Jump to content

Flera kulor i en patron ?

Darkwand

Recommended Posts

USA använde patroner med två eller tre kulor i sig under vietnam kriget. Hur dålig precision fick dom eftersom dom slutade med det den förstakulan skulle ju teoretiskt ha en normal kulbana.

Det kan inte vara så att du tänker på eldskurar ( Burst), detta kom med M16A2 1983 för att undvika att soldaterna tömde sina magasin när de skjöt full auto.

Du menar duplexpatronen. Iden var att den andra kulan skulle träffa ganska nära den första, enligt teorin att eftersom amerikaner inte får lära sig sikta får de dubbel träffsannolikhet... :blink:

Nej, allvarligt... det var en ide de hade - samma ide som ovan, fast inte lika elakt. Vet inte hur bra det funkade.

Det kan inte vara så att du tänker på eldskurar ( Burst), detta kom med M16A2 1983 för att undvika att soldaterna tömde sina magasin när de skjöt full auto.

Vapen med burst fanns väll redan under Vietnamkriget, dvs betydligt tidigare än 1983.. eller är jag helt ute och cyklar ?

edit: förövrigt introducerades M16A2 1982 :P

Edited by BUCK

Höll inte någon tysk firma på med liknande projekt men då med tre eller fler projektiler i samma patron?

Tanken var självklart ökad träffsäkerhet då man får (Eller konstruerar.) en viss spridning men då varje projektil mer påminner om "7,62 prick" än en vanlig kula bör väl effekterna likna den vad gäller hastighet, genomträningningsförmåga genom en väst mm.

Projektilvikten blir betydligt lägre med tre istället för en i varje patron så jämförelsen haltar betydligt men grundtanken stämmer nog.

Källa: Väldigt svaga minnen från en bok om vapenutveckling jag läste under gymnasietiden eller däromkring.

Nu skall vi skilja på två saker burst och duplex ammo. Burst är helt enkelt eldskurar. Vissa amerikanska vapen hade burst funktion istället för helauto.

Duplex var EN patron med TVÅ kulor i. Dvs för varje avfyrad patron flög TVÅ kulor iväg. Den första med normal kulbana och den andra med en något annan bana. Syftet var givetvis att öka träffsannnolikheten eftersom man vid varje avfyrning fick iväg två kulor.

Detta provades någon gång på åttiotalet/början av nittotalet om jag inte minns helt fel.

Eftersom jag inte hört något om det sedan dess (och jag gillar vapen och håller mig förhållandevis uppdaterad) så har nog idén skrinlagts, annars hade jag nog sett något om det under de senaste 5-10 åren.

Olika kaliber ammo

Duplex Ammo

Project SALVO

SALVO

bläddra ner lite på denna sida

igen +projekt SPIW

During Project SALVO's tenure, several innovative designs appeared: a duplex cartridge using two projectiles stacked one above the other and Earle Harvey designed a trajectory altering device to cause a bullet to take a slightly different path than the previously fired bullet

Quoten ovan

Vapen med burst fanns väll redan under Vietnamkriget, dvs betydligt tidigare än 1983.. eller är jag helt ute och cyklar ?

edit: förövrigt introducerades M16A2 1982 :P

Tjenis!

Nej vad jag vet så fanns inte burst på M16 A1 under Vietnam kriget. Vad jag har "läst " så var en av anledningarna till at man iförde burst på M16 A2 just den att man inte skulle skjuta full auto för att minska amm åtgång och öka "träffsäkerheten".