Jump to content

Recommended Posts

  • 2 months later...
Det förefaller som att LGG av någon anledning inte har fått in någon anmälning till grundkurs för mig och Rickard. :baskerHV:

När jag gick grundkursen inom LGG var det x-antal anmälda som inte dök upp öht. Om ni ringer och tjatar lite så går det säkert att fixa platser för er också.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag lyfter den här tråden för att tala om hur det hela gick till, från början till slut (ifall nu någon skulle vara intresserad).

Det här är hur jag upplevde vad som hände. Andra inblandade som också läser forumet har säkert ett och annat att tillägga.

 

För ganska precis ett år sedan så började jag fundera på att gå med i HV. Jag kontaktade Livgardesgruppen och en kille som heter Ralph Haglind. Han lovade att skicka mig papper att fylla i. Men eftersom jag gav honom adressen till mitt arbete och inte min hemadress så skickade han inga papper. Adressen stämde ju inte.

 

Framåt sommaren så fick jag reda på att även Rickard N var intresserad av att gå med i hemvärnet. Hans tips var att i stället kontakta ett hvkompani direkt, förslagsvis S:t Görans. Sagt och gjort. I augusti blev vi intervjuade, papper blev ifyllda och blev tillsagda att vänta på att personkontrollen skulle bli färdig. "Det brukar ta några månader". September, oktober och november gick utan att vi hörde ett knyst. Att nå vår kontaktman på S:t göran visade sig vara omöjligt (av naturliga skäl, har jag fått höra senare).

 

Runt lucia förklarade jag situationen för en granne som är ÖvLt och frågade vad jag skulle göra. Han fick mitt personnummer och lovade att lämna det till en person som skulle undersöka hur läget var. Samma vecka fick jag, ryktesvägen, höra att jag och Rickard var anmälda till grundkurs 10-13 februari.

 

I slutet av januari började vi fundera över varför vi inte hade fått någon kallelse. Rickard ringde LGG för att undersöka saken och fick till svar att vi var minsan inte anmälda till någon grundkurs. De hade inte ens hört talas om oss.

 

Jag kontaktade min granne igen som sa åt mig att kontakta Lars Hed som är frivilligsamordnare på HKV. Farbror Hed hade örnkoll på saker och ting, han visste t.ex. redan var jag hade gjort lumpen, vilket kompani jag hade sökt till osv. Han blev en smula upprörd när han insåg hur lång tid det hade tagit för oss. Av allt att döma så ringde han sedan handledarna på LGG och skällde ut dem. De drabbades tydligen av panik när det ringde någon från HKV och skällde på dem, så de ringde vidare till S:t Görans och undrade varför de inte hade skickat in våra papper. Killarna på S:t Görans tog det hela med ro och svarade att "De där papprena har vi skickat in för länge sedan. Ta och leta fram dem, ni". Något som bara ökade paniken på LGG.

 

Sedan ringde handläggarna upp mig och Rickard och erbjöd sig att "blixbehandla" våra ärenden så att vi skulle bli godkända i tid till grundkursen 10-13 februari, något som Rickard nappade på. Själv hade jag just insjuknat i ögoninflamation och feber och hade inte den minsta lust att blixbehandlas. I stället nöjde jag mig med att gå grundkursen 10-13 mars.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...