Jump to content

Militärpass?


Recommended Posts

Hörde talas om nåt som heter militärpass som man skulle få efter avslutad värnplikt. Finns det någon som vet vad det är och vad man har det till?

DU KANSKE MENAR VÄRNPLIKTSLEG SOM MAN HAR UNDER UTBILDNINGEN? KANSKE DU MENAR BETYGET MAN FÅR?

Link to comment
Share on other sites

Har man verkligen militärpass i svenska försvaret i dagsläget, för då har jag missat det totalt. Man har det dock åtminstone i finska försvaret, och jag har ett liggande här hemma i ett skåp. Så om du vill veta mer om de finska, så säg till.

Ahh, det förklarar saken. Jag råkade bara se ordet i SAOL och tyckte det var konstigt att jag inte hört talas om det tidigare. Glömde fullständigt bort att det finns ett land till här på jorden där det talas svenska, skäms på mig.

 

Vad är det finska militärpasset och vad används det till?

 

Edit: Förtydligande

Edited by undass
Link to comment
Share on other sites

Vad är det finska militärpasset och vad används det till?

Mitt militärpass är ett 7,5 x 11 cm stort fyrsidigt dokument av relativt tjockt papper. Militärpasset innehåller följande text/information:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sida 1:

 

SOTILASPASSI MILITÄRPASS

 

Henkilötiedot Personuppgifter

--> Sukuniemi Släktnamn

--> Etuniemet Förnamn

--> Henkilötunnus Personbeteckning

--> Sotilasarvo Militärgrad

--> Syntymäpaikka Födelseort

--> Ett ansiktsfoto på mig

--> Palvelusaika Vrk Tjänstgöringstid Dygn

--> Alkamispäivä Börjat

--> J-os Trp förb

--> Päätymispäivä Slutat

--> J-os Trp förb

--> Allekirjoitus Underskrift

--> [Min namnteckning]

 

VALVONTAMÄÄRÄYKSET ERILLISENA LIITENA

 

Sida 2:

 

MOB-ORDER KAN VID BEHOV BIFOGAS DETTA PASS

 

Kertausharjoituskoulutus Utbildning vid repetitionsövningar

--> [En tabell med följande fyra kolumner]

--> Krtharj n:o Repövn nr

--> Aselaju ja koulutushaara Vapenslag och utbildningsgren

--> Erikoiskoulutus Specialutbildning

--> Vrk:t yht.Dygn totalt

 

Sida 3:

 

Ylennykset Befordringar

--> [En tabell med följande tre kolumner]

--> Pvm Datum

--> Arvo Grad

--> Pky n:o Dgr nr

Lisätietoja Tilläggsuppgifter

[Här finns plats att skriva på]

 

TÄHÄN PASSIN VOIDAAN TARVITTAESSA LIITÄÄ LKP-MÄÄRÄYS

 

Sida 4:

 

KONTROLLANVISNING FINNS I SKILD BILAGA

 

Kutsuntanumero Uppbådsnummer

Sopivus Lämplighet

--> Aselaji ja koulutushaara Vapenslag och utbildningsgren

--> Erikoiskoulutus Specialutbildning [Här står min befattning inom plutonen]

Arvostelu Bedömning

--> Kenttäkelpoisuus Fältduglighet

--> Yleisarvostelu Allmänbedömning

Palveluskelpoisuus Tjänsteduglighetsklass

--> Luokka Klass

--> LTO:n kohdat Punkt i LBR

Allekirjoitus Underskrift

--> Pvm Datum

--> Virka-asema Tjänsteställning

--> Arvo ja nimi Grad och namn

--> [Grad och namnteckning för chefen för den enhet från vilken jag hemförlovades]

--> Nimen selvennys Namnet förtydligat

Palvelusluokan muutokset Klassändringar

--> [Tabell med nedanstående två kolumner]

--> Luokka klass

--> LTO:n kohdat Punkt i LBR

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Över både fotot och passet så finns en stämpel från den enhet från vilken jag hemförlovades.

 

"TÄHÄN PASSIN VOIDAAN TARVITTAESSA LIITÄÄ LKP-MÄÄRÄYS" och "MOB-ORDER KAN VID BEHOV BIFOGAS DETTA PASS" betyder samma sak.

 

"VALVONTAMÄÄRÄYKSET ERILLISENA LIITENA" och "KONTROLLANVISNING FINNS I SKILD BILAGA" betyder samma sak.

