Jump to content

Svenskar beskjutna under Medevac??


Recommended Posts

Hittade en bild på nätet Rumänsk forograf besjukten av Serber under en skarp medevac

Enligt bildtexten skall det handla om en Medevac som bleb beskjuten under börkjan av Oktober 1996. En rumänsk fotograf skall ha blivit skadad.

 

Min vilda gissning är att detta skedde i vad som ibland kalats "Fyrkanten" alltså ett område som var "Serbiskt" men där folk från federationen ville flytta tillbaka till.

 

Så.. Enkelt.. Är nyhetsbyrån ute och seglar eller finns det någon som var där??? Som kan berätta sanningen??? Eller vet den???

Link to comment
Share on other sites

[sorry]

Skall inte ägna mig åt bild-bashing, däremot ett konstaterande att den svenska soldaten med 88:an kommer att få väldigt ont i sin vänstra tumme om/när vapnet avfyras, om inte handgreppet skiftas...

[/sorry]

*LER* satt och klurade på vem soldaten kunde vara (vilken enhet) och hade en teori om MP tills jag i Photoshopp såg hur han höll vapnet :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Incideten som nämns kan vara den vid Z22 under högtiden Bayram när bosniaker boende i Rijeka med omnejd vill besöka gravar i grannbyn Sjenina Rijeka som då låg på bosnienserbiskt område. Eftersom en stor grupp serber väntade där med diverse tillhyggen bestämdes det att CP skulle stängas. Detta mottogs inte väl och bosniakerna kringgick oss genom det minerade området vid byn Kapetanovici väst om CP.

Skott lossades och om jag minns rätt dödades två bosniaker. I paniken som följde vid reträtten detonerade minst en mina.

Dock kan jag inte dra mig till minnes om någon övefallen medevac.

Link to comment
Share on other sites

Titta noga på datumen för bilden.

 

Date Created: 20 Apr 1996 12:00 AM

 

Jag kan ha fel men om jag fattar rätt kan inte bilden härröra från oktober 1996? eftersom bilden "skapades 20 april 96".

 

Under den tiden (20 april) befann jag mig Bosnien i staden Doboj. Jag minns svagt incidenten men minns inte att jag hört någonting om skottlossning eller att svenskar var inblandade i skottlossning.

 

Med tanke på vilket rabalder det brukar bli när svenskar är utsatta för lite pang pang så vore det lite underligt om ingen hört talas om händelsen.

Link to comment
Share on other sites

efter att ha tittat på bilden så tror jag att om det är -96 så bör det vara på hösten och då alltså under BA06 så de som var där får ta o "skruva på squelchknappen på minnenas ra145"

 

när var incidenten runt Z22?

stämmer tiden in med beskrivningen?

det kan ju faktist vara så att man som på bilden höjde ber en aning om det sköts i närheten av en casevac utan att man sköt rakt på den.

kan inte dra mig till minnes att det hände något sådant under BA05.

Link to comment
Share on other sites

efter att ha tittat på bilden så tror jag att om det är -96 så bör det vara på hösten och då alltså under BA06 så de som var där får ta o "skruva på squelchknappen på minnenas ra145"

DEt är knappast från BA05 och eventuellt inte heller från BA06

Detta då jag kollat en del andra datum på den sajten... och kommit fram till att det är det datumet då det troligen inträffade.

 

DET betyder att det kan till och med kan vara från tidigt BA 07 (har för mig att rotationerna brukade vara Sept till början av okt och de första leavarna gick i början av november)

 

MEN det kan ju vara så att det som står på sajten är rätt men fel....

Samtidigt borde de ha koll eftersom det uppenbarligen verkar vara en civil de hjälper..... OCh en fotograf vid sidan av....

Link to comment
Share on other sites

Som lama skriver så var det vid Z22 i april 1996 (BA06).

 

Texten beskriver inte händelserna helt korrekt enligt min mening,dock

så råder det ingen tvekan om att det är incidenten i april som beskrivs.

 

Har inget minne av att någon svensk hamnade i bakhåll och sköt tillbaka.

Det inträffade togs upp av svensk press.

Link to comment
Share on other sites

En gissning, kanske inte en kavlificerad sådan, men ändå.

Kan svenskarna tillhöra DB01 alt DB02 ?

