Jump to content

Försvarets hudsalva

Guest

Recommended Posts

Vet någon om FM får en slant av pengarna som försäljningen inbringar ?, eller tar tillverkaren alltihop ???

Salvan finns ju på Apotek tex.

Sen har jag hört ett rykte om att fettet skall vara valfett! ;)

Detta verkar fruktansvärt absurt tycker jag. Skall man slakta djur som inte är allt för behändiga (Utrotningshotade??)

och sendan använda dom till att smörja läppar mm ?!

Så vad är det egentligen som döljder sig i burken ?

Känns ungefär lika exotiskt som att uniformen skulle ha tillverkats av silke från fjärran östern :)

Den kan iofs vara tillverkad där men inte av silke! ;)

Har ni några allmäna tankar som salvan ?

Det har jag. Locket slits ut väldigt snabbt och lossnar sedan väldigt lätt för att sedan spricka och inte sitta kvar allt. Detta medför att man har hudsalva i fickan och i hudsalvan ett tjock lager av pinnar och smuts som innan fanns i fickan :)

SLut

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

mm, synd bara att man inte kan sånt där klurigt språk då

Jag är heller ingen kemist så jag vet inte riktigt vad det är för ämnen...men du kan gärna få berätta det för mig efter att du har läst på burken.

Internet är underbart....

Apotekets sida säger att ingredienserna är :

"talg, jordnötsolja, gult vax, citronsyra, vanillin

och propylgallat."

Propylgallat E310 är enligt mina undersökningar ett antioxidat vilket ska förhindra att fett härsknar eller missfärgas.

Enligt en hemsida

( http://home.bip.net/robertvarberg/page13.html )av okänt/tveksamt ursprung (fältbiolog som knaprat för mycket solrosfrö? ) ska propylgallat kunna ge bl a hudsjukdomar, eksem, cancer, leverskador samt fortplantingssvårigheter............

Inget valfett  :)

Bamse!

Jag måste säga att jag är imponerad! :D

Se där ja, både cancer och astma ;)

Verkar ju nyttiga grejer man smörjer på läpparna :)

Kanske borde pröva med 101 istället ?? :P

Tack för infon.

Kollade på hemsidan som Bamse länkade till. Vilket jäkla pulver, han som skrivit den. Som han skriver så får man intrycktet att de biverkningar som han listar kommer som ett brev på posten så fort man trycker i sig en laddning pulvermos.

Visst är biverkningar viktiga att ta upp. Lika viktigt är dock att man inte sprider skräckpropaganda. Det finns inte en tillstymmelse till analys om hur vanliga allvarliga biverkningar är eller hur väl underbyggda sambanden mellan produkt och biverkning är t.ex.

Ursäkta utvikningen men jag kunde inte låta bli. Jag blir så trött på alla som vill så väl men gör så fel.

Gammal fältbiolog som föredrar att mata fåglarna med solrosfrön

• 3 weeks later...
Guest Radagast

2sharp, hehe. Också använt det.

En polare använde matolja en gång då det blev torrt, vad jag garvade när han sa det.

Förövrigt, mycket god smak och välbehaglig doft.

Försvarets hudsalva får ett gott betyg av mig.

Har en ett flertal tuber och det är nästan så man kan bli lite beroende av dem.

Apotekets sida säger att ingredienserna är :

"talg, jordnötsolja, gult vax, citronsyra, vanillin

och propylgallat."

Hmm. Gult vax? Jasså det e därför man ibland fick omvisitation på öronen? Dom kanske hade ont om det.

• 4 years later...

Under någon mystisk övning i banänden på Hovbyfältet 1991 fick jag använda hudsalvan för att skrämma liv i en ihoprostad 45B. Det verkar som F6 hade lagt dem i en hög bakom garaget eller liknande. Fjädern orkade inte trycka fram slutstycket. När detta var åtgärdat och alla bössor luktade gott hudsalva DÅ kom korpralen (någon flummig tjej) med vapenvårdssatsen.

Fjantig övning. Koppla kabel mellan A och B till D via F. Sex vpl och en kpl i upl flyg och två kvinnliga fänrikar och en manlig kapten i upl flyg på nästa bas. Denna övning resulterade bla. i vådaskott med lös inomhus. Slutstycket skulle i efter lunch, pang, oj var magasinet i?

Klockrent att smörja torra tassar på hundarna med.

Dock mindre kul när man lagomt urkomad behandlar sina torra läppar och för sent insett vad man har gjort... ;-)

Va jag o min hund delade på allt, hudsalva som vattenflaska.

såg många användningsområden för hudsalvan, allt från folk som smorde in arslet efter skavande byxor till mer absurda saker,

fantastisk produkt

Någon som har stekt med den? Eller käkat den i nödsituation?

Funkar att poppa popcorn med... I fält var det iaf gott. Testade det 2-3 ggr på kaminen i SK-10:an när jag satt eldvakt. Använd en gammal-/ polarens snuskburk att poppa i för den blir sig aldrig riktigt lik efteråt eftersom diskmöjligheterna brukar vara rätt begränsade i fält

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Det har nu att skett lite produktutveckling på Hudsalvan, snart kommer ni kunna köpa er försvarets hudsalva i förpackning med alternativ färg....

ole0jj9.png

För er mer konservativa kan jag meddela att den gamla burken blir kvar den också. :banghead:

Nu vart jag ledsen, skulle hellre velat ha kvar den gamla utformningen.

Ska dom ändra så kunde dom iaf ha tagit splinterkamo

Personligen tycker jag att det borde vara M90 mönstret som gäller :rolleyes:

Och som jag skrev i mitt förra inlägg den gamla färgen på burken kommer också att finnas kvar.