jag har t.ex. hur många bilder som helst som inte visas eftersom länken hänvisar till scilent wispher servern innan den kraschade. Verkar lite småsint att jaga en blågul bara för att ändra sådan petitesser.

Sedan retar jag mig phett (min favo fjortisord) mycket på att jag inte kan rätta till stavfel som jag hittar i mina äldre inlägg. Tar ju mig 20 sekunder att inse att där faktiskt inte finns en edit-knapp längre.

• Forumsledning

Helt rätt Raptor, det finns både fördelar och nackdelar med det. Det svåra är bara att avgöra när någon har goda avsikter för att ändra ett inlägg och när de har för tråden dåliga.

Det är inte omöjligt att spärren i framtiden tas bort helt eller att kanske en ny typ av användargrupp som har utökade rättigheter får ändra fritt. Hur man blir medlem i den gruppen har vi inte diskuterat, men kanske med en form av betygskriterier som användarna röstat fram medlemmen till eller om det är upp till blågul att själva handplocka dem.

Ser ni dylika funktioner såsom Reputation funktionen i VBullentin Board till Invision board så får ni gärna tipsa oss. Smarta funktioner är alltid välkommna.

Henke: Sådana där reputationfunktioner leder alltid (ofta) till att kompisar röstar på varandra för att få status. Tanken är god men det är nog bättre om någon annan (blågul) bestämmer vem som ska ha annan status. Även om det blir mer jobb.

• 3 weeks later...

Tycker det är bra som idag (6h) om det nu fortfarande är det...

Då kan man logga in och ut både två och tre gånger, då borde man ha hunnit se vad som är fel. Är det något allvarligt fel får man väl skicka iväg ett PM till en blågul. B)