 

Iof borde man se sjukvårdsemblem på dem då.....vimsar vidare i tankedjungeln... :lol:

 

EDIT:

Miccar sköt mig i sänk medan jag skrev

Edited by BA02
Link to comment
Share on other sites

Verkar som de har kroppsskyddet under fält jackan, kan innebära att det var den grå som användes, den kamouflerade kom i mitten eller slutet av BA06 vill jag minnas.

Om du tittar på soldaten i mitten, längst fram på första bilden (av Lamas bilder) så ser du att man använder kroppsskydd 90.

Rätt intressant egentligen, under de tidiga BA-missionerna hade huvuddelen av soldaterna kroppsskydd 90 men senare, när det blev lugnare i landet fick man kroppsskydd 94 ;)

 

The Swede :lala:

Link to comment
Share on other sites

Rätt intressant egentligen, under de tidiga BA-missionerna hade huvuddelen av soldaterna kroppsskydd 90 men senare, när det blev lugnare i landet fick man kroppsskydd 94 ;)

Tja... det var hårdare förr? ;)

ja eller så blev tillgången så stor att man kunde utrusta alla med det tyngre skyddet.

jag vet inte hur det varit på annat håll eller tidigare än BA05 men då fanns ju "blåvästarna" i stort sett samma som 94 fast blå, de tilldelades vagnspersonal och sen lånades de ut vid posttjänst eller liknande.

 

och ja allt var hårdare förr :D

Link to comment
Share on other sites

Rätt intressant egentligen, under de tidiga BA-missionerna hade huvuddelen av soldaterna kroppsskydd 90 men senare, när det blev lugnare i landet fick man kroppsskydd 94 ;)

Tja... det var hårdare förr? ;)

ja eller så blev tillgången så stor att man kunde utrusta alla med det tyngre skyddet.

jag vet inte hur det varit på annat håll eller tidigare än BA05 men då fanns ju "blåvästarna" i stort sett samma som 94 fast blå, de tilldelades vagnspersonal och sen lånades de ut vid posttjänst eller liknande.

 

och ja allt var hårdare förr :D

Visst var det hårdare förr.

i libanon hade vi knappt stridsfordon ... :D0:)

Link to comment
Share on other sites

Titta noga på datumen för bilden.

 

Date Created: 20 Apr 1996 12:00 AM

 

Jag kan ha fel men om jag fattar rätt kan inte bilden härröra från oktober 1996? eftersom bilden "skapades 20 april 96".

 

Under den tiden (20 april) befann jag mig Bosnien i staden Doboj. Jag minns svagt incidenten men minns inte att jag hört någonting om skottlossning eller att svenskar var inblandade i skottlossning.

 

Med tanke på vilket rabalder det brukar bli när svenskar är utsatta för lite pang pang så vore det lite underligt om ingen hört talas om händelsen.

Jag förstår inte förvirringen av datumen.

 

I texten står det ju klart och tydligt att bilden är tagen den 20:e April

 

4:e oktober är det datumet som bilden är inskickad

 

Date Created: 20 Apr 1996 12:00 AM

Date Submitted: 4 Oct 2004 02:25 PM

Link to comment
Share on other sites

Bildtexten:

"DOBOJ, BOSNIA AND HERZEGOVINA: Romanian freelance photographer Vadim Ghirda © and locals carry 20 April 1996 a dead Bosnian Moslem as Norwegian and Swedish IFOR soldiers return fire as their Medevac mission was ambushed by Bosnian Serb gunmen in a village some 200 km north of Sarajevo. Some three hundred Moslem villagers broke through an IFOR checkpoint dividing Bosnian Moslems and Serbs to return to their homes which they had fled three years earlier during the fighting and were ambushed by Serb gunmen leaving four people dead and several wounded as they fled over a mine-field to escape their attackers. AFP PHOTO ODD ANDERSEN"

 

Kommentar:

NEJ, det var ingen som bröt igenom checkpointen.

De valde istället att gå runt Z 22 och råkade då ut för skottlossning från den andra sidan. Vad jag kan påminna mig var det en av ledarna som dog precis i utkanten av byn.

Då blev det hur som helst panik i den Bosniakiska folkmassan och de flydde tillbaka över fältet och någon utlöste en mina, varpå ytterligare personer dog/skadades. Under eftermiddagen arbetade amerikanska hkp-besättningar febrilt med att försöka bärga offren ur minfältet.