 

Som man kan se från ovanstående, så fungerar militärpasset både som en militär ID-handling och en "loggbok" för en persons militära bana. Militärpasset ska tas med till reserövningar och vid en mobilisering. Om jag vill ha ett vanligt civilt finskt pass, så måste jag kunna visa upp mitt militärpass.

 

"För passansökan behövs:

Två identiska passfoton, helst svartvita, tagna rakt framifrån och utan glasögon.

Personbevis (från lokala skattekontoret).

Giltig legitimation

För män 18-30 år: eventuellt militärpass, civiltjänstgöringsintyg eller frisedel.

Handläggningen underlättas om det finska personnumret är tillgängligt.

Ifall ett giltigt pass har blivit stulet eller tappats bort, måste polisanmälan uppvisas vid ansökan om nytt pass."

 

http://www.finland.se/doc/sv/konsulat/pass.htm

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Låter lite som det Tjänstgöringskort som man fick tidigare. Där stod vilken uttagning man hade, hur många dagar man tjänstgjort i olika perioder och vilka betyg man fick. Tillsammans med eventuella förordnanden i grad och krigsplaceringsorder så förvarade man det i sin tjänstgöringsbok.

 

Har ingen aning ifall det förekommer fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

"För passansökan behövs:

Två identiska passfoton, helst svartvita, tagna rakt framifrån och utan glasögon.

Personbevis (från lokala skattekontoret).

Giltig legitimation

För män 18-30 år: eventuellt militärpass, civiltjänstgöringsintyg eller frisedel.

Handläggningen underlättas om det finska personnumret är tillgängligt.

Ifall ett giltigt pass har blivit stulet eller tappats bort, måste polisanmälan uppvisas vid ansökan om nytt pass."

,O

 

Har inte Finland EU-pass, dvs. passfoton tagna i sned vinkel så att man ser örat?

 

Finns det någon speciell anledning att militärpass måste medtagas vid passansökan?

 

Personligen tycker jag att det där med militärpass låter som en vettig grej. Idag gör man GU och sen går man ut i det civila livet utan någon som helst koppling till det faktum att man fortfarande är soldat i Försvarsmakten. Hur många får ens någon krigsplaceringsorder?

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Har inte Finland EU-pass, dvs. passfoton tagna i sned vinkel så att man ser örat?

Jag vet inte hur det är nuförtiden.

 

Finns det någon speciell anledning att militärpass måste medtagas vid passansökan?

 

Notera att det fanns andra saker du kunde ha med istället för ett militärpass. Vad man vill kunna göra, är att kolla att personen antingen gjort sin militärtjänst eller haft officiellt giltiga skäl att slippa den. Man vill alltså inte ge pass till folk som försökt smita från sin militärtjänst. Jag vet inte varför man inte bara gör den kollen genom en koll i en databas, då jag antar att det finns en sådan.

Link to comment
Share on other sites

Vilka regler gäller egentligen för militärpass/soldatbok i de länder där det används?

 

Av det man läst/sett/hört så var det ju i Tyskland under andra världskriget tämligen stränga regler på att alltid ha med sig sin soldatbok. Där grad, utmärkelser (i slutet var det många som hamnade i straffbataljon för att de inte bar utmärkelser de tilldelats), tjänstgöringsställe och så vidare fanns angivet ungefär enligt A2Keltainens uppräkning.

 

Finns det något dylikt för en krigssituation i Sverige (bortsett tjänstgöringskort)? Känns som att det borde det i ett land som Sverige. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett system PLIS (ingen aning om vad det är förkortning utav)

Där står det du är utbildad på och för och vad du kan placeras som.

Kommer kriget så får du antagligen ett brev hem där det står vart du ska åka och när du väl är framme så är det någon där som står och pekar och säger "DXL du ska dit" ungefär som när man ryckte in.

Mycket smidigare en att alla ska glömma sina egna papper och stå och tjafsa om att man inte alls ska dit eller hit.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något dylikt för en krigssituation i Sverige (bortsett tjänstgöringskort)? Känns som att det borde det i ett land som Sverige. :D

Skojar du med mig eller?

 

Har du inte märkt vad som hänt med försvaret de senaste åren. Folk får inte sina krigsplaceringar. Tro mig du kommer aldrig att bli inkallad ändå.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något dylikt för en krigssituation i Sverige (bortsett tjänstgöringskort)? Känns som att det borde det i ett land som Sverige. :D

Skojar du med mig eller?

 

Har du inte märkt vad som hänt med försvaret de senaste åren. Folk får inte sina krigsplaceringar. Tro mig du kommer aldrig att bli inkallad ändå.

Kan inte se att den här tråden handlar om krigsplaceringar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...