Jump to content

Besiktnig av Kungens fordon

gislemark

Recommended Posts

Så vitt jag har förstått det så besiktas inte kronans fordon på Svenskbilprovning.

Vem gör det?

Går besiktning till på liknande sätt som för civila fordon?

Hur besiktar man en Stridsvagn kollar man hjulupphängningen, mäter Co värden osv?

Var görs det?

Kan man få ombesiktning eller körförbud?

En militär besiktning heter grund tillsyn och förkortas till GT och görs årligen av samtliga motorfordon och släp med samma normer på som på svensk bilprovning. Men försvaret kontrollerar också fordonets resterande status och jämför efter hur det var som nytt och repas helst upp till detta skick eller likvärdigt.

Skillnaden är väl att kontrollanterna på Svensk bilprovning sällan ger mig order om ombesiktning för att man har lite grus i/bakom/inunder trösklarna :D

/Marzocchi - som ägnade en dag på REMIn åt att sitta i kön till besiktningen, eller grundtillsynen.

våran 13 bil spenderade nästan 2 månader på GT...

då bytte de bla hela drivlinan som jag förstått det...

sedan att den gick dåligt igen på RSÖ var en annan sak ;)

bilen hade bla varit förrådsställd mellan 86 och 2001

använd 02-03 och 03-04 (tillverkad 76 (tror jag) och hade således gått 10 år innan den förrådsställdes...

mycket fin bil :Malaj:

[edit] undrar om man kan köpa loss den nu när A9 flyttar till Boden (i boden kör de med BV och således behövs inte den 13 modellen längre)

tänk att få rulla runt med 138040 som man hade i lumpen :banana

med CASSANDRA målat på dörrarna ;) (de som hade den innan oss hade bättre namn än vi hade, för "någon" fick för sig att döpa den till MF (dvs "Motha Fuckah") ,O

Edited by Skuggan