Personen som sköts hämtades och transporterades från platsen av IFOR personal (AS + MP). Han låg i ett uthus och var (har jag för mig) försåtsminerad. Det är förmodligen från den avtransporten bilden är tagen och NEJ, det var ingen skottlossning då, även om serberna inte var så vänligt inställda...

 

Ur Dagboken:

96-04-29 Muslimer ville korsa XP idag.

Gjorde kringgång genom minfält -> strid mot serber.

3 döda 4 skadade. Ganska hett i omsådet. Vi i sst på Z22.

Mycket hkp i luften.

 

96-04-29 Hög försvarsberedskap hela dagen.

FA vaktat lik.

Lugnt.

 

Historien speglar i mycket Z22 händelsen, men det är ju fel datum! Däremot var det kravaller i Doboj den 21/4. Kan det ha varit något förspel till de kravallerna? Isåfall var det i Dancoys område...

 

/Ace (som gillar sina dagböcker) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Rätt intressant egentligen, under de tidiga BA-missionerna hade huvuddelen av soldaterna kroppsskydd 90 men senare, när det blev lugnare i landet fick man kroppsskydd 94 ;)

Tja... det var hårdare förr? ;)

ja eller så blev tillgången så stor att man kunde utrusta alla med det tyngre skyddet.

jag vet inte hur det varit på annat håll eller tidigare än BA05 men då fanns ju "blåvästarna" i stort sett samma som 94 fast blå, de tilldelades vagnspersonal och sen lånades de ut vid posttjänst eller liknande.

 

och ja allt var hårdare förr :lol:

Visst var det hårdare förr.

i libanon hade vi knappt stridsfordon ... :lol::)

Jag tror att det var hårdast i Kongo! :D

 

Skämt åsido så är det väl bara bra att tillgången på Kroppskydd 94 är så bra.

Jag vet i varje fall att jag skulle velat haft ett 93-94.

 

För övrigt ett intressant stycke historia.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vilket rabalder det brukar bli när svenskar är utsatta för lite pang pang så vore det lite underligt om ingen hört talas om händelsen.

Är det verkligen så då?? När man läser om alla intressanta/hemska upplevelser som många av våra forums-medlemmar råkat ut för så har väl knappt en bråkdel av det nått svenskarnas öron och ögon genom medierna??

 

Typ som när robotar dundrar in i svenska pbv:er i Bosninen så var det väl inte ett ord om detta i pressen??

Link to comment
Share on other sites

Nej. Tänk om Sverige visste vad dess soldater har blivit utsatta för.

Jag undrar om statsmakterna hade fattat beslutet om ökade internationella åtaganden som de gjorde i mitten på 90-talet om de verkligen hade vetat allt som hände.

 

/Krook som ställer sig tvivlande ;)

Link to comment
Share on other sites

Jodå, när PBV blev beskjutna var det i radio innan vi på utbildning på BA02 fick reda på det. Stod och gjorde vagnsvård på P10 med radion när nyheten kom. Därefter var det ett par dagar med TV inslag mm.

Så nog skrevs det om den händelsen alltid.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, när PBV blev beskjutna var det i radio innan vi på utbildning på BA02 fick reda på det. Stod och gjorde vagnsvård på P10 med radion när nyheten kom. Därefter var det ett par dagar med TV inslag mm.

Så nog skrevs det om den händelsen alltid.

Ja, fast det framställdes i media inte som ett regelrätt överfall eller strid, utan som om Pbv:erna av misstag och vanlig svensk klantighet/naivitet råkat komma in i artillerield. Ett av citaten, jag tror det var i Expressen, var; "splittret trängde in genom de små luckorna". Att det rörde sig om robotar nämndes i förbigående långt senare.

 

Nog sköts det både här och där utan att det skrevs en rad om det. Det blev bara en nyhet när någon skadades - och då beskrevs det oftast som en ren slump.

 

Ändå måste man nog säga att pressen jämförelsevis varit nästan absurt snäll mot BA01, både då och nu.

Link to comment
Share on other sites

Skrevs det något om den där "nedkämpning av dryg 'fi' akanställning medelst pbvakan"-incidenten som bland annat beskrivs här på forumet?

 

Jag menar, vi är ju snälla svenskar, inte dödar vi folk inte... ;)

 

Hur menar du att pressen har varit snäll?

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...